REIS DOOR EMSLAND

7 juni 2011
. Camperplaats Bemmel

Vanmiddag rond de klok van half vier vertrokken voor ons camperreisje naar Noord Duitsland. Eerst, volgens een gemaakte afspraak, naar Wijchen bij Nijmegen om de Adimo Jive van een update te voorzien. Nu beginnen we onze reisjes vaak met een tegenslag, maar ook dit keer is het weer zo. Aangekomen in de computerkamer van die meneer bleek zijn interface te zijn opgeblazen zodat hij ons niet kon voorzien van een update. Gelukkig hebben we alle zenders nog anders had ik toch wel een klein woordenwisselinkje met het vrouwtje gehad. Hierna zijn we naar Bemmel gereden waar we voor de nacht een plekkie vonden op een COP volgens campercontact. Het was zo'n rustig plekkie dat we al om half tien onder de wol gekropen zijn.

8 juni 2011. : Camperplaats Emlichheim ( 52.60704, 06.84943 )

Vanmorgen om acht uur wakker geworden. Een lekker lang nachtje dus van gisterenavond half tien af. Vannacht heeft het hier trouwens aardig geregend. Volgens ons meer dan dat we de afgelopen twee maanden voor de kiezen hebben gekregen. Na het ontbijt zijn we gaan rijden. Volgens de snelle route op de tom tom zou het 173 kilometer zijn. We hebben gekozen voor de korte route en die bleek maar liefst 50 km korter te zijn. Nu weten we dat het wat langer kan duren, maar achteraf was het een hele leuke rit door vele weggetjes waar we zelden of ooit een auto tegenkwamen. In drie en half uur waren we op plek bestemming op de camperplaats in Emlichheim in Duitsland. Net voor de grens hebben we nog lekker kunnen tanken voor 125.9 euro, terwijl het hier in Duitsland 1.45 euro kost. Een meevaller dus al hebben we die winst weer verspeeld door de heenreis amper in de vijfde versnelling te hebben gereden. Onderweg hadden we ook nog een paar buitjes. Inmiddels als we dit schrijven schijnt het zonnetje weer en hopen morgen op nog beter weer zoals we de laatste weken gewend zijn. Op deze camperplaats mogen drie campers staan al moeten de langere campers dwars gaan staan. Hierover was al een leuke discussie op het camperforum. Vanmiddag het plaatsje bezocht en wat gewinkeld bij het toeristenburo.

9 juni 2011

Aangezien het vandaag schitterend weer was blijven we vandaag ook hier om er een leuke fietstocht te maken. De rit van 50 kilometer voerde door allerlei gebieden waar je nog genoeg ruimte heeft om er b.v een vliegveld neer te leggen. Heel leuk was het stuk tocht langs de vele verschillende boerderijen, waarvan de meesten omgebouwd waren tot een mooi paleisje. Dat dit een veengebied is was te zien aan diverse items. Zo stond er een boerenkar vol met blikken veen die omgroeid was met bloemen. Ook kwamen we een soort huisje tegen van die blokken. Het leek overigens wel een iglo. Na diverse tussenstops waren we om drie uur weer terug en hebben lekker in het zonnetje gezeten. Vandaag hebben we ook het verjaardagscadeau van Marcia en Martijn uitgeprobeerd. Ingewijd was hij overigens al door die twee op de reis naar Italie. En...we moeten eerlijk zeggen.....het is geweldig, wat een uitkomst. We hebben dan ook genoten van het heerlijke hapje op de grilplaat. Om acht uur zijn we vertrokken naar Geeste, waar we al eens eerder gestaan hebben. Om tien uur naar bed gegaan. Het lijkt wel of we oververmoeid zijn, dus lekker tukken

10 juni 2011. : Camperplaats Geeste ( 52.59415, 07.27415 )

Vandaag wederom heerlijk weer al is er wel wat meer bewolking. Via alle info hebben we een mooie fietsroute uitgezocht van een kleine 50 kilometer. En inderdaad  het was de moeite waard. We kunnen deze route nr 18 die begint bij de camperplaats dan ook iedereen aanbevelen, al je tenminste van fietsen houdt. Echt een afwisselende fietstocht. Af en toe zag het er even dreigend uit, maar al snel verdwenen de donkere luchten weer. Tegen de avond hebben we weer lekker gebarbequed en hebben de smaak van dat apparaat te pakken. Ditmaal rustierondjes met heerlijke sate. Ook hebben we even uitgeprobeerd of we er voorgebakken broodjes in konden maken en jawel ook dat is gelukt. Achteaf gezien hadden we dit beter niet kunnen doen want na die zes broodjes met kruidenboter zaten we al redelijk vol. s'Avonds nog heerlijk buiten gezeten en om half negen naar de finale van X factor gekeken.

