Reis naar de Lorraine

29 maart. Camperplaats Neerpelt N 51.23354 E 05.43258

Om zes uur vertrokken uit Etten-Leur voor een klein ritje naar Neerpelt in Belgie. Rond half acht aangekomen op de camperplek waar we het laatste plaatsje konden bemachtigen. Het stond helemaal vol, zelfs op het nabij gelegen parkeerterrein stonden campers. We konden dus eerst nog genieten van de voetbalwedstrijd, al werden de gedachten vaak weggehaald door de nare mededeling die morgen vanuit het ziekenhuis. Maar goed, we gaan er toch een leuke vacantie van maken en hopen die mededling naar de achtergrond te verdringen.

30 maart. Camperplaats Neerpelt N 51.23354 E 05.43258

Na een heerlijk rustige nacht pas om half negen opgestaan omdat we besloten hebben vandaag hier toch nog te blijven staan omdat het morgen waarschijnlijk wel gaat regenen. Na de koffie en de lunch zijn we voor het eerst op de fiets gestapt voor een ritje naar Bocholt langs het kanaal. Bij de jachthaven hebben we heerlijk in het zonnetje gezeten, waarna we via een andere route terug gereden zijn naar Neerpelt om vervolgens lekker in de tevoorschijn gehaalde tuinstoelen langs het kanaal van de zon te genieten. Om half vier begon het te regenen waardoor we gedwongen naar binnen moesten. Op zich niet erg want daardoor het we kunnen genieten van een lekker klaargemaakte maaltijd door Ada. Morgen gaan we verder en hopen onderweg ergens nog aan water te komen. We waren namelijk bijna zonder water uit Etten vertrokken met de gedachte hier in Neerpelt water in te slaan. Helaas werkte het waterpunt nog niet. Hier hadden we echter geen rekening mee gehouden. Maar goed, waterpunten genoeg onderweg dus geen probleem.

31 maart . Camperplaats Dudelange N 49.47151 , E 06.07821

Vanmorgen vertrokken uit Neerpelt en op weg naar de volgende camperstop. De keuze was om in ieder gevaql richting Franse grens te gaan. In Arlon, waar de camperplek achter de brandweergarage ligt, hebben we lekker koffie gedronken en ons van de nodige litertjes water voorzien. Deze camperplaats was trouwens gratis. Ook stroom en water gratis.( N 49.69014 , E 5.81962. Omdat het weer het nou niet toeliet om naar buiten te gaan, hebben we besloten nog een stapje verder te rijden.Uiteindelijk zijn we in Dudelange terecht gekomen waar de camperplek net buiten de plaats lag tegen een sportterrein en naast een treinemplacement. Gelukkig viel dat lawaai mee en hebben we een rustige nacht gehad. Ook hier liet het weer het niet toe om het plaatsje te bezichtigen.
Alternatieve Camperplaats Arlon ( N 49.69014 , E 5.81962.)

1 april. Camperplaats Pont a Mousson. N 48.90302 , E 06.06117

Vanmorgen vertrokken uit Dudelange. Eerst even lekker goedkoop tanken in Luxemburg en daarna de grens over. In Thionville hebben we gezocht naar een camperplek, maar konden nergens parkeren i.v.m de grootte van de camper. Hierna zijn we naar Metz gereden waar we op een mixparking een plekje vonden aan de Moezel. Ook deze plaats was weer niet echt geweldig waardoor we verder gereden zijn naar Pont a Mousson. Deze camperplek was perfect, en ligt direct aan de Moezel met alle voorzieningen ter beschikking voor 7 euro per nacht. De plaatsen zijn lekker groot en mooi aangelegd. Vlakbij de Macdonalds, dus wat moet je nog meer. Niet dat we daar gaan eten, maar wel gemakkelijk om weer even te internetten. Na geinstalleerd te zijn eerst naar de bouwmarkt om een tube kit. Om een of andere duistere reden zit er een scheurtje in de bak van de douche. Gelukkig kwam ik er snel achter door de natte vloer eronder bij het pakken van de tuinstoelen die we vandaag heerlijk konden gebruiken. Nadat dit gerepareerd was zijn we op de fiets gestpat en hebben het plaatsje bekeken. Boemer vondt het weer geweldig om in zijn bakkie te zitten en staat al te springen als we de fiets nog maar aanraken. We hebben tot een uur of acht lekker buiten in het zonnetje gezeten. Morgen gaat het ook goed worden dus gaan we eens kilometertjes met de fiets maken.

2 april . Camperplaats Pont a Mousson

Vandaag was het weer zo`n ouderwets dagje waarin alles wat fout kan gaan ook fout ging. Het begon gisterenavond al om elf uur na Sterren dansen op het ijs. De zender SBS6 moest verplaatst worden en geadviseerd werd om opnieuw te scannen. Zo gezegd zo gedaan, alleen bleken ineens alle Nederlandse en RTL zenders verdwenen van de buis. Lekker dus. Ook probleempje voor Ada nu ze The Bold and Beautiful niet kon volgen. Heel de nacht heb ik er van wakker gelegen hoe dit op te lossen. Goed, dacht ik bij mezelf, dan schrijf ik in de camper even een stukje en ga de vraag op het camperforum stellen wat te doen. Bij aankomst MacDonalds sloeg iedere keer de computer uit en was dus genoodzaakt naar de camper terug te keren. Dit was dus probleempje 2. We gaan verder. Na een hele morgen bezig te zijn geweest met de satelietschotel, zijn we rond half twaalf toch maar gaan fietsen, want het weer was fantastisch.Na een 15 tal kilometertjes kregen we honger en zin in de zelf gebakken broodjes. Leuk plekje opgezocht langs de moezel en eten maar. Uiteraard hoort daar een lekker bakkie thee bij, dus thermos kan uit de tas en opes, die viel om met als gevolg thee met allemaal stukjes glas. Probleem 3 dus.. Eenmaal thuis gekomen weer verder met behulp van een paar medecamperaars, aan de satelietschotel en allemaal hadden ze hetzelfde probleem gehad maar evensnel weer opgelost. Behalve bij ons dus. Terwijl we hier mee bezig waren roept ineens een andere camperaars dat ik een lekker of kapotte radiateur had. Schrok me te pletter en gelijk onder de voorkant van de camper gekeken. En inderdaad een hele plas water. Het gekke was dat ik onderaan de motor totaal geen natte dingen kon ontdekken. Probleem vier was dat dus. Gaat lekker he.ppppppppppfffffffffffffffffffff. Ada al helemaal niet te hanteren waarbij het huilen haar nader stond dan et lachen.Nou laten we beginnen met probleem 1. Inmiddels heeft een medecamperaar met precies dezelfde receiver het voor elkaar gekregen dat we alle beelden weer beschikbaar hebben. Nadeeltje is nog wel dat ze op de goede plaats gezet moeten worden, maar dat is van later zorg.opgelost dus.Probleempje 2. Inmiddels ook weer opgelost. Er bleek een breuk in het kabeltje van de adopter te zitten. Probleempje 3. Op de terugweg van de fietstocht een InterMarche aangedaan en een nieuwe thermosfles gekocht.Tenslotte probleempje 4. Ook opgelost. Het bleek lekwater te zijn geweest van het dak en voorraam wat via het voorframe precies onder de radiateur terecht was gekomen. Verbazing alom, temeer dat er heel de middag de zon had opgestaan en je zou denken dat het wel gedroogd zou zijn. Voor alle zekerheid de camper een meter achteruit gezet om een goed beeld te krijgen of het dat wel was. En gelukkig was het dus geen lekkage. Hoe je in de stress kunt raken door wat iemand zegt.ppfffffff. Nou, alles opgelost dus, maar het was me het dagje wel hoor. Hopelijk hebben we het even gehad en kunnen we vanavond en vannacht de probleempjes even aan de kant schuiven.

