REIS OST FRIESLAND IN DUITSLAND

27 mei 2010. : Camperplaats Bunde ( 53.18545, 07.26651 )

Vanmorgen om tien uur vertrokken richting het noorden en vanmiddag rond de klok van drie uur aangekomen op de camperplek in Bunde. Onderweg ontzettend veel caravans tegen gekomen. Ook viel de drukte ons tegen daar we dachten dat in het noorden weinig verkeer zou zijn. Niets is minder waar overigens. Onderweg nog even een camperbedrijf aangedaan om eens te kijken of er nog een mooie voor ons bij was. Die waren er wel, maar niet voor onze beurs, dus snel weer verder. De camperplek in Bunde ligt eigenlijk gewoon in het centrum, waar het raadhuis amper 100 meter verder ligt waar je de nodige folders kunt halen om er opuit te gaan. De camperplek is voorzien van een stroomzuil waar je voor 1 euro tien uur stroom krijgt. Ook is er een zuil voor zuil en schoon water. Dit laatste tegen betaling van 50 cent. Op dit moment staan er zes campers, dus ruimte genoeg. Ook zijn we weer even naar de aldi geweest om een maandkaart voor internet te kopen. Het weer is redelijk, al zou het wel wat warmer mogen zijn. Af en toe valt er ook een druppel. Morgen schijnt het beter te gaan worden. Hopen dus op goed fietsweer. Volgens de gehaalde folders bij het raadhuis genoeg fietskilometers te maken hier, dus....kunnen we ons uitleven. Boemer valt ook weer in zijn eigen doen. Zodra de motor stopt gaat de knop gelijk op hyper en zijn zijn nageltjes weer geslepen.

28 mei. 2010.: Camperplaats Bunde

Na een heerlijke nachtrust op de camperplaats, vanmorgen redelijk vroeg opgestaan. Na het ontbijt buiten in het zonnetje, zijn we op de fiets gestapt voor een stuk van de Dollardroute. De eerste plaats die we passeerden was Nieuwe Schans. Na een ophaalbrug kwamen we terecht langs de Dollard zelf, waar we bij een waterkering een bakkie hebben gedaan. Hier konden we op borden zien wat men in de loop van de zeer vele jaren aan de dijken heeft moeten doen om de stormen te doorstaan. Wel moeten we toegeven dat er aardig wat wind staat. Via Ditzumverlaat zijn we teruggereden. We waren net op tijd bij de camper want amper een minuutje later kregen we een plensbui op ons dak. Gelukkig was het van korte duur en kwam het zonnetje al snel weer tevoorschijn. Omdat het nog redelijk vroeg was hebben we de camper gestart en zijn naar het 6 kilometer verder gelegen Weener gereden. Deze camperplaats ligt direct aan de haven en je stond er wel mooi moet ik zeggen. Wel waren de kosten hiervoor vrij pittig n.m 7,50 euro voor de camper en 2,50 voor stroom. Aangezien we in Bunde maar 4 euro kwijt waren zijn we de zes kilometer maar teruggereden na de stad zelf bekeken te hebben.