11 juni 2011. : Camperplaats Geeste

We staan nog steeds op de camperplaats in Geeste. Er valt hier ook zoveel te fietsen dat we maar besluiten om nog even hier te blijven. Het maakt tenslotte niet uit waar je staat. Ditmaal zijn we via een R6 route naar Lingen gefietst. In deze plaats was het groots feest en kon je maar eten wat je wou. We denken dat men hier een zoveeljarig bestaan vierde want net als bij ons toendertijd, liep men bijna allemaal in klederdracht wat een heel leuk beeld gaf. Bij het kanaal aangekomen, waar we vorig jaar langs gefietst heben, zijn we afgeslagen en zijn via een andere route terug naar de camperplek gereden. Inmiddels staat het er aardig vol en tellen we zo'n vijftig campers van groot tot heel klein. Ook heel groot overigens.

12 juni 2011

Na gisterenavond verrast te zijn met een ware regenbui met onweer, is het vandaag weer fantastisch weer. We zitten nu lekker bij de camper in een luie stoel van het zonnetje te genieten. Fietsen doen we vandaag even niet. Het is tenslotte een rustdag,ha,ha,ha. Net kregen we weer een hartstikke leuke foto van onze lieverdjes en ja, op zo'n moment zou je ze toch wel weer willen knuffelen. Maar, dat halen we nog wel een keer in. Met Boemer gaat het ook goed en ligt lekker te pitten op zijn kleedje. Het is nog steeds beredruk hier met campers. Wat we van andere mensen hoorden is het in de buurt aardig vol zodat we ook maar lekker blijven staan. We hebben het tenslotte goed naar ons zin hier. De batterijen worden zodoende ook lekker uitgetest, want we staan nu al zes dagen zonder stroomaansluiting. Dus....het zonnepaneel werkt uitstekend. Vanavond lekker bami gegeten en daarna Boemer even moe gemaakt met als resultaat dat hij gelijk zijn bakkie leeg gegeten heeft. Bij ons is dat gelukkig niet het geval.

Het is overigens nog maar de vraag of we echt naar Ost Friesland gaan, want we lezen net dat het aantal sterfgevallen i.v.m de EHEC bacterie steeds grotere vormen aan gaat nemen. En wij vermaken ons uitstekend op dit moment in Emsland. Ook hier heerlijk fietsen op de vele routes die beschikbaar zijn.

13 juni 2011. Camperplaats Geeste

De weersvooruitzichten voor vandaag bleken niet echt goed te zijn. Toch scheen een heerlijk zonnetje al vroeg op de camper zodat we er ten opzichte van eerdere dagen, al vroeg uit waren. De fietstocht voerde dit keer naar Meppen. De tocht er naartoe ging meestentijds door de bossen. Aangekomen in Meppen hebben we koffie gedronken en de plaats bekeken. De terugtocht voerde langs het Dortmund-Eemskanaal. Inmiddels was het weer toch een beetje omgeslagen en fietsten we in de motregen. Gelukkig hingen de bomen aardig ver over het fietspad zodat we niet echt nat werden. Af en toe kwam het zonnetje weer tevoorschijn zodat we tegen de avond nog wel heerlijk hebben kunnen barbequen. Inmiddels hebben we alles opgeruimd en ingepakt zodat we morgen toch maar verder gaan reizen. Ons doel is Hertzlake, waar een leuke camperplaats ook weer aan een riviertje ligt. Inmiddels is ook de camperplaats hier bijna leeg en is iedereen vertrokken na een pinksterweekend.

14 JUNI 2011, Camperplaats Herzlake ( 52.68236, 07.60737 )

Gisterenavond besloten om het eigenlijke reisdoel, Ost Friesland, te vergeten en in deze omgeving te blijven. Er zijn hier zo veel fietsroutes dat we voorlopig in het Emsland niet meer wegkomen. Vanmorgen zijn we wel vertrokken uit Geeste en zitten nu op een mooie camperplaats in Herzlake aan het riviertje "de Hase". Een leuke camperplek waar je kunt kiezen uit, of op gras staan of op scottertegels. Wij hebben gekozen voor het laatste omdat, na de regen van gisterenavond, we bang waren misschien wel vast te komen zitten i.v.m voorwielaandrijving. Het was overigens wel een kort ritje van 30 kilometer. Het weer is weer super en na de gebruikelijke boodschapjes en een bezoek aan het toeristenburo, zijn we op de fiets gestapt na een keuze gemaakt te hebben uit de zeer vele fietsroutes die voorhanden zijn. Een heel afwisselende fietstocht met leuke verrassingen. Morgen gaan we een tochtje maken die omschreven staat als de "Erlebnisroute". Hierbij komen door bossen en veengebieden.  De eerste week zit er inmiddels op. In die week hebben we eigenlijk maar twee camperplaatsen aangedaan. Iets wat voor ons eigenlijk heel bijzonder is daar we meestal maar twee dagen ergens bivakeren. Maar, het stikt hier echt van de fietsroutes dus waarom zou je dan niet lekker blijven staan als je het naar de zin hebt. Vanavond hebben we de "chef chef" weer gebruikt. Ditmaal hebben we vis er op bereid. Niet verkeerd moet ik zeggen.

