Reis langs de Weser

Maandag 17 augustus 2009: Camperplaats Soest ( 51.56598, 8.104477 )

Vanmorgen om half zeven vertrokken richting Etten Leur om daar op onze kleinzoon te passen alvorens de reis naar Duitsland te beginnen. Na het eten zijn we rond de klok van zes uur vertrokken richting Hann-Munden. Op de snelweg konden we lekker doorrijden daar het niet echt druk was. Om tien uur vonden we het echter welletjes en zijn op zoek gegaan naar een camperplaats, die we vonden in Soest. Een enorm parkeertereein waar er een stuk of tien stonden. Niet echt gezellig maar om enkel de nacht door te brengen was dit geen probleem.

Dinsdag 18 augustus. : Camperplaats Hann-Munden ( 51.41965, 09.64865 )

Vanmorgen om half acht gaan rijden om de resterende 150 km af te leggen naar Hann-Munden. Hier aangekomen hadden we de keus uit drie camperplekken. De eerste waar we aankwamen bleek een parkeerterrein te zijn waar twee campers stonden. Niet echt gezellig, dus naar de andere. Hier kwamen we uit bij ook een parkeerterrein, maar het zag er gelijk een stuk gezelliger uit. Ook vrijwel direct aan de Weser met alle faciliteiten zoals stroom en sanizuil. Ook een toiletgebouwdje was aanwezig, maar was niet echt schoon door het vele gebruik van alle mensen die dag. Eerst hebben we al fietsend de plaats Hann-Munden doorgekruist. Een hele mooie plaats waar het werkelijk stikt van de vakwerkhuizen. Echt schitterend om te zien en de ene nog mooier dan de andere. Vooral het Raadhuis was een juweeltje. Na de lunch zijn we gaan fietsen. Eerst zijn we noordelijk gefietst en wilden terug via de andere kant, maar hoe kom je daar. Bruggen waren er in dit gedeelte niet te bekennen totdat we een pontje zagen die ons voor twee euro naar de overkant bracht. Onderweg werden we wel nog verrast met een paar hellinkjes van 10% en dat werd weer lopen voor Ada. Terug in Hannn-Munden hebben we nog lekker in het zonnetje gezeten en gaan na het avondeten de plaats nog even te voet in om nog het een en ander te bekijken. Vanuit deze camperplek konden we mooi de splitsing bekijken waar de drie rivieren bij elkaar komen n.m de Weser, de Werra en de Fulda. Laatsgenoemde rivier gaan we morgen eens verkennen met de fiets.Met Boemer gaat het ondanks de warmte nog steeds goed en is nog steeds diareevrij.

Woensdag 19 augustus

Vandaag was het een zeer warme dag zodat we besloten naar de camperplaats bij het Freibad te gaan. Met dit weer een uitkomst om naast een zwembad te staan om een verkoelende duik te nemen. Vanmorgen zijn we de Fulda een stuk naar beneden gefietst en ik moet zeggen dat het een stuk leuker fietsen was dan het stuk wat we gisteren gedaan hebben. Vrijwel continue bleven we langs deze rivier fietsen. Na de lunch hebben we de Werra nog een stuk gefietst. Ook dit was weer een goed fietspad. Onderweg lekker koffie gedronken bij een sluis die volgens mij al jaren niet gebruikt is. Leuk toeval was dat er in die sluis een vrij grote schildpad zwom. Hoe hij daar gekomen is??? geen idee. Wel veel kano`s gezien die stroomafwaarts gingen. Aan het eind van de middag nog lekker een terrasje gepakt waar het ijs heerlijk smaakte met deze temperatuur. Na het eten zijn we gaan zwemmen in het naast gelegen zwembad voor een prijs die men in Nederland niet meer kent, n.m 1,50 euro. Morgen gaan we verder. De weersvooruitzichten zijn nog steeds super. Vandaag hebben we zo`n 60 km gefietst met Boemer als navigatiesysteem voorop.

