Reis naar Bourgondie

Maandag 29 maart. ; Camperplaats Givet ( 50.14291, 04.82611 )

Maandagavond 29 maart om half zeven vertrokken uit Etten Leur, waar we opgepast hebben op onze kleinzoon. De eindbestemming voor die avond zou worden Givet, waar we vorig jaar ook een keer gestaan hebben.
Ditmaal was het een andere plaats, n.m bij het zwembad. Voorzieningen waren er wel, zoals stroom, water en lozen. Voor deze opties moet je een munt halen bij de naastgelegen camping.
Gebruik van de toiletten enz zou ik persoonlijk afraden, want het is er zelfs te vies om er iets over te schrijven.
Dinsdagmorgen zijn we verder gereden richting onze bestemming vanwaaruit we de fietstochten willen beginnen. Omdat de rug een beetje ging protesteren zijn we bij Nogent sur Seine gestopt. Hier vonden we eencamperplaats bij een municipalcamping. Ook hier waren voorzieningen zoals stroom, water en lozen. Kosten waren hier niet aan verbonden. Stroom kon je aftappen voor drie uur. Mocht je langer gebruik maken, diende je dit te melden bij de receptie van de camping.
Waarschijnlijk zou je dan bij moeten gaan betalen. vanmiddag begon zelfs de zon zijn best te doen.Dit duurde tot half vijf, waarna de regen weer tevoorschijn kwam Morgen gaan we weer verder.

Dinsdag 30 maart. : Camperplaats Nogent sur Seine ( 48.50388, 03.50888 )

Vandaag aangekomen in Nogent sur Seine, waar we na enkele uurtjes rijden lekker niets gedaan hebben. Het weer was ook niet je van het dus konden ook eigenlijk niets

Woensdag 31 maart. : Camperplaats Gurgy ( 47.86399, 3.55474 )

Vandaag aangekomen in Gurgy, een plaats boven Auxerre. De camperplaats lag hier direct aan het water. Voorzieningen waren er ook in de vorm van een sanizuil. Wel duur trouwens, drie euro voor 1 uur stroom en 3 euro voor 10 minuten water. Nu hebben we maar een tank van 100 liter dus met de rest hebben we de rivier maar bijgevuld. Het weer was met vlagen. Af en toe en bui en dan kon je weer lekker in het zonnetje zitten. Gefiets hebben we ook nog.

Donderdag 1 april. : Camperplaats Auxerre ( 47.79764, 03.57681 )

Vanmorgen zijn we aangekomen in Auxerre. Veel gereden hebben we niet, slechts een luttele tien kilometer. Auxerre is een schitterende stad waar wel het een en ander te bezichtigen is. Ik, als kerkenliefhebber kwam hier wel aan m`n trekken. Het enige wat ik in de cathedralen miste waren de meestal aanwezige magnifieke orgels. Wel waren er wat kleinere, maar niet wat je verwacht zou hebben. De camperplaats ligt direct aan het water. Voorzieningen zijn er niet. Wel kun je er gratis gebruik maken van internet, wat we dus ook dankbaar aannemen. Na de wandeling door de stad hebben we gegeten en zijn op de fiets gestapt richting Vaux over de aanwezige voie Verte. Het weer is uitstekend, zit zonder jas aan de waterkant te meppen en dit stukje te schrijven, terwijl de chef kokkin bezig is de maaltijd te bereiden en tegelijkertijd naar de bold kijken. Iets wat je natuurlijki niet mag missen. Met Boemer gaat het nog steeds uitstekend en hij lust het gepasturiseerde eten. Heb trouwens bij de supermarkt Le Clerq gekeken, maar dan kun je zelfs vers vlees uit de koeling kopen, dus achteraf gezien hebben we misschien de koelkast te ver gevuld met dat vlkees van thuis, maar goed.... we zien wel, hebben we altijd iets achter de hand.
Morgen blijven we ook nog hier.

Vrijdag 2 april.

Vanmorgen tot acht uur uitgeslapen en uiteindelijk wakker gemaakt door onze waakhond die nodig zijn behoefte moest doen. Het weer was wederom goed, maar er stond veel wind zodat we besloten andermaal Auxerre te gaan bezichtigen in plaats van te gaan fietsen . Het stikt er werkelijk van de kleine winkeltjes. In een heel klein straatje kwamen we zelfs een werkplaatsje tegen waar men nog met de hand violen aan het maken was. Indrukwekkend om te zien overigens. Na de lunch zijn we wederom gaan lopen en hebben nog wat inkopen gedaan. Boemer ligt intussen uitgeteld op de bank te slapen na de vele kilometertjes.

Zaterdag 3 april

Vandaag was het slecht weer en kwam de regen met bakjes uit de hemel. Hebben daarom lekker lang op bed gelegen en de camper een beetje op orde gemaakt. Ook heb ik de omvormer verplaatst, daar waar de reserve huishoudaccu staat en deze daar op aangesloten. Inmiddels staan we zo`n drie dagen zonder stroom dus gaat het tijd worden dat we een camperplek opzoeken waar een en ander weer bijgeladen kan worden. In de middag klaarde het wat op en zijn we nog gaan wandelen. Dit was echter van korte duur daar het andermaal ging regenen. Wel blijkt het steeds beter te gaan worden dus blijven we moed houden. Gisterenavond lekker de kachel opgestookt zodat het behaaglijk warm was in de camper.
Morgen gaan we verder zuidwaarts. We hebben twee opties, dus horen jullie het wel.

