Reis naar Duitsland april 2012. Deze reis hebben we de Lahn radweg gefietst

29 maart vertrekken we richting Nettetal. Hier gaan we vrijdag bij een camperbedrijf op bezoek om de distributieriem te laten vervangen. Als dit gedaan is gaan we richting Goch om bij een bandenbedrijf de camper te voorzien van nieuwe zomerbanden. Voor het eerst nemen we echte zomerbanden omdat we in de wintermaanden toch niet weg gaan. Daarna begint eigenlijk de reis pas. We hebben de intentie om diverse rivieren te gaan bezoeken met de nodige fietstochtjes uiteraard. We denken bijvoorbeeld aan de Lahn, Main en een stuk van de Rijn, we zien wel. Hopelijk laat het weer zich vergelijken met vorig jaar april. Toen was het werkelijk fantastisch.

29 maart ...Camperplaats Nettetal ( 51.34460, 6.25793 ) ( Foto's CP )

Rond de middag vertrokken richting Nettetal in Duitsland. Na een ritje van 165 kilometer aangekomen op de camperplaats aan de krichbecker Seen, waar we vrijwel direct aan het meer naast een restaurant staan. Hier zijn geen voorzieningen. Het weer werd wonderwel steeds beter en het zonnetje probeerde zich door de wolkjes heen te persen, zodat we besloten het natuurpark, waar we in stonden, met de fiets te verkennen. Een leuke rit door de bossen en langs het water, waar de natuur overheerst en de vele vogels hun best deden er mooi recitals uit te blazen. Na het avondeten naar de voetbalwedstrijd van AZ gekeken en daarna lekker onder het dekbedje dicht tegen elkaar aan, want de temperatuur is t.o.v gisteren een dikke jas gezakt.

Aangekomen in Goch bleek het aardig vol te staan en moesten we zelfs een dubbele stroomkabel gebruiken om bij de paal te komen. Vanmiddag kwam het zonnetje regelmatig te voorschijn en zijn we naar Goch gewandeld. Verder ben ik bezig geweest om de dagrijverlichting aan te brengen waarmee ik al aardig opschiet. De gehele bedrading ligt op z.n plaats. Alleen de mistlampen moeten nu nog vervangen worden door de ledlampen. De eerste appeltaart is inmiddels ook weer aangesneden, zodat we onze lijnafspraken even opzij hebben gezet. Boemer is ook weer helemaal in z'n element en ligt als een prins onder tafel.

Foto's fietstocht Nettetal

30 maart ...Camperplaats Goch ( 51.67548, 06.16649 ) ( Foto's CP )

Om acht uur vertrokken naar het garagebedrijf om de distributieriem met spanrollen te laten vervangen. Inmiddels is het weer omgeslagen en regent het een klein beetje zodat we tijdens de reparatie maar lekker in de camper zijn blijven zitten. Het zou ongeveer een uurtje of vier duren. Gelukkig konden we gebruik maken van internet zodat de tijd wat sneller voorbij is gegaan. Na afgerekend te hebben vertrokken richting Goch. Echter, na 150 meter gereden te hebben een plffend geluid onder de motorkap. Wat bleek, was dat hij vergeten was een klem op een luchtslang vast te draaien zodat deze was losgeschoten. Een beetje slordig, maar goed we kwamen er gelukkig snel achter. De camperplaats kost 4 euro en water kan je innemen voor 10 ct per 10 liter

Photobucket

31 maart ...Camperplaats Goch ( 51.67548, 06.16649 )

Om kwart voor acht vertrokken richting bandenboer in Goch voor de afspraak om acht uur. Daar aangekomen stond er al vier man personeel, alleen de baas zelf met de sleutel moest nog ten tonele komen. Kwart over acht, en nog steeds geen baas,zodat het personeel toch maar eens ging informeren bij de naastgelegen woning van de baas. Na enige minuten kwam hij bijna slaapwandelend naar buiten en kon het personeel eindelijk aan de slag. Een uurtje later stond ik weer buiten met vier nieuwe banden onder de camper. Ik heb gekozen voor de Pirelli Chrono Camper 215/R75/16C/113 voor de prijs van 142,00 euro per stuk. Een aardig stukje goedkoper dan in Nederland. Het weer vanmorgen is nog steeds niet best, al is het wel droog, maar koud. Vanmiddag kwam probeerde het zonnetje er weer door te komen. Op de momenten dat hij scheen scheelde het wel een jas. In die periodes heb ik weer onder de camper gelegen om de dagrijlichten te monteren. Een aardig klusje moet ik zeggen, maar, het is gelukt en het ziet er super uit en het allebelangrijkste natuurlijk, het werkt. Zodra de stadslichten aangaan schakelen de dagrijlichten automatisch uit. Knap van mezelf, mede dankzij de aanwijzingen van My Way voor het schema van de verlichting. Wat het weer morgen brengt moeten we even afwachten. Is het goed dan gaan we verder anders blijven we lekker staan.

1 april. ...Camperplaats Goch ( 51.67548, 06.16649 )

Photobucket
Ze zeggen wel eens april doet wat hij wil, en inderdaad want vanmorgen werden we zelfs door een fel schijnend zonnentje wakker gemaakt. Was wel koud overigens, de temperatuurmeter gaf buiten slechts 1 graad aan bbbrrrrrr, dus lekker lang onder het dekbedje blijven liggen lekker dicht tegen elkaar. Zelfs Boemer lag te rillen van de kou zodat we hem even lekker geknuffeld hebben. Om negen uur opgestaan en lekker buiten gezeten in het zonnetje daar het dan gelijk lekker is. Om een uur of tien werden we opgeschrikt door een veelheid aan brandweersirenes en ambulances. Wat er aan de hand was weten we niet behalve dan dat het een enorme brand betrof zodat de lucht in no time pikzwart was. Gelukkig dreven de rookpluimen net langs de camperplaats voorbij zodat we niet behoefden te verkassen.
Na het middageten zijn we op de fiets gestapt en zijn via een natuurpark over een autovrij pad naar Kleve gefietst. De rest van de middag nog wat geklust aan de camper, Boemer geborsteld en even moe gemaakt met een balletje en naar de voetbal op de radio geluisterd. Inmiddels schijnt het zonnetje nog steeds. Hopelijk is dit een voorbode voor de rest van de maand. Zou wel lekker wezen. Van Storm hebben we een paascadeautje gekregen in de vorm van paaseitjes welke we aan de voorzijde hebben opgehangen. Hartstikke leuk hoor Storm en Kick.
Op de camperplaats kwam ook nog een oudje van een camper zeg. Hoe oud weet ik niet, maar minstens 40/45 jaar denk ik.
Photobucket

2 april. ...Camperplaats Goch ( 51.67548, 06.16649 )

Toch in Goch gebleven door het goede weer wat hij vandaag hield. Vanmorgen lekker uitgeslapen en daarna buiten gegeten. Hierna naar de supermarkt om de nodige inkopen te doen, Bij de Aldi waren boeken van fietstochten in de aanbieding voor slechts 4 euro per boekje. We hebben o.a gekocht het fietsrouteboek voor de Lahn-radweg, waar we nu naartoe gaan, de Main Radweg, De Rhein Radweg en de Neckar radweg. Uiteraard fietsen we deze niet allemaal deze reis, maar we kunnen ze alvast maar hebben voor die uitzonderlijke prijs.. Na het eten zijn we op de fiets gestapt voor een ritje van 35/40 km richting Kevelaer. ( alternatieve camperplaats Kevelaer ( 51.59559, 06.25288 ). Hier hebben we koffie gedronken en zijn toen weer via een andere route terug gegaan naar Goch. Tijdens die terugtocht moesten we de Niers oversteken door middel van een pontje wat via staalkabels voortgetrokken werd. Doordat er toch iemand moest draaien, moesten we elkaar overzetten. Wel leuk, toen Ada midden in de rivier stond, ben ik even koffie gaan drinken, ha,ha,ha. Terug op de camperplaats hebben we lekkere warme choco gedronken, want ondanks het zonnetje is het toch nog frisjes in de wind. Morgen gaan we echt verder richting de Lahn waar we de Lahn radweg willen gaan fietsen. Op de camperplaats is men al aardig plaastjes aan het vrij houden voor vrienden die later in de week pas komen om de pasen hier te vieren.
Eigenlijk te belachelijk voor woorden, ook al is er nog volop plaats. het schijnt hier in het weekend bommetje vol te staan.
Ook zie je hier verschillende campers die er een winkeltje op nahouden door buiten de camper allerlei artikelen te koop aan te bieden.

