Richting Duitse grens deel 2

10 sept t/m 14 sept camperplaats Kranenburg ( 51.79280, 6.01085 )

Vandaag zijn we begonnen aan een plusminus vijf weken durende campertocht. Een uur voor vertrek wisten we nog steeds niet welke kant we op zouden gaan, of richting Duitsland of richting Frankrijk waar het weer misschien wat beter zou zijn dan in Duitsland. De voorkeur ging uit naar Duitsland omdat het daar toch wel lekker fietsen is. Enkele weken geleden waren we geëindigd in Kranenburg Duitsland, waar we , zoals in het vorige verslag al aangegeven, nog wel eens terug zouden komen i.v.m de vele fietstochten die van hieruit gemaakt kunnen worden. Al rijdende besloten we hier terug naartoe te gaan, zeker gezien het weer wat er op het beeldscherm van de computer stond. Echter, we waren nog niet in Made of de eerste tegenslag kwam in zicht, n.m een file, veroorzaakt door een vrachtwagen die zijn lading verloren had. Na een tiental minuten stilgestaan te hebben en daarna steeds stapvoets, besloten we bij een tankstation eerst maar een bakkie te doen. Na een half uurtje begon het verkeer weer op gang te komen en konden we weer aansluiten. Hierna verliep de reis voorspoedig tot de camperplaats in Kranenburg. Het weer was, zoals aangegeven, uitstekend zodat we na installatie van de camper al snel de fiets namen om dit keer richting het natuurpark "Reichwald" te gaan. Het was een voorbereidend tochtje voor morgen als we een tour gaan maken van 55 kilometer. Het zal zweten worden want het weerbeeld ziet er nog beter uit dan vandaag. Hopelijk zullen er nog vele volgen. De camperplaats in Kranenburg is, in tegenstelling tot vorige keer, nu louter gevuld met Duitse camperaars

11 september: camperplaats Kranenburg ( 51.79280, 6.01085 )
Vandaag stond dus de fietsroute door het natuurpark "Reichwald" op het programma. Het weer was, zoals we gisteren al voorspelden, uitstekend en opgewekt begonnen we aan de rit. Die opgewektheid zou aan het einde van de dag enigszins afkoelen, maar daarover later meer. De rit zou volgens de informatie niet geheel vlak lopen, maar we namen de gok. Welnu dat hebben we geweten want amper 5 kilometer verder moest Ada van de fiets om vervolgens een stuk te lopen daar de kunstknie dit niet kon trekken. Dit was ook de enige keer overigens ondanks het op en neer gaande landschap. Het was echt de moeite waard en in de bossen kon je al aardig de eerste herfsttekenen waarnemen. De fietstocht van zo’n 55 kilometer hebben we afgelegd met een toch wel mooi gemiddelde van 17,8 km per uur. Na thuiskomst hebben we lekker in het zonnetje gelegen onder het genot van een literbak ijs die we gehaald hadden bij de Aldi. Deze moest verplicht opgegeten worden daar er geen ruimte meer was in de vriezer. Een liter blijkt dan wel ineens heel veel te zijn overigens voor twee personen. Nu het vervelende nieuws. Na het avondeten moet er natuurlijk afgewassen worden, dus boiler aan en wachten op warm water. Na een half uurtje nog steeds geen warm water door een storing in de boiler. Gelukkig waren er op de camperplaats mensen die er wel even naar wilden kijken, maar bij nader onderzoek konden ook zij geen wonderen verrichten. In Kranenburg zit een camperdealer, waar we morgenochtend contact mee gaan zoeken voor reparatie. Hoop wel dat dit gaat lukken want een nieuwe boiler zou volgens de mede camperaars wel eens een duur grapje van zo’n 800 a 900 euri kunnen kosten. We zitten nu heerlijk aan een bakkie koffie en hierna ben ik het dagboek weer gaan updaten.

Vrijdag 12 september: camperplaats Kranenburg ( 51.79280, 6.01085 )
Vanmorgen contact gezocht met het camperbedrijf voor reparatie boiler. Helaas kon de man ons niet helpen omdat hij geen onderdelen had. Wel wist hij te vertellen dat je beter geen reparatiegeld meer uit kon geven aan een boiler van 12 jaar oud. Bij nadere informatie bij mede camperaars, is volgens hen de ontsteking vuil of vettig waardoor het gas niet ontstoken wordt. Indien we op onze vervolgweg nog camperbedrijven tegen komen zullen we daar gaan informeren of zij ons kunnen helpen. Tot zolang zullen we dus water moeten koken voor diverse zaken. Het weer was vanmorgen ondanks de nieuwsuitzending die we van RTL 4 zagen waarin de uitloper van Hanna voor de nodige neerslag zou zorgen, uitstekend uit waarna we toch besloten om de fietstocht "Maas en Waal route" te gaan rijden van 51 kilometer. Gaande de tocht werd aan de lucht duidelijk dat ook wij ons deel zouden krijgen waarna we het besluit namen om de tocht ietwat in te korten en via Groesbeek terug te rijden. Aangekomen in deze plaats barste het los en kwam het water met bakken uit de hemel. Omdat we totaal geen regenkleding bij hadden vonden we de oplossing in twee grote vuilniszakken die een winkelbediende ons aanreikte. Dit kon echter niet voorkomen dat we na zeven waterige kilometers tot op de huid drijfnat waren. Dan kom je weer voor het probleem te staan van "waar laat je de natte kleren" met zulk weer. Hopelijk is het morgen droog met af en toe een zonnetje zodat we dat probleem ook op kunnen lossen. Aangezien het weer op dit moment ook niet uitnodigt om verder te rijden, blijven we voorlopig even in Kranenburg staan.

