Rondje Moezel

Camperplaats Neerpelt ( 51.23354, 05.43258 )

Op 3 april 2008 zijn we vertrokken voor een reisje naar de Moezel. We zouden veertien dagen gaan, maar uiteindelijk werden het er 24. Om 09:45 werd het startsein gegeven voor de eerste lange reis met de vorig jaar aangekochte camper. Ook de poes, waar we in een eerder verhaal al het nodige verteld hebben, was weer van de partij na bij de dierenarst een paspoort en chip gekregen te hebben. De eerste stop was in Neerpelt in de Belgische Kempen, waar we goede herrinneringen aan over gehouden hadden bij 1 van onze eerste probeerreisjes. Fietsen, wat onze grootste hobby is, komen we daar volledig aan onze trekken op de overal fantastisch aangelegde fietspaden. Ook de camperplaats is mooi aangelegd n.m direct aan het kanaal met stroomvoorziening en water. Gereden met de camper 117 km, gefietst 40 km.

Camperplaats Heiderscheid ( 49.87870, 05.99239 )
Op 5 april werd ik weer een jaartje ouder na nu wel lekker geslapen te hebben. Niet alleen de verjaardag was spannend maar ook de vraag " in welke postcode valt de lentekanjer van de postcodeloterij". Prijs hebben we want alle deelnemers in Willemstad hebben prijs. De vraag is alleen hoeveel. Om 09:00 uur vertrokken naar Heiderscheid in Luxemburg. Het weer onderweg was niet echt goed. Regen en nevel belemmerden het uitzicht op de mooie natuur. Dit was waarschijnlijk ook de reden dat een soort patrijs de weg kwijt was en pardoes op de snelweg tegen onze camper vloog, met als gevolg een kapotte koplamp en een stuk uit de voorgril. Aangekomen in Heiderscheid hebben we verder, door de weersomstandigheden, niet veel gedaan. s`Avonds lekker uit eten geweest om de verjaardag en de prijs van de lentekanjer te vieren. Helaas vielen de miljoenen in andere postcodeletters. Gereden met de camper 208 km.

Camperplaats Trier ( 49.74019, 06.62444 )
Op 6 april werden we s`ochtends getracteerd op een witte wereld. We hadden toch echt geen wintersportvacantie gepland. Om half tien vertrokken richting Trier waar we aan de nodige fietskilometertjes langs de moezel zouden beginnen. Eerst nog even Diekirch en Echternacht , waar we onze huwelijksreis hebben doorgebracht, bezichtigd en natuurlijk nog even gebruik gemaakt van de lage dieselprijs. Om half drie aangekomen in Trier met een lekker zonnetje in het vizier. Fietsen van de camper gehaald en op naar Trier, waar enorm veel te zien is uit de oudheid. Precies op tijd waren we weer terug bij de camper voor de volgende hoosbui. Kachel aan en kijken naar de televisieuitzending die zaterdag was opgenomen op het havenhoofd van Willemstad, waar de miljoenen over de beeldbuis vlogen. Gereden 81 km en gefiets door Trier om alle bezienswaardigheden te bekijken om daar de volgende dag nog eens naar toe te gaan.

Op 7 april wederom een witte wereld en ontzettend kou. Het had zelfs zes graden gevroren. Dit weerhield ons er niet van om toch zo`n 20km langs de Moezel te fietsen. Op 8 april was het eindelijk een droge dag met een aangename temperatuur. Na eerst de Moezel weer verkend te hebben zijn we s`middags de nodige culturele gebouwen wezen bezichtigen zoals de Porta Nigra, Kaiserthermen ruines, de Dom en het Amphitheater.. Hierna ben ik nog alleen de bergen ingegaan om te genieten van een schitterend panorama op de stad Trier. Gefiests 30 km.

Camperplaats Longuich ( 49.80422, 06.77927 )
Op 9 april zijn we verder gereden naar Longuich en kwamen op de leuke camperplaats terecht bij een weinstube direcht aan de Moezel van waaruit we naar Kenn zijn gefietst en de nodige plaatsjes hebben bezocht. Met de kat gaat het ook nog steeds goed, 22 uur slapen van de 24 uur, dat is pas echt vacantie!!!!!. Gereden 20 km en gefiest 18 km.
Op 10 april was het weer zonnig zodat we al vrij snel op de fiets zaten voor een rondje van Longuich naar Thornich om daar de brug over te steken naar Schweich om via de andere oever weer terug te fietsen naar Longich. De wijnboeren waren al druk in de weer om druivenranken in orde te maken voor het bloeiseizoen. Deze dag zelfs voor de eerste keer buiten kunnen lunchen. s`Middags zijn we de andere kant uitgefietst. Gefietst 45 km.