Foto's fietstocht Kevelaer
Foto's camperplaats Kevelaer

3 april...Camperplaats Hattingen ( 51.40842, 7.18085 ) ( Foto's CP Hattingen )

Fietstocht Hattingen

Vertrokken uit Goch na hier met veel plezier te hebben gestaan. Ondanks de lage temperaturen hebben we nog steeds geen regen gehad. Ook vandaag was het echt super weer met een blauwe hemel zodat we zelfs in ons T shirt liepen.
Photobucket
Onze eerste stop was een camperplaats in Hattingen langs een doorgaande route. Omdat dit meer op een parkeerplaats leek en vrij rumoerig omdat de parkeerplaats direct aan de weg lag, zijn we naar een andere plaats in Hattingen gereden, ook direct aan de Ruhr. Van hieruit hebben we een leuke fietstocht gemaakt naar Steele, waar we op de markt, waar de terrasjes bommetjevol zaten, koffie hebben gedronken. Via dezelfde route langs de Ruhr terug gefietst naar de camperplek. Het is trouwens verbazingwekkend hoe hoog het water soms komt. Dit kon je zien aan de bomen waar het riet, stukken hout en afval nog in hingen. Je praat dan minstens over een zes meters hogere waterstand dan dat hij nu was. Dan hoeven we hier niet te fietsen want dan staat werkelijk alles blank, wat dus regelmatig gebeurd zo te zien.
De camperplek ligt naast een minigolfbaan en kost 7,00 per dag. Stroom en Water 1,00 euro per dienst. Ook vlakbij ligt een industriemuseum waar we nog wat foto's gemaakt hebben. Naast de camperplaats ligt ook een vrachtspoorbaan. Hopleijk houden ze het vannacht rustig. Vanavond naar de voetbalwedstrijd Barcelona tegen AC Milaan gekeken.

Alternatieve camperplaats Hattingen Isenbergstrasse ( 51.39001, 07.15325 ) ( Foto's CP )
Mixparking direct langs drukke weg. Geen voorzieningen, geen satelietontvangst en drie afgebakende plaatsen. Aan de overkant van de weg het fietspad langs de Ruhroever.

4 april ....camperplaats Olpe ( 51.03231, 07.84172 ) (Foto's CP Olpe )

Vertrokken uit Hattingen. Vannacht toch diverse keren de trein langs ons bed gehad. Hij moest nog zo nodig toeteren ook, maar waarschijnlijk omdat er recht tegenover ons een onbewaakte overgang was. Wel gelijk wakker natuurlijk. We zijn om half negen vertrokken naar Olpe waar we een fietstocht gaan maken rond de Bigger-See. Dit was namelijk in de richting van de Lahn, waar we morgen weer terecht willen komen. Ik had de kortste route ingegeven. Achteraf hadden we beter gelijk de snelste route kunnen nemen want na 20 kilometer hielden we de kortste route voor gezien en zijn de autobahn opgegaan. Aangekomen op de camperplaats bij een zwembad stonden er een paar campers. De camperplaats kost 5 euro, stroom 2 euro en water 1,00 euro voor 100 liter. Lozen kan uiteraard ook en is gratis. Het weer was niet net als gisteren, maar het is in ieder geval droog. Om half twaalf op de fiets gestapt voor een ritje rond het meer. Het was niet altijd even vlak waardoor Ada soms een stukje moest lopen om boven te komen. Soms waren er stijgingen van 12 % en dat is net iets teveel van het goede, althans voor Ada.
Photobucket
Op het keerpunt waar we een brug over moesten steken wachtte ons een minder leuke verrassing. We konden de brug niet over i.v.m werkzaamheden, zodat we genoodzaakt waren om via dezelfde weg terug te fietsen. Jammer, want het was zo'n mooie rit. Inmiddels is het half vijf en wisseld het weer. Dan weer een flauw zonnetje en dan weer een vervelend miezerbuitje. Ada staat op dit moment te kokkerellen. We eten vis met broccoli en aardappelpuree. Boemer ruikt het ook en staat al te springen bij de vis. Het toetje houden we geheim anders denken jullie weer dat we niet aan de lijn doen om een goed figuur te hebben als Marcia trouwt. Inmiddels staan er ook al weer zes campers waarvan wij als enige Hollander. Het weer (18:00 uur) is ook totaal omgeslagen en valt het met bakken uit de hemel, waarbij soms de hagel tikt op het dak en de straten blamk staan. Heb net even gekeken naar het Duitse weerbericht en morgen gaat het sneeuwen. ja je leest het goed hoor.Het moet toch echt niet gekker worden, heb net zomerbanden laten monteren, ha,ha,ha
s'Avonds naar de kraker Chelsea tegen Benfica gekeken en daarna lekker onder de wol

Foto's fietstocht Olpe

5 april, Camperplaats Siegen ( 50.88057, 08.00862 ) ( Foto's CP Siegen )

Alternatieve camperplaats Siegen Weidenau ( 50.89541, 08.02360 ) Foto's CP Siegen Weidenau
En camperplaats gelegen naast een binnenzwembad. Er zijn drie plaatsen. Het is er overdag altijd vrij druk en rumoerig. Er is loos en waterpunt en stroom, alles tegen betaling

Een jaartje ouder geworden. 62 al weer en Ada weer extra vrolijk omdat ze weer eens drie jaar jonger is. Helaas voor haar duurt het maar veertien dagen, ha,ha,ha. Of dit voor mij ook zo voelt valt te betwijfelen. Vanmorgen om acht uur Slagveld aan de lijn die met z'n allen "lang zal hij leven" begonnen te zingen met Storm als bovenliggende stem. Knap hoor Storm, opa mis je wekelijkse verhalen wel een beetje. Rond de klok van negen uur vertrokken uit Olpe na eerst even water ingeslagen en het toilet geloosd te hebben. We zijn uitgekomen in Siegen dat een paradijs aan fietsroutes heeft. We moeten ze wel even uitzoeken want ze zijn niet allemaal geschikt voor ons. We staan nu op een camperplaats wederom bij een midgetgolfbaan. Er kunnen er 4 staan en is gratis. Stroom kost 50 ct per khw. Lozen is gratis en water 50 ct voor 80 liter.
Na de koffie zijn we op de fiets gestapt en hebben langs de l'Arche gefietst en daarna de plaats Siegen ingegaan. In Siegen ook nog even op de andere camperplaats gekeken bij het zwembad. We wilden persé de "Oberstadt" bezoeken, wat inhield dat we vanwege de flinke stijging moesten lopen en duwen. Het resultaat was wel heel erg dubbel n.m dat we bij het lopen in de winkelstraat bij een luxe kledingzaak Ada in het nieuw hebben gestoken voor de bruiloft van Marcia en Martijn en nog wel binnen tien minuten. Hoe kom ik aan die mazzel. Na nog even het toeristenburo geplunderd te hebben, zijn we terug gegaan over wegen waar we volgens ons totaal niet mogen fietsen, maar goed, we zijn heelhuids thuis gekomen. Inmiddels kregen we van onze dochter nog het goede nieuws dat haar huisje verkocht is en alles getekend is bij de notaris. Vandaag kan dus niet meer kapot, nu vanavond ( laat) nog even die drie jaar controleren, ha,ha,ha. Met boemer gaat alles ok en ligt vaak op het dashboard om ons te beschermen tegen pottekijkers en gevaarlijk uitziende honden. Het weer? droog en frisjes

Foto's fietstocht Siegen

6 april...camperplaats Siegen ( 50.88057, 08.00862 )