Zaterdag 13 september: camperplaats Kranenburg ( 51.79280, 6.01085 )
Gisteravond vertelde men op het weerbericht dat de storm "Hanna" terug zou keren. Toen we vanmorgen wakker werden kwam hij denk ik net langs, al moet ik zeggen dat dit met een stuk minder water gepaard ging dan gisteren. Ook de wind kwam uit de andere hoek. Tegen de middag kwamen de eerste tekenen van herstel, waarna spoedig het zonnetje weer scheen. Geloof het of niet maar gisterenavond hebben we echt de kachel aangehad en konden we de natte kleren van gisteren enigszins drogen. Vanmiddag zijn we nog naar Groesbeek gefietst. Morgen blijven we nog hier omdat we de fietstocht rond Kleve nog willen maken. Ook kunnen we dan nog even gebruik maken van de free internetverbinding om de foto’s van onze dan twee maanden oude kleinzoon te bewonderen.

Zondag 14 september: camperplaats Kranenburg ( 51.79280, 6.01085 )
Vandaag is het een trieste dag geweest voor ons, we hebben namelijk afscheid moeten nemen van onze poes Wiske. Na in de loop der jaren al twee darmoperaties te hebben ondergaan ging het deze week en met name vannacht wederom verkeerd, alleen dit maal was het nog erger. Voor dat we weg gingen was het al mis al bleven we hoop houden dat het met de nodige medicijnen weer op orde zou komen. Afgelopen nacht moet een drama voor haar geweest zijn daar ze ook haar urine niet kwijt kon doordat haar volle darmen ook die uitgang dicht hielden. Na via internet een huisarts gevonden en gebeld te hebben konden we om tien uur bij hem terecht. Na het hele verhaal verteld te hebben wat in dit geval met een poes van 15 jaar oud te doen, hebben we met tranen in de ogen besloten om haar in te laten slapen. We weten dat we ze daar een enorm plezier mee hebben gedaan. Ze heeft een geweldig leven als poes gehad en wij hebben er, ondanks dat het maar een poes is, veel voor terug gekregen. Geen poes kan haar vervangen, zeker in het afgelopen jaar waarin ze alles bij elkaar zo’n drie maanden is mee geweest met de camper en overal veel bekijks had doordat ze nooit bij de camper wegging, ook al liep ze gewoon los. Ze maakte echt deel uit van ons gezinnetje en had zelfs aan de eettafel haar eigen stoel, rustig wachtend tot ze een stukje vleeswaar kreeg. Ada had, om haar leed vandaag een beetje te verzachten, zelfs vis op het menu staan. Helaas ze is er niet meer en zal het wennen worden om van een fietstocht terug te komen in een lege camper.
Ze is vijftien jaar oud geworden en al heel veel meegemaakt, net als wij. Over de rest van de dag geen verslag. Morgen gaan we richting Kalkar of Rees aan de Rijn.

Maandag 15 sept t/m 17 sept: Camperplaats Rees ( 51.764218, 06.38885 )

Vandaag zijn we vanuit Kranenburg, waar we met gemengde gevoelens vertrokken, aangekomen in Rees. De camperplaats is mooi en voorzien van alle gemakken. (kosten : staanplaats 4,50 . Water en lozen is gratis en stroom is naar gebruik 0,50 ct). Direct naast de camperplaats ligt het zwembad waar je tegen 0,75 ct gebruik kan maken van de douche. Rees ligt direct aan de Rijn met een mooie wandelpromenade waar de geraniums in de bakken nog steeds volop in bloei staan. Wel is te zien dat de grote vakanties achter de rug zijn gezien het aantal mensen dat je ziet. Bij het fietstochtje door de plaats zelf hebben we bij het gemeentehuis de nodige informatie van de plaats zelf gehaald, uiteraard waren hier ook weer de nodige fietsroutes bij, waarvan er vanmiddag nog een gereden hebben. Wederom hadden we net als de vorige keer bij leesroute de nodige moeite om op het juiste spoor te blijven omdat je ontzettend goed op de bordjes moet letten waarvan er wel eens een enkele ontbreekt. Maar goed, we altijd Truus nog bij ons om, indien nodig ons weer vlotjes thuis te brengen.Tegen de avond heb ik nog een poging ondernomen om de boiler aan de praat te krijgen, maar helaas hij doet het niet.

Dinsdag 16 september: Camperplaats Rees ( 51.764218, 06.38885 )

Vandaag stond een korte fietstocht op het programma van 38 km waar we bij Bislich de Rijn over zouden steken per pontje naar Xanten om daarna via de Rijnbrug weer terug te keren naar Rees. Het begin van de tocht verliep bijna geheel over en langs de dijken waar menige steenfabriek en zandafgravingen te zien waren waardoor weer tal van meertjes ontstaan zijn. Aangekomen bij het pontje om ons over te zetten naar Xanten bleek deze helaas op woensdag te varen zodat we terug gegaan zijn naar Rees, maar wel via een andere route. Al met al kwamen we toch wel aan de kilometertjes zodat Ada op tijd was voor de uitzending van Prinsjesdag, wat zij al in geen twintig jaar al niet meer gezien had i.v.m de vakanties naar Tunesie die altijd in september gepland waren. Tijdens deze uitzending heb ikzelf wat rondgereden in Rees om de nodige plaatjes te maken.

