2017

Op 8 april 2017 vertrokken naar Goch waar we tot 29 april gestaan hebben. Hierna zijn we naar Soesterberg gereden om daar naar een andere camper te kijken. Daar aangekomen waren we vrij snel weer vertrokken omdat we het over de inruilprijs niet eens konden worden. Hierna zijn we via een leuke route naar Nieuw Vennep gereden om daar onze kleinzoon, die daar een voetbaltoernooi had, te verrassen met een bezoekje. s'Avonds zijn we naar Maassluis gereden waar we geluk hadden een plaatsje te bemachtigen direct aan de Nieuwe waterweg. Vanaf hier hebben we leuke fietstochten gemaakt. Ook naar Hellevoetsluis gefietst, waar onze dochter samen met Martijn, een zeilboot heeft liggen.
5 Mei zijn we in Geersdijk op een camperplaats terecht gekomen waar we de nodige was hebben gedaan..Hierna even richting huis om even de ouders, kinderen en kleinkinderen weer te zien om vervolgens naar Strijen Sas te rijden, waar we bij de jachthaven een leuk plekkie vonden. Vanaf deze plek leuke fietstochten gemaakt, o.a naar Dordrecht. Hier hebben we ook nog gebruik gemaakt van de watertaxi.
14 mei richting Putten op de Veluwe. Hier hebben we vele fietsritjes gemaakt langs het Veluwemeer. Dinsdag naar Nijkerk gefietst om vervolgens in Spakenburg uit te komen, waar we heerlijk kibbelingen gegeten hebben. Woensdag naar Harderwijk om een camper te bekijken. Hij bevalt ons wel en maken de afspraak om er de volgende dag over te komen onderhandelen. De camperdealer kwam ons aardig tegemoet over de inruilprijs van de huidige camper en de bijkomende wensen van de nieuwe camper, zodat de beslissing al gauw viel. Het is een Hymer B 674 SL geworden ui 2011. Een zeer complete camper met zo'n beetje alles erop en eraan wat je je maar kan bedenken ( zie menu huidige camper). Het enigste wat nu nog moest gebeuren is het halen van een C1 rijbewijs. Ook dit leverde geen enkel probleem op en was binnen enkele weken een feit, zodat we ons voortaan niet meer druk hoeven te maken over overwicht van de camper. Op 20 juni hebben we afscheid genomen van onze Hymer B574 en de nieuwe camper meegenomen. De komende weken verblijven we redelijk dicht bij Harderwijk om de camper te leren kennen. Mochten er zich vragen of problemen voordoen zijn we in ieder geval dicht bij de dealer. De kleinderen hebben inmiddels ook het genot van een grotere camper ondervonden tijdens een weekje op camping de Flaasbloem in Chaam. Lekker met z'n drieen in een groot bed.

Reis richting de Middelandse zee kust

Op 28 augustus 2017 om 20:15 uur vertrokken voor de grote reis met de nieuwe camper naar het zuiden. Het is lekker rustig, rijden tot Arlon waar we om 23:45 bij de brandweergarage aankomen en gelijk ons bedje induiken. We hebben dan 290 kilometer gereden

Dinsdag 29-08-17
We hebben uitstekend geslapen en om 09:00 uur vertrekken we. Eerst nog even goedkoop tanken in Luxemburg, zodat we met een volle tank Frankrijk inrijden. De drukte viel mee zodat we we na 190 km aankomen in Favieres, een fijne camperplek midden in de natuur.

Boemer gaat lekker in bad en de rest van de dag is het lekker relaxen. Hier kregen we ook te maken met het eerste probleem. We hadden geen gas meer. Een probleemje omdat we een diepvries vol met hondenvlees bij ons hadden. Met de hulp van een Fransman, die zo vriendelijk was een camperdealer te benaderen in de buurt, konden we al de volgende morgen terecht voor de reparatie hiervan. Nadat we dit geregeld hadden zijn we s'avonds nog naar de camperdealer gereden in Thaon les Vosges waar we voor het bedrijf overnacht hebben. Na reparatie zijn we naar de camperplaats in de plaats zelf gereden. Hier hadden we in het verleden ook al eens gestaan. Het weer was uitstekend en hebben de rest van de dag heerlijk in het zonnetje gezeten. De camperplaats is gratis en ligt direct aan het water. Er is een loospunt voor toilet en kraan voor drinkwater en zelfs stroom

Donderdag 31-08-17
Gisterenavond is het begonnen te regenen en nu om 08:00 uur regent het nog steeds. Lekker binnen blijven dus. In de loop van de middag klaarde het toch weer op en zijn we naar Epinal gefietst. s'Avonds hebben we het Nederlands elftal zien voetballen en met 0-4 zien verliezen van Frankrijk.

