Richting Duitse grens deel 1

Vandaag hebben we de na een maandje thuis te zijn geweest de camper reisklaar gemaakt om zondag richting Duitse grens te vertrekken. Morgen komen we nog niet zo ver daar onze eerste stop al in Etten Leur is bij de camperplaats aan de jachthaven. Reden is dat onze zoon en schoondochter daar wonen die sinds drie weekjes in het trotse bezit zijn van een zoon. Trots ook wij natuurlijk als opa en oma van ons eerste kleinkind. Morgen komen ze op bezoek en gaan we er een gezellige dag van maken. Ook onze dochter komt waarschijnlijk nog langs.

Etten Leur: Camperplaats Etten Leur ( 51.59498, 04.65476)

Vandaag 3 augustus hebben we de dag doorgebracht in Etten Leur op de camperplaats bij de jachthaven. Een leuke camperplaats qua omgeving daar je er goed kunt fietsen in de buurt. We hebben diverse knooppunten gepasseerd en ondermeer het stuk gefietst wat men het "koeienpad" noemt. De camperplaats verdient eigenlijk wat meer aandacht. De plaats is redelijk groot voor de vier campers die er volgens de beheerder kunnen staan. Echter zouden er wat meer kunnen staan als er haaks op de jachthaven geparkeerd zou worden. De ondergrond was gras en grond wat bij het huidige weer van nu, regen, al snel in een modderpoel verandert. Ook kun je aan de lucht ruiken dat het hier, als er geen campers staan, een uitgelezen plek blijkt te zijn om de honden of wat ook hun behoeften langs de graskant te laten doen, daar het enorm naar urine stonk. De sanitaire voorzieningen zijn uitstekend. Er staat zelfs een wasmachine en droger welke samen voor 5 euri gebruikt kunnen worden. Afgezien van het fietsen hebben we natuurlijk onze eerste kleinzoon Storm bezocht die ook s’avonds nog effies langs kwam wat we zeer op prijs stelden, zeker nu we hem een paar weken niet zullen zien. Morgen vertrekken we richting Venlo.

Camperplaats Bruggen ( 51.24273, 06.18959 )

4 augustus zijn we redelijk vroeg vertrokken richting Duitsland. Onderweg was het voor de maandag uitermate rustig terwijl we toch rond de klok van acht uur op de snelweg reden. Uiteindelijk zijn we om 12 uur aangekomen in het Duitse Bruggen. Een klein plaatsje met uitstekende fietsmogelijkheden. Je fietst afwisselend langs het water, dan weer in de bossen of in het polderlandschap. Opvallend is wel het aantal oude watergemalen waar we morgen het een en ander van hopen te zien als we een wat langere fietstocht gaan maken dan vandaag. Het plaatsje zelf is een leuk met tal van winkeltjes en terrasjes. Helaas was de VVV op maandag gesloten zodat we morgenochtend weten wat het eerste te doen nm. naar het toeristenbureau voor de nodige fietsroutes. De camperplaats zelf is weer goed. Er staan aardig wat Nederlanders die onder elkaar weer heel wat informatie uitgewisseld hebben. Opvallend in deze was wel het aantal "oudjes" op de camperplaats, er stond er zelfs eentje uit 1981. Helaas hebben we niet kunnen internetten wegens gebrek aan verbinding zodat we het reisdagboek niet hebben kunnen updaten. Ook de site van onze eerste kleinzoon bleef zodoende zonder onze hits. Morgen gaan we er lekker met de fiets op uit en hopen zodoende op veel mooi weer, althans droog.