3 april. Camperplaats Millery N 48.81591 , E 06.12703

Vanmorgen rond de klok van acht uur opgestaan na een heerlijke nachtrust na alle opgeloste problemen van gisteren. Na het ontbijt en een bakkie koffie op de fiets gestapt voor een fietstocht richting Millery. Ook dit onverharde pad was er zeer slecht aan toe, zodat we het op een gegeven moment voor gezien hielden en terug gegaan zijn via de gewone weg. Op zich vinden we dit niet echt fijn gezien de voorbij razende Fransen. Na de boterham zijn we vertrokken uit Pont a Mousson, om amper 15 kilometer verder weer neer te strijken in Millery. Ook dit was weer een leuke gratis camperplaats met alle voorzieningen behalve stroom. Nadat we geinstalleerd waren zijn we verder gaan fietsen. Dit keer niet langs de Moezel maar over de gewone weg. Ada was hier niet van gecharmeerd door de vele stijgingen en dalingen. Na een dertigtal km weer terug op de camperplaats waar inmiddels een zestal campers bijgekomen waren. Het weer werd steeds beter zodat ik besloot om de spons eens te hanteren en de camper te wassen. Hij staat weer te glimmen.

4 april Camperplaats Richardmenil N 48.59482 , E 06.16122

Vanmorgen vertrokken uit Millery. Ook dit keer weer een 30 tal km verder om aan te komen in Richardmenil. Een mooie gratis camperplaats waar een zestal campers kunnen staan. Ook hier alle voorzieningen aanwezig, waaronder ook stroom. Na de koffie op de fiets. Onderweg zagen we een kanaal met een fietspad ernaast wat naar Nancy ging. We besloten dit te gaan doen. Het was zo`n 15 km naar Nancy, dus moet lukken. Het kanaal heet Canal de Jonctione. Onderweg viel het op dat er werkelijk geeneen bootje was te bekennen. Al snel werd duidelijk waarom niet. Op een gedeelte van dit kanaal was een soort aardverschuiving geweest waardoor het kanaal voor boten niet meer vaarbaar was. Er waren trouwens best veel sluizen. Op een stuk van 400 meter telden we er wel zes om de hoogte te overbruggen. Vijf kilometer voor Nancy moesten we helaas terug doordat er een gat in de dijk zat waar het fietspad over liep. Wat hier de reden van is weten we niet maar waarschijnlijk werd een doorvoer gemaakt van een groot aantal buizen zo te zien. Op de terugweg, hooguit 2 km van de camperplaats, kregen we een flinke hoosbui zodat we moesten schuilen onder een brug. Hier eindigde het Canal de Jonction en ging het over in de Moezel naar Toul en het Canal de Vosges wat richting Charmes gaat. Ook hier hopen we nog te landen. Het geasfalteerde fietspad was dit keer super, zodat Boemer zijn maagje lekker op z`n plaats bleef zitten. Aangekomen bij de camperplaats had het hier totaal niet geregend en kwam ineens de zon tevoorschijn, zodat we nog lekker hebben zitten genieten van de warme zonnestralen. Morgen blijven we ook nog hier en gaan dan de Moezel naar Toul volgen. Als er een fietspad is tenminste.

5 april. Camperplaats Richardmenil

Weer een jaartje ouder. De teller staat nu op 61 dus is Ada voor een kleine twee weken drie jaartjes jonger. Vanavond gaan we kijken of we daar enig verschil in merken, ha,ha,ha. Een blik naar buiten om acht uur was dat het zeer mistig was. Om kwart over acht ging de telefoon en stond er een zingende Storm aan de andere kant van de lijn. Ook Patje en Claudine hebben nog even gebabbeld. Niet veel later belde ook Marcia. Na de koffie op de fiets gestapt voor een ritje naar Toul, waarbij het weer inmiddels een heerlijk temperatuurtje had aangenomen.. Bij Sexey aux Forges hield echter het mooie geasfalteerde fietspad langs de Moezel op en moesten we over de weg verder. Dit hielden we niet lang vol daar bij de eerste klim gelijk al het melkzuur in de benen schoot. Dus......terug. In Neuves Maisons hebben we nog even inkopen gedaan, waaronder natuurlijk een heerlijk stuk gebak om die 61 te vieren.. Terug op de camperplaats hebben we eerst gezellig gegeten en zijn na een uurtje lekker onderuit in de zon, vertrokken voor het 2e gedeelte van de fietstocht. Ditmaal een heel leuke rit langs het Canal de Vosges, Leuk gezicht was de passage over het aquaduct. Toch vreemd dat je onder je ook weer water ziet overigens. Bij Flavigny sur Moselle moesten we ook weer gedwongen terug doordat er geen pad meer was. Via de andere zijde van het kanaal zijn we toen teruggereden. Dit alles leverde vandaag vijftig leuke kilometers op. Bij terugkomst hebben we nog lekker in de zon gezeten en heb ik de garage opgeruimd terwijl Ada een klein wasje gedraaid heeft. Morgen gaan we weer verder. We hebben twee camperplaatsen in gedachten.

6 april Camperplaats Charmes.N 48.37445 , E 06.29355

Vertrokken uit Richardmenil en aangekomen in Charmes. Eerst hebben we nog even gekeken.in Haroue, waar een camperplaats zou zijn bij een kasteel. Hier aangekomen bleek de camperplek te bestaan uit een grasveld. ( N 48.45722 , E 6.17788) . Aangezien we voorwielaandrijving hebben,toch maar niet de gok genomen vast te komen zitten. Er stond wel een schitterend kasteel waar we nog even zijn geweest. De camperplek in Charmes was aardig vol. Toch hebben we een schitterend plekkie gevonden waar we ook het zonnescherm nog naar beneden konden doen. De camperplek kost 6,00 euro all in. Na een bezoekje aan het toeristenbureau zijn we op de fiets gestapt en hebben langs het Canal de L"Est gefietst. Tot charmes heet het Canal des Vosges. Een mooi fietspad bleef ons voor zodat we al snel 50 kilometer achter de kiezen hadden. Het weer is super en hebben een hele dag korte broeken aangehad. Terug bij de camper hebben we, zoals vele andere camperaars, op de terrasstoelen aan het water gezeten