Donderdag 20 augustus.: Camperplaats Lauenforde (51.649823, 9.377328 )

Vanmorgen vertrokken uit Hann-Munden en aangekomen in Lauenforde. Een camperplaats aan de jachthaven. Schitterend om hier te staan. Je hebt twee mogelijkheden. De eerste is staan op grind en aan de andere kant van de jachthaven sta je op gras. De plaatsen zijn ruim bemeten al houdt niet iedereen zich aan de strepen die aangegeven staan. De kosten vielen ook mee. 7 euro voor de plaats, stroom 1.20 en douchen kun je voor 50 eurocent. Het lozen en water zijn gratis en uiteraard de toiletten die staan op de camping.
De coordinatejn zijn: 51.649823 - 9.377328 voor de liefhebbers.
Vanmorgen zijn we richting Hoxter gefietst langs een mooi aangelegd fietspad direct aan de Weser. Bij Hoxter was er nog een mooi strand aangelegd waar we gretig gebruik van het water gemaakt hebben. Het weer was er ook naar, snikheet was het weer vandaag. Vanmiddag hebben we lekker lui in de stoel gehangen omdat het echt te heet was om wat te doen. Vannacht gaat het volgens de berichten flink tekeer. We zullen zien of het bewaarheid gaat worden.

21 augustus 2009

Net als in Nederland viel het ook hier reuze mee met het voorspelde slechte weer. Het heeft wel aardig gewaaid en geregend, maar niet in die mate zoals gezegd. Wel is het de gehele dag bewolkt geweest. Maar eerst naar vanmorgen. Eerst naar de Aldi gereden om de nodige drinkwaar te kopen want na een paar hete dagen gaat het wel hard met dat vocht. Na thuiskomst hebben we eerst lekker koffie gedronken en zijn toen andermaal terggegaan naar Beverungen om nog wat inkopen te doen, waaronder een USB stick van Aldi waarmee we gedurende onze reis verzekerd zijn van mobiel internet. Na de middag zijn we naar Bad Karlshafen gefietst. Veel viel er in deze plaats niet te beleven zodat we via de andere zijde teruggegaan zijn in de stromende regen overigens. De enige die droog was, was Boemer waar we toevallig een regenjack voor in de rugzak hadden zitten. Na thuiskomst droge kleren aan en begonnen met het installeren van de USB stick. Aangezien mijn kennis hierin nou niet echt super is kwam ik er ook niet uit. Dankzij het camperforum is het uiteindelijk gelukt om te internetten. Met Boemer gaat het ook goed en heeft de tijd van z`n leven daar er in de directe omgeving aardig wat hondjes in zijn formaat rondlopen. Morgen gaan we weer verder en zullen waarschijnlijk uitkomen in Holz-Minden.

Zaterdag 22 augustus. Camperplaats Holzminden ( 51.82645, 09.43890 )

Vanmorgen in dichte mist vertrokken uit Lauendorfe.We zitten nu in Holzminden, een mooie camperplek direct aan de Weser. Nou jah, direct!!. We staan op een enorm veld vlakbij, want de plaatsen direct aan de Weser zijn waarschijnlijk het ganse jaar bezet. Wel een mooi plekje overigens. Wij staan zoals gezegd op een bijveld waar zeker 60 campers staan op dit moment. Kosten 6,50 euro en stroom naar gelang het gebruik, maar zeg maar 1 euro. Water 0,10 ct per 10 ltr. De plekken zijn ruim bemeten dus kunnen we lekker het zonnescherm uitdraaien daar het zonnetje inmiddels overweldigend schijnt. Na alles op de campeplek geregeld te hebben zijn we eerst Holzminden ingereden om de plaats even te verkennen. Ook hier weer aardig wat vakwerkhuizen te bewonderen. Na het eten zijn we richting Hoxter gereden, waar we gisteren vanuit Lauenforde geeindigd waren. Onderweg het slot Corvey bezocht dat tegenwoordig tot het erfgoed van de Unesco behoord. Een indrukwekkend gebouw waar veel te zien is. Hiervandaan zijn we naar Hoxter zelf gereden waar het aardig druk was. Bij de brug was ook een mooie camperplaats waar men recht aan de Weser staat. Op de Weser zelf was het ook een drukte van belang door de vele rubberboten die zich gewillig stroomafwaards lieten varen. In Hoxter kwamen we ook weer een mooi vakwerkhuis tegen waar men tal van rosetten in verwerkt had. Echt een schitterend staaltje vakmanschap voor die tijd. Terug wilden we via de andere oever, maar kwamen uiteindelijk uit op een militaire basis, waardoor we toch terug moesten om via wel het goede fietspad weer uit te komen in Holzminden waar we de laatste uurtjes van de dag nog lekker in het zonnetje hebben gezeten en Boemer zich weer uit kon leven tussen de andere camperhonden. Opvallend, want haast iedere camperaar blijkt tegenwoordig in het bezit van een hond te zijn. Nog opvallender was dat er van de 150 campers er maar 1 Hollander stond.......en dat waren wij. Echt waar!!