29 mei 2010. : Camperplaats Bunde

Niet zoals aangekondigd in het vorige bericht dat we naar Weener zouden vertrekken, zijn we toch blijven staan en hebben van hieruit de 60 km lange tocht naar Papenburg gemaakt. Maar eerst even terug naar gisteren want ik was nog even iets vergeten te vertellen. Toen we in Nieuwe Schans aankwamen kwam er een berg oranje op ons af. Hadden we tot nog toe nog weinig oranjegevoel gezien, dit overtrof werkelijk alles. Hele straten versierd met vlagen, slingers, oranje verlichting enz enz. Het ging zelfs zo ver dat er oranje toiletbrillen aan de lantaarnpalen hingen. Heb van de oranje straat nog een foto gemaakt die in het album van Bunde staat. Maar nu terug naar vandaag. Via de dollaardroute kwamen we weer aan in Weener. Hier sloegen we rechts af om via de dijk uit te komen bij de brug die ons naar papenburg zou brengen. Reeds van ver waren de werkelijk enorme loodsen van scheepswerf Meyer te zien. Helaas voor ons konden we het niet bezichtigen omdat Boemer niet mee naar binnen mocht, dus moesten we het doen met hetgeen we van buiten konden zien. Na hier wat rondgereden te zijn, kwamen we uit in Papenburg, een leuke plaats om doorheen te rijden op de fiets. In de soort gracht die midden door de plaats liep lagen diverse boten wat een leuk gezicht was. Bij het laatste jacht hebben we lekker in het zonnetje op een bank gezeten in afwachting van een op til staande bruiloft. UIteindelijk zijn we weer verder gereden met de dollardroute. In Wymeer hebben we in het "melkhuyske" een lekker sorbet zitten eten. Om drie uur waren we weer terug op de camperplaats en hebben de rest van de middag in het zonnetje gezeten. Zoals de berichten laten zien, voorlopig even de laatste zonnige dag. Regen staat ons morgen te wachten. Mocht dat zo zijn dan blijven we misschien ook morgen nog hier. Liever niet omdat we toch een keer verder moeten, al zijn we ook hier nog niet uitgefietst.

31 mei 2010, : Camperplaats Leer ( 53.22640, 07.44608 )

Vanmorgen vertrokken uit Bunde, na daar meerdere dagen gestaan te hebben, en terecht gekomen in Leer, zo`n zeventien kilometer verder. Het weer was gisteren dramatisch en hebben zowat heel de dag in de camper doorgebracht. Vanmorgen was het niet veel anders en begon de dag slecht. Gelukkig is Leer een vrij grote stad dus een enorme winkelstraat waar we ons konden vermaken met dit weer. Na het middageten klaarde het zienderogen op en zijn we toch op de fiets gestapt om een gedeelte van de veenroute te rijden. Het werd zelfs zo warm dat we uiteindelijk in een Tshirt op de fiets zaten. Terug in Leer aangekomen hebben we bij de oude haven lekker op een bankje gezeten terwijl Ada`s fiets stond op te laden. Inmiddels is het vijf uur en een strak blauwe hemel. De rest van de week schijnt het dit weer te worden, dus treffen we het om lekker buiten te zijn.
De camperplaats hier is een strook van een parkeerterrein, waar zo`n vier campers kunnen staan. Wel staan er op het parkeerterrein, dat ernaast ligt, nog een stuk of tien. Even verder over de brug is er nohg een camperplaats naast een garagebedrijf. Dit ligt aan een redelijk drukke weg, dus niet voor ons bedoeld omdat we s`nachts graag slapen. De plek waar we nu staan is een zuil voor lozen en vers water tegen betaling. De camperpla zelf is gratis. De andere ook trouwens.

1 juni 2010, : Camperplaats Detern ( 53.21583, 07.64759 )

Vandaag schitterend weer en al vroeg vertrokken naar Detern waar een topplatz is. En eerlijk is eerlijk, het is inderdaad een prima camperplaats. Ieder een vak voor zich met naast je een lekker stukje gras. Aan de andere zijde is er ook nog plaats, maar daar sta je op asfalt. Ook de voorzieningen zijn super, zo zijn er toiletten, douches en zelfs een keuken waar je de afwas kunt doen. Kosten 5,00 euro, 2,00 voor stroom. Een echte aanrader dus en dit is wel te zien ook want inmiddels staat de camperplaats aardig vol.
Na installatie de fiets gepakt voor een tochtje van zestig km. Het bleef even bij de eerste meters, want ik had direct een lekke band dus eerst even repareren bij de camper. Na en kleine tien minuten konden we dan weg op zoek naar een beginpunt voor de veenroute. Eerst moesten we naar Rauderfehn waar we een dop voor de verswatertank moesten kopen i.v.m of diefstal of wat ook. Hierna zijn we de veenroute opgegaan. Heerlijk in de rust en genietend van de natuur. Onderweg kwamen we diverse camperplaatsen tegen zoals in Ostrauderfehn waar we nog wat plaatjes geschoten hebben van de camperplek. Ook in Barssel was een mooie camperplek die direct aan de rivier de Soete lag. Ook hier was het vol en bij iedere camperplek stond een heuse zonnestoel . Kosten hier waren zes euro en 1,00 euro voor stroom. Ook hier de nodige foto`s van. Om een uur of drie waren we terug na in Apen nog een lekker ijsje genuttigd te hebben op een terrasje. Ook hier is het weer een waar fietsparadijs