15 juni 2011,

Laten we maar eens beginnen met het weer. Nou, het was een mooie dag waarin tot een uur of twee het zonnetje heerlijk scheen. Daarna kwam de bewolking opzetten al was het aardig benauwd. Gelukkig bleef het bij donkere wolken en droog. Vandaag hebben we dus de Erlebnisroute gefietst en hebben zelf nog aardige klimmetjes te verwerken gekregen in het Osnabruckerland. Het is een fietstocht van 50 kilometer geworden en geloof het of niet, maar we zijn tijdens die rit misschien wel vier auto's tegengekomen. Wat een ruimte en rust hier. Wel moeten we helaas constateren dat ook hier de bezuinegingen toegeslagen hebben want sommige fietspaden mogen eigenlijk dat predikaat niet meer voeren. Zelfs met Boemer hadden we medelijden doordat hij in zijn mandje heen en weer geschut werd. Het was overigens wel een heel mooie fietstocht. Inmiddels zijn er ook aardig wat campers weer vertrokken. Morgen is het volgens de berichten redelijk droog, waarna morgenmiddag de eerste regen en onweersbuien binnen zullen vallen. Wat we dan doen is waarschijnlijk toch een camperplaats opzoeken met stroom zodat we, als we binnen moeten blijven, eventueel TV kunnen kijken of intermeppen.

16 juni 2011, Camperplaats Herzlake

We zijn toch hier gebleven in Herzlake. Het weer was vanmorgen goed, maar vanwege de weersvoorspelling toch maar niet gaan fietsen. In plaats daarvan zijn we lekker wezen shoppen in het naastgelegen winkelcentrum. In 1 daarvan hebben we drie heerlijk gegrilde stukken zwijn gekocht die we vanavond heerlijk opgegeten hebben. Hierna wel erge dorst want het was een beetje aan de zoute kant. Toevallig kwamen er ook camperaars die we in Geeste naast ons hadden staan zodat we weer ouderwets konden babbelen. Ook hadden we vanmorgen een gesprek met een Hollandse dame die hier woonde, over het wonen op zich hier in Duitsland voor Hollanders. En ja, dan blijken er toch nogal wat voordelen te zijn t.o.v het wonen in Nederland. Toevallig stond haar huis weer te koop en de vraagprijs was 119.000 euro. Kom dacht ik, ga eens kijken want in Holland zou dat niet veel bijzonders zijn voor dat geld. Schrok me te pletter. Ik zag een mooie vrijstaande villa met puntdak, geheel onderkelderd, vier slaapkamers, een garage, grote sere met balkon en 1100 m2 grond. Bij ons zou je daar al gauw 350.000 euro voor kwijt zijn denk ik, alleen al afgaande op de vierkante meterprijs. Later op de middag en avond heeft het even stevig geregend en geonweerd, al schijnt nu het zonnetje weer. Gelukkig maar overigens want dan kan het zonnepaneel weer even de accutjes oppompen. Inmiddels is ook de camperplaats weer aardig volgestroomt. We hebben inmiddels ook het toiletgebouwtje gevonden tussen de bossages. Hier zit ook een stopcontact zodat we er morgen de fiets van Ada op kunnen laden. Als het weer goed is willen we morgen naar Meppen fietsen en onderweg in Haselunne een nieuwe Bordatlas kopen. Ook wil ik nog naar Lastrup waar een camperbedrijf zit. Misschien zie ik nog wel wat leuks,ha,ha,ha.

17 juni 2011

Vanmorgen weer met een heerlijk zonnetje opgestaan. Wel stond er veel wind om de geplande fietstocht te rijden. Met goede moed vertrokken richting Lastrup. Het camperpbedrijf konden we helaas niet vinden zodat we teruggegaan zijn naar de toeristische fietsroute. Via Flechum kwamen we in Haselunne (CP 52.66720, 7.48175 ) . Hier hebben we wat rondgekeken en op een terrasje gegeten. Bij de bekende Rossmannn hebben we weer voor een heel jaar drogisterijartikelen ingeslagen zodat we voorlopig weer vooruit kunnen. Ook zijn we nog naar een fietsenwinkel geweest i.v.m problemen met Ada's fiets. Deze stopte er af en toe spontaan mee met het leveren van energie. Helaas kon de monteur niets vinden. Wel heeft hij hem via de computer gereset en dit bleek in ieder geval geholpen te hebben daar we daarna geen last meer hadden van een weigerende fiets. Via een groot recreatiegebied waar het heel leuk fietsen was, zijn we via twee meren teruggereden naar Herzlake waar we de rest van de middag gezellig hebben doorgebracht. De fiets hebben we, zoals gisteren vermeld, opgeladen bij het aanwezige toiletgebouwtje. Morgen gaan we echt verder al zijn het weer geen wereldafstanden wat we gaan afleggen. Omdat hij slecht weer opgeeft hebben we een camperplek uitgezocht waar stroom is en alle voorzieningen.