7 april . Camperplaats Charmes

Vandaag een lekker rustdagje genomen en genoten van het heerlijke zonnetje dat werkelijk de gehele dag geschenen heeft. Ook een mooie gelegenheid om het plaatsje zelf eens te bekijken. Veel historisch was er niet te bekennen dus zijn we aan het winkelen geslagen. Nog even langs het toeristenbureau om te vragen of er mogelijkheden voor internet zijn leverde helaas niets op, behalve dan dat er via Wifi Stop internet gekocht kon worden via een creditkaart. Morgen gaan we verder en komen uit op de plaats waar we gisteren met de fiets zijn geeindigd om vandaar het canal des Vosges verder te volgen

8 april . Camperplaats Tanon les Vosges N 48.24889 , E 6.42611

Met bewolking vertrokken uit Charmes. Onderweg klaarde het al aardig op en probeerde het zonnetje door het wolkendek te komen. Kom, dacht ik, laten we maar even de grote weg pakken. Dit had ik beter niet kunnen doen daar net de afslag van Tanon des Vosges afgesloten was, zodat we acht km om moesten rijden. Aangekomen op de gratis camperplek stonden er een stuk of vijf. Nu 20:00 uur staat het stampvol en staan er een stuk of twintig. Op het camperfoum schreef men dat deze camperplek een concurrent was voor Charmes. Welnu, qua plaats misschien wel, maar qua camperplek in ieder geval niet, al moet ik zeggen dat wij zelf wel een leuk plekkie hadden. Na de lunch zijn we gaan fietsen langs het kanaal om uit te komen in Epinal. Na wat door de stad gezworven te hebben hebben we nog geprobeerd bij een meer uit te komen, maar door aanleg van een nieuw fietspad konden we niet verder. In een plaatsje wat we doorkwamen was nog even paniek vanwege een uitslaande brand. Hier hebben we nog even stilgestaan. Terug op de camperplek weer genoten van het heerlijke zonnetje.Morgen gaan we verder waar we weer op een voie verte hopen terecht te komen.

9 april . Camperplaats Tanon les Vosges

Vandaag blijven we nog lekker een dagje staan gezien het weekend waarin alle Fransen zo`n beetje alle camperplaatsen bezetten. Het weer is wederom fantastisch en gaan eens lekker lui onderuit een dagje nietsdoen. Wel nog even naar de supermarkt geweest voor de nodige maagvullingen.

10 april . Camperplaats Remiremont N 48.00697 , E 6.58411

Vanmorgen al om 08:15 uur vertrokken. Eerst naar St Nabord ( N 48.04527 , E 6.58175) om het toilet te legen omdat het toiletgebouwtje in Tanon nog dicht bleek te zijn. Ook een leuke camperplaats oveigens waar een paar campers kunnen staan. Hiervandaan zijn we naar Remiremont gereden waar de camperplaats naast een tennishal en manege zou liggen. En inderdaad. Helaas was de weg er naartoe aardig te stijl voor Ada om vandaaruit te gaan fietsen zodat we besloten verder te zoeken.Onderweg kwamen bij het plaatsje Rupt sur Moselle. ( N 47.92066 , E 6.66229). Hier bleek ook een camperplaats te zijn. Echter stonden hier een paar poolse en Roemeense vrachtwagens dus leek het ons toch verstandiger om door te rijden. Uiteindelijk zijn we in Le Thillot terecht gekomen op een parkeerplaats voor een camping.( N 47.88878 , E 6.75641) Hier konden we niet op doordat hij nog gesloten was, in tegenstelling tot wat er op campercontact staat want daar stond "het gehele jaar geopend". Van hier zijn we de Voie Verte gaan fietsen naar Remiremont. Een prachtig aangelegd fietspad langs de moezelvallei en door leuke dorpjes. In Remiremont bij "Plan Deau" eindigde het fietspad. Dit is een recreatiepark aan een meertje waar jong en oud zich kan vermaken. Hier hebben we lekker gegeten. Intussen was de temperatuur aardig opgelopen, maar moesten nog wel 25 km terug. In de camper was de temperatuur inmiddels ook aardig opgelopen. Omdat bij Remiremont een splitsing was van een andere Voie Verte, besloten we om de nacht toch door te brengen in Remiremont bij de tennishal om dan s`morgens naar het parkeerterrein van Plan Deau te rijden en vandaar de andere voie verte te fietsen.

11 april . Camperplaats Gerardmer N 48.07301 , E 6.87605

Zoals we gisteren al schreven zijn we rond de klok van half negen naar Plan Deau gereden om daar op de parkeerplaats te gaan staan waar de voie verte begint. Eerst zijn we, zoals gewoonlijk, naar het toeristenbureau gereden om ons weer te voorzien van de nodige documentatie. Na de koffie op de fiets voor werkelijk een schitterende fietstocht langs Moselotte. De heenweg was heel vaak "vals plat" zodat de spiertjes aardig op de proef werden gesteld. Door bossen, langs steile rostwanden, diverse watervallen en diepe dalen, kwamen we uiteindelijk terecht in Cornimont, waar ook de voie verte eindigde. Hier hebben we weer gegeten om vervolgens de terugtocht te beginnen. Jah, de heenweg was heel vaak vals plat dus de terugweg ging ietwat gemakkelijker. Gelukkig want we hadden nog een paar kilometertjes tegoed, met tegenwind overigens. Onderweg waren duidelijk de sporen nog te zien van de spoorbaan die er gelopen heeft. Ook de diverse stationnetjes waren nog duidelijk zichtbaar. De ene in verval, maar ook sommige in nog keurige staat. Bij het station in Vagney hingen zelfs nog foto`s van hoe het in die tijd eruit zag. Heel leuk om te zien. Bij 1 station had men zelfs de werktuigen staan waarmee men vroeger de enorme granietblokken in stroken zaagde. Terug op de camperplaats zijn we na een bakkie weer in de camper gestapt om na dertig km uit te komen in Gerardmer. Dit is een wel heel toeristisch stadje, gelegen aan een schitterend meer. De camperplaats, bijna in het centrum, is niet anders dan een heel groot parkeerterrein, waar inmiddels zo`n 25 campers staan. Na het eten zijn we nog even op de fiets gestapt en hebben wat door de plaats gereden en langs het meer. Langs 1 van de hellingen zagen we zelfs nog sneeuw liggen, echt ongelooflijk na de vele mooie dagen weer. Inmiddels is het bijna half negen en gaan nu echt naar binnen omdat het frisjes begint te worden.