5 augustus: Zoals ik gisteren al aanhaalde is het hier een waar fietsparadijs met routes van 5 km tot 50/60 km. Vandaag hebben we, na eerst een bezoek gebracht te hebben aan de plaatselijke VVV, een route gereden van om en nabij de 55 km, waarbij we amper auto’s hebben gezien en alleen op fietspaden en bospaden hebben gereden. De rit voerde ook voor een gedeelte in Nederland waar we langs de Maas hebben gefietst. Bij Asselt hebben we heerlijk zitten lunchen terwijl de fiets aan de stroompaal stond bij de jachthaven. De Schalme, die vlak langs de camperplaats loopt stond aardig hoog, zo zelfs dat bij Wieler, waar hij uiteindelijk in de maas komt, de weg afgesloten was, behalve voor ons, en Ada bijna natte voeten had bij het trappen. Gelukkig was het maar een paar honderd meter zodat we de weg al snel konden vervolgen. Even dachten we verkeerd gereden te zijn toen we het plaatsje "Ouddorp"tegen kwamen. Bij ons weten lag dit plaatsje alleen in Zeeland,…… niet dus. Bij Kessel gingen de gedachten even terug naar enkele jaren geleden waar we, toen onze zoon Patrick trouwde met zijn schoonheid Claudine ( inmiddels dus met z’n drieën), met z’n allen nog een fietstocht gemaakt hebben en hier met het pontje over zijn gevaren. Ook schrokken we hier van de hoogte die het water in 1993 heeft bereikt nm. 19.77 mtr boven NAP. Onvoorstelbaar als je ziet hoe hoog dit is en wat voor ellende dit voor een hoop mensen geweest moet zijn. Ook hebben we, net als in onze jeugdjaren, nog even een ongeoorloofd bezoekje gebracht aan een boomgaard waar we een paar heerlijke appels gejat hebben. Het nodigt ook wel uit als je een fietspad dwars door die boomgaard laat lopen. Na het avondeten zijn we even een douche wezen pakken op een nabij gelegen camping wat toch wel weer lekker is met zulk warm weer. Daar hadden we vandaag in ieder geval geen klagen over. In de plaats zelfs hebben we nog een paar historische gebouwen bekeken zoals het raadhuis met de daarnaast gelegen kerk en de burcht, waarin het VVV is gevestigd. Aangezien we hier nog niet uitgefietst zijn blijven we morgen ook nog hier.

Woensdag 6 augustus: Vandaag wederom een zonnige dag met een temperatuurtje van zo’n 29/30 graden. Eigenlijk te warm om te fietsen, ware het niet dat we een tocht van zo’n 45 km uitgezet hadden die louter door de bossen voerde zodat we heerlijk in de schaduw konden blijven. Het was weer een puike tocht met tal van verrassingen. Zo liepen er vlak voor onze neus een viertal herten de weg over en bleken we midden in een natuurreservaat te zitten waar veel dieren te vinden zijn. Toen ik Ada vertelde dat er ook wel eens beren rond liepen vroeg ze gelijk waar de uitgang was. Achteraf bleek dit natuurreservaat vroeger een enorme legerbasis geweest te zijn waarvan je onderweg nog de restanten kon zien. Na het avondeten heb ikzelf nog een mountainbiketochtje gereden van 35 km rond Bruggen. Ook met onze poes gaat het nog steeds goed al moeten we ze van tijd tot tijd bij andere mensen uit de camper halen daar ze wel steeds brutaler wordt en van ons vandaan loopt. Je kan het ook anders omschrijven, nm waar ze eten ruikt is ze te vinden, dus eten wij meestal als laatste weten we tenminste dat ze ook weer terug komt.Laat in de middag is er trouwens nog een camper uitgebrand aan de achter ons gelegen weg. Hoe dit kon gebeuren is niet geheel bekend, maar had waarschijnlijk met de gasaansluiting van de koelkast te maken daar op die plaats de brand begonnen is ( van horen zeggen door kijkers). We hebben in Bruggen enorm genoten van de vele fietsmogelijkheden en zouden hier nog langer willen blijven, maar om ook de rivier de Niers wat beter te leren kennen gaan we morgen naar Wachtendonk waar net als hier vele fietsmogelijkheden zijn. We komen hier zeker nog terug.

Camperplaats Wachtendonk ( 51.40654, 06.33171 )