23 augustus 2009.

Vanmorgen was het zonnetje al vroeg tevoorschijn zodat we besloten s`morgens te gaan fietsen om in de middag, als het temperatuurtje vrij hoog zou zijn, terug te zijn om lekker lui bezig te zijn. Dit keer voerde de tocht richting Bodenwerde. De heenweg hebben we gekozen voor de alternatieve route die liep naar Polle om vandaar het pontje te pakken en over te gaan op de weserradweg. In Polle hebben we gelijk even gekeken naar de camperplaatst ( 51.89838, 9.40689 ) die ook recht aan de Weser staat. Met dit weer sta je daar wel lekker omdat je onder de bomen aardig wat schaduw hebt. Duur is deze plaats niet n.m 4 euro. De prijzen van de pontjes daarentegen vinden we duur n.m 2 euro voor een oversteek. In Dolme hebben we gegeten en zijn daarna teruggereden via de Weserradweg. Is toch wel mooi fietsen hoor die route. Het stikt echt van de fietsers van jong tot oud. Bij thuiskomst hebben we de rest van de middag lekker geluierd en naar diverse voetbalwedstrijden op de radio geluisterd. Morgen gaan we weer verder. Waar we uitkomen weten we op dit moment niet, al zal dat een plaats worden na Bodenwerde denken we. Boemer heeft inmiddels zijn tablettenkuur tegen de diaree beeindigd, dus zijn we benieuwd hoe het hem nu zal vergaan. Ook heeft hij weer een gedeelte van zijn oude brokken gekregen tussen dat speciale voer. Ook dat is dus even afwachten hoe dat uitpakt.

Maandag 24 augustus 2009 : Camperplaats Bodenwerder ( 51.97978, 9.51783 )

Vanmorgen eerst alle problemen die we hadden met de aangeschafte USB stick van de Aldi opgelost. Met behulp van marius van het camperforum zijn we eruit gekomen hoe een en ander werkende te krijgen. Gelukkig hebben we nu, wat de bedoeling was, internet vanuit de camper, zodat we het dagboek bij kunnen houden. Nu deden we dat al toch wel maar soms op een manier wat eigenlijk niet mag volgens de wet van Bartjes. Rond de klok van half twaalf zijn we uit Holzminden vertrokken naar Bodenwerden. Ook dit is weer een mooie camperplek direct aan de Weser. Kosten zes euro. Voor stroom betaal je wel een pittige prijs n.m 2,50 euro. Voor lozen en water betaal je ook nog eens 2,00 euro. Al met al betaal je dus compleet 12,50 euro en dat is dus wel een pittige prijs. Omdat het weer snikheet was hebben we lekker in de schaduw in een luie stoel gezeten. Wel hebben we de plaats nog wat rondgereden om wat foto`s te schieten. Morgen gaan we een fietstocht maken naar Hameln. Misschien dat we nog wat ratten te zien krijgen.

25 augustus

Vanmorgen om acht uur op de fiets gestapt voor een ritje Hamelen, je weet wel van die rattenvanger. We vertrokken met een redelijk bewolkte lucht, maar volgens diverse mensen zou het wel meevallen met de regen. Ja hoor, amper twee kilometer weg begon het te miezeren wat al snel overging in een aardige plensbui. Toch maar schuilen dus onder 1 van de vele overhangend bomen boven het fietspad. Gelukkig bleef de onweer uit anders was dat ook weer een probleem geworden. Na 30 km fietsen kwamen we aan in Hamelen. Inmiddels was het weer ook beter zodat we door de mooie straatjes van Hamelen geslenterd hebben, waarbij het huis van de rattenvanger van Hamelen natuurlijk niet mocht ontbreken. Ook hebben we nog even gekeken naar de camperplaats in Hameln of deze bevalt en onze volgende stop zou worden. Nee dus.. Is met deze temperatuur niet te doen op asfalt. Onderweg kwamen we ook nog een echte 1000 jaar oude Hollandse windmolen tegen. Rond de klok van 1 uur waren we weer thuis van een ritje van 55 kilometer.