Vrijdag 01-09-17
Beetje mistig vanmorgen. Om 09:00 uur zijn we via een toeristische route vertrokken naar Halte fluviale in Hautmougie aan het Canal des Vosges.

Werkelijk een prachtig plekkie en lekker rustig. We fietsen naar de bron van de Saone. Een mooie fietstocht met aardig wat beklimmingen. Aangekomen bij de bron hebben we daar nog heerlijk in het zonnetje gezeten. Die bron stelde niet echt veel voor en stond waarschijnlijk wegens het warme weer kurkdroog.(zie foto). Terug ging het natuurlijk bergafwaarts, wat ook wel weer lekker was. Het laatste stuk was trouwens geen weg meer te noemen, maar een hobbelpad. De rest van de dag langs het water in het zonnetje gezeten op de tuinstoelen. Ook Boemer en Rossi konden zich heerlijk uitleven omdat er verder totaal geen verkeer was. De camperplaats is gratis en geen voorzieningen.

Zaterdag 02-09-17
Vanmorgen eerst maar even een wasje weggewerkt Het weer viel een beetje tegen. Ondanks dat, toch maar een beetje fietsen langs het kanaal tot we helaas door werkzaamheden niet verder konden. Terug naar Bains les Bains om even wat lekkers bij de koffie te halen. Om 17:00 uur begint het te regenen.

Zondag 03-09-17
Vanmorgen vertrokken naar Gray. Het was een mooie en rustige rit door de heuvels van de Haute Saone. De camperplaats in Gray is helemaal vernieuwd intussen. Alle voorzieningen aanwezig. Kosten 5,00 euro. Het ziet er perfect uit en we vinden een mooi plekje aan de zijkant. s'Middags hebben we heerlijk gefietst langs het water. Het weer is formidabel. s'Avonds naar de wedstrijd Nederland-Bulgarije gekeken. Nederland won eindelijk weer eens met 3-1

Maandag 04-09-17
De trouwdag van onze zoon Patrick met Claudine. Het weer is net zo schitterend als 13 jaar geleden. We fietsen rondje 12, dus de heuvels over. Nu we beiden een electrische fiets hebben, draaien we onze hand daar niet voor om, al is het wel zwaar maar heel mooi. Na 52 kilometer komen we moe maar voldaan terug op de CP in Gray.

Dinsdag 05-09-17
Eerst wat huishoudelijke taken gedaan, waarna we s'middags een klein rondje fietsen en in de plaats zelf wat boodschappen doen. s'Avonds stippelen we de volgende route uit.

Woensdag 06-09-17
We besluiten toch eerst naar Lamarche sur Saone te gaan. Hier hebben we ook al eens gestaan. Daar op de CP aangekomen staat het knap vol, maar gelukkig vertrekt er iemand. De CP zelf is gratis. Stroom 3,00 euro en water ook 3,00 euro, Via munten uit de zuil. Lozen is gratis. We staan op een mooi plekje met uitzicht op het water . Het begint te miezeren dus besluiten we verder te rijden. . We lunchen in Seurre en gaan verder naar Givry. Fietsen nog naar Chalon sur Saone, maar omdat het wat eentonig fietsen is rijden we morgen toch verder. In de loop van de dag is het weer wat verbeterd.

Donderdag 07-09-17
Aangekomen in Molinet aan het Canal Latarale de Loire. Een hele mooie gratis camperplaats met voldoende ruimte om de luifel uit te draaien en de stoeltjes buiten te zetten. Met voorzieningen behalve stroom. Toevallig kwamen ook andere camperaars hier naartoe die we eerder de reis ook al ontmoet hadden.

Na installatie een fijne fietstocht gemaakt waarbij we een aquaduct over de Loire en een oude brug uit 1871 tegenkwamen. Bij de VVV hebben we het nodige leesvoer over de streek gehaald.