12 april . Camperplaats Raon `Etappe. N 48.40270 , E 6.84570

Vanmorgen was het even schrikken. Een hevig getik op het dak. Je begrijpen het al natuurlijk.....regen en niet zo weinig ook. Is wel even wennen na twee weken schitterend weer waarin de temperatuur op kortebroek en T shirt niveau was. Maar goed, ook dit hoort erbij en toch zeker in de maand april. De plannen werden dus aangepast, want zouden we eerst het meer rond fietsen, nu dus maar vertrekken naar de volgende camperplek. We zijn uitgekomen in Raon l`Etappe waar een schitterende voie verte op ons lag te wachten van 54 km heen en terug. Aangekomen in deze plaats was er geen camperplek te bekennen dus even naar het toeristenbureau vragen waar we mochten staan. Bij het zwembad was het antwoord, dus zo gezegd zo gedaan. Na de koffie aan de fietstocht begonnen die liep langs een aardige beek met de naam "La Plaine", door bossen en langs meertjes. Echt een schitterend stukje fietsen waarin vrijwel geen recht stukje weg was te vinden. Bij een stuwmeer hebben we koffie gedronken al had dit ook gekunt langs 1 van de vele mooi aangelegde picknick plaatsen die we tegen kwamen. Zoals gezegd was het jammer dat het zonnetje het liet afweten. Op de terugweg moesten we zelfs nog schuilen voor een hevige plensbui en daar waren die picknickplaatsen weer goed voor daar er schuilgelegenheid was onder een afdak.Terug in Raon l`Etappe zijn we nog even naar het toeristenbureau geweest om te internetten en alle emails te bekijken. Ook waren we benieuwd of er al een uitnodiging was voor de postcode miljoenenjacht uitzending waar we een brief over gekregen hadden. Helaas nog niet binnen gekomen. Na het eten kregen we nog even een fikse hagelbui te verwerken en later in de avond konden we zien dat het weer voor de komende dag er goed uit zou zien, gezien de kraakheldere hemel. Het werd zelfs zo koud dat we de kachel aangezet hebben. Heel lang heeft hij niet gebrand daar hij op storing sloeg. Even het boek erbij en lezen wat het probleem kon zijn. Helaas niets te vinden wat de oplossing zou kunnen zijn. Ineens dacht ik er aan dat het gas van de eerste fles wel eens op zijn eind zou kunnen zijn. En, inderdaad dit was het wat de storing veroorzaakte. De rest van de avond hebben we er dus warmpjes bijgezeten. De gehele avond stond er al een Belgische wagen naast ons die af en aan reed. Heel laat, plusminus half twaalf, kwamen er steeds meer wagens en voelden we ons niet meer op ons gemak. We hadden het idee dat er flink in drugs gehandeld werd. Biezen pakken dus en op zoek naar een parkeerplaats om de nacht verder door te brengen, wat gelukt is.

13 april . Camperplaats Baccarat. N 48.44667 , E 6.74000

Vanmorgen vertrokken naar Baccarat, een plaats die, zo bleek uit de vele winkels en musea, heel bekend is om zijn glaskristal. De prijzen in de winkels varieerden van tien euro tot in de duizenden. Wel mooi overigens als je de uitbeeldingen soms ziet.Het weer was, zoals we gisterenavond al dachten, weer uitstekend al was de temperatuur toch zo dat we de korte broek konden vergeten. Fietsmogelijkheden waren er voor Ada in ieder geval niet dus zijn we het plaatsje gaan verkennen en hebben we weer een rustdagje ingepland. Ada heeft een wasserette gevonden dus is de was van de afgelopen veertien dagen ook weer aan kant. Op de camperplaats, een groot parkeerterrein, stonden aardig wat campers. Voorzieningen zijn er ook, maar alles tegen betaling.. Morgen gaan we in noord-oostelijke richting verder. Waar is nog even onbekend.

14 april, Camperplaats Abreschviller. N 48.63693 , E 7.09180

Vanmorgen om half negen vertrokken uit Baccarat om na 46 km een camperplaats op te zoeken die lag in Abreschviller achter een begraafplaats.( 48.63946 , E 7.09351.) Dit tochtje voerde over een mooi stukje weg wat omhoog en omlaag ging met vele bochtjes, iets wat Ada minder leuk vond. Aangekomen bij de begraafplaats was het plekkie wel leuk maar lag vrij hoog t.o.v het plaatsje zelf, dus gingen we op zoek naar het beginpunt van de Voie Verte in deze plaats. Al snel kwamen we uit bij het treinstationnetje wat in de zomermaanden een geregelde verbinding maakte met Dodon. Helaas voor ons begon men daar pas aanstaande zondag mee. Op een parkeerplaats hebben we de camper geplaatst. Bij enige navraag was dit toegestaan. Er zijn geen voorzieningen, maar op tien meter afstand bij de houtzagerij vindt je aan de achterkant van het kantoortje een waterkraan. Ook kun je 150 meter verder op een camping gaan staan met alle bijbehorende voorzieningen. Dat het hier dan aardig druk kan zijn zagen we aan het groot aantal stoomlocomotieven die in orde gemaakt werden en varieerden in leeftijd van 1906 tot 1955. Die uit 1955 was al voorzien van een heuse Deutz dieselmotor. Ook naast de camperplek was een houtzagerij waar van een boomstam mooie plakjes gezaagd werden. Allemaal machinaal natuurlijk. Als je dit ziet, vraag je je overigens wel af hoe men dit vroeger gedaan heeft. De Voie Verte lag eigenlijk naast de deur zodat we met frisse moed begonnen aan een tochtje van 45 kilometer. Eingenlijk hebben we twee Voie Vertes gereden n.m 1 naar Hesse en 1 naar Troisfontaines De rit liet een prachtig afwisselend landschap zien. Op de terugweg zijn we nog even afgeslagen naar het canal Marne au Rhine om te kijken of hier toevallig een fietspad langs liep. Helaas geen fietspad, dit begon bij de botenlift bij Arzviller. Hier gaan we in ieder geval naartoe daar het er op een plaatje al indrukwekkend uitziet. Bij de haven was er nog een vrouw bezig uit zandsteen een indrukwekkend beeld te maken. Hier was ze al een jaar mee bezig. Wel knap als je ziet wat je uit een blok steen kunt maken. De fiets hebben we opgeladen bij het onderhoudscentrum van de locs. Het weer was vandaag goed al was er wel wat bewolking.