2 juni 2010. : Camperplaats Detern ( 53.21583, 07.64759 )

Vandaag een route gefietst die we bij het toeristenburo gehaald hebben. Een rit van 45 km waarbij we met de routebeschrijving in de hand het maar moesten zien. Wel moeilijk als je normaliter een navigatie tot je beschikking hebt en nadeel dat je iedere keer moet stoppen om te lezen of terugrijden als er een straatnaambordje weg is of niet beschreven staat. Bij Amdorf moesten we de Jumme oversteken met een veer. Dit ging via mankracht naar de overkant. Dit ging niet vanzelf want alles bij elkaar duurde het een half uur denk ik. We waren n.m de eerste klant. Ook bij Filsum moesten we een veer gebruiken. Ditmaal moesten we onszelf naar de overkant draaien. Wel leuk overigens. Aan de overkant hebben we lekker gegeten. Het weer tijdens deze rit was niet geweldig n/m veel wind en weinig zon. Wel waren we op dat laatste gekleed omdat de weersverwachting was dat het goed weer zou worden. Dit kregen we pas toen we al lang en breed thuis waren zodat we hier bij de camper lekker van genoten hebben.
Met Boemer gaat het niet geweldig. Hij eet en drinkt slecht en loopt een beetje mank, net of er iets blokkeert. Morgen gaan we naar de dierenarts in Holtland om even te checken wat het is. Hij is ook totaal niet aktief vandaag en ligt er bij of hij zijn laatste centen versnoept heeft.

3 juni 2010. Camperplaats Detern ( 53.21583, 07.64759 )

We komen werkelijk niet uitgefietst hier dus staan we nog steeds in Detern. Maar eerst even terug naar gisteren. Toen vertelden we al dat Boemer zo mank liep. Vanmorgen dus een afspraak gemaakt bij een dierenarts in Holtland, ongeveer 15 km hiervandaan. Zielig, want hij eet niet en is zo lusteloos als een krant, terwijl het normaliter vooral s`morgens een en al levendigheid is. Aangekomen bij de dierenarts waren we al snel aan de beurt en kon de diagnose gesteld worden. Boemer blijkt een infectie in zij buikstreek te hebben in combinatie met een darminfectie. Dit veroorzaakte het trekken met zijn achterpoot. Na twee spuiten en de nodige medicijnen moet het binnen enkele dagen over zijn. Wel moeten we zaterdagmorgen terugkomen voor een controlebezoek. Op deze manier zijn we dus even verplicht om hier in ieder geval te blijven staan. Op zich geen probleem, want nog genoeg te fietsen hier. Van Holtland zijn we naar Hesel gereden om daar de camperplek te bekijken. Dit bleek een groot parkeerterrein te zijn waar een gedeelte bestemd is voor campers. Daarna zijn we via een toeristische route weer teruggereden . Inmiddels hebben we er een week opzitten en al 300 kilometer fietsen achter de kiezen
. Het zit er dus dik in dat we dit keer de camper zullen verslaan qua kilometers. Vandaag was het weer super goed weer en genieten we met volle teugen. Boemer zien we gaandeweg de dag vooruit gaan. Wel hebben we hem staan op gekookte kip met rijst om zijn darmen weer tot rust te brengen. Vanmiddag hebben we ook nog een fiesttocht langs de Jumme gemaakt.