Vanmorgen tot half negen uitgeslapen en zoals altijd, eerst Boemer uitlaten. Ontbeten en rond de klok van half elf na een bakkie koffie op de fiets gestapt voor een fietstocht door het Siegtal. Het is de bedoeling dat we een flink aantal kilometers gaan maken om vervolgens met de trein, die overal langs het Siegtal loopt, terug te gaan. Het was een zeer afwisselende rit, dan weer door een bos, langs de Sieg en ook weer stukjes over de weg. Doordat de route vaak ook kleine dorpjes meepikt, moesten we soms weer aardige klimmetjes maken. Om dit even te bewijzen hieronder een foto van de klim die we moesten maken. Opvallend was wel dat het overal dood en doodstil was en ook alle winkels waren dicht. Zijn ze hier dan toch geloviger dan in Holland???
Photobucket
Vlakbij Kirchen, na dan al 30 km gereden te hebben, gestopt voor de lunch en daarna verder gereden. In Betzdorf zijn we gestopt en naar het station gereden om de trein op te gaan. Dit gaf nogal wat problemen daar we het niet voor elkaar kregen om kaartjes uit de automaat te krijgen. Na een drietal mensen geraadpleegd te hebben hadden we het eindelijk voor elkaar. Voor 15 euro wisten we het weer. best wel duur eigenlijk voor dat stukkie. Achteraf heeft men de kaartjes geeneens gecontroleerd.
Inmiddels was het weer t.o.v vanmorgen volledig omgeslagen en hadden we bijna een strak blauwe hemel zodat we bij thuiskomst heerlijk in het zonnetje hebben gezeten. Morgen blijven we ook nog hier en gaan vanuit Siegen weer een andere route rijden.

7 april. camperplaats Siegen ( 50.88057, 08.00862 )

Vannacht flinke regenbuien gehad en vanmorgen wees de temperatuurmeter om negen uur nog steeds 4,2 graden aan. Koud dus, al probeerde het zonnetje er af en toe doorheen te komen. Omdat de zon gisteren ook in een later stadium ging schijnen besloten we om elf uur toch maar te vertrekken voor de geplande fietstocht naar Netphen. Deze tocht viel zwaar tegen en hebben eigenlijk niets anders gezien dan industriegebied. Daarbij was het ook nog eens een keer bitter koud en waren de handjes aardig rood geworden van de kou. Zelfs in netphen kregen we nog een klein sneeuwbuitje voor de kiezen al was dat gelukkig van korte duur. We hebben nog geprobeerd onderweg handschoenen te kopen, maar helaas. Terug in Siegen hebben we eerst boodschappen gedaan en daarna Boemer in de camper afgezet om vervolgens in de plaats Siegen wat te gaan te winkelen. Om vier uur waren we terug in de camper en hebben we het kacheltje lekker opgestookt en gaan straks een heerlijke warme douche nemen om de botten weer wat flexibeler te maken. Vanavond gaan we lekker bankhangen voor de TV met een lekker stuk aarbeientaart bij de koffie. Dit was het weer voor vandaag. Hopelijk komen we morgen in wat warmere temperaturen terecht al doet de weersverwachting anders vermoeden. We wensen verder iedereen prettige paasdagen.

8 april . camperplaats Siegen ( 50.88057, 08.00862 )

Gisterenavond hoorden we op TV al dat het een koude nacht zou worden, en inderdaad, na een blik op de thermometer gaf deze een buitentemperatuur aan van min 2 graden zodat we vreesden voor al het fruit en aardappelen de in de garage lagen. Gelukkig bleek het binnen niet te vriezen al hebben we toch maar snel de kachel opgestookt. Buiten gekomen scheen het zonnetje al volop en was het met de zonnestralen op je lijf toch aangenaam lekker. Vandaag stond een bezoek aan freudenberg op het programma omdat dit dorp vrijwel geheel uit zwart/witte huizen bestaat. De fietsroute stond aangegeven met bordjes zodat die ons de weg wezen. Toch moet je goed opletten, want ondanks dat zijn we toch een keer verkeerd gereden waardoor we weer terug moesten om op het goede spoor te komen. 4 kilometer voor dit dorpje moesten we de strijd staken omdat voor ons een helling opdoemde van 8% met een lengte van anderhalve km. Onverrichterzake terug dus. Bij dit keerpunt, naast een rotonde met een enorme stoel erop, hebben we heerlijk op een tuinset van een tuinmeubelengigant zitten eten wat wel knus was.
Photobucket
De terugweg was helemaal lekker omdat we, achteraf gezien, de heenweg bijna continue vals plat naar boven gereden bleken te hebben. Teruggekomen bij de camper hebben we de rest van de middag lekker in het zonnetje gezeten en zijn zelfs verkleurd. Zodadelijk gaan we naar de bekerfinale kijken tussen PSV en Heracles. Morgen gaan we echt verder, want Ada is het stijgende fietsen een beetje zat zodat we nu echt naar de Lahn gaan. Of dit allemaal vlak is moeten we even afwachten.

9 april. camperplaats Siegen ( 50.88057, 08.00862 )

We staan nog steeds in Siegen. Op dit moment regent het, wat het afgelopen nacht ook gedaan heeft. Omdat we toch niet naar buiten kunnen blijven we maar hier staan daar het ook geen zin heeft om naar een andere plaats te rijden waar het ook regent. Wel moesten we gaan zorgen dat we ergens gas konden tanken. En juist dat bleek een probleem en meer. Eerst even in de plaats Siegen rondgereden, maar geen gas te vinden. Ook op de tom tom geen aanwijzingen in de buurt. Na een gesprekje met der Polizei wisten we er 1 te vinden. Daar aangekomen moesten we even wachten op de tankwagen die net gas had afgeleverd. En toen het ongelukje. Naast ons een kleine overkapping die we net een dertigtal cm waren gepasseerd, waar we moesten wachten op de tankwagen. Omdat het tankstation iets naar rechts stond draaide ik ook die kant uit, niet meer erg in de overkapping houdende, waardoor we de hoek net raakten. Gelukkig viel de schade aan de camper mee en was alleen het kapje van het zonnescherm eraf geschoten.
Photobucket
Na de nodige gegevens met de garagehouder uitgewisseld en getankt te hebben terug naar de camperplek waar we de kachel weer op konden stoken en van de schrik konden bekomen daar het wel veel erger had af kunnen lopen met de schade aan de camper.

10 april. Camperplaats Dillenburg ( N 50.74074   E 8.27838 ) ( Foto's CP )

Vannacht werkelijk negen uur achter elkaar geregend. Vanmorgen gelijk maar even met de vochtigheidsmeter gecontroleerd of er ergens vocht binnengekomen is. En zoals verwacht nergens enig spoor van vocht. Na eerst melding bij de ANWB gemaakt te hebben van het ongelukje vertrokken naar Dillenburg om deze plaats met het slot te gaan bekijken. Eerst wat gewinkeld waarna via vele trapjes boven bij het slot uitgekomen. Van hieruit een prachtig uitzicht op de omgeving. Vele vakwerkhuizen zijn hier te bewonderen waarvan je, als je ze van bovenaf ziet, je afvraagt of zij het wel droog hebben als het flink regent. Het weer was lekker, droog met af en toe een zonnetje. Ook de temperatuur is weer wat aangenamer en niet zoals door de weerdienst aangegeven voor vandaag een hoop regen. Hebben we dus waarschijnlijk afgelopen nacht gehad.
Photobucket
De camperplaats ligt vlakbij het centrum en heeft acht plaatsen die vrij groot zijn. Ook is er de mogelijkheid te lozen en water te nemen tegen betaling. Er zijn ook zes stroomaansluitingen ( 1 euro voor 8 uur stroom). We troffen het want overal staat gratis stroom op omdat de geldlade vol blijkt te zijn. Morgen gaan we de Dillen-radweg een stuk fietsen waarna we, als het weer wat beter is, toch naar de Lahn gaan.

