Reis Atlantische kust

11.september 2010. : Camperplaats Soissons ( 49.38338, 03.33006 )

Vandaag eerst nog een feessie alvorens af te reizen naar Frankrijk. Rond de klok van drie uur was het dan zover, onze eerste reis met de nieuwe camper kon beginnen. Wel spannend allemaal natuurlijk gezien het grote verschil met de vorige camper. Na een ritje van zo`n 350 kilometer zijn we uitgekomen in Soissons, een plaats net boven Parijs. Dit was ook de bedoeling omdat we dan op zondagmorgen door Parijs konden rijden omdat het dan wel rustig zou zijn.

12 september 2010. : Camperplaats Argenton sur Creuse ( 46.58582, 01.52297 )

De eerste nacht in onze nieuwe camper is goed bevallen. Lekker geslapen op het Franse bed. Om 7:30 uur vertrokken richting Parijs, waar we rond de klok van half negen aankwamen. De drukte op de pherepheric viel mee, hoe kan het ook anders op dat tijdstip. Van Parijs uit hielden we Orleans, Vierzon en Chateroux aan, om vervolgens uit te komen in Argenton sur Creuse. Op deze camperplaats hielden we het voor gezien vandaag. Eerst een lekker tukkie doen en dan de rest van de route uitstippelen. Het weer was iets bewolkt, maar de temperatuur was uitstekend.

13 september 2010. : Camperplaats St Dizant du Qua ( 45.43233, -00.70501 )

Vanmorgen eerst "uitgeslapen". Na het ontbijt om 8:30 uur vertrokken. De reis ging nu naar de kust, althans de monding van de Gironde. De reis verliep over snelwegen en gewone B wegen. Wel was het verschrikkelijk druk en dan met name met vrachtwagens. Wat ons wel opviel waren het aantal flitspalen. Gelukkig hebben we Truus die ze keurig voor ons aangeeft en op tijd een signaal geeft zodat we de snelheid gelijk aan kunnen passen.
Om twee uur aangekomen in St Dizant du Qua, waar we een leuke gratis camperplaats vonden op gras. Ook een sanizuil stond ter beschikking waar je voor twee euro het nodige kon bemachtigen. Naast onze camper hadden we zelfs de beschikking over een picknick tafel. Het weer was ernaar dat we lekker buiten konden koken. Wel hadden we veel last van muggen die ons heel wat hoofdbrekens verzorgden om ze van ons af te houden.
Verder hebben we niet veel gedaan dan lekker lui in het zonnetje gezeten met de oogjes toe en snaveltjes dicht.

14 september 2010. : Camperplaats St Dizant du Qua

Na een rustig nachtje en goed uitgeslapen om 8:30 uur opgestaan. De zon schijnt al volop zodat we buiten ontbeten hebben. Na de koffie de lunchtas klaargemaakt en vertrokken voor de eerste fietstocht. Of we goed kunnen fietsen, i.v.m de knobbels, weten we nog niet. Het viel niet tegen. Door de "polders", langs veel zonnebloemvelden en wijngaarden naar Port Maubert, waar we gegeten hebben om vervolgens naar de volgende havenplaats, Mortagne sur Gironde, te rijden. Ook dit stuk was lekker vlak. Ook hier een schitterende camperplek die langs de hele jachthaven was aangelegd. Het was er ook enorm druk en er stonden misschien wel honderd campers. De kosten hiervoor vielen mee t.w zeven euro all in.
Terwijl Ada op de begane grond bleef ben ik op een zeer klein versnellingje naar boven gereden omdat daar het toeristenbureau was. Hup weer op de fiets naar de volgende plaats. Onderweg echter stuitten we op een klim van 18%. Dit was voor Ada wat teveel van het goede zodat we weer richting "huis"zijn gereden. Onderweg nog wat Kiwi`s en druiven geplukt. De rest van de dag weer lekker genoten van het schitterende weer bij een temperatuurtje van 27 graden.

15 september 2010. : Camperplaats St Dizant du Qua

Het weer is weer prachtig met de fietstocht naar het zuiden. Dit keer kregen we te maken met een bergetappe van de vijfde categorie. Na een tiental kilometer was het tankje leeg en reden we richting kust met de hoop daar een vlakke weg te vinden die langs de kust liep. En zowaar we vonden hem. Langs de kust veel plekken met huisjes op houten palen. Deze werden gebruikt door vissers om hun netten vol te krijgen met vis bij eb. Ook diverse oude haventjes kwamen we tegen die meestal in zeer vervallen staat verkeerden en ook eigenlijk geen haventjes meer waren gezien de vervallen staat. Verder over een vlakke weg door de delta van de Gironde gereden om uiteindelijk weer in Port Maubert uit te komen waar we weer gegeten hebben. Onderweg naar huis misten we ineens de campersleutels. Geen van beiden hadden we ze. Even paniek dus, want hadden we ze verloren of gewoon voor de camper op een plaats achtergelaten. Ik wist nog dat ik even teruggegaan was om een pet te halen. Gelukkig waren we bijna thuis anders haddenb we toch wel met andere gedachten het fietstochtje gemaakt. Aangekomen bij de camper lagen ze nog gewoon op het trapje zodat er een zucht van verlichting door ons heen ging. Zo hebben we iedere reis wel weer wat zie je wel. Hopelijk blijft het weer hierbij, al hebben we nog meer dan vier weken voor de boeg.

16 september 2010. : Camperplaats St Seurin d`Uzet ( 45.50154, -00.83367 )

De dag begon bewolkt zodat we maar weer eens vertrokken naar de volgende camperplek. We headden er een paar in "Truus" gezet en zouden wel zien welke ons zou bevallen. We kwamen uit in St Seurin d`Uzet. Ook deze camperplaats lag, zoals velen, aan een haventje waar veel vissersbootjes van particulieren lagen. Alle voorzieningen waren hier aanwezig en je betaalde 6:50 all in. Frapant was het aantal camper wat kwam en ook weer weg ging. Nu moet ik wel zeggen dat we van de vijf aanwezige plekken, wij wel het beste plekkie hadden met een heerlijk stuk gras naast de camper terwijl die anderen dus genoegen moesten nemen met een gewoon parkeervak. ook nu nog, inmiddels zeven uur, staan we nog steeds alleen terwijl de campers met bosjes tegelijk over de weg voorbijkomen. Wat dat betreft zou je niet zeggen dat het al half september is. Na vanmorgen zelf broodjes gebakken te hebben zijn we weer op de fiets gestapt voor wederom een kleine bergetappe om uit te komen in Talmont. Dit is een leuk oud stadje met een heel oude kerk, gebouwd op een rots. De straten zelf waren maar net breed genoeg om er met de fiets door te rijden. Had je een auto, dan kon je deze buiten de plaats parkeren. In de smalle straatjes waren veel winkeltjes te vinden en heel veel bloemenbakken. Hier kon je wel zien dat de vacantietijd een beetje op zijn eind raakt gezien de vele gesloten winkeltjes.
Over een krijtrotsclif met daarop een grote wijngaard met blauwe druiven, terug gefietst. In Barzan hebben we koffie gedronken. We zien onderweg meer campers dan gewone auto`s. Echt ongelooflijk zo veel. Morgen gaan we weer verder nu alle batterijen weer opgeladen zijn. We hadden n.m even een foutje gemaakt door het oventje stroom op de accu`s te laten gebruiken zodat ze in no time leeg waren. Weer wat geleerd dus welke fout we niet wederom zullen maken ondanks dat we nu de beschikking hebben over een zonnepaneel.