Vrijdag 08-09-17
En prachtige dag vandaag. s'Morgens een 12 volts plug in de camper gemonteerd zodat we ook een keertje kunnen stofzuigen. Na de lunch richting Diou gefietst en in Digion de nodige boodschapjes gedaan. De rest van de dag heerlijk van het zonnetje genoten. Er staan een paar gezellige Duitsers naast ons. Gelukkig kunnen we zelf een aardig woordje Duits spreken, dus geen probleem met de conversatie. Morgen gaan we verder.

Zaterdag 09-09-17
Vannacht veel regen gehad Het is zowaar een beetje fris.We rijden naar Lac de Villerest. Best wel een leuk camperplekje als het warm is. Na de lunch rijden we verder naar Retournac aan de Loire. De camperplaats ligt direct aan de Loire. Voor de eerste keer staan we nu tussen de bergen. Het was een leuke Bergrit zeg maar. De CP is gratis. Je kunt er lozen en water tappen

Zondag 10-09-17
Vanmorgen stond de rit naar La Canourque op het programma. We rijden toeristisch door de Gorges de Loire. Het was zo smal dat we bij een brug de versnelling in z'n achteruit moesten zetten omdat de tegemoetkomende bus anders geen kant uit kon. Bij Le Puy en Velay gaan we de N88 op voor een rit door de heuvels. Bij lac de Naussac eten we. Naar buiten gaan was geen optie door de harde en koude wind. Verder naar Mende waar we mooie vergezichten hadden. Nog 10 km over de A75 en we zijn er. De camperplaats is niet wat we de laatste weken gewend waren, maar alleen slapen gaat hier natuurlijk wel lukken. Week twee zit erop. Inmiddels hebben we 1290 km gereden en 300 km gefietst.

Maandag 11-09-17
Geen mooi weer vanmorgen dus gaan we verder rijden. De A75 is heel erg rustig. Bij de brug van Millau eten we op de parkeerplaats om vervolgens de weg te vervolgen over de beroemde brug, waarna we een bergpas rijden en utkomen in Lunas. Een mooie grote camperplaats omringt door bergen, een klein riviertje en een meertje. Hier gaan we echt een paar daagjes staan, mede door het verwachtte mooie weer. De CP is gratis. Water te verkrijgen bij de brandweerkazerne of even verderop bij het punt waar je ook kunt lozen.

Dinsdag 12-09-17
Heerlijk weer vandaag. s'Morgens heeft Ada wat kleding gewassen en ik de camper even een sopje gegeven, zodat het stof er weer af is. s'Middags een tochtje gemaakt naar Beradieux. Wat een verschrikkelijk oude huizen en nauwe straatjes. Snappen niet dat men anno 2017 zo nog kan leven. Wel een leuk fietstochtje overigens. Bij het verlaten van de plaats nog even een kiekje gemaakt van de mooie brug.

Bij thuiskomst lekker relaxen in het zonnetje. Tegenover ons staan een paar Nederlanders.
Woensdag een stukje klimfietsen met mooi weer.
Donderdag heel veel wind. Het is niet koud, maar toch vaak binnen gezeten. Gezellig winkelen gaat hier niet op. Wel hebben we het plaatsje zelf even bekeken wat zeker de moeite waard is.

Vrijdag 15-09-17
Vanmorgen vroeg vertrokken naar Lagrasse in de Aude. Bij de eerste supermarkt die we tegenkwamen eerst maar wat ingeslagen. Ook de camper heeft dorst. We rijden een druivenroute gezien het enorme aantal druiventelers hier. Onderweg zien we veel camperaars die richting Spanje reizen. De camperplaats in Lagrasse stelt niet veel voor. Op het plaatje van Campercontact zag het er totaal anders en gezelliger uit. Het is een gewone parkeerplaats. Je staat gewoon tussen de auto's. We zetten de camper toch even op z'n poten en wandelen door het plaatsje zelf. Achter het beroemde bruggetje (zie foto) ligt een oud klooster waar ik nog even naartoe loop om wat plaatjes te schieten. Het weer houd ook niet over vandaag, maar wel droog. We besluiten om verder te rijden.