11 april. Camperplaats Dillenburg ( N 50.74074   E 8.27838 )

Vandaag weer eens lekker weer met een heerlijk zonnetje. Buiten is het 15,3 graden zodat we, zoals gisteren al gezegd, de Diller radweg een stuk gaan fietsen. Een leuke rit langs de Dill en door diverse leuke dorpjes waar we ook weer diverse vakwerkhuizen tegen kwamen. In een klein dorpje kwamen we wel een zeer klein huisje tegen van een voormalige smit. Dit huisje was gebouwd in 1763 en gerestaureerd in 1995.
Photobucket
Na dertig km hielden we het voor gezien en zijn terug gereden naar de camperplaats. We hebben nog even gewandeld in Dillenburg waar Ada voor de zekerheid toch nog maar een trui gekocht heeft voor het geval het weer wat kouder gaat worden. Morgen gaan we naar Marburg waar we vrijwel direct aan de Lahn staan om vandaaruit te gaan fietsen. Vanavond zitten we aan de radio gekluistert voor de diverse belangrijke voetbalwedstrijden om de kampioenstitel in het verschiet te houden.

Foto's fietstocht Dillenburg

12 april. Camperplaats Marburg ( N 50.48211 E 08.46526 ) ( Foto's CP )

Vanmorgen om half negen vertrokken uit Dillenburg met heerlijk weer. De weersdienst zat er wederom dus weer helemaal naast. De bestemming, 50 km verder, was Marburg aan de Lahn. We hadden de camperplek ingegeven in de Tom Tom maar konden deze op enkele honderden meters daarvandaan niet bereiken omdat we voor een voetgangersbrug stonden. Waarschijnlijk heeft iemand vanaf dat punt de coordinaten doorgegeven aan campercontact. Na even navragen hoe er te komen staan we op een leuke plaats vrijwel direct aan de lahn en het fietspad.
Photobucket
Er zijn acht camperplaatsen die ieder hun eigen vak hebben, afgeschermt door tuinhekken. Er staan tee zuilen waar je stroom en water tegen betaling kunt kopen. De plaats zelf kost zeven euro. Zodra we de koffie op hadden zijn we gaan fietsen. in het fietsboekje stond al dat de tocht vanaf marburg lekker vlak zou zijn, en inderdaad dit was zo. We zijn via een leuke afwisselende tocht uitgekomen in Fronhausen. Ook hier weer vele vakwerkhuizen die we later op de dag nog in grote getalen in marburg zouden zien. Op het keerpunt hebben we heerlijk op een bankje en in het zonnetje gegeten om vervolgens terug te fietsen. Op de voetgangersbrug vlak voor de "Altstad" hadden we een mooi panorama over de stad met bovenop het in het oog springende slot wat ik later in de middag nog per fiets heb bezocht. Wel een flinke klim overigens, maar wel weer de moeite als je van bovenaf naar beneden kijkt.

Nog even terug naar die brug. Hier hingen tientallen slotjes aan met namen en data waar verliefde stelletjes waarschijnlijk in gedachten elkaar eeuwige trouw hebben belooft.

Na terugkomst van de fietstocht zijn we naar de Altstad gelopen waar het een gezellige drukte was en wederom mooie huizen te zien waren en ook leuke winkeltjes. Het weer was tot dan uitstekend, wat om half vijf totaal veranderde in flinke regenbuien. Morgen gaan we naar Giessen waar we, als het weer het toelaat eerst weer noordelijk gaan tot het punt waar we vandaag gestopt zijn.

Foto's fietstocht Marburg

13 april. Camperplaats Giessen ( N 50.35.360 E 8.41.076 ) ( Foto's CP )

Vanwege het mooie weer al vroeg vertrokken uit Marburg voor een ritje van amper 30 km. De camperplaats ligt aan de zijkant van het parkeerterrein. Er is plaats voor zes campers en evenzovele stroomaansluitingen. Verdere voorzieningen zijn er niet. De plaats zelf, 10 meter lang, is gratis en voor stroom betaal je 50 ct per khw. Omdat er direct naast de camperplek een betaalautomaat hing gingen we twijfelen en betaalde drie euro. Achteraf was dit dus niet nodig. Omdat er op het hele grote terrein een mega kermis was, kon ik het kaartje zo kwijt. Na de koffie op de fiets gestapt voor de rit langs de Lahn tot het punt in Fronhausen waar we gisteren vanuit Marburg geeindigd waren. Om het juiste fietspad te vinden viel overigens niet mee en met behulp van Tommie wisten we het uiteindelijk te vinden. In Butterhausen hebben we lekker gegeten op een bankje aan de lahn. In Giessen hebben we nog door de stad gereden en ook nog een bezoekje aan de kermis gebracht. We stonden overigens versteld van de prijzen van de attracties die er staan, 2 tot 3 euro per attractie. Je zal maar vier kinderen hebben, ben je toch een aardig bedragje kwijt in een paar uur. Het weer was fantastisch en ook nu nog ( 18:30 uur) schijnt het zonnetje overvloedig. Morgen fietsen we richting Wetzlar.

14 april. Camperplaats Giessen ( N 50.35.360 E 8.41.076 )

Jippie. een heerlijk zonnetje heeft ons wakker gemaakt. En...nog zeer aangename temperatuur ook. Eerst ben ik even Giessen ingereden om wat foto's van Giessen zelf te maken. Veel oude gebouwen zijn er niet te zien dus was ik weer snel terug voor de koffie met appelgebak. Hierna zijn we op de fiets gestapt voor een tocht naar Wetzlar. Ik moet zeggen dat dit wel de langste, maar zeker de mooiste tocht tot heden was. 60 kilometer rijden zonder eigenlijk verkeer tegen te komen maak je zelden meer mee, maar toch was het zo. De tocht voerde gedeeltelijk langs de Lahn, dan weer slingerend door een natuurgebied en door kleine dorpjes die uitgestorven leken te zijn,. Veel klimmetjes waren er niet op 1 na, maar dit loonde dan ook de moeite want het pad liep een paar kilometer lang op een paar honderd meter hoogte, zodat we een continue schitterend uitzicht op het dal hadden. In Kinzenbach hebben we nog een museum bezocht over de "Bahnhof". Toen we door een stuk bos reden zagen we nog een kleine ree. Volgens een passerend oud mannetje komen ze vanuit het bos, zwemmend over de Lahn, om hier eten te zoeken.
Photobucket
Aangekomen in Wetzlar was het gedaan met de rust. Een mooie plaats met vele toeristen. Hier hebben we lekker op een bankje aan de Lahn gegeten en zijn toen weer terug gereden om vervolgens in de drukke winkelstraat van Giessen nog wat rond te neuzen. Het weer vandaag was super en ook nu schijnt het zonnetje nog. van de kermis hebben we nagenoeg geen last als we gaan slapen daar om twaalf uur alles doodstil is. Of dit met de zaterdagavond ook zo is zullen we af moeten wachten.

15 April. Camperplaats Wetzlar ( N 50.33.288 E 8.29.855 ) ( Foto's CP )

Vannacht heerlijk geslapen. Van de kermis hebben we geen geluid meer gehoord dan tot een uur of half twaalf. Vanmorgen met schitterend weer uit Giesen vertrokken naar Wetzlar, waar we gisteren op de fiets geeindigd waren. De camperplek ligt direct aan de Altstad langs de rivier de lahn. Er zijn 3 tot 4 plaatsen met zes aansluitingen voor stroom. Ook is er een gebouwtje waar je water kunt nemen en het toilet legen. Lozen is ook mogelijk voor datzelfde toiletgebouw.
Photobucket
Toen we aankwamen stond er geeneen camper, maar is dit nu anders. Nu dachten we dat we een redelijk grote camper hadden, maar als je op de foto kijkt kunnen we hem zowel van voren als van achteren bij de buren binnenrijden.
Na de koffie vertrokken met een heerlijk zonnetje op onze bolletjes richting Weilburg. Er stond wel veel wind die op de terugtocht wel extra energie vroeg. In Tiefenbach hebben we gegeten en zijn via een andere route, ook aangegeven, teruggefietst naar Wetzlar. Hier hebben we na de koffie nog wat door de straten gelopen en wat vakwerkhuizen bekeken. Inmiddels is er wel wat bewolking gekomen maar is het nog altijd droog zodat we wel kunnen zeggen dat het deze week wel heel erg meegevallen is met het weer. Morgen vertrekken we naar Villmar.