17 september 2010. : Camperplaats Merschers sur Gironde ( 45.55629, -00.94509 )

Na een wereldreis van 13 kilometer aangekomen in Merschers sur Gironde. Onderweg kwamen we tot ontdekking dat de telefoon op geen enkele manier aan de praat te krijgen was, ondanks de volle batterij. Ja en dan krijgen we bij Ada weer gelijk een rampernscenario van "hoe moet dit en hoe moet dat". Geen paniek bij mij want er zijn zat mogelijkheden om contact te zoeken. Zo vonden we al snel een bereidwillige fransman die zijn telefoon even af wilde staan om het thuisfront op de hoogte te brengen van de kapotte telefoon, mede door de ontstane paniek in de vorige reis. Ook probeerde ik nog een mail te versturen bij een bereidwillige fransman, maar die bleek geen hotmail op z`n lappie te hebben staan zodat we via een omweg toch nog iemand vonden om de kinderen op de hoogte te brengen.
De camperplaats is weer super, evenals het weer trouwens. We rijden en fietsen nog steeds in onze korte broek en een mouwloos hemdje wat bij een graad of 27 niet misstaat. Dit is een echt toeristenplaatsje met aan de Boulevard een aantal rotswoningen die we bezichtigd hebben. We hebben nog geprobeerd naar Royan te fietsen maar door bergen van de eerste categorie zijn we teruggegaan en hebben heerlijk aan de boulevard zitten genieten van het uitzicht op de monding van de Gironde.
Zo zie je maar weer dat wat ik mijn bericht op de 15e september mee eindigde niet geheel uitgekomen is. Op naar het volgende zullen we dan maar zeggen.

18.september 2010. : Camperplaats Palais sur Mer

Vandaag vertrokken uit Meschers sur Gironde naar Palais sur Mer. Eerst hebben we een vliegshow bezocht in Royan. Het betrof alleen maar kleine vliegtuigjes en helicopters welke je van dichtbij kon bekijken. Er stond trouwens wel een heel erg klein vliegtuigje ( zie foto) waar Ada in ieder geval nooit in zou stappen. Ook werden er diverse parashutesprongen uitgevoerd wat leuk was om te zien, zeker als je de beelden van de paralanding bij Nijmegen gezien hebt, waar diverse mensen in bomen terecht kwamen. Dit was hier niet het geval.
Hierna zijn we naar de parkeerplaats gereden bij een meertje van waaruit we een fietstocht zijn gaan maken. Dit keer gelukkig op een keurig aangelegd fietspad langs de kust.Ook liep dit fietspad door het Foret Domaniale de la Coubre. Op het strand zag je nog steeds vele mensen genieten van de zon die ook deze dag weer volop scheen. In Palmyre zijn we nog even op de daar aanwezige camperplaats geweest. Inmiddels kost deze acht euro.. Hierna zijn we na diverse tussenstops weer teruggefietst naar de camper.
Daar hebben we nog de warme hap gegeten en zijn toen toch maar vertrokken omdat we bij de discotheek bleken te staan, en jah we zijn geen twintig meer dus uit veiligheid toch maar vertrokken.
We kwamen uit op een parkeerstrook waar we eerder de dag langs gekomen waren. Inmiddels stonden ook daar de nodige campers. s`Avonds hadden we nog een akefietje.
Een voorbijrijdende automobilist vondt het leuk om tegen elf uur twee rotjes uit zijn raam te gooien waar we enorm van schrokken en Ada zodoende geen oog meer dicht gedaan heeft.

19 september 2010. : Camperplaats Tremblade ( 45.76784, -01.13789 )

Schitterend weer vandaag zodat we weer vroeg vertrokken zijn. Van verkeer was er rond de klok van half negen nauwelijks sprake zodat we lekker rustig naar de volgende camperplaats in Tremblade konden rijden.
Het bleek een groot geasfalteerd parkeerterrein te zijn waar je 5.00 euro voor moest betalen. Water en lozen is gratis. Gezien de gebeurtenis van gisterenavond was dit wel prettiger.
Na eerst een tochtje langs de oude haven gemaakt te hebben zijn we de route langs de kust gaan volgen, wederom door het Foret Dominiale de la Coubre om weer uit te komen in Palmyre waar we op een bankje hebben genoten van de lunch. Het werd uiteindelijk een tochtje van 60 kilometer.
Op de terugweg zijn we nog naar de boulevard in Ronce les Bain geweest waar je in de verte de brug zag liggen die naar het eiland Ile d`Orleon gaat.
Aan het eind van de middag hebben we nog heerlijk in het zonnetje gezeten en lekker naar een CD geluisterd met romantische muziek. Een opwarmertje voor vanavond daar we elkaar 43 jaar kennen, ha,ha,ha

20 september 2010 : camperplaats Le chateau d`Ileron (45.888867 W 1.20505

Vanmorgen via twee grote bruggen aangekomen op Ile d`Oleron, een eilandje van circa 35 lang en 7 km breed in de plaats Le chateau d`Ileron. Aan campers geen gebrek want als we ze hadden geteld waren we misschien wel uitgekomen op 1000 stuks.
Het is dan ook te begrijpen dat de plaatselijke bevolking ons camperaars liever ziet gaan dan komen. Op zich is dat ook weer onbegrijpelijk als je ziet dat al deze camperaars toch voor het nodige werk zorgen op dit eiland.
Kijk naar de camperplaats waar we nu zijn, er staan er toch al gauw 150, wat wil zeggen dat alleen aan stageld er al 1200 euro per dag binnenkomt. En zo zijn er nog tientalle camperplaatsen.
Aangekomen bij de brug naar dit eiland kwamen we bij de rotonde ervoor een Macdonalds tegen waar we even de kinderen, aangezien we geen telefoon hebben, op de hoogte hebben gebracht. Bij 1 van de emails zat een filmpje van
Storm die met zijn pa in bad zat en probeerde een smurf te zijn door op zijn hoofd zo veel mogelijk schuim aan te brengen. Werkelijk kostelijk om te zien. De camperplaats is leuk.
Aanwezig ook toiletten, douches, stroom en sani voorzieningen dit alles voor de som van 8,00 euro per dag.
Na het middageten zijn we op de fiets gestapt voor een tochtje van 40 kilometer. De weg liep voornamelijk vlak dus was het genieten. Onderweg vele oesterkwekerijen tegengekomen en nog veel meer visrestaurantjes.
De kleine haventjes bieden toch wel een verwaasloosde aanblik en je vraagt je soms af hoe lang het gaat duren voor zo`n steigertje in elkaar dondert.
Via de rechterkant van het eiland zijn we naar Boyardville gereden, daarna het eiland dwars overgestoken om vervolgens via de andere kant van de kust weer terug te rijden naar de camperplaats.
Dit stuk reden we lekker rustig over een aangelegd fietspad. Het weer is weer uitstekend geweest, zo warm zelfs dat het T shirt uitging. Morgen blijven we ook nog hier om nu zuidwaarts te fietsen.