18 juni. 2011. Camperplaats Werlte ( 52.85397, 07.68025 )

Vanmorgen vertrokken uit Herzlake. We zitten nu op een schitterende nieuwe camperplek in Werlte. Het was, zoals ik al eerder zei, geen wereldafstand want we hebben slecht 23 kilometer gereden. Op de fiets hebben we trouwens de camper al verslagen qua kilometers. De camperplaats is mooi. Er kunnen zes campers staan. De plaatsen zijn ruim bemeten. Stroom kost 1,00 neuro per 2 kwh en water 1,00 euro voor 100 liter. Lozen van vuil water en toilet is gratis. Achter ons staat een molen uit 1820 die op dit moment draait, want wind staat er weer genoeg. Wel is het droog en schijnt af en toe het zonnetje. We gaan zometeen eerst lekker eten en daarna op naar het toeristenbureau voor de nodige fietsroutes die er ook hier weer genoeg zijn. Na de koffie vanmiddag op de fiets gestapt om een gedeelte van de Emsroute te fietsen naar de plaats Veers. Er stond enorm veel wind zodat we het na 25 kilometer voor gezien hielden. Ook dit was weer een leuke en afwisselende rit. Over asfalt, grid, zand, door de bossen, echt vanalles wat. Onderweg heb ik nog even een uitkijktoren beklommen waardoor je een mooi uitzicht had over het Moorland. We zitten nu in de streek Hummling van het Emsland. Rond de klok van vijf uur onze chef/chef weer tevoorschijn gehaald voor het laatste stuk zweinebraad. Boemer kreeg het botje en het enige wat overbleef was een enorme vette bek en de kluif natuurlijk. Hij zit ons nu konstant aan te kijken van "is er nog meer???.. Helaas het is op. Ondanks dat er veel regen was voorspeld is het tot nog toe nog steeds droog en schijnt regelmatig het zonnetje. Inmiddels is ook de wind wat gaan liggen.

19 juni 2011. Camperplaats Werlte

Nou, vandaag is het k.tweer, met enorm veel wind. Eigenlijk mogen we niet eens mopperen, want dit is de eerste keer dat we eigenlijk niet naar buiten kunnen van de regen. Gelukkig hebben we een stroomaansluiting zodat we ons gaan beperken tot o.a dagboek bijwerken met foto's, TV'je kijken of DVD'tje. We staan wel zielig alleen. Wel zijn er al twee campers geweest, maar draaiden weer om. Denken zeker dat het elders droog is. Inmiddels is het droog, maar waait het nog steeds heel erg. Zo zelfs dat we af en toe geen beeld hebben op de TV. Ada heeft inmiddels het menu voor het avondeten aangepast. We eten..........erwtensoepie, past lekker bij dit weer,ha,ha,ha. We hebben inmiddels ook een camper naast ons staan, een Carthago. Die zullen wel geen erwtensoeppie eten denk ik. Boemer ligt nog steeds uit te buiken van die vette kluif van gisterenavond zodat we daar geen hond aan hebben.  Wel leuk overigens als je berichtjes krijgt op je website.

20 juni 2011. Camperplaats Werlte

Het is beter weer dan men voorspeld heeft. Wind was er nauwelijks en regelmatig kwam de zon door de bewolking heen zodat we al snel ons vestje achter op de fiets gedaan hebben. Ook dit keer was het een zeer afwisselende rit. Eerst naar Wehn, dan via Wieste naar Lahn. Hier hebben we gegeten. Hierna ging de tocht door het bos waar we door het missen van een bordje weer eens ergens uitkwamen wat niet de bedoeling was. In dit geval was het niet zo erg want we waren nu wel vlakbij het Schloss Clemenswerth in Sogel, wat we dus gelijk maar bezocht hebben

Via een andere route, over een soort "Parijs Roubaix route" zijn we naar Spahnharrenstatte gereden. Hier kreeg ik sinds heeeeeeeeeeel lang geleden een lekke band. Gelukkig zijn we natuurlijk goed voorzien en hebben alles bij ons. Hier hebben we in het verleden genoeg van geleerd. Andere binnenband erin en hoppa, gaan met die banaan. Na amper vijf meter gereden te hebben zei ik nog tegen Ada, shit ik heb de binnenkant van de buitenband niet op oneffenheden gecontroleerd. Had ik het maar wel gedaan, want amper 100 meter verder was de binnenband op hetzelfde plek weer lek. Er bleek een stukje metaal in de buitenband te zitten. Dus toen de band maar geplakt en de buitenband gecointroleerd. Hierna verder gereden richting Werlte. Wederom een bordje gemist doordat er ons twee schone dames tegemoet kwamen en ik meer oog voor hen had dan voor die altijd hetzelfde uitziende fietsbordjes. Uiteindelijk was ook dat weer leuk want nu stuiten we op een hunnebed.Toen toch maar teruggereden naar waar we het bordje gemist hadden. Dit bleek inderdaad op het punt te zijn waar die lieftallige dames een glimlach naar mij gaven. We waren wel op tijd thuis trouwens want nog maar net aan de koffie of er kwam een flinke bui naar beneden. Gelukkig was ook dit weer van korte duur en schijnt het zonnetje op dit moment nog steeds..