Fietstocht Wetzlar

16 april Camperplaats Villmar ( N 50.23461 E 8.11.175 ) ( foto's CP )

Vannacht aardige regenbuitjes gehad. Bij het opstaan scheen er weer een heerlijk zonnetje dus beloofde het toch weer een mooie dag te worden. Na eerst water ingeslagen en het toilet geleegd te hebben vertrokken uit Wetzlar en op naar de volgende, volgens de info, mooie plaats Weilburg. Hier is ook een mooi aangelegde camperplaats onderaan de Altstad. We gaan hier enkel staan om vanhieruit weer richting Tiefenbach te fietsen waar we gisteren geeindigd zijn. Wederom een leuke afwisselende rit waar we van de ene naar de andere kant van de lahn gestuurd werden over diverse bruggetjes. Weilburg is met zijn Altstadt wel de moeite waard om te bekijken. Vele mooi gebouwen zijn hier te zien zoals het "Schloss Weilburg" met de mooi aangelegde tuinen.
Photobucket

Richting Lohnberg kwamen we ook nog een ruine tegen waar zo'n beetje alleen de buitenmuren nog overeind stonden. Ook de toegangspoort tot de Altstadt was indrukwekkend. Na terugkomst in Weilburg hebben we eerst bij de camper heerlijk in het zonnetje gegeten om vervolgens weer op de fiets te stappen, maar nu de andere kant op richting Furfurt. Een rit die 10 km lang direct aan de lahn tussen de heuvels voerde. Mooie plaatjes om te zien. In Furfurt moesten we voor de spoorbomen stoppen en ging even de tijd 100 jaar terug, want toen de trein voorbij was kwam er een oud dametje met een slinger de spoorbomen omhoog doen. jah, echt 2012. Op de terugweg kwamen we ook langs de enige ooit gebouwde ondergrondse scheepstunnel in Duitsland, gebouwd in 1844 met een lengte van 195 meter waarboven dus de Altstadt ligt. Nadat de fiets opgeladen was zijn we verder gereden naar de camperplaats in Villmar. Voorzieningen zijn hier niet zodat we op onszelf aangewezen zijn. Geen probleem natuurlijk al is het wel weer even wennen om voorzichtig met de stroom om te gaan. We staan ook weer direct aan de Lahn met een schitterend uitzicht op de marmorbrucke gebouwd in 1895. Morgen gaan we ook hier weer een leuke tocht maken. De plaats zelf stled niet veel voor al staan ook hier weer vele vakwerkhuizen. Maar jah, die hebben we er inmiddels zo veel gezien dat ze bijna niet meer opvallen.

Foto's fietstocht Villmar

17 april Camperplaats Limburg ( N 50.24.204 E 8.04.308 ) ( foto's CP )

Brrrrrrrrrrrr. Bij een kijkje op de thermometer om acht uur kwam er 0.1 graad tevoorschijn en binnen was het 3.9, dus de eerste handeling die verricht werd was de kachel op 20 graden en snel weer in een treintje onder het dekbedje. Ondanks die temperatuur scheen het zonnetje al uitbundig zodat we er na een half uurtje toch maar uitgegaan zijn. Na het ontbijtje en koffie zijn we op de fiets gestapt voor een mooie rit naar Furfurt waar we gisteren omgedraaid zijn. Onderweg zagen we nog een wel heel bijzonder hert die de winter ruimschoots zal overleven.
Photobucket

Na een foto van de enige marmeren brug van Europa in Villmar gemaakt te hebben ( 1895) , nog even het dorpje in. Hier viel verder weinig te beleven, dus terug naar de camper om te eten.

Het was de bedoeling om na het eten naar Runkel te fietsen. Helaas bleek het fietspad door werkzaamheden afgesloten en werd een omleiding gegeven. Daar deze over de gewone weg was hebben we dit gelaten voor wat het was en hebben de camper gestart. We zijn uitgekomen bij een camperplaats in Limburg bij een camperbedrijf waar je gratis kon staan. Stroom voor de prijs van 3 euro per dag. Na een bezoekje aan de winkel daar waar we het fietsboek van de Rhein radweg tot Rotterdam hebben gekocht zijn we aslnog met de fiets naar Runkel gereden. Vanaf de camperplaats was het anderhalve kilometer dalen naar de Lahn Radweg, dus gaf dat al de nodige kopzorgen voor de terugweg over een paar uurtjes. Naar Runkel was weer een mooi ritje en uitgekomen bij de burcht, gebouwd in 1159, met direct daaronder de lahnbrug die sinds 1448 beide oever verbind.

Op de terugweg nog langs de kerk in Dietkirchen, gebouwd op een rots. Knap staaltje werk als je van beneden naar boven kijkt langs die tientallen meters hoge muren.

Photobucket

Terug in Limburg zijn we naar de altstadt gereden om de dom daar te bekijken. Een imposant bouwwerk en zeer opvallend door zijn kleur. Verder ook hier weer vele vakwerkhuizen.

Na nog een foto gemaakt te hebben van de stadspoort op naar de klim van anderhalve kilometer die naar beneden erg lekker liep. Nu was het ploeteren om boven te komen. De laatste 500 meter gelopen omdat het luchtzakje na het duwen van Ada echt helemaal leeg was. Het weer vandaag was werkelijk super en ook nu nog , bijna half acht, schijnt het zonnetje nog weelderig. Vanavond naar de kraker van Bayern tegen real kijken. Doei!! tot morgen

Foto's fietstocht Limburg

18 april Camperplaats Limburg ( N 50.24.204 E 8.04.308 ) ( foto's CP )

Vandaag een rustdagje waarin we de tijd nemen de plaats Limburg te bekijken. het weer begon uitstekend, maar gaande de dag kwam er meer bewolking en ging het harder waaien. Gelukkig was het wel droog met een aangenaam temperatuurtje. Maar eerts even terug naar vannacht. Nu stond er in de info dat het een rustige plaats was, nou niet echt dus. Om elf uur naar een vrachtwagen die z'n combinatie 10 meter van ons langs de weg had gezet om te gaan slapen. Daarbij stond de motor continue te draaien, dus even langs de chauffeur met de mededeling dat we graag wilden slapen. Gelukkig had hij hier begrip voor en verplaatste zijn combinatie een honderdtal meters verder. Terug naar bed en wat denk je.... een half uur later een Tjech die daar kwam parkeren en eveneens zijn motor liet lopen. Die andere was een Duitser dus was zo uitgelegd. Nu een Tjech...even moeilijker dus om hem dat duidelijk te maken. maar...gelukt en we konden weer slapen.
Photobucket
De Altstadt is mooi al is het aantal monumenten beperkt. Het nieuwe gedeelte is een bruisende stad met vele winkelstraten. De kerk die overal in het oog springt is binnen geweldig om te zien. Verder hebben we vandaag niet veel gedaan. Het vrouwtje heeft de camper een sopje gegeven en het bedje is weer verschoond. Boemer had gisterenavond ook een off day want al zijn eten kwam er na een kwartier uit. Inmiddels heeft hij weer gegeten en zit alles er nog in. Morgen gaan we weer verder maar weten nog niet waar uit te komen.