25 augustus. : Camperplaats Rinteln ( 52.19226, 09.07842 )

Vanmiddag alsnog vertrokken uit Bodenwerder. We hadden Rinteln uitgekozen als volgende stopplaats. Een mooie camperplek direct aan de Weser met ruimte voor iedereen. De plaatsen zijn gratis en voor stroom betaal je 0,50 cent voor 1 kw stroom. Het lozen daarentegen is 2,00 euro en dat valt dan weer tegen in verhouding. Voor 100 ltr water betaal je ook 2,00 euro
Stroomaansluitingen zijn er voldoende aanwezig en ook TV ontvangst is geen probleem, mits je direct aan het water staat, net als wij want dan heb je last van de bomen dus ook geen TV. No problem zeggen we dan voor ons.
Vanmiddag ook nog met Boemer naar de dierenarts geweest voor zijn ogen. Door het fietsen en de wind heeft hij wat ontstoken oogjes en hebben daarvoor een middeltje gekregen. Eeven opletten dus dat we niet te veel stofpaden opzoeken

26 augustus,

Vanmorgen eens lekker uitgeslapen tot half acht en daarna lekker buiten het ontbijt genuttigd. Na de koffie zijn we het plaatsje Rinteln gaan bekijken. Een mooie plaats waar genoeg te zien valt. Die vakwerkhuizen blijven mij toch wel trekken door de diversiteit aan uitstraling en bouwwijze. Na de lunch zijn we weer op de fiets gestapt richting Hessisch Oldendorf. Een mooie rit met een verkoelend windje. Aangekomen in die plaats bleek het een dooie boel. Vele winkels waren gesloten zodat we, na eerst een sorbet op het terras genomen te hebben, terug zijn gegaan. Onderweg hebben we in Grossenwiede nog even naar die camperplek daar gekeken. Hij ligt aan de oever van de Weser, direct naast het pontje. Voorzieningen zijn er niet, maar wel een leuke plaats om de nacht door te brengen. Er kunnen er twee of drie staan. Na hier koffie gedronken te hebben zijn we naar de camperplaats in Rinteln gegaan en hebben daar nog lekker in het zonnetje gezeten. Met de ogen van Boemer is nog niet echt verbetering te constateren, maar dat kan natuurlijk ook niet na een dag. Gisteren sprak ik al over het feit dat het lozen hier twee euri kost. Ik dacht slim te zijn en sprak met een man af ieder 1 euro te betalen want de tijd om te lozen was ruimschoots voldoende. Wat denk je, gooi ik de twee euro in de sleuf voor water zodat we uiteindelijk 4 euro kwijt waren om te lozen. Water konden we nog net een gieter pakken want de 100 liter die je krijgt is ook weer op tijd gebaseerd. Ging lekker hoor. Maar goed, voortaan gewoon alles zelf maar regelen op het gemakkie.

Donderdag 27 augustus

Nog steeds staan we op de camperplaats in Rinteln. Het weer is nog steeds uitstekend, al gaat dat volgens de info wel veranderen en gaat ook de temperatuur een heel stuk omlaag. We zullen het morgen zien. Op dit moment is de lucht al aan het betrekken en staat er een stevige wind. Die wind stond er ook bij de fietstocht van 40 km richting Minden. Omdat er ook na 20 km op de heenweg weer hellingen van 10 tot 15 % waren zijn we teruggegaan. Op de terugweg zagen we precies eenzelfde windmolen als in Hamelen. Die in Hamelen zag er toch iets mooier uit moet ik zeggen. Verder viel er op deze fietstocht weinig te zien, alleen rust en nog eens rust. Af en toe een zoef van een fietser en uiteraard de wind waar ik al eerder over sprak. Halverwege de middag weer lekker buiten gezeten en buiten gegeten. Het is nog steeds drukkend warm en zal het wel uitdraaien op onweer. Naar gelang het weer blijven we morgen nog hier bij regen en als het weer goed is gaan we naar Minden waar ook een leuke camperplaats is.