21 september 2010

Vanmorgen lekker uitgeslapen, althans uitgeslapen, we hebben wat langer op bed gelegen omdat Ada eerst naar de Bold and Beautiful heeft gekeken.
Het was al heel snel erg warm weer. s`Morgens hebben we de tijd genomen om de camper wat te nettoyeren. Ook de nodige wasjes gedaan zodat we vanavond weer in een schoon bedje terecht komen
De lunch hebben we al vroeg genuttigd om vervolgens de fietstocht naar het zuiden van het eiland te maken. Via een mooi aangelegd fietspad kwamen we uit in Saint Trojan les Bains waar we aan het haventje een pauze hebben ingelast.
Inmiddels was de fiets ook weer opgeladen aan een stroompaal aan de haven zodat we onze terugweg konden vervolgen via de andere zijde van het eiland.
De plaats waar we met de camper staan hebben we vanmiddag ook bezocht en stonden versteld van de vestingwerken die er waren en zeker de staat waarin.
Opvallend was de gratis toegang daar de meeste toeristische plekken entree wordt geheven.
Ook Boemer heeft vandaag zijn schoonheidsbehandeling gehad en ziet er weer fris en fruitig uit.
Morgen gaan we richting het noorden van het eiland en hebben camperplaats bij een wijnboerin gedachten, we zijn tenslotte niet voorniets lid geworden van `France Passion´.

22 september 2010. : Camperplaats Saint Pierre d`Oleron

En wederom schitterend weer, wat een temperatuurtje in vergelijking met Noord Duitsland waar we eerst naartoe zouden gaan, al lezen we dat het nu daar ook goed weer is net als in Nederland.
Het was even dubben waar we zouden gaan staan en zijn uitgekomen op een "France Passion" camperplaats in Saint Pierre d`Oleron. We staan tussen de blauwe en witte druiven.
De eerste trosjes zijn al geplukt moet goedkeuring van de bedrijfsleider. Als alle plekken bij die wijnboeren zo mooi zijn gaan we daar nog vaker staan denk ik.
Na ons aangemeld en koffie gedronken te hebben zijn we het noordlijke deel van het eiland gaan fietsen. De eerste plaats die we aangedaan hebben was le Douhet.
Van hieruit over een fietspad langs de kust naar Saint Denis d`Oleron, waar we de lunch gebruikt hebben terwijl de fiets stond op te laden bij een fietsenzaak.
Verder gefietst naar het puntje van het eiland waar een behoorlijke vuurtoren stond en je een mooi uitzicht had op de oceaan met enorme golven.
Waarschijnlijk een voorbode van een aankomende verandering in het weer. Maar gelukkig nog niet vandaag.
Na een bezoek aan de vuurtoren verder gefietst langs de andere kant van het eiland om vervolgens na diverse kleine plaatsen doorkruist te hebben, uit te komen op de camperplek.
Daar aangekomen bleek men bezig met het plukken van de druiven, nou ja plukken!, een groot machine reed over de druivenranken die automatich de druiventrossen stripten.
Hierna werden de druiven gelijk geperst en in silo`s opgeslagen. Hoogstwaarschijnlijk zullen hier nog diverse bewerkingen tussen zitten.
Vanavond hebben we nog een telefoon gekocht bij Le Clerq en uiteraard simlockvrij. Of het allemaal werkt weten we nu nog niet omdat bij dit schrijven de accu aan het laden is.
Morgen gaan we het eiland verlaten en gaan op weg naar het vaste land om uit te komen bij Marennes waar we weer de kust verder gaan volgen naar het noorden.

23 september 2010. : Camperplaats Marennes Plage

Vanmorgen het eiland Ile d`Oleron verlaten en aangekomen op het vasteland bij Boucefranc Le Chapus. Hier zijn we naar "Le Fort Luovois"wezen kijken. Het tij was net laag genoeg om geen natte voeten te halen op het pad er naartoe.
Bij hoger water is het dus ook niet te voet bereikbaar, vandaar dat ook de openingstijden naar eb worden aangepast. Hierna zijn we naar Marennes Plage gereden waar we een leuke camperplaats vonden aan de boulevard.
Voorzieningen zijn hier niet en hebben we ook niet nodig. De plaats is gratis. We hadden een schitterend uitzicht op beide bruggen en de het eiland waar we vanmorgen van zijn vertrokken.
Na de lunch die genuttigd werd op de picknickplaats naast de camper, zijn we naar Marennes zelf gereden, waar we weer eens op de verkeerde tijd aankwamen omdat alles gesloten was i.v.m lunchpauze.
We zijn toen verder gereden naar de camperplaats aldaar welke bestond uit een groot parkeerterrein, overigens wel met sanizuil. Na even een foto van de camperplaats gemaakt te hebben zijn we naar Brouage gereden.
Deze plaats bleek een ware vesting te zijn, omgeven met metersdikke muren waar om de zoveel meter een uitkijkpost stond om de vijand in vroeger jaren waar te nemen.
Jammer dat ook hier de verpaupering toeslaat en er weinig of niets gedaan wordt om zoiets moois in stand te houden.
Ook de straten zelf waren oud en waren geplaveid met de ons bekende "kinderkopjes".
Onderweg hebben we op een picknickplaats nog koffie gedronken en met bewondering naar een viertal Fransen zitten kijken hoe die picknicken. Werkelijk een waar eetfestijn.
Terug bij de camper hebben we nog genoten van het zonnetje, al was dat niet zo uitbundig aanwezig als afgelopen anderhalve week. Koud is het overigens totaal niet.