15 april Camperplaats Lutzebourg. N 48.73611 , E 7.25574

Om half negen vertrokken voor een ritje onbekend. We wilden in ieder geval naar de scheepsliften bij St Louis Arzviller. De weg er naartoe was weer lekker rustig zodat we op ons gemak er naartoe zoefden. Af en toe natuurlijk een noodkreet vanaf de passagiersstoel als er een steile afgrond aan de rechterzijde te zien was. Bij de entree van de scheepslift moesten we even wachten omdat het loket pas om tien uur open ging. Een bakkie koffie moest die tijd even opvullen. De scheepslift was werkelijk indrukwekkend.(www.plan-incline.com) Deze is gebouwd tussen 1964 en 1968 en verving 17 sluizen. In vier minuten wordt een hoogteverschil overbrugt van 45 meter. Een groot verschil met de toenmalige 17 sluizen waar men toendertijd een hele dag voor moest uittrekken. Als je de bouw ziet lijkt het allemaal zeer ingewikkeld, maar met een subliem uitgerekend mechanisme vergt het bijna geen kracht om die hele bak op en neer te bewegen. We praten wel over 920 ton wat slechts in gang gebracht wordt door 2 motoren van 120 pk, niets dus.Onderaan, bij de grote parkeerplaats en kristalwinkel, is ook en terrein voor campers ( N 48.71264 , E 7.21750), voorzieningen zijn er niet en je staat hier verder een beetje troosteloos.Enige navraag bij de sluisbeheerder leverde op dat er langs het Marne Rijn kanaal een kleine 20 km over fietspad te fietsen was. In Lutzebourg vonden we bij de jachthaven een leuk plekkie waar we ook stroom gepakt hebben om de accu`s weer eens lekker tot het randje te vullen. Na de middaglunch zijn we richting Saverne gefiets, waardoor we ineens weer van de Lorraine in de Elzas terecht kwamen. Op een plein hebben we bij een fontein heerlijk in het zonnetje zitten genieten van de lucht rechts van ons. Wat voor lucht??.......heerlijke frietjeslucht. Bij terugkomst op de camperplaats even gerust waarna we wederom naar de scheepslift zijn gefietst. Ditmaal echter gezien vanaf de onderzijde. Hier lag ook een kristalfabriek, waar Ada even naar binnen is geweest. Gelukkig waren we op de fiets, want zoveel breekbaars als je mee wilt nemen gaat naturlijk niet. Het weer was heerlijk al konden we door de harde wind geen korte broek met T shirt aan. Al met al een heerlijke 40 km gefietst. Zelf ben ik nog even op de mountainbike gestapt voor een bezichtiging van een vervallen kasteel. Helaas moest ik halverwege de strijd omhoog ( 10%) staken. Je kunt dan echt merken dat je sinds 10 dagen al 61 bent. Naar beneden was lekker. Met een gangetje van 50 naar beneden.pppppffffffff. Met Boemer gaat het uitstekend, al eet hij erg slecht. Wel heeft hij al vele soortgenoten gezien, want het stikt werkelijk van de shih tzu`s hier.Morgen blijft ook nu nog onbekend waar we uitkomen. In ieder gevaal richting de meren bij Rhodes waar het ook weer volgens de folders heerlijk fietsen is.Bij de postcodeloterij-miljoenenjacht zijn we denk ik uitgeloot voor de uitzending van 24 april, daar we geen mail gekregen hebben.

16 april. Camperplaats Rhodes. N 48.7844 , E 6.93213

Het weer is nog steeds super zodat we redelijk vroeg zijn vertrokken uit Lutzebourg. De bedoeling was een camperplaats in Rhodes die volgens het boekje "honderd reizen door Frankrijk", 6,50 euro zou kosten. Het lag aan een rijk merengebied waarvan we overigens niet wisten of daarlangs te fietsen was. We gingen er gewoon vanuit. Op de plaats aangekomen ( N 48.75784 , E 6.90053) bleek deze camperplaats 15 euro te kosten, wat uit ons oogpunt gewoon teveel is. Onderweg hiernaartoe kwamen we langs een mooi plekkie langs het `Canal de la Sarre".. We zijn toen hier gaan staan. Het was gewoon een parkeerplaats omgeven door groen met een kade voor de bootjes en een aflopend talut waar de mensen hun bootje te water konden laten. Het was er wel druk met vissers die gelijk maar een barbeque aangemaakt hadden om hun gevangen waar gelijk te nuttigen. Langs dit kanaal liep weer een mooi fietspad. We zijn eerst in zuidelijke richting gereden naar de splitsing waar het canal de la Sarre uitmond in het Marne Rijnkanaal. Hier konden we ook niet verder zodat we teruggereden zijn. Zowel links als recht stikte het echt van de meren, maar we zitten dan ook niet voorniets in het Parc Naturel de Lorraine. Aan stroom voor de fiets geen gebrek, want bij ieder sluisje zit een stopcontact zodat we daar gebruik van gemaakt hebben. Bij thuiskomst weer lekker genoten van het heerlijke zonnetje.

17 april. Camperplaats Mittersheim. N 48.86522 , E 6.93669

Het was vandaag nog warmer dan gisteren, dus gelijk de korte broek en T shirt aangetrokken om nu de noordelijke kant van het kanaal de la Sarre uit te fietsen. Ook hier weer vele sluisjes. Als kapitein van een bootje zou je er niet vrolijk van worden. Zo telden we er op een afstand van 3 kilometer zeker zes. Als je dan nagaat dat het al snel 20 minuten duurt, dan kun je uitrekenen hoe lang je er overdoet om 3 km te overbruggen. Toch komen we plenty bootjes tegen. Allemaal van die huurbootjes overigens en die kosten toch een aardige duit om die te huren. Uiteindelijk kwamen we na een twintigtal km uit in Mittersheim, waar we bij het jachthaventje een super camperplek tegenkwamen met de picknickveld, 2x 3 plekken voor de campers, een toiletgebouw water, stroom enz enz...en....helemaal gratis. We besloten om terug te fietsen om vervolgens op deze plaats te gaan staan. Daarbij stonden we hier lekker uit de wind en hebben de rest van de middag lekker geluierd in de zon, met voor Ada een boek en ik met de radio om de spannende wedstrijden van de top drie te beluisteren. We hebben tot acht uur buiten gezeten. Ook morgen blijven we lekker hier. Opvallend langs het kanaal trouwens zijn de staat van de sluiswachtershuizen. Dit alles door de automatisering van de sluizen. Ongelooflijk soms want er staan toch schitterende exemplaren bij waar je toch wel iets moois van kunt maken

18 april. Camperplaats Mittersheim

We staan nog steeds aan het Canal de la Sarre. In 1866 is men aan dit kanaal begonnen voor het vervoer van kolen naar het indusstriegebied in het Saargebied. Velen vonden hier werk. Sommige sluizen zijn in later jaren zelfs verlengd. Toevallig zag ik op twee stenen in de sluis zelf dat er een datum op stond van 1893 en 1911. Navraag bij een sluiswachter leverde dus het eerder gegeven antwoord. Vandaag is het weer wederom op zomerse temperatuur zodat we al om half tien op de fiets zaten voor een ritje naar Sarralbe. Een vrij grote plaats waar we even rondgekeken hebben. Tijdens de rit kwamen we nog een mooie camperplaats tegen in Harskirchen. ( 48.93931 , E 7.02763 ) Een spiksplinternieuwe camperplaats volgens mij. Alle voorzieningen aanwezig. Je bent voor stroom 1 euro kwijt voor 8 uur en 1 euro voor 15 min water. Wat lang natuurlijk als je maar een tankje hebt van 120 liter. Er is overigens maar plaats voor 2 tot 3 campers. Het was weer een mooi ritje dwars door bossen en landerijen. Half in de middag waren we weer terug en hebben ons vermaakt in de zon. Boemer is ook nog lekker onder de douche geweest zodat hij weer een hoog knuffelgehalte heeft. Morgen gaan we weer verder.