Vrijdag 28 augustus:

We besluiten om nog een nachtje in Rinteln te blijven gezien de weersvooruitzichten vrijdag. Fietsweer zou het niet worden want het regent zachtjes en er staat een stevige wind. Later in de morgen klaart het toch een beetje op en besluiten we om naar Port Westfalica te rijden. Hier zijn we niet gekomen doordat de wind te sterk was om er tegnop te fietsen. Ook donkere wolken waren weer in aantocht zodat we onverrichterzake terug moesten. Na de koffie zijn we toch nog even Rinteln ingefietst. s`Avonds hebben we voor het eerst sinds lange tijd weer binnen gegeten.

Zaterdag 29 augustus, ; Camperplaats Minden ( 52.28752, 08.92642 )

Om 7:30 uur met veel bewolking en veel wind vertrokken richting Minden. Een enorme camperplaats lag op ons te wachten. Achteraan het veld vonden we een leuk plekje op het gras. Voorzieningen hadden we op dit gedeelte niet. Op het eerste stuk waren er wel stroompalen, maar die bleken, zoals men op het camperforum al vertelde, bezet door "vaste bewoners". Lozen konden we gelukkig wel. s`Morgens hebben we eerst het plaatsje even doorgefietst en Ada wat winkels bekeken. Na de lunch hebben we ondanks het stevige windje, toch de fiets gepakt om alsnog naar Porta Westfalica te rijden waar een gedenkwaardig monument boven tegen de berg stond van Kaiser Wilhelm. Hierna zijn we verder gereden richting Grosser Weserbogen waar we lekker gedouchd hebben op een camping. Daarna terug gereden met dat stevige windje in de rug, terug naar Minden waar we bij een kanoclub de fiets opgeladen hebben. Daar recht tegenover hebben we boemer nog een cursus Agility gegeven. Ik moet zeggen dat het niet echt gelukt is om al die hindernissen te nemen, maar dat mag je ook niet verwachten als hij al die attributen voor de eerste keer ziet. Terwijl we hier zaten begon het ook ineens hard te regenen en hebben onder een tent geschuild. Tussen de buien door zijn we snel naar de camperplaats gereden en hebben binnen een lekker bakkie koffie genomen met een echte Hollandse appelflap. Op het toeristenburo kregen we een folder van een nieuwe camperplaats bij de jachthaven van Hahlen. Hier zijn we na die bui naar toe gereden. De plek was leuk maar knap aan de prijs. 6,00 euro stageld, 3,00 euro p.p, stroom 1,50 per kw en water ook 1,50. Dat hij nieuw was, bleek wel want er stond werkelijk geeneen camper, logisch natuurlijk als je op de camperplaatst waar we nu staan 0 euro kwijt bent en direct bij het centrum van het oude stadje. De camperplek lag aan het Mittelandkanaal. Bij Minden hebben we nog even naar de crossover gekeken wat een indrukwekkend plaatje opleverde als je enorme boten 13 meter hoger boven de Weser ziet varen. Knap staaltje vakmanschap voor die tijd.Inmiddels is de wind gaan liggen en schijnt het zonnetje weer, maar zitten toch binnen verwend als we zijn aan die hoge temperaturen van de laatste twee weken.

Zondag 30 augustus 2009. : Camperplaats Stolzenau ( 52.50980, 09.08135 )

Vanmorgen vertrokken uit Minden. Rond de klok van negen uur aangekomen op de splinternieuwe camperplaats in Stolzenau. Deze ligt direct aan de Weser rechts van de camping. Het is een mooi terrein met negen afgebakende plaatsen die vrij ruim zijn van maat. Er zijn twee stroomzuilen met elk zes aansluitingen waar je zes uur stroom hebt voor 1 euro. Het lozen van de toilet is gratis en voor water betaal je eveneens een euro voor tien minuten water. Je kan hier dus een aardig tankje mee vullen. Toen we er aankwamen bleek er een streep door de camper te staan. Bij het oprijden van de camperplaats zagen we waarom. Er waren zaterdag stadsfeesten geweest en het terrein was gebruikt voor een grote tent. Inmiddels was hij afgebroken en was de camperplek weer vrijgegeven zodat we de eersten waren die er stonden. Ook vandaag waren een feesten georganiseerd met een braderie en vlooienmarkt. Het was super gezellig in de stad. Vanmiddag hebben we nog een fietstochtje gemaakt van 25 km en zijn daarna het stadje weer ingegaan om te genieten van het feestgedruis met zang en dans. Vlakbij de camperplaarts hadden we gratis muziek van een goede band die bij een restaurant optrad.