Woensdag 17 september: Camperplaats Rees ( 51.764218, 06.38885 )

Vanmorgen wakker geworden met een flauw zonnetje aan de hemel welke naarmate de dag vorderde steeds warmer aanvoelde. Omdat Ada eerst naar de algemene beschouwingen van de regeringsbegroting wilde kijken besloot ik om eventjes naar Emerich am Rhein te fietsen. Nou ja, effies.. het was heen en terug toch zo’n vijftig kilometer. Dit omdat in het weekend onze zoon, schoondochter en natuurlijk onze kleinzoon langs willen komen. Aangekomen in deze plaats vielen de camperplaatsen die op het navigatiesysteem aangegeven stonden wel tegen. Een drietal was niets anders dan een gewoon parkeerterrein waar je mocht staan om te overnachten, dus zonder voorzieningen. De enige plek die in aanmerking zou komen om te gaan staan was aan de jachthaven waar je een terrein hebt waar de campers op gras staan en bij de ingang van de jachthaven waar je op een harde ondergrond staat. Jammer hierbij is dat het, mochten we met de kinderwagen met daarin onze geweldige kleinzoon naar het centrum willen wandelen, toch een paar kilometertjes lopen is. We gaan dus maar even verder kijken of we iets beters kunnen vinden voor aankomend weekend. De terugtocht heb ik via de andere zijde gereden. Na de lunch zijn we naar Xanten gefietst, een mooie en behoorlijk grote stad waar we een tijdje hebben rondgehangen. De tocht er naar toe voerde door diverse natuurgebieden waar je de muggen bijna hoorde zoemen zo stil was het er. Deze rit bedroeg 45 kilometer zodat mijn beentjes er vandaag 95 km bij kunnen schrijven. Om dit te compenseren hebben we in Rees bij de Donner Kebab een super broodje shoarma op zitten peuzelen zodat de chef-kok ook een vrije dag had.

Donderdag 18 sept t/m 21 sept: Camperplaats Goch ( 51.67548, 06.16649 )

Vanmorgen rond de klok van half negen Rees verlaten en vertrokken naar het wat zuidelijker gelegen Goch. Dit omdat onze zoon, schoondochter en kleinzoon Storm aanstaande zaterdag in Well een hotel hebben geregeld waar ze het weekend zullen verblijven. Aangezien het enthousiaste mountainbikers zijn gaan ze die twee dagen benutten om in conditie te komen voor de komende wedstrijden. Kleinzoon Storm zullen ze dan bij ons brengen en mogen wij ons weer vermaken met onze prachtige kleinzoon. De afstand tussen Rees en Goch was maar 25 km zodat we aanstaande maandag weer verder noordwaarts gaan, wat in principe de bedoeling is. Het weer valt tot op heden geweldig mee, ook vandaag scheen het zonnetje naar hartenlust waarbij de temperatuur zeer aangenaam was. Wel koelt het s’avonds hard af en zou je bijna de kachel aansteken. Voor de lunch heb ik nog even het alkoofraam voorzien van een nieuw uitzetijzertje zodat dit weer opengezet kan worden. Dit was nog steeds een een overblijfsel van een goed jaar geleden toen we met een openstaand raam gereden hadden waardoor dit afgebroken was.Na de lunch zijn we naar Gennep in Nederland gereden waar we gelijk wat boodschappen gedaan hebben, zoals eierkoeken en krentenbollen omdat ze die hier in Duitsland niet kennen.Wat er morgen op het programma staat moeten we nog even bekijken.

Vrijdag 19 september: Camperplaats Goch ( 51.67548, 06.16649 )
Vanmorgen werden we opnieuw gewekt door een stralend zonnetje, strak blauwe hemel en geen wolkje te bekennen. De temperatuur was evenwel nog niet echt hoog zodat we bij vertrek van de fietstocht toch wel een jasje aan moesten om dit een uurtje later weer onder de snelbinders te doen. Het doel was de camperplaats in Kevelaer-Twisteden te bezoeken. En inderdaad een mooie camperplaats met alle voorzieningen die je nodig hebt. Op het eerste stuk bij de renbaan sta je op gras terwijl de hoofdstellplatz bestaat uit een geasfalteerde laag. Ondanks dat onze voorkeur uit zou gaan naar gras was het op het geasfalteerde stuk heel wat drukker. Daar stond ook een houten gebouwtje waar een wasmachine en een droger in stonden. Niet dat je daar veel aan had, want het muntenapparaat was defect. De tocht van 50 kilometer was weer geweldig en voerde over allerlei landbouwweggetjes en door de bossen. Van hieruit zijn we naar Afferden gereden waar we genoten hebben van een heerlijke douche waarna we terug gereden zijn naar Goch. Hier hebben we in de namiddag nog wat in de winkelstraat gelopen en nog enkele kledingstukken aangeschaft. Hierbij is de babykledingwinkel natuurlijk niet over geslagen en misschien ook morgen niet als ons kleinkind Storm op bezoek komt terwijl zijn papa en mama zich in het zweet fietsen. Hoe dit alles gaat verlopen lezen jullie morgen weer.

Zaterdag 20 september: Camperplaats Goch ( 51.67548, 06.16649 )
Vandaag stond het weerzien van onze kleinzoon weer te gebeuren. Na twee weken trekken begonnen we hem wel een beetje te missen. Om een uur of tien arriveerden Storm, de kinderen met de mountainbikejes achterop de splinternieuwe A4. Terwijl wij op onze kleinzoon gepast hebben zijn zij een fietstocht van zo’n 60 km gaan rijden. Wij hebben ons lekker kunnen vermaken met Storm en zijn Goch nog ingewandeld. Bij terugkomst de kinderen zijn we met z’n allen Goch in geweest en hebben lekker op een terrasje wat gedronken en gegeten tegen een alleszins redelijke prijs. Ook Storm kwam aan zijn trekken en heeft weer een extra kledingstukje op zijn plankje leggen voor de tijd dat we in januari lekker met z’n allen naar de wintersport gaan. Na nog even lekker van het zonnetje genoten te hebben zijn ze terug gereden naar Bergen/Well en hebben wij nog een tijdje buiten gezeten. Het weer was fantastisch.