Camperplaats Piesport ( 49.87170, 06.92702 )
Op 11 april om 09:15 met motregen vertrokken naar de mooie camperplaats in Piesport, waar we eerste rang stonden aan de Moezel.. Wat ons wel opviel was dat we met onze camper wel opvielen tegenover de rest. De ene camper was nog groter dan de andere. Bij eentje kwam er zelfs een Smart achter uit gereden. Bij de ander werden de zijkanten even uitgeschoven om de kamer waarschijnlijk wat groter te maken. Bij het zien van dit alles dachten we nog even terug aan afgelopen zaterdag toen we misschien ook wel in aanmerking zouden komen om zoiets te kunnen bemachtuigen. Helaas het blijft een droom!! De temperatuur bleef vandaag steken op 13 graden. Zijn nog wel naar Trittenheim gefietst en hebben er vandaag weer zo`n 40 km bijgetrapt om het nodige interessante te zien. Gereden 30 km en gefietst 40 km.
Op 12 april werden we wakker met een heerlijk zonnetje door het dakluik boven de alkoof en stond de bakker op de camperplaats al vroeg met zijn bel te rinkelen met lekkere verse broodjes en niet te vergeten het heelijke gebak wat bijna dagelijks door de keel gleed. Om 09:15 op de fiets gestapt voor een ritje naar Bernkastel. Onderweg hebben we nog een rommelmarkt bezocht in Minheim-Kesten. Bernkastel is een mooie en oude stad waar we de nodige tijd aan hebben besteed om die te bezichtigen. Daarna zijn we, na de burcht nog bezichtigd te hebben, terug gefiets via Andel, Mullheim en Wintrich, terug naar Piesport. Gefietst 45 km.

Camperplaats Enkirch ( 49.98376, 7.12210 )
Op 13 april om 08:30 uur vertrokken naar Enkirch. Ditmaal niet langs de moezel maar door de bergen wat op sommige momenten voor de vrouw des huizes de nodige zweetdruppeltjes opleverde. Bij Zelltingen de Moezel overgestoken om daar om 09:45 uur aan te komen op de grote camperplaats op Enkirch. Door de drassige weersomstandigheden mochten we op de verharde paden staan. Na de lunch naar Tharbach en via Wolf naar Kinheim gefietst, waar we op een terrasje in het zonnetje een lekkere sorbet hebben genuttigd. Na nog even een foto van de camperplaats daar genomen te hebben, terug gefietst naar Enkirch via Traben en Reil, waar we een hoosbui over ons heen kregen. Gereden 41 km, gefietst 40 kim.
Op 14 april was het eerst de beurt aan de huishoudelijke verplichtingen. Bij deze camperplaats was de mogelijkheid aanwezig om gebruik te maken van een wasmachine en droger. Na de lunch, ondanks de regen, op de fiets gestapt. Tijdens deze rit was de eerste lekke band een feit. Na reparatie zijn we naar Tharbach gefietst en hebben daar toch maar een paar ponchos gekocht. Het is de rest van de dag blijven regenen. Gefietst 15 km.

Camperplaats Sankt Aldegund ( 50.08066, 07.13139 )
Op 15 april was het eindelijk weer droog. Dat kan natuurlijk niet zodat we eerst zelf maar onder een heerlijke douche hebben gestaan op de camperplaats. Met de camper weer een stuk terug gereden naar Traben om de stad te voet te bekijken daar we daar gisteren i.v.m het slechte weer niet aan toegekomen waren. De bedoeling was om vanhieruit naar Punderich te gaan, maar deze camperplaats kon ons niet bekoren. Wederom zijn we door de bergen naar Sankt Aldegrund gereden om daar de nacht door te brengen. s`Middags ging zelfs de zon schijnen en begonnen we aan onze fietstocht van Sankt Aldengrund via Alf naar Kaimt-Zell, waar we een mooie camperplaats ontdekten bij een zwembad. Over de brug naar Zell door deze leuke plaats gefiets, via Merl naar Bullay. Daar een lekkere bak koffie met gebak genomen om bestand te zijn tegen de niet ophoudende regen terug te keren naar de camperplaats. Onderweg bij Neef nog even een paar foto`s van de camperplaats aldaar genomen om vervolgens de brug over te steken en als verzopen katjes bij de camper aan te komen. Gereden 38 km en gefietst 28 km.