Foto's fietstocht Limburg

19 april. Camperplaats Nassau ( N50.18.691 E 7.47.914 ) ( Foto's CP )

Vanmorgen met goed weer vertrokken uit Limburg. Ons eerste doel was de Plaats Diez waar we het Barockschloss Oranienstein bezocht hebben. Omdat hier verder weinig te zien was op naar Altendiez om de fiets weer te pakken. De camperplek lag echter dermate hoog dat we besloten verder te rijden. In Holzappel hebben we aan de Herthasee koffie gedronken. Ook hier lag een mooie camperplek. Omdat ook deze weer hoog lag, verder met de camper. Uiteindelijk uitgekomen in Laurenburg wat weer direct aan de lahn ligt. Hier waren drie camperplaatsen volgens de gegevens van campercontact. Echter zouden wij dit niet als zodanig willen omschrijven of je moet een camper hebben van een meter of vijf. Na bij een restaurant, wat ook aangegeven was door campercontact, de vraag gesteld te hebben of we van de parkeerplaats gebruik mochten maken, was dit toegestaaan. Dus fietsen van de camper en op naar Oberndorf. Dit was een vlakke rit waarbij je continue langs de lahn fietste. We hebben nog een poging gedaan om bij het klooster te komen, maar daar bleef het bij en hebben van een afstandje maar een foto gemaakt. Hierna zouden er vele stijgingen volgen volgens het fietsrouteboekje tot Nassau zodat we besloten terug te fietsen. Bij Laurenburg zijn we ook nog een stuk weer terug richting Diez gefietst maar daar hield het pad ineens op. De originele route ging via Holzappel, maar die zat vol klimmen van 8 to 11 procent. Terug in Laurenburg zijn we naar het "slot Laurenburg " gereden, een slot gebouwd rond 1100. Ook hier een camperplaats die ook heel erg klein is en moeilijk bereikbaar. Na het eten de motor weer gestart en uitgekomen in Nassau, waar we een leuk plaatsje op het parkeerterrein bij het zwembad bemachtigd hebben. Voorzieningen zijn hier niet, maar hebben die ook niet nodig omdat alles "vol" zit en het zonnetje zijn werk doet. De plaats zelf is wel leuk al wordt het gedomineerd door het slot "Nassau " dat je al van ver bovenop de top ziet liggen. Gebouwd in 1124 en in 1980 helemaal gerestaureerd.
Photobucket
Ben daar te voet naartoe gelopen , wat een aanslag op de beentjes is moet ik zeggen. Maar, boven werd dat ruimschoots vergoed door het prachtige uitzicht wat je uit alle hoeken kon krijgen. Ben zelfs helemaal boven in de toren geweest waar de wind vrij spel had dus, na de fotoshoots snel terug naar beneden. Morgen hopen we Bad Ems te bereiken vanwaaruit we weer op de fiets kunnen stappen naar Daisenau en de andere kant uit naar Lahnstein, het eindpunt van de lahn. Inmiddels ( 19;00 uur) is het gaan regenen dus gaan we maar bankhangen en naar de wedstrijd van Sporting Lissabon kijken. en morgen feest natuurlijk. Ze is nog net 59, morgen niet meer.

Foto's fietstocht Laurenburg

Foto's fietstocht Nassau

Alternatieve camperplaats Altendiez 50.36685, 07.98147 ( foto's CP )
Terrein bij sportvelden. prijs 5,00 euro, stroom en water aanwezig. Ligt erg hoog.

Alternatieve camperplaats Holzappel bij Herthasee ( 50.36216, 7.90271 ) ( Foto's CP )
Camperplaats direct aan de Herthasse. 12 plaatsen met 12 stroomaansluitingen, lozen en water. Leuke plaats, maar ook weer erg hoog gelegen. voor prijzen zie foto's

Alternatieve camperplaats Laurenburg bij het slot ( 50.33181, 07.90555 ) ( foto's CP )
Camperplaatsen ook weer heel erg klein en alleen geschikt voor kleine campers. Ook hier geldt lekker verder rijden.

Alternatieve CP Laurenburg "Gasthof zum Lahntal" ( 50.33008, 07.91297 ) ( Foto CP )
Ook deze camperplaats is niets. Veel te kleine plaatsen en geen voorzieningen.

Alternatieve camperplaats Laurenburg "Hotel zum Schiff" ( 50.33083, 07.90731 ) ( Foto's CP )
Ook dit is werkelijk niets. Uiteindelijk mochten we hier wel staan, maar zijn toch doorgereden na de fietstocht.

20 april Camperplaats Bad Ems ( N 50.20.034 E 7.42.132 ) ( Foto's CP )

Ada 60 jaar geworden dus heeft ze niet lang kunnen genieten van drie jaar jonger dan mij. Om acht uur rinkelde de telefoon al en hoorden we het verjaardagslied gezongen door het Slagveld. Ook Marcia kwam even daarna binnenvallen. Om half negen vertrokken uit Nassau. Heerlijk geslapen al werden we om zeven uur wakker door de dan al rolskatende jeugd naast ons die naar school gingen. Het weer was weer uitstekend. We zijn uitgekomen in Bad Ems op de camperplaats bij een jachthaven. Een 16 tal campers kunnen er staan tegen 10,00 euro per nacht De 2e nacht is 9,00 euro. Toilet en douche mogelijkheden en er is stroom voor 50 ct per khw. Water en lozen is gratis. Na de koffie vertrokken voor de fietstocht naar Lahnstein waar de lahn uitmondt in de Rijn. Een leuke rit met bezienswaardigheden aan beide kanten. De fietstocht langs de Lahn zit er dus op. We hebben nu 550 kilometer op de fietsteller staan. In lahnstein hebben we nog even rondgereden en hebben bij de kruising van de Lahn en Rijn gegeten alvorens terug te fietsen naar Bad Ems.
Photobucket
Nadat Boemer zijn maaltje ophad bij de camper zijn we bad Ems nog ingefietst. Ook hier weer vele bezienswaardigheden van oude gebouwen die jullie kunnen zien in de fotocollage. Om een uur of half vijf begon het te regenen maar hebben daarvoor nog heerlijk in het zonnetje gezeten. Inmiddels klaart het weer op en zien we in de verte weer een blauwe lucht aankomen.

Foto's fietstocht Bad Ems

Foto's fietstocht naar Lahnstein

21 april camperplaats Lahnstein ( N 50.31338   E 7.59341 ) ( Foto's CP )

Vertrokken uit Bad Ems om na een ritje van 15 kilometer uit te komen in Lahnstein waar we op een camperplaats staan direct aan de Rijn. Voorzieningen zijn er niet, maar wel een leuke plaats en ...gratis. Hiervandaan zijn we naar Koblenz gefietst en hebben daar een groot gedeelte van de dag doorgebracht.
Photobucket
Echt een mooi plaats met vele bezienswaardigheden waarvan ik niet altijd foto's gemaakt heb. Ook hebben we nog een stukje van de Moezel gefietst. Het weer was goed al kwamen er af en toe donkere wolken overdrijven waar wat regen uit viel en snel een afdakje moesten zoeken nabij de "Deutsche Ecke". Gelukkig was dit van korte duur en scheen daarna het zonnetje weer op onze koppies. Hiertegenover, zagen we nog een camperplaats. Na enige navraag blijkt deze in aanleg te zijn en kost op dit moment nog niets, maar gaat dus wel veranderen. Een wel heel mooi plekje met een zicht op de Altstad van Koblenz. ( N 50.21.981 E 7.36.211 ). Terug bij de camper hebben we lekker in het zonnetje relaxed onder het genot van een lekker bakkie met appeltaart.
Boemer om door een ringetje te halen. Ook hebben we vanavond met onze kindertjes geskyped, wat altijd weer gezellig is.

Foto's fietstocht Koblenz

22 april Camperplaats Urmitz ( N 50.25.105 E 7.31.458 ) ( Foto's CP )

Met goed weer vertrokken uit Lahnstein naar het 15 km verder gelegen Urmitz. Hier een heel mooie camperplaats direct aan de Rijn. Leuk aangelegd in cirkelvorm zodat iedereen een mooi zicht heeft op de Rijn. Er kunnen er 14 staan. Alle voorzieningen aanwezig. Stroom 1 euro voor 8 uur en 3 minuten water voor 1 euro. Blokken wel nodig als je met de neus naar de Rijn staat. Kosten 5 euro per nacht.
Photobucket
Na de koffie richting "Deutsche Ecke" gefietst en hier op een bankje gezeten met een mooi zicht op de boulevard van Koblenz. Gelijk even de nieuwe camperplek aldaar bekeken waar we gisteren over schreven. Vanaf 28 april ga je voor deze plek in Koblenz 10 euro betalen. Terug bij de camper weer heerlijk in het zonnetje gezeten met op de achtergrond de voetbalperikelen op de radio. Blijft spannend tot dusver. Vanavond is het qua weer een stuk minder en regent het regelmatig, wat ook weer mooi plaatjes opleverde.
Ook morgen blijven we hier nog lekker staan. In het plaatsje Urmitz valt verder weinig te zien. Morgen fietsen we naar Andernach, een plaats die ons wat bekender in de oren klinkt.