24 september 2010. : Camperplaats Soubise ( 45.92833, -01.00666 )

Gisterenavond was het al aan de lucht te zien dat er iets stond te gebeuren en inderdaad, vannacht kwam het water met bakken tegelijk naar beneden en ging de camper aardig heen en weer.
Reden was dat ik vergeten was de stelpoten uit te draaien. Moet hier nog steeds aan wennen ondanks dat het een simpel werkje is. Vanmorgen vertrokken uit Marennes Plage.
Eerst naar de LIdl om de koelkast voor het weekend aan te vullen en dan naar de Mac Donalds om de verslagen en foto`s van deze week te plaatsen, zodat het thuisfront weer kan meelezen waar we allemaal gezeten hebben.
Inmiddels hebben we via de nieuwe telefoon ook weer contact gehad zodat dat probleem ook weer opgelost is. Hierna zijn we naar Soubise gereden waar we terecht kwamen op een mooie camperplek waar 17 campers kunnen staan. De reis hadden we gisteren voor het grootste deel ook al gemaakt, maar dan met de fiets Voorzieningen zoals stroom, water en lozen zijn ook aanwezig. Kosten 6,50, te betalen aan de automaat.Ook douchen is mogelijk.
Het weer was overigens weer perfect en het is dat er nog plassen op sommige wegen stonden, anders zou er niets veranderd zijn, dus nog altijd super.
Via een gemarkeerde route zijn we naar Port des Barques gereden waar je via een weg, afhankelijk van eb en vloed, bij het eiland "Ile de Madame" kon komen. Wel een raar gezicht om een camper "over" het water te zien rijden.
Voor ons zal dit waarschijnlijk niet lukken omdat Ada vast zal denken "hoe moet dat nu als je middenop die dam pech krijgt en het wordt vloed"!!!.
De terugweg was heerlijk fietsen met een windkracht zes in het rugje, zodat we in een vlot tempo weer thuis waren om vervolgens lekker in de luie stoel van de zon te genieten.

25 september 2010

Vandaag stond een fietstocht op het programma naar de plaats Rochefort sur Mer, een plaats aan de rivier de "Charente". Om hier te komen moesten we wel op een bijzondere manier aan de overkant komen.
De oversteek gebeurde met een soort hangbrug waar met enorme kabels een ponton aan hing. De foto`s geven een duidelijker beeld, maar wel indrukwekkend om op deze manier aan de overkant te geraken.
Aangekomen in Rochefort sur Mer kwamen we direct in een enorme markt terecht, waar Ada nog een paar pantoffels gekocht heeft. Niet dat we ze nu nodig hadden, want het weer is nog steeds goed, al staat er wel veel wind.
Ik zeg goed omdat er wel aardig wat bewolking is die de kracht van de zonnewarmte wat wegneemt, vandaar dat de temperatuur ook aardig gezakt is.
Na wat rond gereden te hebben om diverse gebouwen te bekijken zijn we via een mooi aangelegd fietspad teruggereden naa eerst een LeClerq aangedaan te hebben voor het nodige weekendgebak.
Morgen gaan we weer verder noordwaarts maar weten nu nog niet waar uit te komen.

26 september 2010. : Camperplaats Saint Laurent de la Pree

Vanmorgen om acht gewekt door een fel zonnetje wat de gehel dag verder zo zou blijven schijnen. Echt kostelijk rond deze tijd van het jaar. Snel ingepakt, bijna te snel omdat we vergeten waren de stelpoten in te draaien. Hier moeten we toch beter op letten, want het gaat natuurlijk een keer fout. Maar goed, Ada zag het toen ze vanuit het toilet naar de camper liep, terwijl ik al op de bestuurdersstoel zat.
We zijn over de grote brug gereden die we gisteren passeerden toen we naar Rochefort fietsten. Bovenop had je werkelijk een super uitzicht. We hadden niet echt een camperplek in gedachten maar bij het rondtouren kwamen we uit in Saint Laurent de la Pree. Toevallig kwamen we uit op een mooi grasveld waar je mocht parkeren omdat er een heus festival was.
Voor ons uitstekend want plaats genoeg. Op het festival stonden diverse standjes en kon je de werkzaamheden van diverse ambachten bekijken. Ada was natuurlijk zeer geinteresseerd in de mosselen en oesters. Even waanden we ons even thuis doordat het leek of we een dweilband hoorden die soms dezelfde liedjes ten gehore bracht.
Na de koffie zijn we op de fiets gestapt en via fietspaden en rustige weggetjes uitgekomen in Fouras, een vrij grote en bekende badplaats. Wel te zien ook overigens want het was er aardig druk. Ook de winkeltjes waren open. Aan de kop van de plaats stond een klein fort waar we gegeten hebben. Hierna zijn we naar Ponte de la Fumee, het uiterste puntje, gereden waar je een blik had op het Fort Enet". Even verderop kon je ook nog net het fort Boyard waarnemen.
Bij laag water ben ik zelfs naar het fort gereden over een pad wat nauwelijks iets met een weg te maken heeft. Aan weerskanten was het een drukte van jewelste van mensen die oesters aan het rapen of steken waren.
Ook de profesionele kwekers waren met tractoren aardig in de weer om de enorme velden te bewerken. Werkelijk met volle emmers ging de gewone man huiswaarts. Wel leuk om over dit pad te rijden, maar wel zwaar door de vele keien en kuilen. Ada bleef ondertussen aan de kade om in het zonnetje te genieten van de uitzichten, waaronder ook de brug naar Ile d`Re. Na een lekker appeltje en yoghurtpapje, zijn we via de andere kant teruggereden. Het was een leuk tochtje.
Aangekomen op de camperplek hebben we de festiviteiten nog bezocht en zijn daarna lekker gaan genieten van het nog steeds volop schijnende zonnetje. Morgen blijven we ook nog hier en fietsen dan naar het noorden.

27 september 2010. : Camperplaats Saint Laurent de la Pree

Vanmorgen opgeschrikt door luid getoeter, en wat blijkt er komt een komplete circus aangereden. Niet zo maar een circus want de ene na de andere vrachtwagen kwam binnenrijden op het stuk grasveld waar wij dachten lekker rustig te staan.
Opvallen bij de combinaties was dat er achter de truck wel 3 tot 4 aanhangers hingen. Denk niet dat dit in Nederland goedgekeurd zou zijn.
Na een tijdje werden we met een boze blik kenbaar gemaakt dat we wel heel erg in de weg stonden. Geen probleem hoor zetten we hem even ergens anders. Ada naar het gemeentehuis of we goedkeuring kregen op het tegenover gelegen terrein mochten staan. uitslag: geen probleem
Na een en ander aangezien te hebben zijn we, zoals gisteren gezegd, naar het noorden gefietst richting La Rochelle. De tocht ging weer over aangelegde fietspaden en smalle polderweggetjes. Bordaanduiding zou wel wat beter kunnen overigens want vele bordjes staan echt verscholen achter metershoog gras of struiken.
In Les Boucholeurs bij de jachthaven hebben we gegeten. Bij en naast de capitanerie is een gratis camperplaats met vakindeling welke gratis zijn. Er kunnen er een tiental staan en sani is aanwezig (geen stroom). Ook zijn er toiletten waar je gebruik van kunt maken.
Na het opladen van de fiets zijn we verder gereden via een mooi pad naar de plaats Chatelaillon-Plage. Op een gegeven moment konden we niet verder door werkzaamheden aan het fietspad, waarop we besloten terug te fietsen. Omdat we niet dezelfde weg terug wilden fietsen zijn we op eigen orientatie teruggereden.
Dit viel niet altijd even goed uit en moesten diverse keren omdraaien omdat we ons vastreden. Er waren in bovengenoemde twee plaatsen vele stukken strand waar het in de zomer aardig druk zal zijn. Nadeel is volgens ons wel het enorme stuk strand wat je overmoet steken om bij eb natte voeten te halen.
Ook hier weer vele mensen die op oesterstrooptocht waren.Het weer was weer super vandaag. Rond de klok van 5 uur kwam er ineens bewolking en zeiden we tegen elkaar "het mooie weer is op", maar gelukkig, nu zeven uur in de avond, ziet de lucht er weer helder uit en waarschijnlijk ook voor morgen.
We gaan zo lanzamerhand aardig in de richting van Ile d`Re waar we heerlijk verder hopen te fietsen.