Camperplaats Ellenz ( 50.11377, 07.23461 )
Op 16 april die nacht niet echt lekker geslapen doordat er een treinspoor tegenover liep wat de nachtrust wel erg verstoorde, zodat we besloten om verder te trekken naar de volgende camperplaats. Volgens de Bordatlas 2008 leek ons Ellenz-Poltersdorf wel wat. Deze keer niet aan de moezel maar bij een wijnboer boven de Moezel, waar we dit keer een mooie uitzicht hadden over de Moezel met op de achtergrond het zeer toerische plaatsje Beilstein met de beroemde Burcht van Metternich. Na een bezoek aan eerstgenoemde plaats zijn we s`middags op de fiets gestapt van Poltersdorf naar Bremm. Helaas moesten we daar een stuk terug fietsen omdat bij Neef tot Senheim geen fietspad was. Bij Nehren de brug over naar Belstein waar ik de Burgcht van Metternich heb bezichtigd en de nodige foto`s geschoten vanaf de uitkijktoren aldaar. Ook de kerk die onder de burcht ligt is prachtig met zijn plafondschilderingen. Van hieruit zijn we naar Fankel gefietst waar men een nieuwe sluis aan het bouwen is wat indrukwekkend is om te zien op wat voor manier dit gedaan wordt. Via Bruttig terug naar Poltersdorf. Gereden 18 km en gefiets 40 km.
Op 17 april weer gewekt door de zon en vroeg op weg naar de toeristenstad Cochem waar we de gehele dag hebben doorgebracht om alles te zien. Dit keer zijn we samen naar de burcht boven Cochem gelopen. Minpuntje was de prijs van de koffie hier. Zelfs al hadden we de lentekanjer gewonnen, had ik nog geen 4,95 euro voor een kannetje koffie uitgegeven per persoon. Dat de eigen bevolking niet altijd de weg weet zij ze vergeven. Men stuurde ons vier km de bergen in om naar de Aldi te komen terwijl hij gewoon aan de Moezel bleek te liggen. Maar goed een stukje taart brengt het energiepeil weer snel op hoogte. Via Vallwig- Ernst weer terug naar ons rijdend huisje. Twee weken onderweg nu. Gefiets 28 km en veel gelopen. Hoeveel??? onbekend want hadden helaas geen stappenteller.

Camperplaats Sinzig Bad Bodendorf ( 50.54914, 07.21780 )
Op 18 april hadden we een probleem om een goede camperplaats na Cochem te vinden waardoor besloten werd om richting de Ahr te rijden om vervolgens aan te komen in Bad Bodendorf bij de grote plaats Sinzig aan de Rijn. Hier bleek een mooie camperplaats te zijn bij een Thermenzwembad waar je op vertoon van het parkeerbiljet gratis gebruik kon maken van de douches in het zwembad.. Hier kon je ook bronwater drinken wat goed blijkt te zijn voor de spijsvertering ( zeggen ze). Het Kuuroord zelf was ten dode opgeschreven en was in vervallen staat. Wel was er nog wel iets te lezen over de totstandkoming van dit vroegere kuuroord. Ondertussen stond de klok wel op 13:30 uur omdat we nogal wat problemen hadden onderweg met wegversperringen en de tom tom de weg finaal kwijt was door het ontbreken van een satelietverbinding. Na een boterhammetje gegeten te hebben zijn we naar Bad Neuenahr en Sinzig gefiets langs de Ahr. Beide steden hebben we rondgetoerd. s`Avonds konden we zelfs buiten eten en hebben de scottelbra tevoorschijn gehaald. Het fietsen langs de ahr was op sommige momenten leuker fietsen dan aan de moezel. Gereden 129 km en 22 km gefiets.
Op 19 april, na eerst lekker gedoucht te hebben, wilden we fietsen naar de bekende plaats Brad Breising aan de Rijn om vervolgens weer via de andere kant van de Ahr naar remagen te fietsen. Op die route kwamen we langs de bekende brug Remagen die in de 2e wereldoorlog een zo belangrijke rol speelde voor de Duitsers maar door de Amerikanen werd veroverd op 7 maart 1945 om amper 1o dagen daarna in te storten. In de binnenstad van Remagen zijn veel mooie monumenten en kerken te zien. Minpuntje was dat alle winkels op zaterdagmiddag gesloten zijn. Wel hebben we hier een internetcafe opgezocht om het nodige te regelen. Even een Mac Donalds pakken en weer terug naar Bad Bodendorf Gefietst 45 km
Op 20 april ging de telefoon al vrij vroeg om Ada te feliciteren met haar verjaardag. Na de koffie, met uiteraard gebak, zijn we naar de bekende plaats Altenahr gefiets om s`middags thuis te zijn en naar de spannende competitieontknoping tussen Ajax en PSV te luisteren.. De camperplaats in Bad Bodendorf is een goede keuze geweest om vandaaruit diverse fietstochten te maken. Morgen trekken we verder. Gefietst 35 km