Donderdag 7 augustus: Vanmorgen vroeg opgestaan. Het weer zag er naar hetgeen ze voor Holland bericht hadden toch goed uit. Na telefonisch contact met het thuisfront bleek het daar inderdaad heel anders te zijn met regen, donder en bliksem. Tegen half negen vertrokken uit Bruggen om een uurtje later te arriveren in Wachtendonk. De camperplaats oogde gelijk wat minder gezellig aan en eigenlijk slecht onderhouden. Toen we aankwamen stonden er zo’n zes campers maar toen we tegen vijf uur terug waren stond er nog eentje…….wij. Na een plekje gekozen te hebben natuurlijk eerst naar de plaatselijke VVV om weer het nodige kaartwerk te bemachtigen. Wachtendonk is een klein plaatsje met wat oude gebouwen, maar dan heb je het ook wel gehad. Bij de camperplaats is een tennisbaan en openluchtzwembad. Fietspaden zijn er genoeg zodat wij weer aan ons trekken komen. Verre tochten hebben we dit keer niet gemaakt wegens het steeds dreigend uitzien van de lucht. Achteraf is het allemaal meegevallen en zitten we nu ( 18:30 uur) weer in het zonnetje. Zonder problemen verliep deze dag echter niet, zo had Ada problemen met haar electrische fiets en gaf een foutmelding zodat we telefonisch contact zochten met het thuisfront voor de nodige telefoonnummers van ION dealers net over de grens ( Venlo) . Van deze meneer kregen we te horen dat er een storing zat in de oplaadcyclus en adviseerde ons om de fiets geheel leeg te rijden en daarna opnieuw te laden. Na dit gedaan te hebben was het probleem niet geheel opgelost, maar kon ze wel de trapondersteuning gebruiken ondanks de foutmelding. Na voor de tweede keer de fiets geheel geladen te hebben was ook de bekende foutmelding verdwenen en waren we beiden happy, want wat doe je zonder fiets!. Ook de kat heeft problemen met de stoelgang (zoals altijd), maar het begint steeds ergere vormen aan te nemen. Zo zelfs dat we denken dat ze haar laatste kruit verschoten heeft. Eten doet ze nauwelijks en komt hiervoor zelfs niet naar buiten, dit in tegenstelling tot wat ik gisteren schreef. Laten we hopen dat het morgen wat beter gaat. Of we hier blijven weten we niet want van enige gezelligheid is hier geen sprake in vergelijking met Bruggen.

Camperplaats Walbeck ( 51.49480, 06.22652 )

Vrijdag 8 augustus: Hadden we het er gisteren over goed weggekomen te zijn met het weer in vergelijking met Nederland, welnu ik denk dat wij het vandaag gehad hebben. Vanmorgen zijn we uit Wachtendonk vertrokken en neer te strijken op de camperplaats in Walbeck van waaruit weer vele fietsroutes te vinden zijn. De camperplaats is groots met de nodige voorzieningen. Veel campers staan er op dit moment niet en tel ik er een tiental, daar waar er aardig wat meer kunnen staan. De morgen begon nog redelijk met af en toe een zonnetje, maar gaandeweg de dag begonnen de grijze wolken de overhand te krijgen en viel het soms met bakken uit de hemel. In een zo’n bui zaten we verscholen in een bushokje bij Arcen ( Nederland) waardoor we eigenlijk overhaast terug moesten omdat we het zonnescherm van de camper nog uit hadden hangen. Onderweg hier naartoe was ook het fietspad niet echt denderend door de regen zodat we weleens van het pad tussen de bomen door onze weg moesten vervolgen. In de plaats Walbeck hebben we eindelijk gebruik kunnen maken van een internetverbinding zodat we de site van onze kleinzoon weer in ogenschouw konden nemen. We missen hem toch wel want thuis keken we vele malen om te genieten van zijn verrichtingen gedurende de dag. De Olympische vlam is ontstoken wat bij dit huidige weer toch een pluspunt is. Inmiddels zijn de buien voorbij en schijnt het zonnetje naar hartenlust en komen er gaandeweg wat campers bij. Waarschijnlijk zijn dat de mensen die naar Geldern gegaan waren maar daar tot ontdekking kwamen dat de camperplaats aldaar propvol stond in verband met de muziekfestiviteiten in het weekend. Ook wij willen daar morgen de nodige sfeer van proeven en gaan dan wel met de fiets.