21juni 2011, Camperplaats Werlte

Vandaag hebben we een verjaardag te vieren. Onze Boemer is drie jaar geworden.

Buiten valt een mieerig regentje. Koud is het totaal niet en er staat niet al te veel wind. Om 11 uur brak er een flauw zonnetje door dus hebben we de gok gemaakt een route te gaan fietsen. Een gok omdat de weersvoorspelling er op de TV nou niet echt goed uitzag. Een route naar het noorden was de bedoeling. Richting Rstdorf en dan naar Lorup waar we weer eens een bordje over het hoofd hadden gezien. Gelukkig bracht een boswachter uitkomst en wist hij ons de goede richting uit te sturen om weer op de route te komen. In Lorup hebben we onder een afdak gegeten want we kregen even een hoosbui over ons heen. Bij Spahnharrenstatte zijn we via de bossen richting Ostenwald en het natuurgebied en Theikenmeer richting huis gefietst. In de plaats zelf nog wat inkopen gedaan en in een flauw zonnetje nog lekker buiten gezeten. Week twee is alweer voorbij. Morgen gaan we, na hier een paar dagen gestaan te hebben, weer verder om uit te komen bij een meertje.

22 juni 2011, Camperplaats Surwold ( 52.96750, 07.51556 )

Na alles gevuld te hebben in de camper zijn we vertrokken uit Werlte. Zolang we camperen hebben we voor het eerst betaald voor water. 100 liter voor 1 euri. Ons doel was Esterwegen. Hier bleek volgens de brochure een leuke camperplaats te zijn aan een klein meertje. Hier aangekomen was het ook inderdaad een mooi plekkie. Echter er zaten een paar nadelen aan. Ten eerste stond je onder de bomen en heb je nagenoeg niets aan je zonnepanelen en ten tweede hadden we geen satelietverbinding. Dit laatste is bij mooi weer nou niet zo'n probleem, maar gezien de verwachting zou het toch wel leuk zijn. Het weer was tot dusver niet echt slecht, maar steeds toch van die dreigende regenwolken. We zijn daarom verder gereden naar Surwold. Hier bleek voor een nieuwe camping een camperplek te zijn tegen 5,00 per dag. Hiervoor kon je gebruik maken van het toiletgebouw en je toilet legen. Water en douchen tegen betaling. We zijn hier gebleven en staan wederom alleen op een veld waar er wel honderd kunnen staan denk ik. Om 12:30 uur toch gaan fietsen omdat het er toch redelijk uitzag. Hiervoor had ik nog even de nieuwe buitenbanden gemonteerd die ik gisteren gekocht heb. Was wel nodig trouwens want die constante 8/9 kilo van die waakhond gaan toch wel invloed hebben op de bandjes. Toch zeker als je door het grint rijdt. Eerst zijn we door het Surwolds wald, via Borgerwald, naar de Freiheitsee gereden. Over de brug van het Kustenkanaal door het Lager Borgermoor, langs het kanaal door een bos naar het Moorererlebnispad naar Esterwegen. Hier hebben we het toeristenburo weer wat lichter gemaakt en vandaaruit terug naar Surwold. De laatste kilometers hadden we wat miezerregen, maar dit viel reuze mee. Nu is het weer een heldere lucht en schijnt het zonnetje. Hopen dat het morgen ook zo is. Nog wel even geschrokken net voordat we gingen eten. Ik had Boemer een kippenekje gegeven. Terwijl hij dit bijna ophad begon hij ineens te kermen en naar lucht te happen. Ja, daar sta je dan en wat te doen. Hij deedt echt ontzettend lelijk en schrok me te pletter. Dacht zelfs dat hij erin zou blijven. Bek open getrokken en m'n vinger in z'n keel om te proberen of ik bij dat kippennekje kon komen. Ineens zag ik het naar binnen glijden en was het lelijk doen van Boemer over. Gelukkig pppppppppppfffffffffffff. Ik sla notabene die nekjes al met een hamer kapot. Ga ze nu maar ook nog eens in stukken hakken. Dit deed ik meestal niet omdat het anders hap zich weg was.