Maandag 31 augustus 2009

Vandaag bloedje heet weer. Wel veel wind om te fietsen, maar hebben toch ons best gedaan. Vanmorgen om half tien vertrokken voor een rit van 60 km en dat bij deze hitte. De eerste plaats die we aangedaan hebben was Landesberge, waar we een mooie molen bezocht hebben. Naast deze molen was ook een camperplaats ingericht, alleen zonder ook maar enige voorziening. Onderweg hiernaatoe hebben we vaak zand moeten happen daar er vele zandafgravingen in bedrijf waren. Geen wonder trouwens dat het zodoende hier stikt van de kunstmatig aangelegde meertjes. Vanuit Landesberg zijn we naar Nienburg gereden. Een aardig grote stad met een enorme winkelstraat. Op het kerkplein hebben we lekker gegeten en heeft Boemer weer voor het eerst een stuk dentastick gekregen en stukjes appel. Na de lunch zijn we via de andere kant van de Weser teruggereden naar de camperplek en hebben de rest van de middag lekker van het fel schijnende zonnetje genoten.

Dinsdag 1 september 2009

Aangezien het wederom bloedje heet was hebben we besloten toch nog een dag hier te blijven en te gaan fietsen. Morgen gaat het immers regenen, zeggen ze, zodat we dan maar gaan rijden naar Hoya. Vanmorgen dus vroeg opgestaan en om half negen vertrokken voor een tochtje van 60 kilometer. Het was de zgn. "Kirchentour" geworden die vertrok vanuit Stolzenau. Een leuke rit waarin we diverse kleine kerkjes van de evenzo kleine dorpjes, tegenkwamen om te bezichtigen. In Steyerberg hebben we daar de camperplaats ook nog even bekeken. Nou dat was dus echt niets, ondanks dat hij in de bordatlas staat. Een verschrikkelijk saaie boel,alles gesloten en niemand te zien. Snel weggegaan om vervolgens terug te keren naar de camperplaats in Stolzenau. Hier aangekomen zaten lekker in onze tuinstoelen de camperaars waar we in Rinteln kennis meegemaakt hadden. Ook zij zijn enorme fietsliefhebbers en stonden op een camperplaats in Petershagen. Nadat we gezellig wat gebabbeld hadden zijn ze verder gereden en hebben wij een duik genomen in het zwembad alhier en lekker gedouchd. Op dit moment is er van het warme en zonnige weer niets meer te zien en regent het inmiddels pijpestelen. Nog even iets over de camperplaats hier. Volgens de beschrijving mogen er negen staan, gezien de afgebakende plaatsen. Inmiddels staan er 14 campers en na enige navraag was dit toegestaan. Dan nog even over de nachtrust. Naast de camperplaats ligt een brug waar vanaf vijf uur s`morgens druk verkeer overheen raast, vooral vrachtwagens. Ben je een lichte slaper dan kun je gerust oordopjes indoen doen anders lig je jezelf wel te ergeren doordat je je slaap niet kan vervolgen.

Woensdag 2 september 2009 : Camperplaats Hoya ( 52.79916, 09.14651 )