Zondag 21 september: Camperplaats Goch ( 51.67548, 06.16649 )
Vanmorgen vroeg opgestaan daar we met de fiets naar het hotel van de kinderen zouden rijden om op te passen. Ze wilden een uitgestippelde mountainbike route rijden. Om half tien kwamen we aan en vertrokken de kinderen rond de klok van tien uur. Op de kamer hadden ze de beschikking over een douche zodat ik eens lekker met Storm een minuutje of tien daaronder heb gestaan. Geweldig wat een feest is dat om zo’n lief manneke te zien genieten van de warme straaltjes op zijn lijfje. Na het aankleedpartijtje door oma zijn we in de auto van Patrick naar de Wellsche Hut gereden om van daaruit een wandeling in het bos te gaan maken. De kinderen houden je ook daar in de gaten want zelfs daar kwamen we ze tegen en moesten natuurlijk even in een blik in de wandelwagen werpen of ze hem ook al veertien dagen niet gezien hadden. Onderweg ging het maagje van Storm weer te kraaien en moest er gegeten worden op het terras van de Wellsche Hut, waar even later de kinderen weer aanschoven om gezellig met z’n allen een hapje te eten. Leuk was op de parkeerplaats het binnenkomen van diverse oude auto’s die er werkelijk fantastisch uitzagen. ( zie fotoalbum Oldtimers). Na iedereen nog een knuffel gegeven te hebben gingen we met een tevreden gevoel en een gezellig weekend rijker, terug naar Goch en de kinderen naar Etten Leur. We zullen weer weken moeten wachten voor we de kinderen en onze kleinzoon weer zien. Gelukkig maakt zijn eigen site weer veel goed en kunnen we genieten van de dagelijkse beslommeringen en foto’ zodat we toch nog een beetje op de hoogte blijven. ( foto’s van ons kleinkind op album "Storm op bezoek").Morgen gaan we weer richting noorden, al weten we op dit moment nog niet waar naar toe.

Maandag 22 september camperplaats Borken ( 51.83633, 06.86434 )

Vanmorgen redelijk vroeg vertrokken richting Borken. Deze plaats beschikte over een camperplaats waar een wasmachine en droger aanwezig was. Na twee weken op reis moet er natuurlijk ook een keertje gewassen worden. Aangekomen op de camperplaats is Borken was de wasmachine al snel gevonden en kon het eerste wasje er in. Nadat dit klaar was in de droger, althans dat was de bedoeling ware het niet dat, na er 2,50 ingeduwd te hebben, deze weigerde te starten. Na enig speurwerk wisten we de juiste mensen te vinden en kon er gebruik gemaakt worden van een andere droger. Bij de wasmachine hadden we trouwens nog een opstootje met een Duitse vrouw. Wij waren als eerste bij de wasmachine. Desondanks vroeg de Duitse vrouw of ze niet even eerst mocht omdat haar wasje maar een half uurtje duurde. Uiteraard gingen we hier niet mee akkoord en zei de Duitse dame "sie sind sicher Hollander", en dat had ze nu net niet moeten zeggen en ging mijn Duitse taal me ineens een stuk gemakkelijker af, waarna ze afdroop. Enfin, nadat de wasjes gedaan waren hebben we in de omgeving nog rond diverse meren gefietst. Het is hier overigens een mooie omgeving. Hierna zijn we naar Rhede gereden, waar we zojuist zijn aangekomen. De camperplaats is eenvoudig, wel met stroom en lozing, dicht bij het centrum en de winkels in de directe omgeving. Rhede is ook een redelijk grote plaats en de fietsroutes liggen weer voor het oprapen. Nu nog even zoeken naar een wifi verbinding met de wifi finder. Kunnen jullie dit lezen dan is het dus andermaal gelukt.

Dinsdag 23 september: camperplaats Rhede ( 51.83651, 06.69278 )

Vandaag zou het volgens de weersberichten van gisterenavond een nat dagje worden. Vanmorgen na een eerste blik door het camperraam viel dit wel mee, nou niet dat het zonnetje scheen, maar het was wel droog. Eerst even naar de achterons liggende Aldi voor de dagelijkse behoeften en toch de moed genomen om een fietstocht te gaan maken. Dit keer waren we alleen beter voorbereid dan een eerdere keer. Bij de plaatselijke VVV hadden we diverse fietsroutes gekregen met dito kilometers. Wel waren dit weer beschreven routes en het duurde dan ook niet lang of we waren buiten de route beland door het ontbreken van naambordjes. Na diverse omzwervingen zijn we toch in Bochelt terecht gekomen waar we de AA See twee keer hebben rondgefietst om daarna weer door een zand en heide gebied terug te keren naar Rhede. Tijdens de lunch in de camper was het nog steeds droog en hebben we nog een route gereden door een natuurpark waar de weggetjes soms zo smal waren dat Ada bang was zich klem te rijden tussen de bosjes en hier niet meer uit te komen. Natuurlijk lukte dat wel en kwamen we uiteindelijk uit bij een mooi Kasteel. Teruggekomen in Rhede hebben we lekker geshopt om snel weer thuis te komen omdat het toen wel begon te regenen. Inmiddels is het zes uur en gestopt met zachtjes regenen. Al met al hebben we toch nog 50 km door schitterend landschap gefietst. Wat we morgen doen is nog niet bekend. Mocht het weer verbeteren dan blijven we misschien nog een dag om de "Schloss-Anholt-Tour" te fietsen van 55 km.