28 september 2010. : Camperplaats Aytre ( 46.11366, -01.12313 )

Vanmorgen vertrokken uit Saint Laurent de la Pree. Al vroeg overigens, want we stonden op een grasveldje waarvan de ingang rond de klok van acht uur verspert zou zijn. Via wegen langs de kust zijn we aangekomen in Aytre, waar we een mooie gratis camperplaats vonden direct aan de kust. Ook voorzieningen zijn er behalve stroom
Net nadat we ons geinstalleerd hadden raakten we in gesprek met een Nederlander die hier vaak kwam. Hij vertelde ons van het drama dat hier in februari had plaatsgevonden.
In februari was hier een enorm zware storm geweest die zorgde voor een vloedgolf van twee en een halve waardoor er twee campings totaal verwoest zijn. Ik heb hier wat foto`s van gemaakt en als je dit ziet kun je zien wat een geweld water heeft. Werkelijk alles is kapot. Nog steeds is men bezig de puinhopen op te ruimen.
Werkelijk geen oude inwoner kan zich herinneren dat zoiets ooit hier gebeurd is. Op het eiland Ile`d Re bleken er toen 50 mensen omgekomen te zijn en langs dit stuk kust 30.
Na de koffie zijn we naar La Rochelle gefiets via een fietspad direct aan de kust. Een heel mooie plaats La Rochelle, waar vele mooie monumenten te vinden zijn. Langs 1 van de haventjes hebben we lekker in het zonnetje gelunchd.
Hierna zijn we naar de oprit van het eiland Ile d Re gefietst. Via via zijn we weer terecht gekomen in La Rochelle, waar we nog wat rondgetoerd hebben. De vele havens die deze plaat kent liggen werkelijk stampvol met motorboten en jachten. Gelukkig denkt ook deze plaats aan de fietser door de goed aangelegde fietspaden.
Kwamen we op de vele camperplaatsen geen Nederlanders tegen, nu stonden we ineens met z`n drieen achter elkaar zodat we weer eens lekker konden ouwehoeren.
Zoals ik al zei was het vandaag weer schitterend weer. Morgen vertrekken we naar Ile d`Re

29 september 2010. Camperplaats op camping BoisHenri4

Vanmorgen het eiland Ile d`Re opgereden via de tolbrug welke voor een retoutje 9,00 euro kost. Hier zijn niet echt veel camperplekken zodat we eens zijn gaan kijken. De eerste de beste in Rivedoux Plage bleek vol te staan. Hier hadden we sowiezo niet gaan staan vanwege de bekrompen plekken.
Je stond werkelijk een halve meter van elkaar zodat je nog net de deur open kon doen. De volgende camperplek was Saint Martin de Re. Hier was wel plaats maar kostte tien euro zonder enige voorziening, behalve lozen. Onderweg hebben we campings gezien die een goedkoper tarief hanteren inclusief alles, dus toch maar weer verder.
Vlakbij Couarde sur mer vonden we een camping "boisHenri4", waar we 9,20 euro moesten betalen all in, zelfs internet. Na instalatie zijn we gaan fietsen op het eiland wat veloe fietsmogelijkheden kent. Via de camping zaten we al snel op een fietspad dat ons bij Saint Martin de Re. Dit blijkt een enorme versting te zijn zoals we er al meerdere hebben gezien.
De kwaliteit van deze was echter een stuk beter. In de binnenstad was het een gezellige drukte bij de haventjes en de terrasjes zaten aardig vol. Hierna zijn we naar La Flotte gereden om vandaaruit naar de andere kant van het eiland te gaan om daar verder het fietspad te volgen. Bijna terug bij de camping zijn we weer naar de andere kant gefietst om uit te komen bij Loix.
Dit hebben we ook rondgefietst over pad wat continue langs de dijk liep. Ook nu was het weer eb zodat er een enorme vlakte ontstond waar je amper water zag en de bootjes troosteloos in de blubber lagen.
Na nog even koffie gedronken te hebben zijn we terug gegaan naar de camper en hebben, nu we alle voorzieningen hebben, weer even de poets door de camper gehaald en de nodige wasjes gedaan.
Internet hebben we ook dus gaan we vanavond eens lekker intermeppen. Morgen gaan we naar het uiterste puntje waar een gratis camperplaats blijkt te zijn. Of we hier, gezien het grote aantal campers, terecht kunnen moeten we afwachten.

30 september 2010. : Camperplaats Saint Clement des Balaines ( 46.22741, -1.54645 )

Ondanks dat de weersvooruitzichten slecht waren, scheen het zonnetje rond de klok van acht uur al voplop. Komt uiteraard goed uit omdat we het noordelijke deel van het eiland wilden gaan fietsen.
Maar eerst nog even met de camper naar het noorden natuurlijk. We kwamen uit op de camperplaats in Saint Clement des Balaines. Een leuke camperplaats waar nog volop plaats was. De kosten bedroegen voor 1 dag 7,00 euro en voor 2 dagen 12 euro.
Sanizuil aanwezig en loospunt. Ook zitten er op de zuil twee stroomaansluitingen. Dit alles gratis.
Om de camperplaats op te rijden gaf nog enige problemen, daar er een betaalautomaat stond die onze bankkaart niet accepteerde. Ja, dan moet je even op zoek naar een bereidwillige Fransman om die even met zijn kaart en na contante betaling, ons binnen kon laten.
Nog steeds scheen het zonnetje heerlijk al kwam er al wat sluierbewolking aandrijven. Toch vertrokken we met korte broek en T shirt. Eerst naar de vuurtoren "Phare les Bains". Een gezellige drukte aan de voet van de vuurtoren met diverse winkeltjes en terrasjes.
Na 257 traptreden stond ik boven en had werkelijk een schitterend uitzicht over de omgeving. Ada bleef met Boemer beneden, maar reageerde heftig op mijn fluitje van boven, al wist hij niet waar vandaan, want wie kijkt er nu zeventig meter omhoog.
Na 257 treden was ik weer beneden en zijn we verder gegaan naar de plaats Les Portes en Re waar we langs het strand hebben gegeten. Het is toch nog toe nog wel het leukste stukje fietsen geweest.
Na het eten verder gefietst naar La Patache om vandaaruit dwars door een natuurgebied weer terug te gaan naar de camper. Reden was dat het er nogal dreigend uit ging zien en we de was, die gisterenavond niet droog gekomen was, buiten hing.
Het viel achteraf allemaal wel mee, zodat we na een uurtje toch weer op de fiets zijn gestapt om naar de plaats Ars en Re te fietsen waar we op de pier nog heerlijk in het zonnetje hebben gezeten. In dit plaatsje stond een opmerkelijk kerkje en dan met name de toren zelf.
Na nog wat rondgetoerd te hebben is Ada nog naar de kapper geweest in St Clement des Balaines en heeft weer een kort koppie.
Het regent en waait op dit moment en de vooruitzichten voor morgen zijn wat minder. Ook niet erg, houden we lekker een rustdagje en gaan ons eens verdiepen in het regeer en gedoogakkoord.