Camperplaats Hollander See

Zaterdag 9 augustus: Het weer is weer opgeklaard zodat we eerst eens even ergens een douche gaan pakken. Dit keer was het de douche bij een vijf kilometer verder gelegen acsis camping. Lekker opgefrist zijn we daarna via wat omwegen weer terug gereden naar de camping waar we na een lekker bakkie koffie met appeltaart zijn vertrokken voor de "Fossa tour", een fietstocht van 45 kilometer waarin tal van bezienswaardigheden te zien waren. Het eerste punt diende zich al snel aan, n.m een molen waar nog ouderwets graan gemalen werd. Je kon er ook onbeperkt koffie drinken voor een euro en een lekkere koek erbij kopen voor nog een euro ( niet onbeperkt). Onderweg kwamen we tal van heidekwekers tegen wat, als ze in bloei staan, een schitterend gezicht moet zijn. Nu waren het meer verschillende kleuren groen, maar toch ook wel mooi om te zien. Aangekomen in Veert even de camperplaats bekeken aldaar bij een voetbalveld. Welnu, dit stelde niet veel meer voor dan een grote zandbak zonder voorzieningen ( zie foto). Hierna kwamen we aan in Geldern, een vrij grote plaats waar dit weekend tal van festiviteiten op het programma stonden. Zo waren er heel veel straattekeningen te zien. Niet alleen van kinderen maar ook zeer professionele schilders showden hun kunnen met krijt op de stoeptegels. Het ging zelfs zo ver dat er een stuk straat van zeker 50 meter in de verf werd gezet waar met speciale beeld technieken lava stromen werden nagebootst. Ook waren er straatmusici die op een soms ludieke manier hun nootjes speelden. En ook daar waren zeer vakkundige mensen bij. Ergens op een terrasje hebben we ons te goed gedaan aan een "dame blanche" welke wel 2 maal zo groot uitviel als dat we in Nederland gewend zijn. En niet alleen deze want het ene na het andere ijsje waar de obers mee aan kwamen was nog mooier en groter dans de onze, en die was al zo mooi. Bij het volgen van de "Fossa Route" kwamen we ook de camperplaats aan de "Hollander See" tegen, waar je voor 5,00 euro per dag of 12 euro voor 3 dagen, schitterend kon staan. Toevallig zagen we hier ook de mensen die bij ons in Bruggen gestaan hebben. Wel weer toevallig, gebeurde ons ook in Normandie een paar keer. . Bij een vijftigjarig huwelijk weet men hier de boel wel mooi te versieren getuige de foto. Bij terugkomst op de camperplaats hebben we nog lekker in het zonnetje gelegen met de beentjes gestrekt, denkend aan hoe onze kleinzoon het vergaat.

Zondag 10 augustus.: Het was vandaag de bedoeling een fietstocht te maken naar Lottum, waar de "rozenfeesten" gehouden werden. Dit is net zo iets als bij ons een soort bloemencorso maar dan alleen van rozen in een tig soort kleuren. Het zag er vanmorgen heel vroeg al somber uit daar flinke regenbuien het dak teisterden. Ook bij het opstaan was het niet anders zodat we verplicht werden binnen te blijven en naar de Olympische spelen te kijken. Ook dit kijken liep bijna op een drama uit toen het Nederlandse voetbalteam op een 2-1 achterstand kwam tegen de VS. Maar zie, het wonder geschiedde en Sibon schoot in de allerlaatste seconde Nederland naar een punt waardoor de hoop blijft gloren op een voortzetting. Het is inmiddels wel droog maar daar is dan ook alles mee gezegd. Morgen vertrekken we naar Goch waar volgens mede camperaars een mooie camperplaats is. Ook gaan we morgenochtend nog even op internet om met onze dochter te babbelen en met onze schoondochter ( misschien, omdat we denken dat ze skype niet meer op haar computer heeft. Inmiddels hebben we met de camper deze week 225 kilometer gereden waar 229 met de fiets tegenover staan, althans bij Ada. Mijn tellertje staat iets hoger door de individuele ritjes.

Camperplaats Goch ( 51.67548, 06.16649 )