Woensdag 24/25 september: camperplaats Stadtlohn ( 51.99657, 6.92562 )

Vanmorgen toch vertrokken uit Rhede. Bij het verlaten van de plaats nog even via skype met onze dochter gepraat en daarna richting Stadtlohn. Hier aangekomen bleek het een parkeerplaats bij een sportvereniging te zijn wat weer naast een zwembad lag. Wel was er een automaat voor water waar je voor 0,50 eurocent ongeveer 100 liter water krijgt. Beter als in Rhede overigens waar je voor een 1 euro 15 minuten water kreeg. Aangezien we ons zwembad niet bij hadden hebben we hier geen gebruik van gemaakt en vinden deze tijd ook enigszins belachelijk daar de meeste camperaars een tank van 100 ltr hebben.

Hier, in Stadtlohn, staat ook een stroompaal waar je voor het gebruikte aantal kwh 1 euro betaald. Dit ging gelijk al mis want bij het indrukken van de knop bleek deze niet te werken, dus weg euri. Op een ander nummer ging het wel goed. Terwijl ik aan het modderen was met de stroom kwam er uit de andere hoek ook enige felle woorden daar de thermoskan gevallen was met daarin het water voor de koffie wat nu op de vloer lag. Hierna zijn we even naar het plaatsje geweest voor de nodige fietsroutes bij de VVV, welke op dat moment op waren. Inmiddels hadden we ook weer een nieuwe kan zodat we voor de geplande fietstour toch koffie mee konden nemen. Een erg mooie omgeving hier waar je je als fietser weer heerlijk uit kan leven. Via de bossen naar Vrede gefietst, van daaruit naar Ahaus, en weer terug naar de camper. Ahaus is trouwens een hele mooie en gezellige plaats waar het "Ahaus slot" , in het centrum, de aandacht trok. De gratis camperplaats hier stelde ook niet veel voor en was een gewoon parkeerterrein waar overigens wel weer stroom aanwezig was. De fietstocht bedroeg 45 kilometer.

s’Middags ben ik nog naar het raadhuis geweest voor de storingsmelding van de stroompaal waarbij de euri weer teruggegeven werd. Om te kunnen internetten heb ik aardig wat rond moeten toeren alvorens een geschikt punt te vinden. Dan blijkt weer hoe verschrikkelijk gemakkelijk zo’n wifi-finder is.

Donderdag 25 september:
Vanmorgen werden al vroeg gewekt door een fel zonnetje op het dakluik boven de alkoof, dus snel eruit en naar de warme bakker voor een zak met verschillende broodjes voor het ontbijt en voor de knapzak onderweg. Vandaag stond een behoorlijke rit op het programma, een tocht van zo’n 62 kilometer die zou gaan van Stadtlohn naar Legner, van daar naar Gesher en weer terug naar Stadtlohn. Het eerste stuk naar Legner was zeer mooi en ging via allerlei weggetjes door het bos en akkers. Opvallend is wel dat er waar je ook komt , ontzettend veel mais verbouwd wordt. Op de rit naar Legner kwamen we ook terecht bij een houten hut die diende voor een tussenstop om wat te eten of te drinken. We troffen hier een hut die je in Nederland niet zo gauw tegen zult komen, n.m kussentjes op de banken, asbakken, kaarsjes, een soort gastenboek en ja zelfs een flesopener. Om dit initiatief in stand te houden stond er ook een spaarspot, wel met een slotje natuurlijk. Later bleek dat je dit ook een huttenroute zou kunnen noemen daar we nog meer tegenkwamen op deze rit, wel een leuk initiatief trouwens. Aangekomen in Legner bleek deze plaats wel over een bijzonder VVV gebouw te beschikken. Zo klein heb ik een dergelijk gebouwtje nog niet vaak gezien. Ook kom je bijna in iedere plaats een leuke fontein tegen. Van Legner zijn we naar Gescher gereden en wat rondgekeken, waarna we terug naar Stadtlohn gereden zijn om daar, met het zonnetje in het gezicht, een lekkere sorbet te eten. Inmiddels was het half vijf en moest de chef-kok weer opdraven om voor de altijd heerlijke warme hap te zorgen. In deze plaats komen we ook zeker weer terug voor de nodige mooie fietstochtjes. Morgenochtend gaan we naar Gronau, hopelijk onder dezelfde weersomstandigheden als vandaag.

Vrijdag 26/27/28 september: camperplaats Gronau ( 52.23722, 07.08028 )

Vandaag aangekomen in de plaats Gronau, vlakbij de Nederlandse grens, na een ritje door zeer dichte mist waarbij de teller meer de zestig aangaf dan hoger. Gronau ligt dicht aan de Nederlandse grens zodat we op de fiets naar Enschede zijn gereden om de nodige boodschappen te doen zoals eierkoeken en krentenbollen, iets wat je in Duitsland niet kan krijgen. De Camperplaats zelf is mooi en gelegen aan een meer, de "Dreilandersee", waar het vandaag voor veel mensen goed toeven was door het schitterende weer. Op de camperplaats ( 5 euro) zelf, sta je op gras en gedeeltelijk op harde ondergrond. Er zijn stroomzuilen waar je voor een euro vijf uur stroom krijgt. Eigenlijk zijn er te weinig stroomzuilen gezien het aantal campers wat er staat. Verder is er gelegenheid tot lozen en een zuil waar je voor vijftig eurocent de nodige litertjes drinkwater kan krijgen. We hadden nog een meevallertje want op enkele meters afstand was ook een camping waar je voor 2 euro een muntje kon aanschaffen voor de douche. Wij kwamen er ditmaal goedkoper van af want een eigenaar van een caravan vroeg of we nog naar Nederland moesten. Toen we bevestigend antwoorden vroeg hij of we in Nederland een document wilden afgeven i.v.m pech aan zijn auto. Als dank kregen we ieder een douchemuntje, wat dus goed uitkwam. s’Middags zijn we nog naar Gronau gereden om de winkelstraat even te doorkruisen om daarin te stoppen voor een terrasje en een bezoekje te brengen aan de plaatselijke VVV voor de nodige fietsroutes. We konden nog tot half zeven buiten zitten, maar als dan het zonnetje verdwijnt koelt het enorm snel af, dus naar binnen en gezellig aan de dinette de avond doorbrengen en vroeg onder de wol. Morgen gaan we naar Epe waar stadsfeesten gehouden worden.