1 oktober 2010. : Camperplaats op camping Saint Clement des Balaines

Vandaag enorm veel wind met af en toe een buitje, waardoor we genoodzaakt waren een dagje in de camper te blijven. De temperatuur is overigens nog wel zo dat we tussendoor nog wel buiten zijn geweest om de beentjes te strekken.
In de plaats zelf is weinig tot niets te beleven wat natuurlijk ook komt door het seizoenseinde wat hier al van kracht is en zeker met dit weer. Gefietst hebben we dan ook niet.
Gelukkig hadden we stroom genoeg om de TV aan te doen zodat we ons op de hoogte konden houden van de politieke gebeurtenissen. Wel ben ik nog even naar het strand geweest hopende een ruige kust te zien door de harde wind. Dit viel wat tegen, ook al omdat het laag water was.
Ook hier weer diverse bunkers die bijna van de duinen afvallen door de afkalving van de duinen.
Morgen gaan we het eiland weer verlaten en gaan richting de "Vendee". Laten we duimen dat het weer zich weer van de goede kant laat zien.

2 oktober 2010. : Camperplaats Lauziere Porte du Plomp

Vanmorgen het eiland Ile d`Re verlaten. Nog net voor de brug even op een parkeerterrein gestaan voor de koffie en nog even een foto van de brug gemaakt. Direct na de brug zijn we afgeslagen om via binnenweggetjes langs de kust te gaan rijden.
Een bestemming hadden we niet daar we vast wel iets tegen zouden komen. Via een buitenwijk van La Rochelle kwamen we eerst langs l`Houmeau waar we al snel dierect bij de kust uitkwamen.
Helaas mochten we hier niet staan. Verder dus naar het plaatsje daarna t.w Nieul sur Mer. Deze plaats bleek niet echt aan de kust te liggen zodat we doorgereden zijn naar Lauziere. Hier zagen we een bordje "Porte du Plomp.
Hier aangekomen kwamen we terecht bij een leuk parkeerterrein waar je 24 uur mocht staan. Gek genoeg bleek dit aan hetzelfde haventje te zijn als van l`Houmeau. Je kon via een klein bruggetje aan de andere kant komen.
Het weer was echt schitterend en de temperatuur liep al snel op naar de 25 graden. Het was zelfs benauwd. Via een fietspad direct langs de kust kwamen we in La pelle om uit te koemn in Esnades.
Ook onderweg kwamen we diverse parkeerplaatsen tegen waar we eventueel zouden kunnen gaan staan. Zoals we eerder zagen in Aytre heeft ook hier de storm van februari flink huisgehouden daar we vele vernielingen zagen.
Via de plaats Esnandes zijn we over een mooi fietspad weer teruggereden naar de camperplaats om daarna via het bekende bruggetje naar het begin van de brug naar Ile d`Re gefiets zijn.
Ik kon de verleiding niet weerstaan en ben alleen de brug over gefietst. Het viel me mee, maar dat kan ook niet anders met zo`n conditie. Wel erg hoog trouwens als je op het hoogste punt even over de railing kijkt.
Terug op de camperplaats werden we verrast met een flink aantal bijzonder automobielen ( zie foto`s), wel leuk om te zien. Geluid maakten ze in ieder geval genoeg, toen ze weggingen leek het wel of er enkele F16`s opstegen.

3 oktober 2010. : Camperplaats Lauziere Porte du Plomp

We zouden vanmorgen vertrokken zijn, maar de vooruitzichten van het weer deden ons besluiten dan toch nog maar een dagje hier te blijven staan. Het was wel droog, maar er stond enorm veel wind zodat fietsen voor Ada niet te doen was.
Toch zijn we vanmiddag toen het weer iets opklaarde op de fiets gestapt en via een fietspad door het binnenland naar La Rochelle gereden waar toevallig een rommelmarkt was.
Na hier wat rondgeslenterd te hebben zijn we weer teruggereden naar de camper via een andere route. Gelukkig hebben we truus die ons keurig thuisbrengt over een fietsroute. Amper thuis begon het weer te regenen.
Het is overigens niet koud want met 22 graden kunnen we nog steeds in een korte broek en T shirt rondlopen en fietsen. Morgen dwalen we, als we verder noordwaarts gaan, even van de route af om LPG te tanken.
Met Boemer gaat het ook uitstekend, geen diaree of andere problemen tot nog toe.( even afkloppen).

4 oktober 2010. : Camperplaats L`Aiguillon ( 46.33159, -01.30797 )

Vandaag dierendag dus zal Boemer een klein beetje verwend worden. Nu doen we hem al een groot plezier met fietsen, maar zullen ook aan zijn buikje denken door iets lekkers te maken.
Afgelopen nacht was een winderig nachtje waarin we aardig op de wieletjes stonden te schudden. Het begon al tijdens de late uitzending van 24 die we vanuit bed lagen te bekijken. Helaas moesten we halverwege afhaken om niet voor het probleem te staan dat de schotel van dak waaide, dus toch maar naar beneden gedaan.
De regen ontbrak ook hier niet bij en dat bleef de gehele dag zo. Wel goed weer om te rijden naar de volgende camperplaats in L`Aiguillon. Eerst moesten we naar Lucon waar we LPG moesten tanken. Het was wel even omrijden, maar dat komt omdat er hier in de buurt weinig LPG stations zijn.
Na de tankbeurt zijn we nog even langs de Mac gereden om het dagboek te uploaden. Helaas zonder foto`s daar de verbining wel heel erg traag bleek.
L`Aiguillon was dus de eerste camperplek die we aandeden in de Vendee. De camperplaats zal bij goed weer best gezellig zijn. Je staat direct aan het water waar zeilles gegeven wordt aan kinderen. Kosten 5 euro met een aparte zuil voor water en stroom waar je apart voor moet betalen.
De rest van de dag binnen gezeten door de regen.