Zaterdag 16-09-17
Aangekomen in Homps aan het Canal du Midi. Om bij de cp te komen was nog even een puzzeltje omdat we aan de verkeerde kant van het Canal uitgekomen waren. Deze camperplaats hebben we een paar jaar terug tijdens de fietstocht langs het Canal du Midi ook gezien. Nu gaan we er staan. Er staan kris kras camper door elkaar dus zoeken we ook maar een leuk plekkie. De CP is geheel gratis.Geen voorzieningen al kun je bij een zuil bij de jachthave3n wel water tappen met yerrican.

Het weer is nog steeds uitstekend zodat we lekker gaan fietsen richting Le Somail, langs, door de wijnvelden en het kanaal. Hier hebben we een paar jaar terug ook gestaan. Veel veranderd was het er niet, wel druk met campers. Terug op de CP hadden we te maken met schotelproblemen. Omhoog gaat hij maar 20 cm en naar beneden al helemaal niet. Ook niet bij het starten van de motor. Jah, en dan zoek je iemand die de juiste sleutels heeft en een trap om op dak te klimmen om te kijken wat het probleem kan zijn. Gelukkig een bereidwillige Fransman die mij hier aan hielp. Helaas geen resultaat. Wachten tot maandag om iets te regelen. Geen TV dus. Ben wel benieuwd hoe het er volgend jaar uit komt te zien, want overal stonden borden dat je er eigenlijk niet meer mocht staan i.v.m een of ander project. We zullen zien. Achter de CP, zoals te zien op de luchtfoto, een groot en klein meer met daarvoor een soort park.

Zondag 17-09-17
Vandaag Martijn van Marcia jarig. De TV is inmiddels opgelost. Wat er loos was is niet bekend, maar door een suggestie van Martijn werkt hij weer. Misschien iets te maken met het warme weer. In Homps zelf werd die morgen al vroeg begonnen met het opzetten van een snuffelmarkt. Het werd een gezellige drukte. Na het bezoek aan de markt een hele mooie fietstocht door de heuvels gemaakt. In de verte konden we de besneeuwde toppen van de Pyreneeen waarnemen. Echt schitterend. Bij de haven nog steeds een gezellige drukte. We blijven hier nog tot vrijdag. Voor ons als fietsliefhebbers zijn er nog genoeg kilometers te maken. Het weer is uitstekend en de schotel doet het nog steeds goed. Inmiddels hebben we er al 410 fietskilometers opzitten. Boemer en Rossi hebben het ook goed naar hun zin. Op onderstaande foto het Chateau de Ventena Minervois. Tegenwoordig is het een wijnwinkel waar mensen soms met dozen tegelijk de winkel uitgaan. .

Vrijdag 22/09/17
Vanmorgen vertrokken uit Homps en naar Peyriac de Mer gereden. Ook hier weer een leuke camperplaats vlakbij een groot meer waar we eindelijk de ons toegezegde flamingo's kunnen bewonderen. Op de CP nog meer Nederlanders zodat er weer lekker gekletst kon worden. De CP kost vijf euro. Je kunt en lozen en water tappen.

in de middag hebben we het plaatsje zelf een beetje verkend en wat rondgefietst langs het meer. Via een enorme pier in het water kun je over het meer lopen. We blijven hier nog wel enkele dagen. Zo zijn we ook naar Narbonne gefietst. Langs de zoutmeren naar Bages. Zondag zijn we langs een soort `Beekse bergen`naar Port la Nouvelle gefietst. Tijdens deze tocht kregen we ook de eerste lekke band. Dit keer van de hondenkar. Even plakken en verder, althans dat dacht ik. Niet dus. De tube lijm voor de plakkers was geheel uitgedroogt. Gelukkig was het daaropvolgende plaatsje niet ver en heeft een plaatselijke garagehouder ons geholpen met secondenlijm. Port la Nouvelle is een gezellige drukke plaats aan de Middellands zee. Wel vervelend zijn het enorme aantal vliegen. We zijn inmiddels vier weken onderweg waarvan de camper er 1610 km op heeft zitten en wij 610 kilometer in de benen hebben van de fietstochten. Zondag zijn we via een dam in de zee ( een soort afsluitdijk zeg maar) naar de andere kant gefietst. ook een leuke rit, alleen het fietspad was niet al te best.