Alternatieve camperplaats Koblenz ( N50.21.981, E 7.36.211 ) ( Foto's CP )

23 april Camperplaats Urmitz ( N 50.25.105 E 7.31.458 ) ( Foto's CP )

Wederom wisselend weer. Dan weer volop zon, dan weer donkere wolken. Toch besloten om de fietstocht naar Andernach te maken. We vinden dat de fietstocht langs de Rijn toch wel leuker is dan de Lahn omdat er wat meer te zien is, ook al door het grotere gezichtsveld wat je hebt. Andernach is een leuk plaatsje met enkele bezienswaardigheden zoals de 56 meter hoge ronde toren uit 1500, die al het oorlogsgeweld van de 2e wereldoorlog overleefd heeft. Ook heeft Andernach een mooie boulevard waar we in het toen schijnende zonnetje hebben gegeten, met achter ons de oudste toegangspoort langs de Rijn, gebouwd in 1200.
Photobucket
Bij de ingang van Andernach nog langs de overblijfselen van het in 1689 door de Fransen vernietigde kasteel. De kanonskogels die voor op het kasteel lagen opgestapeld dateren uit de 30 jarige oorlog.
Ook hebben we de camperplaats in Andernach nog bekeken. Hier was het wel een stuk drukker met campers dan waar wij nu staan, Eigenlijk niet te begrijpen omdat je in Urmitz toch een stuk leuker staat moet ik zeggen. Op de terugweg hebben we bij Weissenthurm moeten schuilen voor een heftig buitje. Tegelijkertijd even de daar aanwezige camperplaats bekeken bij een hotel, ook direct aan de Rijn. Gelukkig van korte duur zodat we weer verder konden. Nog wel even langs een Bandencentrum geweest om te informeren naar het uitbalanceren van de voorwielen. Bij 70/80 kilometer per uur hebben we een trilling van de camper. Het weer schijnt de komende dagen sterk te verbeteren zodat we de korte broeken alvast maar op gaan zoeken.

Foto's fietstocht Andernach

Foto's camperplaats Andernach ( N 50.44172   E 7.40875 ) ( CC )

Foto's camperplaats Weissenthurm ( N 50.24.840, E 7.27.800 ) staat in de Bordatlas
Deze plaats kost 10 euro, 3 euro voor stroom water en verzorging.
Ligging aan de Rijn bij Rhein Hotel. ondergrond gras.

24 april Camperplaats Andernach ( N 50.44172   E 7.40875 ) ( Foto's CP )

Vanmorgen al redelijk vroeg vertrokken uit Urmitz. Het is zwaar bewolkt met een af en toe een buitje. Het was eerst de bedoeling om naar bad Breisig te rijden, maar door dit weer kunnen we toch niet fietsen dus uitgeweken naar Andernach. Hier is een heel groot koopcentrum zodat we daar enige tijd kunnen doorbrengen.
De camperplaats hier ligt ook weer direct aan de Rijn. Wij staan op het verhoogde gedeelte zodat we een mooi uitzicht op de Rijn hebben. Het staat er knap vol Kosten voor deze camperplaats zijn 6 euro, stroom 0,50 ct per khw stroom, water 0,10 ct voor 8/10 liter. Lozen is gratis. Veel valt er dus niet te schrijven vandaag. Ada is trouwens wel in haar elementje want nu kan ze vanmiddag naar het kamerdebat kijken over de val van het kabinet. Nou, tot kijk hoor we gaan lekker aan de koffie met gebak, net gehaald bij een bij de voor de deur gestopte rijdende bakker.
Photobucket
Vanmiddag klaarde het toch aardig op zodat we de plaats nog even beter hebben bekeken. Op een groot gedeelte onder die beroemde toren was men bezig met historische opgravingen. Hebben daar een hele tijd staan te kijken en jawel, terwijl we daar stonden had men een muntje te pakken. Waar men precies naar zocht lezen we misschien over een tijdje.
Hebben ook nog even de grote kanonskogels bekeken die daar uit de 30 jarige oorlog lagen. Dat zijn tenminste kogels, ik denk een diameter van 25/30 cm. Je zal hem maar op je dak krijgen.

25 april Camperplaats Andernach ( N 50.44172   E 7.40875 ) ( Foto's CP )

We staan nog in Andernach. Wakker, raam open, en........een fel schijnend zonnetje dus snel eruit. Om half tien vertrokken voor de fietstocht naar bad breisig. Inmiddels was er van dat felschijnende zonnetje weinig meer over en verdween het steeds vaker achter de bewolking. het was wel droog zodat dat weer een meevaller was. Wel stond er een stevig windje. Het was een leuke rit waarin we weer veel gezien hebben. Aan de boulevard van Bad Breisig hebben we koffie gedronken.
Photobucket
In de directe omgeving zijn er weinig bruggen zodat we de plaatsen aan de overkant vanaf een afstandje moeten bekijken. Wel varen er pontjes her en der, maar hebben dit niet gedaan. Vanaf Bad Breisig zijn we toch nog verder gefietst naar Sinzig. Onderweg kwamen we nog de splitsing tegen van de Ahr en de Rijn. Van dit riviertje hebben we enkele jaren geleden ook een gedeelte gefietst. Toen stonden we in Sinzig Bad Bodendorf. Terug in Bad Breisig hebben we op een terrasje gegeten en daarna teruggefietst naar Andernach met veel wind tegen. Aan het eind van de middag is Boemer lekker in bad geweest zodat hij er weer gelikt uitziet en weer een originele kleur heeft gekregen. Hij zag echt zwart. Morgen gaan we verder al moeten we nog even kijken waar uit te komen.

Foto's fietstocht Andernach/Sinzig

6 april Camperplaats Andernach ( N 50.44172   E 7.40875 ) ( Foto's CP )

Gisterenavond en v annacht echt continue regen met een zeer grijze lucht toen we opstonden. Vanaf negen uur was het weer af en toe droog. We hebben daarop maar besloten hier nog een dagje te blijven staan want van fietsen zal er weinig terecht komen, ook al omdat er zo veel wind staat dat zelfs het beeld op de TV af en toe wegvalt. Om een uur of vier tekenden zich de eerste aanwijzingen in de lucht zoals het weermannetje voorspelde, dat het weer sterk zou verbeteren. Nu schijnt af en toe het zonnetje al weer en is de temperatuur stijgende. Heb vandaag wat geklust aan de camper en hebben nog even in een nabij gelegen winkelcentrum rondgesnuffeld. Omdat het morgen, volgens zeggen, uitstekend weer gaat worden zijn we van plan om vanuit Bad Bodendorf een flinke fietstocht te maken.

27 april Camperplaats Bad Bodendorf ( N 50.33.066, E 7.13.038 ) ( Foto's CP ) ( bij deze foto's staat ook de camperplaats aan de overzijde van de brug )

Vertrokken uit Andernach waar we met heel veel plezier gestaan hebben. Maar, we moeten verder. We staan nu in Bad Bodendorf, een mooie plaats aan de Ahr. Er kunnen aardig wat campers staan. Stroom voor 50 ct per khw en water 10 ct per 5/6 liter. Een leuke plek naast een voetbalterrein. Toiletten zijn aan de overkant van de weg bij een tennisvereniging. Over de brug is nog een camperplaats. Hier zijn de kosten hetzelfde maar is het wat moeilijker om TV te krijgen i.v.m de bomen. Ook hier staat het weer vol net als waar wij staan. Het weer was goed al was er ook bewokling. De temperatuur is in ieder geval goed. Zoals we gisteren al schreven stond vandaag een aardig ritje op het programma n.m naar Konigswinter. Na enkele km langs de Ahr gefietst te hebben links af de Rijn langs. Langs Remagen waar de overblijfselen van de belangrijke oeververbinding nog staan. De brug werd door de geallieerden gebruikt om de Rijn over te steken. Lang hebben ze er niet gebruik van kunnen maken want amper tien dagen daarna stortte de brug door de vele beschadigingen in, hierin meenemend 28 Amerikaanse strijders. Bij Lannesdorf zijn we met de pont overgevaren naar Konigswinter met het beroemde slot Drachenburg en het op 250 meter hoogte gelegen "Drachenfels", welke te bereiken is met de in 1883 gebouwde tandradbaan.
Photobucket
In Konigswinter zelf is verder eigenlijk weinig te beleven en viel ons enigszins tegen. Hier hebben we gegeten en aan de terugtocht begonnen. Wel aan de andere kant van de Rijn overigens, al moet ik zeggen dat de heenweg leuker fietsen was. In Rheinbreibach hebben we nog even wat foto's gemaakt van de daar aanwezige camperplaats. In Linz zijn we weer op het pontje gestapt voor de prijs van 1,20 p.p ( met fiets). Boemer was gratis. Ik had vooraf al tegen hem gezegd dat hij zich heel klein moest maken in zijn mandje, ha,ha.
Terug op de camperplaats hebben we heerlijk in het zonnetje gelegen om de bruine kleur wat te verhogen. . Om een uur of zes begon het toch weer te miezeren, hopelijk van korte duur zodat we morgen hier nog lekker kunnen fietsen.