4 juni 2010. : Camperplaats Detern ( 53.21583, 07.64759 )
Alternatieve camperplaats Remels ( 53.30732, 07.74769 )
Vandaag wederom super mooi weer. Met Boemer gaat het al weer een stuk beter en springt weer als een dolle heen en weer. Om half tien op de fiets gestapt voor een ritje van 60 km. Dit ging over diverse routes die we samengesteld hadden tot 1 route. Eerst de rit naar Remels waar we bij een schitterende molen even gepauzeerd hebben om het toeristenburo weer te plunderen. Ook in Remels is een mooie camperplaats. Deze kost 5,00 euro. Stroom en water 1,00 euro. Er was plaats volgens mij voor zo`n tien campers al is het parkeerterrein groter dus zouden er wel meer kunnen staan. Hierna zijn we naar Apen gereden. Tijdens deze rit ook weer diverse molens bekenen. Moet wel zeggen dat ze er allemaal perfect uitzien. Hierna weer terug naar de camperplaats in Detern, die inmiddels mutje volstaat. En...uiteraard weer lekker in het zonnetje zitten genieten.

5 juni 2010. : Camperplaats Detern ( 53.21583, 07.64759 )
Vanmorgen zat ik om tien uur weer bij de dierenarts in Holtland voor de controleafspraak. Boemer is nog niet geheel hersteld en kreeg nogmaals een spuit en ook kreeg ik nog medicijnen mee. Kostenplaatje 70,00 euro. Gelukkig kunnen we dit weer declareren bij de reisverzekering waar ook dit onder valt. We zijn nog steeds de man dankbaar die ons toendertijd vertelde dat ook dieren onder de reisverzekering vallen. Na de middag hebben we zo maar in het wilde weg een fietstocht gemaakt, wat goed uitpakte want het was een leuke tocht. Morgen vertrekken we echt uit Detern en gaan naar Westerstede waar we ons hartje op fiettochtjes ook weer op kunnen halen.

6 juni 2010. : Camperplaats Westerstede ( 53.24968, 07.93437 )

Vandaag aangekomen in Westerstede, na wel heerlijk gestaan te hebben in Detern op de topplatz. Ook hier is de camperplek goed. Iedereen heeft een ruim bemeten stuk gras of harde ondergrond. De prijs is 5,00 euro en voor stroom betaal je 2,00 euro. Ook kun je een sleutel kopen om te douchen. Deze kost dan 2 euro per dag. Na eerst weer het toeristenburo geplunderd te hebben zijn we eerst de folders onder het genot van een lekker bakkie gaan bekijken, waarbij we tot de conclusie kwamen dat het ook hier een waar fietsparadijs is. De kans is dus groot dat we ook hier wel weer even zullen blijven. Vanmiddag hebben we een mengeling van diverse routes gereden, waarbij we ook een bezoek gebracht hebben aan de plaats Bad Swischenahn. Hier waanden we ons in Scheveningen. Jeetje miena, wat een drukte hier. Alle winkels open, terrasjes bomvol en een wirwar van mensen waar je je doorheen moest worstelen met de fiets. Na een lekkere sorbet op 1 van de vele terrassen, zijn we snel verder gereden, waarbij we uiteindelijk terecht kwamen op de Rhodedendronroute. Eerlijk is eerlijk, het ziet er allemaal geweldig mooi uit. Ook hebben we nog twee tuinen bezocht die we tegenkwamen. Onderweg hebben we nog live het opstijgen van zweefvliegtuigen kunnen aanschouwen. Heb Ada nog geprobeerd over te halen mee te gaan, maar helaas. Op dit moment hebben we de camper al verslagen qua kilometers en zitten nu op de 400. Het weer was vandaag bloedje heet. Tegen de avond ging het, net als in nederland, betrekken en kwam er aardig wat bewolking. Tot op heden ( half tien) is het nog steeds droog, dus komen we er goed vanaf denk ik. Morgen is het volgens de weersverwachting ook iets minder. We zien wel

7 juni 2010. : Camperplaats Westerstede

Vandaag een regendagje, dus zowat heel de dag binnen in de camper gezeten. Tussen de buien door hebben we nog de boodschappen gedaan om de voorraad weer wat aan te vullen. Verder boekje gelezen en TV gekeken. Morgen blijkt het weer wat te verbeteren.