Dinsdag 26-9-17
Vertrokken met de camper naar Port la Nouvelle. De camperplaats is niet veel en ook nog duur. Toch blijven we hier staan omdat we vele fietsmogelijkheden hebben. Fietsen langs het Canal de Robin met aan de andere kant de zee. Ondanks het einde van september zien we nog veel mensen op het strand en in de zee. Op deze CP moesten we ook een pasje van Camperpark kopen. Woensdag hebben we een fietstocht naar Leucate gemaakt en door de heuvels terug. Op de pier nog even op een bankje gezeten in het zonnetje.

Donderdag 28-9-17
Vandaag naar Narbonne gereden. Het is bewolkt, maar wel 25 graden. Eerst maar eens gas tanken want dat komen we niet echt vaak tegen. Camper op een parking gezet en eerst maar eens lekker shoppen. Na de lunch het centrum van Narbonne bekeken waar je veel historische gebouwen kunt bekijken. s'Avonds eten we voor het eerst uit de airfryer. We hebben stroom, wat een luxe.Tijdens de shopping gisteren ook nog een uitschuifladder gekocht voor de camper, zodat we de zonnepanelen ook eens schoon kunnen maken. We zijn ook nog naar Gruissan gefietst, een heel leuk tochtje. We zijn hier nog tot zondag gebleven, waarbij we natuurlijk ook lekker gerelaxed hebben.

Zondag 1-10-17
We vertrekken naar Portiragnes, een ritje van 55 kilometer. Op de camperplaats staan 2 stellen en geloof het of niet, zij kwamen uit Dinteloord, de geboorteplaats van Ada. Hoe klein is de wereld dan toch weer.

s'Middags fietsen we naar Agde. De campings onderweg zijn uitgestorven. Twee hele grote pretparken, waar geen mens te bekennen is, alles dicht. Bij de haven van Agden drinken we op een bankje wat en fietsen terug. Het weer is overigens nog steeds goed. Verder hebben we gefietst naar Valras en Serignon. Inmiddels week vijf voorbij. 1730 km met camper en 820 km rondgetrapt. Woensdag zijn we op de fiets naar de beroemde 9 sluisjes geweest in Beziers. Langs de kust terug naar de camperplaats.

Vrijdag 6-10-17
Na een ritje van 35 km aangekomen bij een wijnboer in Florensac. Leuke camperplaats met alle voorzieningen voor maar zeven euro. Wederom problemen met de schotel en geloof het of niet, ook laat in de avond toen het afgekoeld was, deed hij het weer.

Hiervandaan zijn we via de andere kant naar Agde gereden. Ook nog even in Cap d'Agde gekeken. Hier waren we ooit met de kinderen toen ze nog klein waren. Wel enorm veranderd en ook hier heeft de commercie toegeslagen. De volgende dag naar Marseillan Plage gefietst, waarbij we langs de camperplaats kwamen. Toch wel een stukje gezelliger, dus ik even terug om de camper te halen. Nadeel wel dat je bijna geen ruimte naast de camper had om een stoeltje of zo weg te zetten. Wel gezellige boulevard met een Nederlandse snackbar. Daar hebben we lekker frietjes met een croquet gegeten. Een mooie fietstocht gemaakt langs de zee, door de duinen naar Sete over een prachtig aangelegd fietspad De temperatuur is inmiddels ook aardig opgelopen zodat we niet altijd aan het fietsen gaan. Ook lekker luieren hoort er dan bij. Inmiddels is het woensdag, zes weken onderweg en nog steeds in Marseillan Plage. Het weer is ook perfect al weerhoudt ons dat niet om de nodige km te draaien. De teller geeft nu 1015 km aan.