Foto's fietstocht naar Konigswinter

Alternatieve camperplaats Rheinbreitbach ( N 50.37.200, E 7.13.380 ) ( Foto's CP )
En mooie camperplaats waar er 14 kunnen staan met stukken gras ertussen. 8 euro voor de plaats. Stroom kost 1 euro voor 2 kwh en water voor 1 euro. Lozen en reiniging toilet mogelijk en gratis.

28 april. Camperplaats Bad Bodendorf ( N 50.33.066, E 7.13.038 ) ( Foto's CP ) ( bij deze foto's staat ook de camperplaats aan de overzijde van de brug )

Wow wat een weertje vandaag. Een fel schijnend zonnetje zorgde ervoor dat we vrij vroeg op waren. Om negen uur zaten we al op de fiets voor een ritje naar Ahrweiler. Hier wilden we gelijk nog even wat boodschappen doen i.v.m het feit dat in Duitsland de komende dagen alles dicht is.
Photobucket
Na een 25 km snel terug naar de camper om lekker van het zonnetje te genieten. Wat een temperatuurtje. Wel te gek eigenlijk, gisterenavond nog bijna de kachel aan en nu was het in de schaduw 24 graden. In de zon en in de camper zelf was het ietsjes meer, maar goed we hebben er naar verlangd. In Bad Neuenahr Ahrweiler hebben we trouwens de daar aanwezige camperplaatsen nog even bekeken, maar kwamen tot de conclusie dat we nu beter stonden en vooral wat ruimer zodat we lekker de tuinstoelen weg konden zetten. Morgen gaan we een kleine 80 km rijden om uittekomen in Bergheim waar we weer langs de Rur kunnen fietsen. Ook de camperplek blijkt mooi te zijn, dus wat moet je nog meer.... weer een lekker zonnetje?????. het was in ieder geval hier beter dan in nederland waar de regen met bakken uit de hemel blek te komen. Vanmiddag hebben we ook via internet naar de kampioenswedstrijd tussen Kogelvangers en de Fendert geluisterd, waarin Kogelvangers de oren gewassen werd door met 1-3 te verliezen. Weg kampioenschap dus. Inmiddels ( negen uur) is het buiten nog steeds 21 graden en zitten heerlijk met de deur open aan een lekker glas colawijn.

Foto's camperplaats Bad Neuenahr Ahrweiler ( N 50.53806, E 7.10230 ) ( CC )

Foto's camperplaats Bad Neuenahr Ahrweiler ( N 50.54127, E 7.11159 ) ( CC )

Foto's fietstocht Bad Neuenahr Ahrweiler

29 april. Camperplaats Bergheim Pfaffendorf ( N 50.96406   E 6.61141 ) ( foto's CP ) ( CC )

Om half negen vertrokken uit Bad Bodendorf voor een rit van 80 km naar de camperplaats in Bergheim Pfaffendorf. Dit is richting huis omdat we a.s dinsdagmorgen in Etten leur onze draakjes gaan vertroetelen. Onderweg leek het wel een autoloze zondag zo rustig was het op de weg. Het ging dan ook voorspoedig en iets na een uurtje rijden waren we er. Even voor bergheim dachten we nog even dat het verkeerd zou gaan omdat we op de radio hoorden dat bij bergheim de A61 volledig afgesloten was. Gelukkig was de afrit er net voor. Aangekomen op de camperplaats bleek het vol te staan en was iedereen nog in diepe rust blijkbaar, dus even op een zijstukje wachten tot er iemand weg zou gaan, wat in de meeste gevallen ook gebeurd. En ja hoor amper een kwartiertje later was dit zo. We staan naast een stel Hollanders met ook een doggy. Boemer was vanaf dat moment helemaal verliefd en liep continue zijn vriendinnetje achterna. Nu ( 20:00 uur ) ligt hij voor pampus op de bank, zelfs gegeten heeft hij niet. Vanmorgen hebben we nog leuk gefietst langs de Erft. Het is ook hier leuk fietsen naar alle kanten, mede omdat het aardig vlak is. Het nabij gelegen slot was ook een bezienswaardigheid.
Photobucket
Het weer viel t.o.v gisteren heel anders uit al was het s'middags toch nog lekker zodat al snel de tuinstoelen achter de camper verschenen. Morgen gaan we dus richting Nederland zodat we vanaf dit moment ons dagboek ook niet meer bij zullen werken, mits we ergens internet hebben.

Foto's fietstocht Bergheim

30 april. Camperplaats Etten-Leur ( N 51.59498   E 4.65476 ) ( CC )

Vanmorgen vertrokken uit Bergheim voor een tussenstop in Etten leur waar we dinsdag op onze "draakjes" gaan passen. We willen eerst nog lekker gaan fietsen langs de Maas. Uiteindelijk vonden we een leuk plekje voor de camper in Steyl, vlakbij een klooster. Van hieruit zijn we naar Arcen gefietst. De heenweg liep niet geheel langs de Maas, maar het was wel een mooi ritje. In Arcen hebben we aan de waterkant gegeten en zijn daarna via een pontje aan de overkant terecht gekomen zodat we de Maas weer van de andere kant zagen. Deze terugtocht voerde wel vrijwel continue langs de Maas. In de dorpjes die we langskwamen was het overal een drukte van jewelste met de ene vrijmarkt nog groter dan de andere. Bij het pontje van Baarlo zijn we weer overgestoken om bij de camper uit te komen. Weer verder dus richting Etten Leur. Onderweg nog de barbeque uit de kast gehaald en lekker gegeten. Boemer is ook even uit zijn doen alsof hij het door heeft dat hij de draakjes weer gaat zien. Morgen slaan we dus een verslagje over, maar komen woensdag weer terug vanuit het land van onze zuiderburen waar we hopelijk nog lekker kunnen fietsen.

Foto's fietstocht Maas bij Venlo

1 mei Camperplaats Mobildrome Roosendaal ( N 51.56368   E 4.46251 ) ( Foto's CP )( CC )

Vandaag dus op onze draakjes gepast. Wat een genot om dit grut weer lekker te knuffelen. Vanavond na het eten vertrokken uit Etten naar Roosendaal om daar bij Mobildrome te overnachten om vervolgend de volgende morgen de schade te laten taxeren van de aanrijding met de overkapping.

2 mei Camperplaats Kalmthout ( N 51.37689   E 4.44894 ) ( Foto's CP ) ( CC )

Na taxatie bij Mobildrome naar Kalmthout gereden om daar neer te strijken op de camperplaats bij het toeristenburo. Van hieruit een mooie fietstocht zijnde de "grenstreekroute" gefietst. Een leuke wisselende rit. Qua weer troffen we het nog want amper een uur thuis barste het werkelijk los. Onweer, regen, wind, noem maar op. Gezien het weer hebben we besloten morgen naar huis te rijden. Niet alleen voor het weer overigens, want we kregen van onze zoon de niet prettige mededeling dat men in de vacantie onze tuin vernield was door de bij ons welbekende personen. Gelijk weer een hoop werk dus. Voorlopig blijven we even thuis omdat onze dochter binnenkort gaat trouwen en op huwelijksreis gaat. Onze volgende reis zal dus ergens halverwege juni zijn.