19 april. Camperplaats Sarrequeminus N 49.10058 , E 7.07879

Vanmorgen zonder eten vertrokken uit Mittersheim. We wilden lekkere verse croissants kopen en aangezien er hier alleen maar een stokbroodje te krijgen is valt dit af. We zijn eerst langs Sarralbe gereden want ook de camper heeft dorst met dit tot nog toe fantastische weer. Gelukkig zijn we dan op een terrasje iets minder kwijt want ik moest bij de lieftallige pompbediende maar liefst 90 euro afrekenen. En dan te bedenken dat dat bedrag in Nederland nog iets hoger zou liggen als we vananod op de TV zien dat de benzineprijs naar de 2 euro gaat. Maar goed, we kunnen weer aardig wat km draaien. Na ook nog even de super aangedaan te hebben zijn we richting Sarrequeminus gereden waar ook weer een camperplek was bij de jachthaven. Hier aangekomen bleek het hek gesloten, terwijl er toch duidelijk op het infobord stond dat hij vanaf 15 maart geopend zou zijn. Na enige navraag bij het infopunt van de VNF moesten we een "key" op het toeristenbureau halen voor 5 euro. Na dit gedaan te hebben konden we er in en staan zielig alleen. Het is wel veilig want we staan zoals Ada zegt in de box. Zelfs Boemer kunnen we lekker los laten lopen omdat zelfs hij geen kant op kan. Na installatie van ons huisje in zuidelijke richting gefietst richting Sarralbe, waar we gisteren geeindind waren. Ook deze rit was weer heel anders dan de voorgaande ritten qua natuurschoon. Onderweg kwamen we nog voor een verrassing tegen in de vorm van een miniatuur cruisschip. Geweldig om te zien en hoe krijg je het voor mekaar. Wel vreemd als je zoiets door zo`n kanaal ziet varen denk ik, maar er zal in de zomermaanden best veel animo voor zijn. Ook zagen we voor het eerst een bunker. In Sarralbe hebben we lekker gegeten en zijn daarna terug gereden om de plaats Sarrequeminus te verkennen. De plaats is vooral bekend om zijn aardewerk en porselein. Het museum hebben we ook bezocht al zijn die serviezen niet bestemd voor ons beursje.Achteraf hebben we veel mooiere plekjes gezien langs het kanaal waar we konden staan. Helaas, maar we hebben ze in ieder geval in tomtommetje gezet voor een eventuele volgende reis in deze buurt. Een leuk plekkie in Wittring N 49.05390 , E 7.14860. . Zo ook in Zetting N 49.07686 , E 7.13755. Fietsen kunnen we vanuit Sarrequeminus maar zat welke richting dan ook. Morgen verhuizen we naar een plekkie wat we gezien hebben tijdens de fietstocht en gaan daar lekker rustig langs het kanaal staan met af en toe een voorbijzoevende fietser. En.....morgen is het natuurlijk feest want ons zorgzame vrouwtje en oma gaat 59 jaartjes worden

20 april. Camperplaats Grosbliederstorff . N 49.13966 , E 7.04500

Vandaag Ada jarig en 59 geworden. Eerst even om gebak en stokbrood bij de intermarche naast de deur, vervolgens naar het toeristenbureau om de key in te leveren, en daarna naar het plekje gereden wat ik gisteren tegenkwam richting Saarbrucken. Het was niet echt ver, 6,5 km, maar lag lekker rustig aan het kanaal. Het is niets anders dan een parking waar je vervolgens de voie verte kunt gaan fietsen. Aangekomen op de parking vonden we een mooi stukje met gras, dus Boemer ook weer in z`n element. Van hieruit zijn we naar Saarbrucken gereden waar we ook weer diverse leuke plekjes tegenkwamen waar je met de camper kunt gaan staan Coordinaten van dit plekje , ook in Grosbliederstorff zijn 49.16626 7.02955. Na een 15 tal km kwamen we in Saarbrucken. Een heel drukke stad met een heel groot aantal winkels, waar Ada voor zichzelf wat zomerkleren heeft gekocht. Ook het toeristenbureau was weer slachtoffer zodat we weer de nodige info hebben over het Saargebied. Ada had dit n.m vergeten mee te nemen. Rond het middaguur hebben we, net als vele Fransen en Duitsers, gepicknickt aan de oever van de Saar. Echt heel gezellig hebben we daar vertoeft. Na een uurtje zijn we terug gereden en hebben na in een klein plaatsje eerst op een terrasje een heelijke aardbeiensorbet genuttigd te hebben, de rest van de middag bij de camper gezeten. Het leek wel de tour de France, zoveel fietsers reden er op de voie verte. Maar, het weer was er dan ook naar. Morgen blijkt het nog warmer te worden en gaan we richting Volklingen.

21 april. Camperplaats Saarlouis. N 49.32131 , E 6.74290

Het zonnetje scheen al vroeg de camper in dus ook vroeg opgestaan om naar Volklingen te gaan waar er een camperplaats was naast het Weltcultur Erbe ( Volklinger Hutte) . ( N 49.24700 , E 6.84550 ) Deze in 1986 beeindigde staalfabriek is toebedeeld aan het Unesco wereld erfgoed en te bezichtigen. Werkelijk indrukwekkend te zien hoe vele mensen hier hun werk hebben gevonden en in wat voor toestand. Hierna weer op de fiets gestapt voor een vervolg van de Saar. Amper 1 km van de camperplaats op de terugweg brak m`n ketting zodat ik tevoet verder moest op zoek naar een fietsenmaker. Gelukkig had ik al snel een ketting te pakken maar was er niemand om er een paar schakels tussenuit te halen. Dus eerst maar zo gemonteerd om later in de middag het nog eens te proberen bij de dan aanwezige werkplaats zelf. Omdat de camperplek nou niet echt gezellig aandeed, zijn we vertrokken naar Saarlouis, waar we lekker gezellig op een sportpark stonden met nog een vijftiental campers. Nederlanders hebben we tot nog toe weinig gezien en ook van paasdrukte valt niet veel te merken. We blijven overigens hier morgen ook nog staan daar dit een leuke plaats is volgens de boeken, waar het een en ander te zien is.

22 april Camperplaats Saarlouis.