Woensdag 11-10-17
We vertrekken uit Marseillan Plage en rijden in de richting Vailhan naar Octon. De weg begon goed, maar dat werd gaandeweg slechter, maar vooral ook smaller. Zo smal zelfs dat we af en toe moesten stoppen om overhangende takken weg te knippen om de camper niet te beschadigen. Als we hier een auto tegengekomen waren was het echt een drama geworden. Links een ravijn, rechts een ravijn....pppffff. Ada durfde al helemaal niet te kijken en zat achterin de camper te zweten van de angst. Tot overmaat van ramp ook nog een bruggetje, waar ik zegge en schrijve aan weerskanten vier centimeter ruimte had. Godzijdank kwamen we na tien bibberende kilometers weer in de bewoonde wereld. Op de kaart is deze route inmiddels omcirkeld met de tekst "nooit weer doen".Zijn gestrand in St Eulalie de Cernon. Een leuke CP net onder Millau met alle voorzieningen en erg rustig. Het plaatsje zelf is een soort vesting met hele oude huizen en supersmalle straatjes. Het blijkt tot 1 van de mooiste franse plaatsjes te behoren. De camperplaats heeft alle voorzieningen en kost 7 euro.

Inmiddels zien we bij de gemaakte fietstochten dat de herfst al aardig tevoorschijn is gekomen, wat mooie beelden geeft en een diversiteit aan kleuren.

Vrijdag 13-10-17
Vertrokken uit St Eulalie de Cernon. We rijden nu niet over de brug bij Millau, maar pakken de route onderlangs. Volgens velen een mooie rit, maar lastig. Nou, dat viel reuze mee, dus mochten we hier nog een keer komen, gaan we niet meer over de tolbrug..

We komen uit in Severac le Chateau op een mooi grasveld, wat goed uitkomt om de stoeltjes weg te zetten en heerlijk in het zonnetje te relaxen. De Cp is gratis met alle voorzieningen. Echter staat er bij de boom een bordje met de vraag een vrijwillige bijdrage in de bus te doen. Voor stroom betaal je nog extra. Wel een mooi plekje. Van de naastgelegen weg heb je niet echt veel last.

Zondag 15-10-17
We rijden verder en komen uit in Louhans, waar we op een mooie camperplaats aan het water staan. De camperplaats ziet er geweldig uit, is gratis met alle voorzieningen behalve stroom. In Louhans zelf was een super grote markt waar we doorheen gestruind zijn. De fietsen werden in de gaten gehouden door een marktkoopman.

Het weer is nog steeds geweldig al kun je goed zien dat de dagen gaan korten en je ieder moment een ander weerbeeld kan krijgen. Gelukkig is het nog niet zo ver en maken we nog aardig wat fietstochten over de mooi aangelegde voie vertes.

Woensdag 18-10-17
Louhans verlaten en maken een prachtige rit door de Jura richting Vesoul. Aangekomen op de CP in Thiers, houden we een rustdagje. Het is stil op de camperplaats. We staan overigens niet op de CP zelf omdat daar geen TV ontvangst was. We zijn even honderd meter verder gereden naar de parking zelf.

In Vaivre et Montoille staan we langs het meer. Een mooie gratis CP. Wel naast een toiletgebouwtje. Geen voorzieningen, al heb ik uit nood wel de casette geleegd in het toilet, SORRY

De volgende dag gaan we al vroeg fietsen, maar de Voie Verte is vrij saai, dus bezoeken we het centrum, waar we bij het toeristencentrum nog wat documentatie halen. We eten langs het meer en fietsen nog een stukje de bergen in . Inmiddels is de bewolking binnen komen drijven. De temperatuur is nog steeds rond de 23 graden.

Vrijdag 20-10-17
Vanmorgen de eerste regenbuien. We gaan rijden en zien wel hoe ver we komen. De reis gaat voorspoedig. In Millery eten we en besluiten nog verder te rijden om uit te komen in Redange in Luxemburg. Alles gratis dus gauw alle was weggewerkt. Het is droog maar wel een stuk frisser. Morgen lange broeken aan dus. In Luxembeurg nog even de tank volgooien voor 1,01 euro per liter en we gaan weer.

Zondag 22-10-17
Aangekomen in Waldfeucht. Daar naar de wedstrijd Feyenoord-Ajax gekeken..De volgende dag naar Goch gereden waar we de camper helemaal schoongemaakt hebben. Ook daar de fiets een grote beurt laten geven. Tijdens de week in Goch waren er nog stadsfeesten, braderie en op de CP een Reibekuchenfest. Hier komen we weer vele bekenden tegen, wat ook weer zorgt voor de nodige gezelligheid. 2 november vertrekken we naar huis.. Tijdens deze reis hebben we 1250 km gefietst.