Camperplaats Duren ( 50.80745, 06.46487 ) Op 21 april vanuit Bad Bodendorf vertrokken naar Duren, een mooie plaats aan de Rur. Bij aankomst op de camperplaats zijn we vrijwel direct deze plaats gaan bezichtigen. Het bleek een vrij grote plaats met vele winkels waar de nodige kleding aangekocht werd. Na de middag zijn we via Kreuzau en Winden naar het stuwmeer bij Obermaubach gefietst. Het bleek fijn fietsen langs de Rur al waren er stukken bij dat de electrische fiets van Ada er hard aan moest trekken om boven te komen.. Van hieruit zijn we naar de camperplaats in Zerkall gefietst, welke ligt bij het nationaal park "De Eifel". Deze plaats was wel mooi, maar zonder voorzieningen. Van hieruit zijn we practisch dezelfde weg teruggefietst i.v.m het ontbreken van een andere route. In duren aangekomen scheen het zonnetje weelderig wat uitnodigde om eens een lekkere sorbet achterover te slaan op een terrasje gereden 75 km en met de fiets 48 km.

Camperplaats Julich ( 50.92336, 06.34041 ) Vandaag 22 april besloten om verder te rijden naar Julich. Hier bleek een heel mooie camperplaats te zijn. Naast dit terrein bleek nog een splinternieuwe camperplaats te liggen maar deze ging pas per 1 mei open. Ook in deze plaats was het winkelen voor Ada een genot. Verder was er ook een markt op dat moment . Nog wat door de stad gelopen en gefietst en de Citadel bezocht. Gereden 21 km en gefietst 17 km.
23 april werden we weer gewekt door een heerlijk zonnetje. Op het informatiebord bij de camper stond een advertentie van een camperbedrijf wat we even bezocht hebben om daar een waterkoker en isolatie voor de cabine te kopen. Dit scheelde n.m nogal met de prijzen in Nederland.. Het fietsen in Duren is overigens niet echt leuk daar je van links naar rechts over moet steken, stoep af, stoep op. Door het zonnige weer zijn we eerst maar eens de luie stoelen uit de camper gaan halen om lekker onderuit gelegen te proberen wat bruine kleur op onze blanke huid te toveren. lang was het niet want s`avonds regende het weer. gefietst 25 km.

Camperplaats Waldfeucht ( 51.07082, 05.99447 )
Op 24 april doorgereden naar Gangelt om daar, zoals we op de camperplaats in Julich hadden vernomen, de nieuwe camperplaats aldaar aan te doen. Na enig zoekwerk en diverse mensen aangesproken te hebben waar deze dan wel mocht zijn, zijn we verder gereden omdat niemand van deze plek afwist. Later komen we hier op terug want hij was er wel degelijk en wat voor één.. We zijn toen doorgereden naar Waldfeucht wat ook een mooie camperplaats bleek te zijn. Hier was het bijna vechten om een plekkie. We troffen het want vrijwel direct na aankomst ging er, na rondvraag gedaan te hebben, iemand weg. Van hieruit zijn we s`morgens naar Echt gefietst om de nederlandse krentebollen weer eens aan te schaffen. s`Middag hebben we een knooppuntenroute gefietst waarbij diverse plaatsjes werden aangedaan. Ook vandaag was het zonnig weer om de dag te eindigen met een bananenroyal op een terrasje in Waldfeucht. In deze plaats zelf was verder niet veel te beleven op de molen na dan die we bezocht hebben. Gereden 43 km en gefietst 45 km.
Op 25 april zijn we vroeg uit de veren gegaan om op de fiets toch naar de nieuwe camperplaats in Gangelt te gaan zoeken. Dit keer hadden we meer succes. Het bleek een schitterende camperplaats te zijn met alle uiteenlopende faciliteiten. Hier hebben we lekker gedoucht om daarna via een knooppuntenroute weer uit te komen in Waldfeucht. Gefietst 47 km
Op 26 april met mooi weer opgestaan om een mooi knooppuntenroute te fietsen naar Roermond. In deze route waren leuke plekjes opgenomen, waaronder het oorlogsmonument in Hattem. In roermond nog het een en ander bekeken waarna we via Echt weer terug naar Waldfeucht zijn gereden waar jacob 300 meter van de camper aangereden werd door een scooter met alleen als gevolg een kapot achterwiel. Nog diezelfde avond kon dit gerepareerd worden door de plaatselijke fietsenmaker. Gefietst 52 km
Op 27 april zijn we na bijna 24 dagen van de geplande 14, terug gegaan naar huis. In deze voor ons eerste lange reis met de camper hebben we heel veel geleerd. Ook zijn we er gedurende deze weken achter gekomen wat we zoal vergeten waren mee te nemen en wat er nog aangeschaft moet worden,. Ondanks dat het "vacantie" is was het toch vermoeiend, maar dat kan ook niet als je 997 kilometer met de camper gereden hebt en 790 kilometer gefietst hebt