Maandag 11 augustus:. Eerst nog even een klein stukje over gisterenavond. Rond de klok van zeven uur begon ineens het zonnetje door te komen zodat we toch maar even een rondje gedaan hebben. Wederom door de bossen en heidevelden die steeds meer kleur beginnen te krijgen. Tijdens deze rit kwamen we ook een molen tegen. Terug op de camperplaats even gekeken naar het egeltje wat we gisteren zagen in het gras. Het was een kleintje dat waarschijnlijk de moeder kwijt was. We hebben hem of haar wat kattenvoer gegeven waarvan hij waarachtig ging eten. Of dit slecht gevallen is weten we niet, maar vanmorgen lag hij of haar voor pampus. Een andere meneer kwam er bij en zei dat hij gestorven is aan uitdroging.
Nu vandaag: We zijn aangekomen in Goch, een heel leuke plaats met veel winkeltjes en een mooie camperplaats waar je voor 3 euro kan overnachten en gratis water kan pakken. De stroom kost 0,50 eurocent. Het was er ondanks de maandag aardig druk, maar konden toch een mooie plek vinden. Inmiddels helemaal geïnstalleerd zijn we daar toch weer weggegaan door de vele wind die er stond. We zijn toen op een ander plekkie gaan staan waar we beschut achter de camper lekker ons tuinsetje konden wegzetten. Ada had nog problemen met de geldautomaat, maar ook dit ging men oplossen. Na de nodige boodschapjes zijn we na de lunch een beschreven fietstocht gaan rijden. Dat dit soms verkeerd ging zullen jullie kunnen begrijpen want een straatnaam missen en het loopt in het honderd. We hebben dan ook over de dertig kilometer nog nooit zo lang gedaan al was het wel leuk om te doen. Tijdens deze tocht kwamen we nog een gedenkteken tegen van een spoorlijn die in vroeger jaren liep van Vlissingen naar St Petersburg. Na de 2e wereldoorlog is deze opgeheven door de vele spoorbruggen die toen vernield zijn ( zie foto’s) . Ook leuk op deze fietstocht was het pondje over de Niers waar je elkaar over moest brengen door middel van het draaien aan het wiel..Onderweg ook nog een nieuwe buitenband gekocht daar deze aan het scheuren was. Ook vanuit Goch zijn weer enorme fietsgebieden zodat we nu al weten waar we de volgende keer naar toe gaan. Na het avondeten, gemaakt door de chef-kok, bleken we wederom problemen te hebben met de elektrische fiets zodat we bij terugkomst op de thuisbasis maar eens langs de reparateur gaan voor een servicebeurt.

Dinsdag 12 augustus: Vanmorgen werden de plannen weer in de war geschopt door de nodige plensbuien. Gisteren vertelden we over de fietsproblemen die vanmorgen, net als je voor kiespijn naar de tandarts moet, verdwenen. Toch maar even naar de plaatselijke fietsenmaker die de software zal updaten (het moet niet gekker worden). Van hem kregen we een leenfiets zodat we tussen de buien door Goch hebben bezocht waar de nodige oude gebouwen staan ( zie album Goch). Het was ook markt waar we een echt Hollands lekkerbekje hebben gekocht voor tussen de middag. Ook kwamen we langs een babyzaak waar we het weer niet konden laten iets voor kleinzoon Storm te kopen. Na het eten terug voor de fiets. Kosten update 24,95 euro, alleen Windows is goedkoper!!. Na de middag werden de weersomstandigheden toch wat beter zodat de bedoeling was naar Kalkar te rijden, ware het niet dat de wind steeds krachtiger werd en we besloten via een andere route terug te gaan naar Goch. Onderweg zagen we nog een leuk detail wat je kan maken met strobalen ( zie foto). Bij thuiskomst is de chef-kok zich weer met het eten gaan bemoeien, dit keer bloemkool, aardappelen met kaassaus en kipfilet. Het toetje hadden we onderweg al op. Na het eten moesten we snel naar binnen i.v.m een hevige maar korte plens en onweersbui, waarvan ik nog een mooi plaatje kon maken van de regenboog. Morgen gaan we een fietstocht maken van zo’n 50 kilometer, althans ijs en weder dienende.

Woensdag 13 augustus: De laatste zijn waar we gisteren mee eindigden was bewaarheid. Vannacht was het hondenweer en om acht uur was het nog steeds hetzelfde. Regen, regen en nog eens regen, zodat we besloten eerst maar eens lekker te ontbijten en daarna een lekker bakkie koffie drinken. Besloten werd om tegen half elf te bezien wat te doen. Toen die tijd aangebroken was stonden we voor de keuze "zullen"of "zullen we niet" daar ook het zonnetje vaak weer na een bui verscheen. Het werd "we zullen"maar hadden achteraf beter kunnen kiezen voor "we zullen niet". Amper een paar kilometer gereden kwam het met bakken uit de hemel om een minuut later weer het schitterendste weer te hebben. Jas aan, jas uit, poncho aan, poncho uit. Zo ging het heel de fietstocht. Zelfs van Kleve, een mooie stad om te bezichtigen, hebben we weinig tot niets gezien en derhalve ook geen foto’s kunnen maken. Het was goed dat we af en toe ook nog een bushokje tegen kwamen anders hadden we zelfs onze onderbroek kunnen uitwringen. Het enige positieve aan dit ritje van 50 kilometer kunnen geven is dat we aardig wat calorietjes zijn kwijtgeraakt. Echter, bij thuiskomst sloeg dit weer negatief over door het lekkere stuk appeltaart dat we als goedmakertje bij de koffie verorberden.