5 oktober 2010. : Camperplaats Jard sur Mer ( 46.41056, -01.59340 )

Ook vandaag weer een gehele dag regen zodat we wat zijn gaan toeren met de camper. Even hebben we nog gedacht terug te rijden richting Bordeaux, maar ook daar bleek het slecht weer te zijn.
Eerst zijn we naar de punt bij L`Aiguillon gereden, toen langs de kustweg naar La Trance sur Mer. Bij de Phare met uit uitzicht op de ruwe zee koffie gedronken.
In Saint Vincent sur Lard aan het strand gestaan waar we hebben zitten genieten van de surfers en Kite surfers die met dit weer zich lekker uit konden leven. We wilden hier overnachten maar hebben dit toch maar niet gedaan vanwege de stormachtige wind.
Hierna zijn we naar Jard sur Mer gereden waar een camperplaats ook direcht aan zee lag. Wij hebben gekozen voor de parking in de plaats zelf. We zagen geen borden dat het verboden was, dus hebben de gok maar genomen. Tussen de buien door wat gewandeld door het plaatsje en het toeristenburo geplunderd met info over de Vendee.
s`Avonds hebben we lekker pannekoeken gegeten.

6 oktober 2010. : Camperplaats Talmont saint Hilaire ( 46.46757, -1.61728 )

Opnieuw regen, maar beduidend minder dan de afgelopen twee dagen en een stuk minder wind. Koud is het helemaal niet want de korte broek blijft nog steeds aan het kontje.
We hebben lekker uitgeslapen en zijn daarna vertrokken. Eerst even langs de haven van Jard sur Mer om vervolgens langs de kust te rijden naar Talmont saint Hilaire. Een redelijk grote plaats met winkels en een jachthaven.
De camperplaats zelf ligt er mooi bij en iedereen kan een stukje gras voor zijn camper opeisen. Vanuit de stoel hadden we een uitzcht op een ruine en grote kerk.
Kosten van de camperplaats zijn 5 euro met een sanizuil voor water en stroom waar je apart 3 euro voor moet betalen. Ook nu was het nog geen weer om te gaan fietsen, wel hebben we wat gewandeld door de plaats zelf. Genoeg routes hier in de Vendee zodat we hier zeker nog een keer terugkomen.

7 oktober 2010. : Camperplaats Talmont saint Hilaire

Vannacht was niet zo leuk. Om vijf uur in de nacht ging de telefoon over van ons eigen huis. Het alarm bleek afgegaan te zijn zodat ik daar automatisch een melding van kreeg via de mobiele telefoon.
Daar lig je dan en kan niets doen. Vervelender was ook nog dat we onze huisbewaardster niet konden bereiken omdat we geen telefoonnummer hadden. Hadden dit wel maar jullie weten nog wel van die kapotte telefoon he.
Om zeven uur toch maar zoonlief gebeld met de vraag of hij even het telefoonnummer van Alice kon opzoeken. Gelukkig was hij al onderweg naar zijn werk zodat we niet lang op het nummer hoefden te wachten.
Toch Alice maar gebeld die even zou gaan kijken. Kan me voorstellen dat je met knikkende knieen de deur open gaat doen, maar het nieuws terug was goed, want er was niet ingebroken. Hoe het af heeft kunnen gaan weten we niet, maar vinden dat op dit moment ook niet belangrijk.
Door alle commotie waren we vrij vroeg op, maar goed ook want de eerste zonnestralen kwamen al aan de hemel. Goed weer dus vandaag.
We hebben de tocht langs de kust gemaakt via een mooi aangelegd fietspad naar Les Sables d`Olonne. Wel waren er wat klimmetjes bij maar het was werkelijk fantastisch.
Na 50 kilometer waren we weer terug bij de camper en hebben op het grasveld lekker zitten genieten van een lekkere coupe caramelijs.
Hopelijk worden we morgenvroeg weer gewekt door een zonnetje zodat we weer lekker kunnen genieten

8 oktober 2010. : Camperplaats St Gilles Croix en Vie ( 46.70300, -01.94730 )

Vandaag zeer warm, wel veel wind. Om 8:30 uur vertrokken voor een toeristische route langs de kust naar St Gilles Croix en Vie. De Vie is een riviertje die door de plaats zelf loopt. Eerst zijn we nog langs de Mac geweest om het dagboek weer te updaten.
De camperplaats is groot, in die zin dat hij vrij lang is. Kosten van de camperplaats 5 euro voor de nacht. Water te verkrijgen door een munt te kopen bij het toeristenburo. Lozen is gratis.
Na het middageten zijn we terug gefietst naar Bretignolles sur Mer, een echte toeristenplaats. De tocht was mooi, dwars door de duinen, bos en langs de kust over de enorme boulevard.
Bij de jachthaven hebben we heerlijk op een bankje gezeten, genietend van alles wat aan ons voorbij ging. In die tussentijd heeft de fiets staan te laden aan een steiger van jachten.
Boemer is ook aan zijn trekken gekomen doordat er aardig wat soortgenootjes langskwamen. Ook heeft hij nog zijn loopvermogen getest op het strand wat wel interessant was. De zee echter vindt hij maar niets.

9 oktober 2010. : Camperplaats Plage perneau ( 46.72725, -01.99035 )

Prachtig warm weer. Om 8:30 eerst even lekker wezen shoppen in een enorm winkelcentrum waar je ogen te kort kwam. Na het eten zijn we weer langs de werkelijk prachtige kust gaan fietsen. De Vendee is werklelijk een waar fietsparadijs voor fietsers, ook voor mountainbikers trouwens. Bij Plage Perneau kwamen we tijdens de fietsrit een mooi camperplek tegen.
Ik ben toen alleen teruggereden om de camper te halen. Na weer geinstalleerd te zijn en koffie gedronken te hebben zijn we weer verder noordwaarts gereden naar de plaats Plages des Demoiselles, ook weer een enorm toeristische plaats met een superlange boulevard tot St Jean de Monts. ( camperplaats 46.79520 W2.08029 )
De terugweg ging niet zoals verwacht doordat we een afslag vergeten waren en zodoende een verkeerde richting uitreden om bij de camper te komen. Bij deze camperplaats had je een prachtig zicht op de zee met zijn enorme golven.

10 oktober 2010. ; Camperplaats La Barre de Monts

Slecht geslapen vannacht. Op een camping, zo`n anderhalve km van ons vandaan hadden ze waarschijnlijk een super groot feest met wel heel veel harde muziek. Bij ons duurt dat meestal tot 1 uur in de nacht, nee hoor hier ging de knop pas om tegen vijf uur.
Dit keer is het half bewolkt maar nog steeds een zeer aangename temperatuur. Om 9:15 uur vertrokken. De camperplaatsen in St Jean de Monts en Notre Dames de Monts bevielen niet echt en hebben de camper daarom bij de boulevard op een gewone parkeerplaats gezet met de gedachte van "we komen onderweg nog wel iets tegen". Het laatste stukje Vendee was een echte bosroute tot aan La Barre de Monts waar de brug ligt naar I`le Noirmoutier.
Ook nu ben ik weer alleen teruggereden om de camper te halen. We hebben hem direct aan de kust weggezet met uitzicht op de brug en een enorm strand waar velen aan het kitesurfen zijn en op de strand vele strandzeilers.
Morgen gaan we aan de laatste week beginnen en zakken dan langzaam af richting huis. Ondertussen hebben we al zo`n 800 kilometer afgelegd met de fiets. Ook gaan we onze grote en vooral kleinkindjes missen en zullen toch weer blij zijn ze in de armen te sluiten en lekker te knuffelen.