23 juni 2011. Camperplaats Dorpen ( 52.97102, 07.33416 )

Weer een aardig stapje in ons leven. Vandaag 39 jaar getrouwd. De sms'jes rollen binnen. Het weer was vanmorgen uitstekend, echter rond half een begon het te regenen, en niet zo'n klein beetje ook. Ada heeft vanmorgen de wasmachine gebruikt bij de camping. Niet duur, nee zelfs spotgoedkoop want 2,00 euri voor de wasmachine en 2,00 euri voor de droger is nou niet echt duur. Na die was zouden we gaan fietsen, maar daar kwam dus letterlijk niets van terecht. We zijn dus maar verder gereden. Bij Dorpen hebben we eerst het infocentrum bezocht van de magneetbaan. Hier is deze ontwikkeld en uitgetest. Interessant om te zien hoe dit in zijn werk is gegaan en hoe het wereldwijd hiermee is. Hier was ook een camperplek, maar omdat dit aan de weg lag zijn we verder gegaan naar het plaatsje Dorpen zelf. Vorig jaar waren we hier op de fiets toen we in Flacksmeer stonden met de camper en hier hebben zitten eten in een muziektent. Erg rustig ook hier. Toevallig komt er net nog een camper aanrijden van hetzelfde type Hymer als wij hebben dus staan we gebroederlijk naast elkaar. Inmiddels schijnt het zonnetje weer. Wel typisch dat het s'avonds vaak helemaal opentrekt. Hopelijk morgen ook, anders gaan we met de camper een stuk rijden naar oude Pekela, waar een heel groot camperbedrijf zit. Met Boemer gaat het weer goed en heeft niets overgehouden aan zijn kippenekje.

24 juni 2011. Camperplaats Dorpen

Vannacht aardig wat regen gevallen. Zodoende waren we al wel heel vroeg wakker t.w. zes uur. Om zeven uur maar opgestaan en voor een lekker ontbijtje op bed gezorgd. Nog steeds donkere wolken dus maar het besluit genomen om verder te rijden. Amper stonden de fietsen op het rek of het weer sloeg totaal om waardoor we toch besloten om een fietstocht te maken. Om negen uur vertrokken om naar Bourtange te fietsen. Een wel heel bijzonder plaatsje in een voor ons bekende vorm. Net als Willemstad gebouwd in een stervorm, en...net als bij ons met een molen al moet ik er direct bijzeggen dat die van "ons" wel een stuk mooier is. In 1980 is dit gehele dorpje opnieuw in gebruik genomen na een algehele renovatie. Nu is het een echte trekpleister voor het toerisme. Er liepen zelfs nog mensen in klederdracht om het geheel wat uitstraling te geven. Ook de terrasjes zaten bomvol. Het is nog steeds uitstekend weer, met af en toe een dreigende donkere wolk. Na bezichtiging van dit plaatsje zijn we naar Vlagtwedde gefietst. Hier hebben we gegeten en zijn daarna via een andere route teruggefietst naar de camperplaats in Dorpen. Vijf kilometer voor thuis moesten we nog wel even schuilen voor een stortbuitje. Gelukkig duurde dit maar vijf minuten en scheen daarna het zonnetje weer. In Vlagtwedde hebben we nog de bekende krentebollen gekocht daar ze die hier niet kennen en een lekker nedelands brood. Oh jah Alice, ik heb aan je wens voldaan en voor Boemer en Ada een haring gekocht.  Boemer stond bij de lucht al te springen en te dansen. Bij Ada bleef hij binnen, maar bij Boemer kwam hij er na vijf minuten weer uit. Het is ook zo'n lomperd. In plaats van lekker stukjes te bijten ging hij er bijna in z'n geheel in maar kwam er dus ook weer in z'n geheel uit. Aan gekomen op de camperplek hebben we nog lekker in het zonnetje gezeten en zijn nu, 19:00 uur , naar binnen gegaan en zit ik te tikken. Was overigens een aardig fietstochtje van 50 kilometer. Wat we morgen doen is wederom afhankelijk van het weer.

25 juni 2011, Camperplaats Dorpen

Vandaag om kwart over acht opgestaan. Het weer was niet best, veel bewolking, maar droog. Het zonnetje zouden we vandaag niet zien. Omdat het niet echt en grijze lucht was durfden we het aan om te gaan fietsen. Eerst een stuk Emslandroute,via Wippingen. Hier stond een mooie molen met daaromheen de gebruikelijke kleine oude huisjes. Ook stond er een potterbakkerij en een kleine schaapskooi. Hier hebben we koffie gedronken. Hierna zijn we de weg gevolgd naar Renkeberge, langs de magneetspoorbaan om uit te komen in Lathen. Hier hebben we een goed beeld gekregen van de Magneetspoorbaan met de treinen zelf. Waarschijnlijk was dit de plaats waar alles begonnen is. Jammer dat het terrein alleen doordeweeks open was. In Lathen aangekomen hebben we bij de camperplaats daar gegeten. Een leuke camperplaats bij een meertje waar diverse campers stonden met de benodigde hengels. Hier even geinformeerd wat de camperplaats kost en vervolgens langs het Dortmund Emskanaal onze weg vervolgd via Friedenburg naar Walchum, waar een vacantiepark is aan de haven. Ook hier de camperplaats even bekeken en naar de prijzen geinformeerd. In Steinbild hebben we koffie gedronken. Ook hier een camperplaats bezocht van een camperaar die van een stuk tuin een leuke camperplaats had gemaakt.  Vanaf hier was het pad dat langs het kanaal loopt nou niet echt je van het zodat we blij waren weer terug in Dorpen te zijn. Wel zijn we enorm veel fietsers tegen gekomen en voorbij gereden. Wederom hadden we geluk, want amper thuis begon het te miezeren wat het nu, 19:00 uur, nog steeds doet. Morgen een graatje of tien warmer zoals ze zeggen. Leeekkkkkkkkeeeeeer. Morgen gaan we naar Haren al zijn we eigenlijk hier nog lang niet uitgefietst. Reden is meer dat er iedere avond veel hangjongeren in de buurt zitten. Normaal als er wat meer campers staan vinden we dit wel oke, maar die staan er niet dus.....vertrekken.