Camperplaats Kranenburg ( 51.79280, 6.01085 )

Donderdag 14 augustus: vanaf hier, gefeliciteerd Storm en dat er nog vele zullen volgen. We zullen het gebak even in Kranenburg halen. Dit is dus de plaats waar we aangekomen zijn vanaf Goch. Ook dit is weer een mooie camperplaats waar je op gras staat. Kosten!! Gratis, enkel de stroom kost 0,50 ct per kw. Aangezien we niet veel op stroom gebruiken is dit redelijk goedkoop voor ons. De plaatsen zelf zijn goed bemeten en ruimte zat voor je stoelen en tafel om luifel. Opvallend op deze plek is wel dat van de 10 wagens die er staan er negen Hollanders zijn. Komt omdat we dicht bij de grens zitten denk ik. Vanmorgen eerst even in Nederland de voor ons bekende eierkoeken en krentenbollen gehaald in Groesbeek en er gelijk een tochtje van gemaakt. Na de middag hebben we de plaats Kranenburg bezocht en wat foto’s van diverse objecten gemaakt. Deze staan in het album van Kranenburg. Heel leuk waren de wel zeer smalle huisjes die tegen de vestingmuur aangebouwd waren en volgens ons niet breder waren dan een meter of drie. Ook vertrok hier vandaan de fietslorry die loopt van Groesbeek naar Kleve. Het weer was tot ik begon te schrijven redelijk goed al trekken er nu weer grijze wolken over ons heen waar regen uit valt. Aanstaande zaterdag komt waarschijnlijk onze dochter langs die dan ook een nachtje wil blijven. Misschien kan onze kleinzoon zijn pappa en mamma wel overhalen om ook gezellig te komen ( zaterdag of zondag en fietsen meebrengen), het is tenslotte vanuit het slagveld maar 119 km en oma kan oppassen!!.

Verder hebben we vandaag lekker gerust na de vermoeiende dag gisteren en hopen morgen weer de nodige kilometertjes te maken door de mooie streken die hier zijn.

Adres Camperplaats: Grossen Haag in Kranenburg voorbij het koopcentrum en achter de sportvelden.

Vrijdag 15 augustus: Vanmorgen lieten de weergoden zich van een goede kant zien daar het zonnetje al vroeg scheen. Het zag er dus goed uit voor de tocht die we wilden gaan maken n.m de "Ooij Duffelt Route’" , een fietstocht van 55 kilometer die voerde richting Nijmegen waarna afgeslagen Millingen am Rhein, om daarna weer af te zakken naar Kranenburg. Om een uur of half tien vertrokken met de beschreven route voor op het stuur. Het was enorm rustig op de binnenweggetjes en kwamen het eerste uur geen auto tegen of haalde ons in. Ook dit keer was er weer een fietspontje zodat ik nu op de foto mocht midden op het water. Dit pontje was trouwens wel beter uitgerust daar je jezelf over kon zetten door aan het rad te draaien, dit in tegenstelling tot het eerder in ons verhaal genoemde pontje bij Kaldeck. Vanaf hier hadden we een mooi zicht op het Reichwald met daartussen de punten van enige kasteeltjes. Ook doemde in de verte de brug van Nijmegen al. Vlak bij de brug aangekomen stond links van ons een Holands-Duits gemaal uit 1932, waarna we rechts afsloegen om de dijk langs de Waal te volgen tot aan Millingen an Rhein. Gek eigenlijk de naam van deze plaats daar het ligt aan de Waal. Maar goed…..Langs deze dijk stonden diverse steenfabrieken waar zoals op de foto’s te zien is menig zandkorreltje voor nodig om na het zeven een steentje te maken. Ook fietsten we langs de overblijfselen van een steenoven uit 1872. Op de uiterwaarden was het een drukte van belang met diverse soorten dieren. In de verte doemde er nog een fort. Hoe dit heet weten we niet daar dit aan de overkant van de Waal lag. Bij Millingen zelf hebben we heerlijk langs de oever geluncht terwijl de wilde paarden langs ons liepen over de uiterwaarden. Bij Niel stuitten we nog op een molen en een apart statig huis, waarvan we niet weten wat voor dienst het heeft. Tijdens deze tocht hebben we ook veel ooievaarsnesten gezien, helaas zonder de bekende diertjes daar in. Terug op de camperplaats hebben we nog steeds datzelfde zonnetje in het vizier zodat we lekker achterover in onze tuinstoel zijn gaan liggen om dadelijk de wok te gaan pakken om een lekker maal te gaan bereiden.