11 oktober 2010. : Camperplaats L`Epine ( 46.98073, -02.26401 )

Vanmorgen na een zeer rustige nacht en een stralend begin van de dag, vertrokken en op zoek naar onze voorlopig laatste camperplaats alvorens richting huis te vertrekken.
Gaandeweg het ritje kwam er steeds meer bewolking opzetten ondanks dat men een zonnig dagje voorspeld had. Eerst hebben we de camperplek bezocht die direct naast de eerste afslag bij de brug naar het eiland I`Le Noiremoutier. Hier stond je wel direct aan zee maar wel ontzettend veel wind.
Die wind bleek al bij het rijden en zou de gehele dag voortduren. Hierna doorgereden naar een camperplaats bij L`Epine. Hier aangekomen bleek de camperplaats op en rond de duinen, gesloten te zijn voor campers vanwege een aangebrachtte hoogtebalk.
Dan maar terug naar een andere plaats 6.5 km terug. Zo ver kwamen we niet want amper 2 km terug kwamen we een gloednieuwe camperplaats tegen ook in L`Epine. Deze was erg mooi en kosste maar zeven euro waar je van alle voorzieningen gratis gebruik van kon maken, stroom,water, lozen en zelfs een mooi toiletgebouwtje.
Gelijk maar even ingegeven in de Tom Tom met coordinaten.Om binnen te komen door de slagboom gaf net als die andere keer weer problemen omdat we niet over de goede bankkaart beschikken. Zodra we thuis zijn gaan we dit toch maar eens anders regelen.
Voor het middageten zijn we even de plaats zelf ingereden en ook hier zie je dat het vacantieseizoen echt voorbij is. Dit viel trouwens al vaak op bij diverse fietstochtjes door de ontzettend vele vacantiehuisjes die liggen te wachten op de volgende zomer.
Na het eten zijn we op de fiets gestapt om een tocht over het noordelijke deel te maken. Ditmaal niet zoals de afgelopen vier weken in korte broek en T Shirt, maar met lange broek en jas aan. Dit kwam voornamelijk door de enorme wind die er stond.
Eerst naar Nourmoutier en L`Ile, de grootste plaats op het eiland. Daarna via een leuk pad naar l`Herbaudiere, via de kust en een stuk bos naar le Viell. Vanaf hier zagen we de kustlijn van Bretagne. Verder door het prive bos "Bois de la Choise". dwars door een natuurgebied om vervolgens weer aan te komen in Noirmoutier.
Inmiddels was de zon ook weer volop aanwezig zodat de jassen weer uitgingen en thuis aangekomen kwam ook de korte broek weer in beeld.
Na de fietsrit hebben weer lekker in het zonnetje gezeten. s`Avonds koelt het inmiddels aardig af zodat van buiten zitten niets komt. Morgen blijven we hier ook staan.

12 oktober 2010

Wederom een prachtige dag met een strak blauwe hemel en uitstekende temperaturen. Na het ontbijt ben ik even naar de Super U gereden, anderhalver km terug, om een aanhangwagentje lekkere chips te halen. Helaas konden er maar 20 zakken in Boemers mandje, maar genoeg om de komende tijd lekker van die chppies te genieten. Ze zijn echt super lekker, vandaar.
Na eerst van de koffie genoten te hebben zijn we aan onze laatste fietstocht in de Vendee begonnen. De Vendee is een echt fietsparadijs gebleken en komen dan ook zeker terug, om de vele tochten die we nog in petto hebben, te maken.
De tocht begon door het Bois des Eloux", langs de kust, door kleine dorpjes, om uit de komen in Barbatre. Hiervandaan zijn we naar het uiterste puntje "pointe de la Flosse" gereden onder de brug. Hier waren we ook bij aankomst op het eiland al geweest omdat hier een aantal campers stonden.
Hier hebben we op een plekje uit de wind, want weer stond er aardig wat wind, lekker genoten van een frans stokbrood.
De terugweg hebben we via de andere kant van het eiland gereden via een fietspad direct langs de kustlijn. Onderweg kwamen we langs het punt "Passage du Gois",waar je met de auto via een weg bij laag water aan het vaste land kan komen. We waren net iets te vroeg om het te kunnen zien. Wel zagen we al de contouren van de weg.
Hierna verder door een streek waar vele oestertelers hun werkzaamheden uitvoeren. Door de plaats La Gueriniere , waar ook een mooie camperplaats was, terug naar de camper waar we de rest van de middag lekker in de tuinstoelen van het zonnetje hebben zitten genieten.
Vanavond naar het Nederlands elftal kijken om na lekker geslapen te hebben de terugreis te gaan beginnen. Het is hiervandaan nog 970 km naar huis, maar willen dit op ons gemak in drie dagen doen.

13 oktober 2010. : Camperplaats Villers Bocage ( 49.08008, -00.66092 )

Veel wind, zon en bewolkt. Om 8:30 uur aan de terugreis begonnen richting huis. Via Bourgneuf en Rez zijn we Bretagne binnen gereden. Bij Nantes de snelweg op naar Rennes en over de A84 langs Le Mont St Michel. Bij Avranches verder de A84 richting Cean. Na 350 km houden we het voor gezien, het was ondertussen 15:00 uur, en vonden een camperplaats in Villers Bocage om te slapen. Na de koffie door de plaats gewandeld met jas aan daar het erg frisjes aanvoelde als de zon weg was.

14 oktober 2010. Camperplaats Doullens ( 50.15390, 02.34260 )

Vanmorgen de reis naar huis verder aangevangen. Via Cean, Rouen. Hier moesten we dwars door het centrum met veel drukte. We hebben s`middags, het was mooi weer geworden, in Forges Les Eaux gestaan en nog wat van het zonnetje genoten. Na de douch en warme maaltijd zijn we om 17:30 uur weer verder gaan rijden. Doullens, een plaats waar we vorig jaar ook een keer gestaan hebben, was het slaappunt. Dit was een erg leuke rit over de binnenwegen, bijna geen verkeer en prachtige uitzichten.

15 oktober 2010

Om half drie waren we thuis. We kunnen terugkijken op een prachtige vijf weekse reis in Frankrijk. Het weer was werkelijk fantastisch en we zouden bijna kunnen zeggen dat het zelfs in de zomermaanden slechter zouden kunnen treffen. We hebben slechts 2 volle dagen regen gehad en 1 halve dag. De rest was echt super. Ook het aantal km met de fiets viel niet tegen. Met de fiets hebben we 900 km afgelegd, terwijl de teller van de camper bleef steken op 2552 km.
Aan staangeld waren we in die 5 weken per dag gemiddeld 2,65 euro kwijt.
Waar onze volgende reis ons zal brengen gaan we in de komende wintermaanden eens goed uitpuzzelen.