Uitgeslapen tot...jawel, acht uur. Daarna lekker gegeten en op de fiets gestapt voor een aardig ritje van een vijftigtal kilometers langs de Saar. Amper vier km weg moest ik terug omdat we de bekende rugzak weer eens in de camper hadden laten liggen. Wat een drukte op het fietspad zeg van groot tot klein, je zou denken dat het volop toeristenseizoen is. Bij aankomst in Merzig zijn we daar bij de jachthaven gestopt. Ook hier een drukte van belang door de vele receatiemogelijkheden hier. Ook hier twee camperplaatsen N 49.44300 , E 6.62595. Bij de hiernaast gelegen Macdonalds hebben we een heerlijke sorbet gegeten om vervolgens richting Dillingen te fietsen. Een bekende plaats al viel er weinig te beleven want het leek wel uitgestorven. Waarschijnlijk iedereen op de fiets langs de Saar. Wel hebben Boemer en Ada nog wel in de aanwezige fontein de voetjes nat gemaakt. Bij de sluizen van Rhelingen nog even de coordinaten genoteerd N 49.36987 , E 6.69722, want hier kon je ook lekker met je campertje terecht.Terug in Saarlouis, wat wel een heel levendige stad is, hebben we hier wat rondgereden om een en ander te bekijken. Vannacht heeft het flink tekeer gegaan. De ene donderslag na de andere. Regen viel er navenand niet echt veel zodat we na een half uurtje de dakluiken weer open konden zetten voor de nodige frisse lucht.

23 april . Camperplaats Saarlouis

Vandaag zijn we ook nog hier gebleven omdat we een rustdagje hebben ingelast. Wel zijn we nog even in een werkelijk enorm winkelcentrum geweest, maar net zo snel weer vertrokken wegens de enorme mensenmassa. Jeetje wat een drukte. Half in de middag zijn we nog naar de plaats geweest en hebben gezellig op een terrasje weer een lekker aardbeiencoupe genuttigd. Het weer was weer uitstekend. De vooruitzichten voor de komende dagen zijn wat minder. Mag ook gerust hoor, want vandaag was het 31 graden dus als het 25 graden gaat worden vinden we het ook nog goed. Morgen gaan we wel verder en hopen uit te komen in Mettlach.

24 april . Camperplaats Mettlach , 49.49835 , E 6.59622

Na een mooi ritje langs de Saar, ditmaal met de camper, aangekomen in Mettlach. Ook weer een camperplaats bijna direct aan de Saar. Er is plaats voor 20 campers. Het stond aardig vol toen we om negen uur aankwamen. Toch een leuk plekkie gevonden met een lekker stuk gras waar Boemer zich weer uit kan leven met de bal. Betalen via SMS 5.00 euro. Voorzieningen zijn er ook behalve stroom. Deze zitten in de prijs verwerkt. Jammer dat alleen niet duidelijk is voor sommige mensen wat de waterslang is en de slang waar men lekker in de toiletpot aan het roeren is om schoon te maken. Na de koffie in zuidelijke richting gefietst naar Merzig, waar we gisteren zijn geeindigd. De tocht zelf was weer genieten omdat de "bergen"hier aardig hoog waren langs de Saar. Bij het beroemde punt waar de Saar 180 graden de andere kant uitgaat hebben we niet van boven naar beneden gekeken, maar van beneden naar boven omdat dit niet te doen was met de fiets. Vlak voor dit punt vonden we nog een mooie plaats waar een tiental campers stonden. Eigenlijk gewoon een parkeerterrein direct langs de Saar en vlakbij een restaurant. Ik meen dat het Saarschleiffen heet. Na deze plek in de Tommie gezet te hebben ( N 49.50274 , E 6.54332) zijn we verder gereden richting Merzig, waar we tegenover de jachthaven hebben gegeten. Terug zijn we via de andere zijde gereden wat weer een totaal ander beeld geeft van de valleien. Net voor Mettlach zijn nog de sluizen, die een waterverval hebben van 14.50 meter, wat een ardig diep gat is als je daar een bootje in ziet liggen. Nou jah, bootje, er zitten aardige joekeltjes tussen. Aangekomen in Mettlach hebben we hier wat rondgekeken. Jammer dat de Outletstore van Villeroy en Boch dicht was, maar gelukkig is hij morgen wel open zodat Ada lekker kan gaan snuffelen of er nog iets van haar gading bij is. Het weer was weer super en ook morgen gaat het weer een stralende dag worden.

25 april. Camperplaats Mettlach.

Vanmorgen niet verder gereden omdat we de noordelijke route langs de Saar nog moeten fietsen tot Saarburg. Hier hopen we morgen een mooi plekkie te vinden op de camperplaats die net voor Saarbourg ligt. De fietstocht viel niet mee omdat er aardig wat klimmetjes inzaten die Ada soms te voet af moest leggen of worden geduwd. Terug hebben we maar gelijk besloten dit via de andere kant te doen. Wel gaf het soms weer een mooi plaatje op als je wat hoger staat. De camperplaats was inderdaad toppie. In Saarburg hebben we wat rondgereden en gegeten. Morgen gaan we dat nog eens dunnetjes over doen want er is genoeg te zien. Onderweg zagen we, net zoals je heel vaak ziet hier, een geverft huis. Nu kan ik me niet voorstellen dat men in Nederland daar goedkeuring voor zal geven want een licht blauw huis tegen een wijdse groene achtergrond slaat werkelijk alles. Maar goed, hier ziet men dit oerlijke verschijnsel waarschijnlijk niet. Terug zijn we dus langs de andere kant gegaan wat een lekker vlakke weg opleverde. Ook hier gewoon een fietspad langs de Saar. Die andere kant liep ook voor gedeeltes door het bos van meneer Boch... voornaam Villeroy!!..Vlakbij de camperplaats hebben we nog een bunker bezocht die nog geheel intact is. Een gids vertelde hoe twaalf mensen hier in twee weken verbleven om de vaarroute te beschermen. Moet er trouwens niet aan denken om zo opgesloten te zitten achter 1 meters dikke muren met alleen maar kleine kijkgaatjes en niet wetende wat er buiten allemaal gebeurd. Half in de middag de outletstore bezocht en nog een paar dingen gekocht. Naast de camperplaats ligt een "..eettent" waar het in de twee dagen dat we hier stonden, enorm druk en gezellig was, al was het alleen al het enorme aantal verschillende cabrio`s wat voorbij kwam. Hier hebben we vanavond lekker gegeten en na afloop mocht een lekkere kersencoup natuurlijk niet ontbreken. Inmiddels zijn we naar binnen gegaan. Tot morgen!

26 april . Camperplaats Saarburg. 49.60139 , E 6.55444

Het zou volgens de berichten gisterenavond met het weer wat minder worden. Nou, gelukkig zat de weervrouw er aardig naast want het was weer bloedjeheet vandaag. We zijn dan ook weer aardig vroeg vertrokken uit Mettlach om na 20 km neer te strijken in Saarburg. Een mooie camperplaats met een behoorlijk stukje "eigen grond". Kosten: 7,00 euro. Stroom kost 0,50 ct per kwu en water is per 10 liter a 0,10 ct te verkrijgen. Uiteraard is lozen ook mogelijk. Er kunnen er aardig wat staan. Op dit moment staat het redelijk vol. Na een bezoek aan de naastgelegen Aldi zijn we naar Konz gefietst om daaar bij de monding van de Saar te komen die in de Moezel uitkomt. Ik had al een paar dagen een probleem met de fiets wegens een scheur in de velg die steeds groter werd. Ik durfde het risico niet te lopen onderweg te stranden dus zijn we in Konz op zoek gegaan naar een fietsenmaker. Voor 60,00 euro konden we met een nieuw achterwiel weer verder. Op het marktplein hebben we op een droogstaande fontein zitten eten en zijn daarna via de andere zijde van de Saar teruggefiets om in Saarburg de plaats te verkennen. Na een flinke klim en vele traptreden uitgekomen op het hoogste puntje van de toren van het vervallen kasteel. Wel een super uitzicht hier van de omgeving. Ook in de stad zelf een leuk beeld van bruggetjes en watervallen. Men praat hier over "klein Venetie", al is dit wel weer heel ver gezocht. Terug op de camperplaats weer lekker van de zon genoten onder het genot van .......lekkere koude cola.Of we morgen hier nog blijven is afhankelijk van het weer. Gezien de bewolking die er aan komt drijven ziet het er niet echt goed uit.