Alternatieve Camperplaats Lathen ( 52.85814, 7.30408 )

Alternatieve Camperplaats Steinbild ( 52.92667, 07.3049 )

Alternatieve camperplaats Walchum ( 52.92607, 07.29633 )

26 juni 2011, Camperplaats Haren ( 52.78883, 07.24712 )

Vanmorgen vertrokken uit Dorpen. Het weer zag je gaandeweg de route verbeteren en de zon deed zijn best om de donkere wolken te verdrijven, wat aardig lukte. We hadden enkel een probleem want nergens in Dorpen konden we het toilet legen. Na even op campercontact gekeken te hebben kwamen we toevallig uit op een andere camperplek in Haren waar dit kon. Ook was een medecamperaar even bereidt ons van een vijftigtal liters water te voorzien. Na alles weer onder controle te hebben zijn we naar de camperplek bij de Ems in Haren gereden. Zal wel vol staan dachten we. Gelukkig was er nog voldoende plaats om een mooi plekje te bemachtigen direct aan het water. Inmiddels was het al aardig temperatuurtje dus stoelen naar buiten en zonnescherm uit en lekker nietsdoen. Na het eten zijn we toch maar gaan fietsen en wel naar Meppen. Via een hele leuke en afwisselende route. aangekomen in Meppen bleken hier ook alle winkeltjes nog eens open te zijn. Een drukte van jewelste en alle terrasjes vol. Hier hebben we ons weer tegoedgedaan aan dat heerlijke ijs en zijn daarna via een andere route weer teruggereden naar Haren. Het was nog steeds super weer zodat we de Chef Chef maar weer eens hebben ontmanteld. Heerlijk hebben we gegeten. Doordat we de Chef Chef nogal eens gebruikt hebben, is het gasverbruik ook gestegen zodat ik vanavond even naar de LPG tank moest en Ada achterbleef op de camperplaats. Ook nu is het nog, 22.00 uur, heerlijk buiten en zit dus voor de camper te tikken. Ook dit is een gratis camperplaats, wel zonder voorzieningen overigens.

27 juni 2011, camperplaats Haren

Vandaag wederom een tropisch dagje van 32/33 graden waardoor we afgezien hebben van fietsen en lekker bij de camper blijven. We hebben de overbuurman voorzien van internet daar hij niet om wist te gaan met de dongel. Bij een andere camperaar de hordeur gerepareerd. Ook het staan naast een medeforumlid was echt gezellig. Eigenlijk moesten alle forumleden een kenmerk hebben zodat je de mensen eens van de andere kant kan zien. Morgen gaan we verder. Waar we uitkomen is tot heden nog de vraag, maar komt vast goed. Vanavond weer lekker gebarbequed. Wat een uitkomst die Chef Chef van Adac.

28 juni 2011, Camperplaats Nordhorn ( 52.43678, 7.08163 )

Gisterenavond was het net als in Nederland, noodweer wat er aankwam. Echt bijna zwarte wolken zag je aan komen drijven en om half twaalf vielen de eerste stortbuien naar beneden. Ondanks dat het enorm veel weerlichtte viel het aantal donderslagen reuze mee zodat we toch naar bed zijn gegaan. Geregend heeft het bijna de gehele nacht. Vanmorgen was het droog dus zijn we vertrokken naar de volgende camperplek. We hadden Emsburgen ingegeven. Hier zou volgens een medecamperaar een leuke camperplaats zijn met alle voorzieningen midden in een bos en aan de Eems. Hier aangekomen bleek er op de camperplek na, helemaal geen voorzieningen te zijn. We moesten toch het toilet legen dus op naar Nordhorn. Hier hadden we al meer gestaan dus wisten dat hier wel de nodige voorzieningen waren. Het was er erg rustig al staan er inmiddels een twintigtal. Aangezien er nog steeds dreigende wolken voorbij kwamen durfden we het niet aan om een fietstocht te maken zodat we het beperkt hebben tot een bezoek aan de plaats zelf. Inmiddels, acht uur, schijnt het zonnetje weer en zitten we buiten. Morgen geeft het weervrouwtje weer enige verbetering zodat we alsnog een aardig fietstochtje gaan maken van 56 km.