Vanmorgen dus Stolzenau verlaten en aangekomen in Hoya. Het weer afgelopen nacht was van de natte kant. Gelukkig scheen het zonnetje vanmorgen al redelijk vroeg zodat we toch ander weer hadden dan men voorspelde. De camperplaats in Hoya ziet er leuk uit en ligt ook direct aan de weser, vlakbij een jachthaventje. Er is geen stroom. Wel kun je er lozen en zes minuten water tappen voor een euro. Na de koffie zijn we de "achttour" gaan rijden waarin we de camperplaats in Bruchhausen-Vilsen ( 52.82675, 08.99533 ) opgenomen hadden om te kijken hoe die eruit zag. Welnu dat is een schitterend plekkie. Kosten 4 euro en daarvoor krijg je Stroom en kun je lozen. Ook water is ter beschikking en kost ook weer een euri. Tevens staat er een toiletgebouwdje en zijn er twee stroompalen ter beschikking met elk zes aansluitingen. De camperplaats is in tweeen verdeeld, een stuk gras en een stuk grint, zodat je zelf kan kiezen waar je het liefst op staat. De fietstocht zelf was leuk en lekker rustig met een verscheidenheid aan paden. De tocht zou 54 km bedragen, maar daar zet ik m`n twijfels bij want de eerste lus die wij gemaakt hebben bedroeg al 40 km al moet ik zeggen dat we een keer verkeerd zijn gereden en bij een zandpad een andere weg hebben gekozen. Boemer is dit keer niet meegeweest om te kijken hoe zijn ogen zouden reageren op een keer niet mee gaan fietsen. Dat resultaat zullen we morgenochtend zien of het nu beter gaat met zijn ogen. De plaats Hoya zelf steld op zich niet veel voor en bezit een lange winkelstraat wat vrijwel identiek is aan iedere grote plaats. Wat we morgen doen weten we niet, dit is weer afhankelijk van het weer. Dit viel in ieder geval vandaag reuze mee.

Donderdag 3 september 2009. ; Camperplaats Bruchhausen-Vilsen ( 52.82675, 08.99533 )

Vanmorgen vertrokken uit Hoya. Het weer was bij opstaan al bar slecht. Veel wind met de nodige regen gaf het besluit om door te rijden naar Bruchhausen-Vilsen waar we aan de stroom konden staan om bij dit weer van de TV gebruik te kunnen maken en te internetten.Niet dat we nu niet zonder stroom kunnen, maar ook de volgende dagen hebben we waarschijnlijk geen stroom. Deze camperplaats hadden we al op de fietstocht gezien dus wisten we hoe het er uit zag. Inmiddels was er een flauw zonnetje, maar verdween weer evenzo snel als dat hij kwam door donkere wolkenpartijen. De wind is inmiddels aangewakkerd tot windkracht 8 zodat er van fietsen al helemaal niets komt. Wel zijn we nog in het spoorwegmuseum geweest hiet in de plaats. Morgen gaan we richting Dummersee. Welke plaats is nog niet bekend.

Vrijdag 4 september 2009 : Camperplaats Diepholz ( 52.61288, 8.37241 )

Wat een wind afgelopen nacht. We stonden te schudden op onze grondvesten. Ben er s`nachts nog uit geweest om de schotelantenne naar beneden te doen. Bij het opstaan was het niet veel anders dus besloten we om maar te gaan rijden dan met dit weer. We zijn uitgekomen in Diepholz, een plaats die zeven kilometer boven de Dummer-See ligt. Een vrij grote plaats waar we in ieder geval bij slecht weer winkel in, winkel uit, konden uitoefenen. De camperplaats ziet er goed uit en is gratis. We staan op gras en er zijn twee stroomzuilen met ieder zes aansluitingen. De stroom kost 0,50 ct per KW. Lozen is gratis en water kost 1,00 euro voor een volle tank. Wij troffen het doordat op het evenemententerrein de kranen waren aangesloten op de waterleiding vanwege festiviteiten.
s`Middags klaarde het aardig op en zijn we alsnog op de fiets gestapt om richting Dummer-See te rijden, ondanks de zeer straffe wind. Op de Dummer-See weinig aktiviteiten op een enkele windsurfer na. Begrijpelijk trouwens, want het was ook nog koud ook. precies op tijd waren we terug waarna de regen losbartte.

Zaterdag 5 september 2009

Vandaag nog slecht weer, dus gaan we van start met de plaats zelf te bekijken en winkeltje in, winkeltje uit. Ook op zoek naar een nieuwe thermoskan doordat deze niet tegen een val bestand was. In de middag klaarde het wel wat op, maar hevige buien wisselden dit af, zodat we besloten om toch maar thuis te blijven. Hopelijk gaat het net als in Nederland zondag wat opklaren.