Zaterdag 27 september:
Vanmorgen wederom uitstekend weer met eerst wat optrekkende mist waar het zonnetje al snel wist door te breken. Om een uur of elf na de koffie vertrokken voor een rondje Gronau welke zou worden aangegeven met bordjes langs de kant van de weg. Ook hier blijken we moeite mee te hebben want al snel waren we weer op een totaal andere route doordat we waarschijnlijk weer eens een bordje gemist hebben. Je moet ook zo donders goed opletten al moet ik zeggen dat het ook vaak gebeurd dat je voor een driesprong staat en dat je dan zelf moet gokken links of rechts. Wij pakken dan natuurlijk altijd de verkeerde. Al met al hebben we toch een mooie tocht gemaakt van 45 kilometer door afwisselde natuurgebieden. Half in de middag hebben we nog een rondje gemaakt langs de "Dreilander See", wat ook de moeite waard was en schitterend aangelegd met diverse terrassen, speelweiden en zelfs een heus zandstrand. Ook op het water kon je je uitleven met waterfietsen en zeilbootjes. Morgen schijnt het net zo’n mooi dagje te worden als vandaag zodat we weer maar eens gaan proberen een bewegwijzerde route te gaan fietsen. Op de camperplaats zelf is het intussen aardig druk geworden. Ik heb trouwens nog steeds geen campers waargenomen met de "camperpcontact sticker". Ik ga nu richting Gronau fietsen om een netwerkje te vinden. Als jullie dus de actuele versie van vandaag hebben is dat dus gelukt. Groetjes van ons aan iedereen en in het bijzonder aan Patrick, Claudine, Marcia en natuurlijk niet te vergeten die knaller van een kleinzoon Storm.

Zondag 28 september:
Vandaag volgens de weersdienst de laatste dag waarop het zonnetje weelderig zou schijnen. Ondanks dat zijn we pas om een uur of negen opgestaan en viel weldra het eerste sms’je van onze dochter binnen die ditmaal op mocht passen op haar neefje Storm, terwijl zijn pa en ma gingen mountainbiken. Na de koffie hebben we via het informatiebord bij de camperplaats een fietsroute uitgezocht van 32 km. We vonden dat voor vandaag genoeg omdat we toch nog wel even uitgestrekt in de tuinstoel van de zon wilden genieten. Het was een leuke en mooie tocht die voerde naar de Nederlandse plaats Losser. Hier bevinden zich twee camperplaatsen waar je gewoon op een parkeerplaats voor personenauto’s staat. In de middag heb ik zelf nog een dertigtal km gereden. Samen met de buurman op de camperplaats hebben we nog een keer de boiler gedemonteerd en geconstateerd dat er waarschijnlijk een bi-metaal niet functioneert. In een plaats hier vlakbij zit een camperdealer zodat we daar morgen maar eens een kijkje gaan nemen ( als het dit is). Bij het in elkaar schroeven van de onderdelen om te kijken of de brander wel werkte als we hem gewoon met een lucifer aanstaken, waren we even een rubber ringetje vergeten wat de steekvlammetje veroorzaakte en mij een paar gladde beentjes van verschroeide haartjes. Morgen gaan we Gronau weer verlaten en gaan, als de boiler direct te repareren is, daarna naar Bad Bentheim. Conclusie van deze camperplaats is dat er voor ons als fietsliefhebbers nog genoeg te fietsen valt en we dus zeker hier nog een keer terugkomen.

Maandag 29/30 september: camperplaats Nordhorn ( 52.43678, 7.08163 )

Vanmorgen al vroeg vertrokken naar Ochtrup, waar een camperreparatieberdijf ( mooi woord voor scrabble) zat. Om acht uur werden we direct geholpen met de boiler. Helaas kon ook dit bedrijf ons niet helpen daar men de benodigde onderdelen niet had. Hierna zijn we naar Bad Bentheim gereden waar we een camperplaats hadden uitgezocht. Het weer was ondertussen slechter geworden en het regende pijpenstelen. Aangekomen op deze plaats bleek het er druk, maar dan niet met campers maar met woonwagens van een of ander circus of zo. Omdat we, mede door het slechte weer, wel TV wilden kijken en dit op deze plaats niet te krijgen was door de hoge bomen, zijn we doorgereden naar Nordhorn waar we inmiddels op een leuke plek staan met aardig wat campers. Inmiddels is ook het weer wat beter geworden en schijnt zelfs af en toe het zonnetje. We hebben eerst de plaats maar eens even rondgereden om te kijken wat er zoal is. Winkels genoeg in ieder geval mocht het weer morgen slecht zijn. Ook heb ik wat rondgereden om een netwerkje te vinden waar er genoeg van zijn overigens. Jammer dat we Bad Bentheim links moesten laten liggen daar er hier enorm veel mooie fietsroutes zijn, maar niet getreurd we komen hier zeker nog een keer terug.`