8 juni 2010. : Camperplaats Westerstede ( 53.24968, 07.93437 )
Zoals voorspeld,is het weer dus een stuk beter dan gisteren. Met een lekker zonnetje aan de hemel vertrokken we voor de fietstocht nummer 3, een rit van 55 kilometer volgens de boeken.
Na amper drie kilometer liepen we al vast, dus toch maar even terug naar het toeristenburo om te vragen hoe of wat. Er bleek n.m een dordje weg te zijn dus kwamen we totaal verkeerd uit. Na wat zoeken kwamen we uiteindelijk op het goede pad. Het eerste stuk ging door het bos. Ook hier stonden aardig wat rhodendendrons. Over de Bockhorner moor naar de plaats Bockhorn. Ook hier hebben we weer een bezoekje gebracht aan het toeristenburo. Niet ver van deze plaats gaan we morgen onze bivak opslaan om van hieruit weer de nodige fietstochten te gaan rijden. Na een blik op deze camperplaats gingen we via een klein bospad weer de terugtocht beginnen naar Westerstede. Halverwege deze terugtocht hebben we waarschijnlijk ook weer een bordje gemist waardoor de fietstocht uiteindelijk 65 kilometer is geworden. In Westerstede zelf hebben we weer genoten van het lekkere Italiaanse ijs op een terrasje. De laatste kilometers begon het wat te motregenen, maar was het zonnetje weer spoedig terug. Boemer is inmiddels aardig hersteld, al eet hij nog steeds slecht en proberen we, door wat gekookte kip door zijn verse vlees te doen, zijn eetlust wat te versterken. Helaas heeft dit weinig effect.

9 juni 2010. : Camperplaats Zetel ( 53.40389, 07.97917 )

Vandaag na een wereldreis van 21 kilometer aangekomen in Zetel. We hebben deze plaats bewust uitgekozen omdat er hiervandaan weer een aantal leuke fietsroutes ter beschikking staan die we gisteren gehaald hebben in Bockhorn. De camperplaats ligt voor een beauty en welnesscentrum. Kosten 5,00 euro incl stroom en water. Verzorging kun je doen in Zetel zelf, ongeveer een anderhalve km verder. Er kunnen er niet echt veel staan, maar het is wel een mooi plekje.
De eerste fietstocht die we vandaag gereden hebben was de "geest" tour, een ritje van zo`n 50 km door enkele natuurgebieden. Ditmaal stond de route goed aangegeven met bordjes. We hebben eindelijk de Noordzeekust kunnen aanschouwen, al was het vaagjes door de mist die boven zee was. Het was drukkend warm, zo warm zelfs dat Ada op een gegeven moment enkel in d`r BH`tje op de fiets zat. Uiteraard met korte broek voor het geval er gelijk weer andere gedachten opkomen. De rit voerde dus naar de kust waar we bij Dangast bij het haventje gepauzeerd hebben. In de zomer is het hier stervens druk denk ik gezien de vele terrasjes aan de kuststrook. Ook hebben we de camperplaats bij de haven nog even bekeken. Deze kostte 8,00 euro incl stroom en water. Lozen bij de naastgelegen camping. Het terrein zelf is niet je van het en je moet aardig wat blokken bij je hebben om jezelf recht te zetten. In Varel hebben we gegeten en zijn toen door de bossen teruggereden naar de camperplaats, waar we ons tegoed gedaan hebben aan een lekker stuk gebak met aardbeien. Inmiddels zit Ada voor de TV om het hele verkiezingsgebeuren te volgen. We hebben volmachten gegeven dus onze stemmen zijn als het goed is geregeld.

10 juni 2010. : Camperplaats Zetel ( 53.40389, 07.97917 )

Vandaag niet veel gedaan. Vannacht was het hondenweer en viel de regen met bakken uit de hemel. Ook vanmorgen was het nog slecht al werd het gaande de morgen wel iets beter en probeerde de zon uit alle macht door de wolken te prikken. Zodra dit even gebeurde steeg de temperatuur gelijk met 10 graden geloof ik, om te puffen. Omdat het er iedere keer weer dreigend uitzag zijn we niet gaan fietsen, maar hebben lekker buiten op het grasveld gezeten onder het zonnescherm van de camper. Hier een stuk vandaan, richting Weser, is het noodweer geweest lazen we net op teletext. Morgen gaan we weer verder. Waarnaartoe? nog geen idee, gaan zo even kijken op internet bij de camperplaatsen.