Zaterdag 16 augustus: Vandaag komt onze dochter Marcia op bezoek. Ze is vanmorgen om kwart over zeven met haar twingo vertrokken en was hier om half negen na een ritje van 125 kilometer. Het weer was uitstekend zodat we na de koffie besloten om de fietstocht, met als doel Kleve, te gaan rijden via een beschreven route. Onderweg kreeg ze menig keer een wegtrekker, ten eerste omdat ze weinig fietst en te tweede omdat ze die nacht tot vier uur gewerkt had in het casino. Je kan ook stellen dat de conditie om de hoek komt kijken. Maar goed, in Kleve aangekomen hebben we daar bij een soort waterval eerst zitten eten waarna de dames de winkeltjes hebben bekeken en ik op de fiets de stad een beetje verkend heb. Teruggekomen in Kranenburg hebben we op het terras een lekkere sorbet zitten eten en de rest van de dag lekker genoten van het zonnetje. Rond de klok van half zes hebben we de wok gepakt en hebben lekker met z’n allen gegeten. De gehele avond hebben we zo’nb beetje doorgebracht met verschillende buurtjes die langs kwamen. Of dit is omdat onze dochter de knapste van de camperplaats was weten we niet, maar we hebben een vermoeden. In de camper wilde ze niet slapen en verbleef liever in "Hotel Twingo" waar van de stoelen een heerlijke slaapbank werd gemaakt.

Zondag 17 augustus: Vandaag hebben we een rustdagje ingelast ondanks het goede weer. De vroege morgen bracht nog enige vertwijfeling, maar rond de klok van negen kwam het zonnetje goed door om vervolgens tot een uur of zes zijn best te doen. Hierna kwam zoals men op buienradar voorspelde, de bewolking aandrijven van waaruit de nodige regen zal gaan vallen. Zo ver is het nog niet zodat ik buiten dit verslagje zit te schrijven. Na de koffie met gebak zijn we naar de rommelmarkt, amper 200 meter hiervandaan, gegaan en hebben lekker rondgesnuffeld. Eenmaal thuis kregen we het over een autoradio die op de rommelmarkt lag. Wij terug, en na enig onderhandelen kregen we de radio met afneembaar frontje, usb aansluiting en cd speler, mee voor 45 euri daar waar hij 60 vroeg. Een goede deal dus en dochter weer blij met haar radio’tje in "hotel Twingo". De rest van de dag hebben we lekker rond de camper met diverse buren gepraat en hebben andermaal veel informatie opgedaan over diverse onderwerpen. Ook met het avondeten hebben we het dit keer gemakkelijk gedaan en een blik soep opengetrokken. De overheerlijke Duitse toetjes werden uiteraard, als besluit, niet overgeslagen. Morgen vertrekken we weer richting huis al gaan we wel eerst langs bij onze inmiddels 5 weken oude kleinzoon.

Maandag 18 augustus: Vanmorgen redelijk vroeg opgestaan. Zoals de berichten al voorspelden zou het vandaag slecht weer zijn, dus vandaar. En het klopte want de regen viel weer lekker naar beneden. Na de buurtjes gedag te hebben gezegd zijn we rond de klok van negen uur vertrokken richting Etten-Leur. Hier waren we rond de klok van kwart over elf en konden we weer even genieten van onze kleinzoon die in die veertien dagen weer aardig veranderd was en goed gegroeid. Hierna zijn we naar huis gereden waar onze huisbewaardster al met de sleutel kwam aanrennen.

We hebben deze reis van veertien dagen slechts 423 kilometer met de camper gereden en bijna 500 kilometer gefietst. Het weer was zeer wisselend, al mogen we niet klagen behalve op die ene dag naar Kleve. De eerste week weinig succes met internetverbindingen in tegenstelling tot de 2e week waarin we iedere dag gebruik hiervan konden maken. Bij de Fon punten was het wederom weer een drama. Bij de Mac`s kon je wel internetten met kaartjes van T Mobile, dit hebben we niet gedaan vanwege de prijs n.m 8,00 euro voor een uur.
Waar we de volgende reis naar toe gaan is nog niet geheel bekend zodat jullie dit vanzelf zien. het tijdsvak is wel bekend n.m in septembe