27 april. Camperplaats Waxweiler N 50.09539 , E 6.35508

Ditmaal had het weermannetje het bij het rechte eind want het ws slecht weer. Besluit genomen om naar de Moezel te rijden bij Palzem. Hier zou een camperplaats zijn bij een wijnboer. Hier aangekomen bleek het echter maar een nauwe bedoeling dus zijn er weg gegaan. Omdat we verder geen enkel plekkie konden ontdekken zijn we verder gereden naar Echternacht. Op een parkeerplaats gestopt om de plaats zelf te bekijken. Doordat het steeds harder ging regenen al snel het besluit genomen om verder te rijden. Maar, eerst even lekker goedkoop diesel tanken. Wel de moeite waard, want de diesel kost hier slechts 119,4. Jammer genoeg ging er maar 20 liter in daar we vorige week nog in Frankrijk nog getankt hadden.Hierna zijn we uitgekomen in Waxweiler waar een voie verte over een oude spoorbaan loopt van 30 kilometer.Of we dit morgen gaan fietsen is weer een beetje afhankelijk van het weer. Nu zijn we niet vies van een beetje regen, maar om te starten met regen gaat ons te ver. Het plaatsje zelf steld niet echt veel voor en is er ook weinig te beleven. De camperplaats is wel leuk gelegen. Kosten 5, euro te betalen bij het toeristenbureau. Stroom kost 2,00 euro ( 2 aansluitingen) , water 1 euro voor 100 liter. Toiletlegen is ook mogelijk via de sanuzuil..Vanavond naar de kraker Real Madrid tegen Barcelona kijken. Gisteren hebben we trouwens naar Manchester gekeken, dat Schalke een lesje in voetbal gaf

28 april. Camperplaats Kortessem N 50.85776 , E 5.39154

Vanmorgen zag het er even redelijk uit en probeerde het zonnetje door de bewolking heen te komen. Ook waren er redelijk wat donkere wolkenpartijen. Toch namen we de gok om de route te gaan rijden die over een oude spoorbaan liep. Een leuke rit door bossen en lags een riviertje dat af en toe te voorschijn kwam. Voorzieningen voor als het zou gaan regenen waren er ook doordat we tal van een soort tuinhuisjes tegenkwamen om eventueel te schuilen. Bij Pronsfeld was het helemaal leuk en reden we langs een soort buitenmuseum over het wel en wee van die oude spoorlijn. Er stond zelfs een heuse trein waar de goederen mee vervoerd werden. Even verderop lag een camperplaats die redelijk nieuw blijkt te zijn. Voorzieningen zijn er ook al staat op het infobord dat de stroom nog ontbreekt, maar binnenkort gerealiseerd zal worden. De camperplek is gratis en de coordinaten zijn N 50.16310 E 6.33692. ( foto`s van de camperplek in album Pronsfeld) .Het weer ging er op een gegeven moment zo dreigend uitzien dat we besloten om het na 20 km voor gezien te houden en terug te gaan. Terug op de camperplaats in Waxweiler zijn we na de koffie vertrokken. De eerste 50 km voerde over binnenwegen waar we, dankzij geen of nauwelijks verkeer, met een rustig gangetje van de omgeving konden genieten. Aangekomen op de grote weg leek het er op dat er noodweer aan zat te komen, want we moesten bijna het licht aandoen in de camper. Bij Verviers was het echt raak en viel het water door een wolkbreuk met bakken uit de hemel. Zo zelfs dat we even de voet van het gaspedaal moesten halen om te voorkomen dat de camper ging drijven. Enige minuten later hoorden we op de radio dat er door die enorme regenval tal van ongelukken voorgekomen waren en er op dat moment 350 km file stond. We zitten nu in Kortessem, een camperplaats die we de 2e dag van deze reis ook aangedaan hadden om water te pakken.. Gek genoeg regende het toen ook en bleek dat de laatste regendag te zijn geweest. Hopelijk gaat dat weer gebeuren als we hier vertrekken. Deze camperplaats is ook gratis en is er water en stroom, ook gratis trouwens. Morgen blijven we hier omdat Ada wil genieten van alle pracht en praal op de TV van het huwelijk van William en Kate.

29 april . Camperplaats Kortessem

Vandaag hier ook gebleven, temeer omdat er ook hier veel te fietsen valt met uitgezette routes door middel van nummers, net als in Nederland. Vanuit de camperplaats vertrokken er een paar. We hebben gekozen voor route 122 123 125 126 122. Een hele leuke afwisselende route door bossen en fruitboomgaarden. Ook de weg liep vals plat omhoog en omlaag. Terug op de camperplaats hebben we Kortessem even bekeken, maar hier valt niet veel te beleven of te zien. Tegen de avond begonnen de tenniswedstrijden op het naast de camperplaats gelegen tennisveld. Het niveau was niet echt super, maar leuk om te zien hoe mensen vaak dezelfde fouten maakten als in de tijd dat ik zelf nog getennist heb. Morgen gaan we naar Etten Leur.

30 april . Camperplaats Etten Leur

Vanmorgen aangekomen bij de jachthaven in Etten Leur waar maar drie campers stonden. We dachten dat het wel vol zou staan omdat er meestal in Etten Leur aardig wat te doen is met dit soort dagen. Eerst naar Slagveld 27 waar we een warm welkom kregen en Storm weer helemaal in zijn nopjes was bij het zien van opa Jacob en oma Ada. We werden gelijk meegenomen naar zijn eigen en Kicks boomhut. Werkelijk een schitterend bouwwerk waar hij zich helemaal in kan uitleven. Kick zal nog flink wat pindakaas moeten eten om boven te komen. Na het eten zijn we Etten Leur ingegaan voor de vrijmarkt. Het kan in Utrecht niet veel drukker geweest zijn zodat we vrij snel weer zijn vertrokken om bij de camper lekker in het zonnetje te zitten. Op de camperplaats was het ook een gezellige bedoeling, met ook een kleine vrijmarkt en een band die in de buitenlucht optrad. Morgenochtend gaan we naar huis al zullen de enige die werken, de droger en de wasmachine zijn