6 en 7 september 2009. : Camperplaats Ibberburen ( 52.26219, 07.73145 )

Vanmorgen uit Diepholz vertrokken voor een ritje van 80 kilometer naar Ibbenburen. Een vrij grote plaats waar vele fietsroutes te rijden zijn. De camperplaats is gelegen direct naast het Freibad. De camperplaats is niet voorzien van sani mogelijkheden. Wel kun je gebruik maken van de toiletten van het zwembad tijdens de openingstijden. Het lozen en water tanken kan gebeuren bij het nabij gelegen TOTAL pompstation a raison van 2 euri. De camperplaats zelf is mooi aangelegd en je staat op een stevig stukje gras. In de plaats zelf was het een drukte van belang omdat er een kermis was, waarbij die van Tilburg er bij in het niet valt. s`Middags hebben we een tocht gemaakt van 40 km. Het was een mooie tocht door bos en langs de Aa. Het meertje achter de camperplaats heet trouwens de Aasee. Hier waren heel wat hobbyisten bezig met hun zelfgemaakte boten die men op afstand bestuurde. Vandaag, maandag hebben we opnieuw een tocht gemaakt met een paar klimmetjes erin. Wel weer een leuke tocht waarbij het het Motormuseum nog aangedaan hebben. Vanavond volgt er nog een groots vuurwerk ter afsluiting van de kermis. Morgen gaan we weer verder. Waar....dat zien we wel. In ieder geval in de richting van Kranenburg omdat we in Groesbeek nog even een bekende van het Shih Tzuforum willen bezoeken.

Dinsdga 8 september 2009. : Camperplaats Stadtlohn ( 51.99657, 6.92562 )

Vanmorgen vroeg vertrokken uit Ibberburen in verband met de hoge temperaturen die hij opgaf. We zouden naar de camperplaats in Metelen gaan, een camperplaats naast een boerderij. Hier zou volgens de beschrijving een douche aanwezig zijn. Hier aangekomen bleek het maar een troosteloze bedoeling en was er niemand te bekennen, zelfs geen koeien. Op dus naar de volgende camperplaats hier vlakbij n.m Vreden. Dit was wel een leuke camperplaats achter een tennishal. Wel 8,00 euro maar daar kreeg je dan wel stroom en water voor, dus dat viel wel mee. Echter na het 2e bakje koffie bleek het lawaai van de naastgelegen weg wel echt te overheersen en Ada kennende zou die dan geen oog dicht doen. Dus, wederom inpakken en wegwezen. Uiteindelijk kwamen we uit in Stadtlohn, een gratis camperplaats bij het sportterrein en zwembad. Een gewone parkeerplaats waar een gedeelte was ingericht voor Campers. Ook is er een stroomzuil waar je 1 euro in moet schuiven ( kosten naar gebruik). Tevens is er een waterzuil waar je voor 0,50 cent weer een volle tank hebt. Na de middag zijn we route 88 gaan rijden. Een echt mooie tocht waar je van verkeer geen last hebt omdat je vrijwel altijd op smalle paden rijdt. Wel was er tijdens de rit een aardig stukje slecht pad wat meer voor mountainbikers geschikt is dan voor een gewone fiets. De rit was 40 kilometer en zeer de moeite waard. Morgen gaan we richting Kranenburg waar we mooie en slechte herrinneringen aan hebben. Slechte omdat we hier vorig jaar onze poes hebben moeten laten inslapen.

Woensdag 9 september 2009. : Camperplaats Kranenburg ( 51.79280, 6.01085 )

Vanmorgen al vroeg vertrokken naar Kranenburg. Aangekomen bleken er een zestal campers te staan waaronder enkele Nederlanders. Inmiddels is deze camperplaats niet meer gratis en moet er 4,00 euro betaald worden bij de betaalautomaat. Voor water moet je 0,20 eurocent betalen voor 10 ltr water en betaal je voor 1 kw stroom 0,50 ct. Voor het lozen van het toilet moet je naar de nabijgelegen brandweerkazerne waar je voor 1,00 euro de loosput in werking kan stellen. Het weer was inmiddels al wat minder geworden en viel er regelmatig water naar beneden. Tussen de buien door hebben we wat rondgefietst. s`Avonds zijn we naar Karin geweest. We kennen haar van het Shih Tzu forum en hebben al eens samen op het hondentrefweekend gestaan. Ook voor Boemer was het leuk om zijn vriendjes weer te zien. Om 21:00 uur zijn we naar huis gereden en hebben naar het Nederlands elftal gekeken tegen Schotland. Hierna zijn we lekker gaan slapen om morgen op het gemak de reis naar huis te beginnen