11 juni 2010, : Camperpl Sande bij vliegveldje ( 53.50761, 08.05181 )

Vanmorgen zwaar bewolkt bij vertrek naar camperplaats in Sande, hier 21 km vandaan. Na enkele camperplekken bekeken te hebben, o.a bij de Sander See, die wel erg afgelegen lag en een plaats in Sande zelf, zijn we uiteindelijk uitgekomen bij een klein vliegveldje net buiten Sande. Het is zoiets als Seppe bij ons zeg maar. Wel een leuk plekje als je ze graag ziet vliegen. Voorzieningen zijn er niet, maar is voor ons op dit moment niet zo belangrijk omdat we zeg maar "vol" zitten. Het weer was nog stedds erg bewolkt al leek het iets beter te worden, zodat we toch besloten om naar Wilhemshaven te fietsen. Dit is een moderne stad met een grote boulevard waar de kust bezaaid staat met van die 2 persoons tuinzitjes. Vele havens hebben we langs gefietst. Zo ook de marinehaven waar tal van oorlogsboten lagen te wachten op iets wat niet meer gaat gebeuren ( denk ik). Ook hebben we de beroemde "Kaiser Wilhelm Brucke" over gefietst. Waarbij we op het fietspad langs de Noordzee uitkwamen op weg naar de camper. De wind werd steeds heviger, zo zelfs dat we de camper maar eens omgedraaid hebben. Zelfs de TV antenne moesten we inklappen nadat het ging stormen en de regen met grote bakken naar beneden kwam. Op dit moment is het ook nog regenachtig en is de wind een beetje gaan liggen zodat we toch de 2e helft van de eerste WK wedstrijd nog hebben kunnen zien. Wel is het gelijk een heel stuk koeler geworden dus kruipen we vanavond maar eens lekker dicht tegen elkaar in ons alkoofje.

12 juni 2010, : Camperplaats Friedeburg ( 53.45460, 07.83373 )

Vanmorgen toch vertrokken uit Sande bij het vliegveldje. Niet dat we er niet leuk stonden, maar de oorzaak is de volgende. Tijdens de koffie verbleef Boemer, net als anders, even buiten en liep los rond de camper. Op een gegeven moment liep ik naar buiten en was Boemer in geen velden of wegen te vinden. Op de fiets gestapt, roepen en roepen, maar geen Boemer. We waren helemaal in paniek, want waar was tie nou. En ja hoor daar zagen we hem, midden op het vliegveld tussen de landingsbanen was hij achter de wilde konijnen aan het rennen en ja dan luister je natuurlijk niet naar je baasje want achter zo`n konijn aanrennen is veel en veel leuker. Uiteindelijk, nadat hij waarschijnlijk buiten adem was, kwam hij terug op ons geroep en uiteraard met z`n staart tussen z`n benen. Potverdorie, wat was ik kwaad. Dit was dus de reden om hier maar weg te gaan voor het geval hij op de landingsbaan een vliegtuigje tegen komt. Wel was het leuk om te zien. Nadat we hem vast gelegd hadden, kreeg hij weer een konijn in het vizier en ging er bijna weer vandoor. Ditmaal een tuinstoel meeslepend. Ver kwam hij dus niet.
We hebben nu een mooie gratis camperplaats gevonden in Friedeburg. Druk is het niet want er staan er een stuk of zes, daar waar er heel wat meer kunnen staan. Stroom is ook aanwezig en kost 1,00 euro per 8 uur. Na het middageten zijn we gaan fietsen en kwamen uit bij het Ems-Jade kanaal, welke we een heel eind gefietst hebben om daarna af te slaan naar Westmoor om vandaaruit weer terug te fietsen naar de camperplaats in Friedeburg. Ook morgen blijven we nog hier.