Dinsdag 30 september:
Vandaag was het me het weertje wel. Na vannacht al de nodige regen gehad te hebben ging het vanmorgen vrolijk verder en is het vandaag amper droog geweest. Even leek het er op dat het wat beter ging worden zodat we de moed namen even naar Nordhorn te fietsen om daar een zwembad in te duiken om daarna lekker onder de douche weer fris op de fiets te stappen. Het was nog steeds droog zodat we besloten langs de Vecht naar Denekamp te fietsen, maar andermaal dreigden de grijze wolken zodat we toch maar terug gingen. Onderweg hebben we een Mac’Donalds aangedaan om daarna snel naar huis te fietsen omdat het menens werd met de regen. De rest van deze dag hebben we in het campertje doorgebracht, TV gekeken en gescrabbeld met af en toe het kacheltje even aan om de kou er uit te halen. De rest van de week ziet er ook niet echt florissant uit waardoor we misschien eerder naar huis rijden dan gedacht. Lage temperaturen vinden we niet echt een probleem, als het maar droog is. Ik heb ook nog even contact opgenomen met een boilerspecialist die me vertelde dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn waardoor overgegaan moet worden op een nieuwe. Dit zien we dan volgend jaar wel als het nieuwe trekseizoen er aan komt. Ik heb trouwens wel een oproep geplaatst op het camperforum of er nog mensen zijn die me eventueel kunnen helpen met zo’n elektronisch paneel. Er zijn er misschien wel die ook zo’n jolly boiler hebben maar waarvan er een ander onderdeel kapot is. We hopen dat er de nodige reacties op komen.
Morgenochtend zullen onze gedachten bij onze kleinzoon Storm zijn als hij voor de eerste keer naar een kinderdagverblijf zal gaan en bij Claudine die waarschijnlijk heel wat keertjes op de klok zal kijken of het onderhand nog geen tijd is om hem weer op te halen.

Woensdag 1/2 oktober: camperplaats Steinfurt ( 52.14806, 07.34778 )

Vanmorgen was het even schrikken toen we naar buiten keken. De gehele nacht was het water met bakken tegelijk naar beneden gevallen waardoor de camperplaats was veranderd in een modderpoel waarbij je bij het lopen gegarandeerd natte voeten had. We hadden al eens eerder gelezen dat de ondergrond snel veranderde met zulk weer, maar jah je denkt altijd dat men een beetje overdrijft. Dit keer dus niet, waardoor we besloten naar een camperplaats te zoeken waar je op een harde ondergrond staat, zeker gezien het weer wat ons nog te wachten staat volgens de weergoden. Bij het wegrijden werden we nog aangesproken door een "vriendelijke" Duitser die Ada vermaande haar weggegooide sigarettenpeuk op te rapen daar dit de boel vervuilde. Ik vroeg hem wat meer vervuilend was, een sigarettenpeuk of een bommetje hier en daar. Hierop kreeg ik geen antwoord en reden we richting Steinfurt, ongeveer 43 kilometer onder Nordhorn. Hier aangekomen bleken er drie campers te staan dus plaats genoeg, gratis en stroom een euro voor 24 uur. Het weer was werkelijk vallen en opstaan, zo scheen het zonnetje en 10 seconden later kwam het water weer met bakken naar beneden. Van zo’n moment waarvan we aan de lucht zagen dat de regen iets langer zou wegblijven dan die tien seconden, hebben we gebruik gemaakt om de plaats wat te verkennen en er nog een tochtje door het bos aan vast te plakken. Amper terug in de camper rond de klok van half vijf, barstte het weer los zodat we een beetje geluk hadden omdat we wederom de regenkleding weer eens vergeten waren. De camperplaats zelf is niet erg groot en ik schat dat er een stuk of vijftien kunnen staan. Stroom is er voor tien campers en een punt voor waterlozing. Ook staat er een zuil waar voor een euro honderd liter water uitkomt. Wat we morgen gaan doen is nog even een vraagteken zoals jullie begrijpen. Inmiddels zijn we ook weer op de hoogte van onze kleinzoon die vandaag voor de eerste keer naar een kinderdagverblijf is geweest.

Donderdag 2 oktober:
Vanmorgen keken we met enige verbazing naar buiten, hoezo zullen jullie zeggen!. Welnu, het zonnetje scheen en het was zowaar droog. Wel stond er veel wind, maar dat weerhield ons er niet van een fietstocht te gaan rijden. Het was een tocht van 30 kilometer ( route 33) waarin we werkelijk waar geen auto zijn tegengekomen. Na de lunch hebben we er nog een tochtje aan vastgeplakt naar Metelen. Deze tocht voerde over een voormalige spoorlijn, waarvan de restanten nog te zien waren. Zelfs de handbediende slagbomen stonden nog langs de weg. Uiteraard was dit spoor wel geasfalteerd. Op de terugweg hebben we trouwens nog even geschuild in een wachtershuisje van de spoorwegbeambte die zorgde voor de afsluiting van de spoorwegbomen en pas in 1997 met pensioen ging door opheffing. Aangekomen in Metelen waren we nieuwsgierig naar de camperplaats daar. Het was een rustige parkeerplaats die direct aan het "muhlenmuseum"grensde ( zie fotoalbum Steinfurt). Voorzieningen waren er niet, maar voor een nachtje is het altijd wel leuk. Ik moet trouwens nog even een toevoeging geven op de tocht van gisteren. Bij het fietsen voelde Ada steeds iets kriebelen op haar benen. Ze dacht zelfs aan een beest. Geen probleem, midden op een kruispunt broek omlaag, schudden en denken dat hij weg is. Even later op een bosweg weer. Dus ditmaal broek geheel uit ( die man die langs kwam moet wel gedacht hebben) , stond ze daar in haar onderbroek haar broek uit te slaan. Dat ze niet overdreven had bleek aan het aantal bulten op haar been, drie joekels. Wat het geweest is weten we niet, maar s’avonds was er op TV een melding van een tijgermug, misschien is die het wel geweest. Inmiddels is het zes uur en schijnt nog steeds het zonnetje en is de wind wat gaan liggen. Al met al was het een schitterende dag op dat ene buitje na, alleen jammer van de wind. Morgen gaan we weer verder. Welke plaats het zal worden weten we nog niet want we hebben twee opties n.m Dulmen of Haltern am See. Week 3 is inmiddels voorbij en maken we even een tussenbalans op. We hebben tot op heden met de camper 425 km gereden en gefietst 723 kilometer.