30 juni 2011, Camperplaats Stadtlohn ( 51.99657, 6.92562 )

Vanmorgen weer wakker geworden van een ouderwets lekker zonnetje zodat we redelijk vroeg uit de veren waren om de geplande route van 56 km te gaan fietsen. Eerst nog even een bakkie en vertrokken zijn we. De tocht begon volgens het boekje bij het "Boothuis". Helaas konden we geen bordje bekennen dus maar even doorgereden. We zaten dus al snel op de verkeerde weg. Na wat zoeken vonden we eindelijk het bordje met het kenmerk "5". Het begin voerde langs het Vechtkanaal richting Denekamp. Omdat we toch nog even die bekende krentenbollen wilden hebben zijn we van de route afgeweken om in het centrum uit te komen. Dit hadden we achteraf beter niet kunnen doen want toen waren we helemaal de weg kwijt en kwamen ergens terecht waar we totaal niet moesten zijn. Een stuk terug dus om die route "5"te vinden. Uiteindelijk hadden we hem weer te pakken, maar door het wederom missen van een bordje zaten we weer verkeerd. We hebben toen die nr "5"maar laten zitten en zijn overgeschakeld op het knooppuntennetwerk. Dit ging aanzienlijk beter. Hierdoor hebben we toch nog 58 kilometer kunnen fietsen in een zeer mooie omgeving allemaal rond Denekamp richting Nordhorn. Rond de klok van drie uur waren we terug en hebben toen nog lekker in het zonnetje gezeten. Gisteren had ik nog een jerrycan gekocht voor schoon water. Deze bleek bij het vullen echter lek te zijn dus nog even terug naar Nordhorn op de fiets om voor een vervanging te zorgen. De verkoper was heel coulant daar ik geen bonnetje meer had. Opgelost dus. Na het eten zijn we naar Stadlohn gereden en staan nu op de camperplaats alhier. Morgen gaan we naar Obelink in Winterswijk waar je een megabedrijf hebt voor camperaccesoires.

1 juli 2011, Camperplaats Kranenburg ( 51.79280, 6.01085 )

Vanmorgen vertrokken uit Stadlohn en naar Winterswijk gereden om bij Obelink eens lekker te gaan snuffelen in deze gigantische winkel. Boemer mocht mee naar binnen dus daar hadden we geen omkijken naar. Wat hebben we zoal gekocht: een nieuw servies, nieuw bestek, twee stevige klapkrukjes waar je ook een blad op kan zetten zodat het een tafeltje wordt, een waterjerrycan van 20 liter en een electrische tandenborstel. Ook nog gekeken naar ledlampjes, maar die waren hier wel erg duur zodat we die even op internet gaan bestellen. Na het shoppen naar de camperplaats in Aalten gereden om daar nog een fietstochtje te rijden. Het weer was echter zo afwisselend, dat we besloten door te rijden naar Kranenburg. Dit blijft toch een leuk camperplekje en het was er dan ook aardig druk. Morgenvroeg hebben we een afspraak in Wijchen om de Adimo te updaten. Hopelijk gaat het dit keer wel lukken zodat ook de zenders weer een normaal plekje krijgen. De Aldi stick heeft zijn nut weer bewezen deze reis want waar kun je voor 15 euro per maand nog internet krijgen. Hopelijk lukt het ook nog eens om zoiets in Frankrijk te realiseren.

2 juli 2011, Camperplaats Heusden ( 51.73467, 05.13422 )

Vanmorgen om negen uur Kranenburg verlaten. Jammer dat we geen contact konden krijgen met onze campervrienden in Kranenburg, waar we ons toch wel op verheugd hadden en Boemer al helemaal. Om half tien stonden we in Wijchen bij de meneer die de Adimo zou updaten. Hij werkt inmiddels weer als een tielelier en hebben zu ook de regionale zenders zodat we het plaatselijke nieuws ook bij kunnen houden. Vanuit Wijchen zijn we naar Heusden gereden. Hier vonden we een leuke camperplaats net voor de vesting. Er zijn twee camperplekken. Helaas stond er op 1 plaats een luxe auto zodat we op een ander vak zijn gaan staan. Toen de auto weg was toch de  camper maar even verzet. Met de fiets hebben we een rondje Altena gedaan. Leuk fietsen over dijken, en door kleine gehuchtjes. Ook Heusden zelf hebben we nog bezocht. Het was er enorm druk. Heusden heeft wel heel veel weg van Willemstad dat ook in stervorm is gebouwd. Enkel verschil is dat hier echt veel leuke winkeltjes zijn, iets wat in Willemstad helaas niet meer het geval is.

3 juli 2011

Het zit er weer op. We hebben enorm genoten van de 850 kilometer fietsen in het Emsland. De noordzeekust blijft op het lijstje staan. We blijven nu een paar weekjes thuis om vervolgens af te zakken naar Zuid Frankrijk waar we van de ooskust (Midellandse zee) naar de Westkust  (Atlantische oceaan) willen fietsen.