13 juni 2010. : Camperplaats Friedeburg ( 53.45460, 07.83373 )

Het zit ons niet mee deze reis. Was het eerst onze dochter die met spoed aan haar borsten geopereerd moest worden in verband met lekkende protheses, gisterenavond kregen we onze zoon aan de lijn die geopereerd moet worden aan een blindedarmontsteking en inmiddels geopereerd is met goede afloop. Vanmorgen Ada`s moeder aan de lijn die ook naar het ziekenhuis moet. Gaat lekker he. Maar goed allemaal dingen waar je op voorhand geen rekening kon houden en het over je heen moet laten komen, al zouden we graag bij hun zijn. Maar we kunnen toch niets doen dus blijven we op reis. Wel gaan we eerder naar huis i.v.m Marcia`s operatie omdat dit kort voor de geplande terugreis is.
Nu terug naar vandaag. Het weer blijft nog steeds onbestendig, dan schijnt de zon om vijf minuten later te verdwijnen achter een donkergrijze wolk. Gelukkig valt er "nog"geen regen uit. Vanmorgen toch de fiets gepakt voor een ritje van 40 km die voerde over diverse uitgezette routes. Op 1 ervan kwamen we uit bij een mooi waterslot wat er prima uitzag en ook nog bewoond is. Je zal er maar wonen, Geen last van inbrekers want je doet gewoon de ophaalbrug omhoog. Onderweg nog een komische foto gemaakt van een wel heel reusachtige bank waar we lekker een appeltje op hebben gegeten, terwijl alle personen in de auto`s die voorbijreden, zaten te smilen van het leuke gezicht. Inmiddels hebben we ook de eerste wedstrijden van het WK gezien. Het leeft echt helemaal niet hier, uitgezonderd een enkele Duitser die met die vlaggetjes op zijn auto rijdt. Heel wat anders zien we op TV als we een beeld krijgen van sommige straten. Vanavond Duitsland dus zien, kijken en luisteren of men van zich laat horen als Duitsland gewonnen heeft.

14 juni 2010, : Camperpl Timmel bij het meer ( 53.36000, 07.52913 )

Vandaag aangekomen in Timmel, eigenlijk bij het Timmeler meer. De camperplaats ligt direct voor de camping en aan het haventje, terwijl het meer zelf amper 100 meter verder ligt. De camperplaats kost 6,50 en daarvoor krijg je stroom, lozen, water en mag je gebruik maken van de toiletten. Douchen kan ook op de camping, hiervoor betaal je 1,00 per wasbeurt. Het weer is aan het verbeteren en voor de komende dagen ziet het er fantastisch uit. Na de koffie vertrokken voor "de molenroutetocht", een tochtje van 30 km. Veel molens hebben we niet gezien omdat we weer eens verkeerd gereden zijn i.v.m een verkeerde afslag of wat ook. Dus daarom zelf maar een route ervan gemaakt. Wel een leuke trouwens omdat we door de gekste paadjes gereden hebben door de bossen. Onze zoon is inmiddels weer thuis van een spoedoperatie aan zijn blindendarm, dus dat is weer een opluchting voor ons.

15 juni 2010, : Camperplaats Ihlowerfehn ( 53.41233, 7.43949 )

Vanmorgen vertrokken uit Timmel na een vrij rumoerige nacht. De camperplaats lag n.m langs een vrij drukke weg. Gisteren hadden we dit al in de gaten natuurlijk, maar dachten dat het na elf uur wel over zou zijn. Niet dus en vanmorgen raasden de eerste vrachtwagens om vijf uur al weer voorbij.
Nu staan we Ihlowerfehn, waar het een stuk rustiger is. De camperplaats ligt aan het ihlermeer. Het is eigenlijk gewoon een parkeerterrein met aangeduidde vakken voor een camper. De plaatsen zijn klein, al los je dit op door twee plekken te gebruiken, zoals iedereen doet. De plaats is gratis. Voor stroom betaal je naar gebruik en voor de sani betaal je 1,00 euro.
Na de camper geplaatst te hebben zijn we vertrokken richting de "Ems-sperrwerken" bij Emden. Het weer was bewolkt dus moesten we vertrekken met een vest aan ons lijf en heeeeeeeeeel veel wind. De tocht is uiteindelijk 50 kilometer geworden, waarbij we diverse routes bereden hebben. Morgen gaan we weer verder. Waarschijnlijk naa Flacksmeer.