Vrijdag 3/4/5 oktober: camperplaats Haltern am See ( 51.74254, 07.19969 )

Vanmorgen Steinfurt verlaten en vertrokken naar Haltern Am See, een ritje van 56 kilometer. We waren nog wel even in Dulmen geweest, maar de plek viel niet echt in de smaak. De camperplaats in Haltern am See bleek wat gezelliger al lag deze wel direct aan een doorgaande weg zodat je van verkeer last zou kunnen hebben. Aangezien we heeeeeeeeeeel lekker slapen hebben wij daar niet zo veel last van. Ook zijn er voorzieningen voor lozen , water kost 1 euro en voor 1 euro heb je 8 uur stroom, wat voor ons in ieder geval voldoende is. Wel is het moeilijk om beeld op je TV schermpje te krijgen i.v.m de nodige bomen. Dit heb ik opgelost door een klein takje met een touw wat om te trekken waardoor we TV kunnen kijken. Niet dat we daar om zitten te springen, maar met het weer nu wel zo plezierig. Het weer was, in tegenstelling tot de voorspelling, uitstekend ( tot zes uur), waardoor we toch nog 40 kilometer in het zonnetje hebben kunnen fietsen door een geweldig mooie omgeving waarin vele meren te vinden zijn met daaromheen de nodige bossen. Patrick en Claudine zouden hier ook enorm aan hun trekken komen op de bikes, al was het maar om het bos "de Haard" aan te doen. Toen we ook Haltern am See even met de fiets doorkruisten kon je echt een kanon afschieten. Wat bleek, alle winkels dicht om de val van de Berlijnse muur te vieren. Nu is dat geen probleem ware het niet dat we onderweg waren om de nodige boodschappen te doen. Gelukkig bleek het treinstation over de nodige broodjes te beschikken zodat de lunch in ieder geval door kon gaan. Nog een meevaller is dat we vanuit de camper kunnen internetten zodat we met onze dochter lekker kunnen skypen. Helaas hebben Storm zijn ouders geen skype zodat we zijn kraaiende geluidjes nog even moeten missen.

Zaterdag 4 oktober:
4 oktober dierendag, waardoor onze gedachten even terug zijn bij onze poes Wiske die we op deze reis in hebben moeten laten slapen.Het weer was vandaag weer anders dan dat men voorspeld had, het zonnetje was niet zo uitbundig aanwezig dan gisteren. Tot op heden (18:00 uur) is het nog steeds droog al gaat het luchtje er wat dreigender uitzien. Vanmorgen wat geshopt in de plaats zelf en nog 45 km gefietst in de bossen rond de meren en genoten van de inmiddels vele herfstkleuren.

Zondag 5 oktober:
Vandaag was het verplicht binnen zitten in de camper, met op de achtergrond een zacht ronkend ventilatortje van de kachel. Regen, regen en nog eens regen. Zodoende valt er over deze dag weinig te vertellen en vertrekken we morgen naar Dorsten. Gelukje was dat we in de camper internet ter beschikking hadden zodat we onze tijd daar mee konden doden.

Maandag 6/7 oktober: camperplaats Dorsten ( 51.66536, 06.96729 )

Vandaag dus verder gereden naar Dorsten. De camperplaats behoord tot de categorie "topplatz", en aangekomen op deze plaats is dat enigszins terecht. Ruime afgebakende plaatsen voorzien van stroom en een harde ondergrond. Jammer is wel dat je voor het lozen even je fiets nodig hebt, omdat lopen met een tankje behoeften te ver is. De plaats zelf is behoorlijk groot en voorzien van een flink aantal winkels waar we diverse euri’s hebben uitgegeven. Na de lunch zijn we langs het Wezel-Datteln kanaal gaan fietsen en de terugweg door sluipweggetjes, wat keurig aangegeven werd door het navigatiesysteem op de fiets. Ditmaal hebben we geen internet op de camperplaats zodat we weer even met de wifi-finder op pad moeten om het reisdagboek te updaten.

Dinsdag 7 oktober:
Maandagavond besloten om dinsdagmorgen vroeg te vertrekken uit Dorsten. Reden was dat het de komende twee dagen slecht weer zou worden en al vaststond dat we woensdag naar huis zouden gaan. Dit werd dus een dag eerder. Vanmorgen vroeg vertrokken omdat we nog langs Antwerpen moesten om een onderdeel voor de kapotte boiler op te halen. Dit gaf ook weer enige hoofdbrekens daar de man alleen kontant geld prefereerde. Na eindelijk een pinautomaat gevonden te hebben kwam ook dit weer in orde, overigens met wetenschap dat we de man op zijn woord moesten geloven dat het 2e hands onderdeel voor de boiler zou werken. Onderweg hadden we ook het probleem dat na zes tankstations aangedaan te hebben we nog steeds niet konden tanken omdat de automaten iedere keer foutmeldingen gaven. Na de zeven poging was het dan eindelijk raak en kon er getankt worden tegen de belgische prijs. Terug op het woonadres de camper leeggehaald en gelijk aan de slag om te kijken of het onderdeel van de boiler werkte en gelukkig, de investering van 100 euro bleek goed daar een nieuwe boiler 950 euri ging kosten.
Deze trip hebben we met de camper 829 kilometer gereden en geloof het of niet, maar met de fiets 831 kilometer.