16 juni 2010, ; Camperplaats Flachsmeer ( 53.12696, 07.46383 )

Vandaag, zoals we gisteren al zeiden, aangekomen in Flachsmeer. De camperplak is mooi, staand op gras en ruime plaatsen. Er kunnen tien campers staan en voor iedere camper is er een stroomaansluiting. Lozen kan er ook en er is een kraan voor water. Kosten 4,00 all in, dus aardig goedkoop. We hebben een lekker stuk gefietst, het weer was fantastisch, maar wel weer veel wind. Toch hebben we een rit gemaakt van 60 km. Eerst zijn we naar Papenburg gereden, hier waren we al eerder, en vandaar zijn we de Eems zuidwaarts gaan fietsen tot Dorpen. Hier vandaan zijn we via diverse binnenwegen terug gefietst naar de camper, na eerst in Papenburg een lekkere sorbet opgepeuseld te hebben op een terrasje. Aangekomen op de camperplek heb ik ook devlieger weer eens tevoorschijn gehaald. Helaas was de wind ondertussen gaan liggen dus weer snel opgeruimd.

17 juni 2010, : Camperplaats Haren ( 52.78883, 07.24712 )

Vanmorgen met schitterend weer vertrokken naar Haren. De rit zelf was ook leuk door het doorkruisen van diverse bossen. Eerst hebben we naar de camperplek gekeken bij de nieuwe jachthaven. De camperplek kostte 10,00 euro all in, terwijl je 100 meter verder niets behoefde te betalen, wat we dus ook gedaan hebben. Omdat we op zoek zijn naar een andere camper zijn we op de fiets naar Emmer Compascuum gereden waar we volgens de internetsite wel enige keus zouden hebben. En, inderdaad er stonden er een paar bij, alleen de prijs was net iets te hoog. Na het bezoek aan het camperbedrijf hebben we gelijk wat hollandse boodschappen gedaan zoals een lekkere eierkoek en krentenbolklen.De terugreis hebben we een andere route gereden dan de heenreis. Was trouwens een pittig ritje wederom door de wind die nog steeds aanwezig is. Aangekomen bij de camperplek hebben we nog lekker in de zon gezeten.

18 juni 2010, : Camperplaats Geeste ( 52.59415, 07.27415 )

Vanmorgen vroeg vertrokken naar Geeste. Dit keer is het bewolkt en dreigen er menige druppels naar beneden te gaan vallen. De camperplek is leuk, alleen zijn er totaal geen voorzieningen. We hebben er wel leuk kunnen fietsen. Eerst door een natuurgebied om daarna uit te komen in Lingen. De terugtocht hebben we weer langs de Ems gefietst. Bij een grote sluis hebben we gegeten en daarna teruggereden naar de camper. Aan het eind van de middag, na de voetbalkraker van Duitsland, waarin het lekker verloor, zijn we doorgereden naar Nordhorn. Hier hebben we al meer gestaan, maar toen was het weer ook niet al te best. Laten we hopen op dit keer meer geluk.

19 juni 2010, : Camperplaats Stadtlohn ( 51.99657, 6.92562 )

Vannacht hoorden we het al, regen kletterend op het dak. Jammer want we zouden in Lohn naar diverse campers gaan kijken. Rond de klok van half tien toch de gok genomen en op de fiets gestapt. Na een paar stops i.v.m de regen bij het camperbedrijf aangekomen waar een Hymer stond die ons na het zien van de internetsite, wel aanstond. Na de camper gezien te hebben waren we al snel weer weg, want een beetje uitgeleefde camper is niet wat we zoeken. Na een flinke hoosbui zijn we snel op de fiets gestapt voor de terugweg. En we troffen het want het zonnetje begon er door te komen. Na Nordhorn bekeken te hebben zijn we naar de camper gegaan om ons voor te bereiden op de wedstrijd van het Nederlands elftal. Aan het eind van de middag vertrekken we nog naar Stadlohn. Ook hier hebben we al eens gestaan. Hiervandaan fietsen we naar Bocholt waar zondag een camperbedrijf geopend is. Ook daar staan er een paar die ons wel aanstaan qua prijs.