Zondag 4 april. : Camping Vincelles ( 47.70663, 3.63572 )

Vanmorgen vertrokken uit Auxerre. Na een wereldreis van 25 km, aangekomen in Vincelles waar we nu op een 4 sterrencamping staan. Enerzijds om weer eens lekker onder de douche te gaan staan en anderzijds om de was van deze week even te draaien. Kosten: 14 euro. Dit waren overigens de eerste kosten voor een staanplek, dus als we dit gemiddelde pakken zitten we nu op 2,euro per dag. De douches waren in ieder geval lekker warm. Aangekomen op de camping kreeg ik even een kleine hartverzakking nadat de laadregelaar die ik vorige week geplaatst had van 300 euro, taal nog teken gaf. Na een snelle blik kwam al snel de vreugde weer naar boven want de 220 kabel bleek uit de laadregelaar gevallen te zijn, en ja dan doet tie het nie nee. Het regent op dit moment wel al is de verwachting dat het vanaf morgen beter gaat worden met veel zon. We zullen zien of de weermannetjes gelijk hebben.Gisteren schreef ik nog dat Boemer niet wilde eten. Welnu gisterenavond at hij in een keer 250 gram vers vlees op. Hoezo eigenwijs een Shih Tzu..
Na de middaglunch kwam het zonnetje een beetje tevoorschijn en zijn we op de fiets gestapt voor een heerlijke rit langs het canal de Nivernais en de Yonne. Hierbij kwamen we diverse kleine plaatsjes tegen. Bij ons zeggen ze wel eens als het niet druk is "je kan er een kanon afschieten". Welnu dat was ook inderdaad zo, want je zag werkelijk niemand. Rond de klok van vier uur waren we weer terug bij de camper en hebben lekker een bakkie gedaan in het zonnetje. Als dit de voorbode is van wat komen gaat qua weer, dan zitten we goed. Op de camping was er ook internet, maar helaas was dit vorige week geinstalleerd waardoor er nog vele problemen waren met de verbindingen. Misschien bij een volgende keer dan maar weer. Het is nu zes uur en moesten als de wiedeweerga naar binnnen door een enorme hagelbui. We zagen de grijze lucht wel aankomen, maar dachten dat het wel mee zou vallen.......niet dus.
Morgen gaan we weer verder zuidwaarts richting Clamency.

Maandag 5 april. : Camperplaats Mailly-Le-Chateau ( 47.59237, 3.63654 )

Vandaag een bijzondere dag. Op de teller is het getal zestig tevoorschijn gekomen. Niet dat ik me nu ook al zestig voel, maar toch... Op naar de zeventig zullen we maar zeggen. Bij het opendoen van de camperdeur kwamen de eerste zonnestralen in m`n ogen. De franse Piet Paulusma had gelijk gehad. Bij het rondturen bleken er ineens wel heeeeeel veel auto`s langs de weg te staan. Aangetrokken door nieuwsgierigheid met ik met Boemer de mensen gaan volgen die allemaal dezelfde richting uitliepen. Wat bleek, er was een werkelijk enorme rommelmarkt langs de Yonne geplaatst. Voor Boemer heb ik een paar speeltjes gekocht, is hij ook weer een paar dagen zoet vooraleer ze gesloopt in de vuilniszak kunnen. Na de koffie hebben we Vincelles verlaten en zijn zuidwaarts afgezakt naar Mailly-Le-Chateau, waar we een leuk plekkie vonden langs het canal de Nivernais. Op een twintigtal meters stond nog een camper, nou ja camper??... de man had in ieder geval geprobeerd er een camper van te maken. Binnen stond, geloof het of niet, zelfs een houtkachel. Heb nog een foto van de camper gemaakt ( zie album Mailly le Chateau). Rond de klok van twaalf uur vertrokken op de fiets naar het noorderlijk gelegen sluisje waar we gisteren geeindigd waren. Hier hebben we op een picknickplaats lekker gelunched met de door Ada voorgebakken broodjes. Boemer had ook trek, maar helaas waren we voor hem alles vergeten, op drinken na natuurlijk want dat hebben we sowiezo altijd bij. Teruggekomen bij de camper, na een ritje van 22 km, ben ik alleen de berg opgegaan naar de vesting die we vanuit de camper konden zien. Het was zo steil, dat zelfs ik als ervaren berggeit, het laatste stukje moets lopen, want zelfs met het kleinste verzetje stokte de adem. Aangekomen op de muur van de vesting had ik een schitterend panorama over diverse hoeken. Terug was het kartstikke leuk, want met een gangetje van zestig naar beneden kruipt toch ook het zweet onder je oksels vandan moet ik zeggen. Gelukkig kwam ik heelhuids beneden en zijn we op de fiets verder zuidwaarts geren langs het kanaal. Onderweg kwamen we langs de beroemde rotsen du Saussois. Hier waren zeer vele ervaren of pasbeginnende bergbeklimmers bezig hun vertrouwen en angst op de proef te stellen. Wel een leuk gezicht trouwens . Hierna zijn we verder gereden naar de plaatsd Chatel-Censoir, waar we lekker in het zonnetje hebben gezeten terwijl Ada's fietsje aan de daar aanwezige stroompaal bij de jachthaven stond op te laden. Om half vijf kwam de camper weer in zicht, net op tijd voor Ada om weer zo`n spannende zeikaflevering van de Bold and Beautifull te zien.Heb nog geprobeerd om de schotel zo te draaien dat ik geen beeld kreeg, maar dit mislukte falicant. Het weer was uitstekend vandaag en ook nu nog, inmiddels bijna half acht, schijnt nog steeds het zonnetje. Morgen blijkt het nog mooier te worden.YEEEEHHHHHHHHHH.
Morgen vertrekken we weer verder zuidwaarts en ik denk uit te komen in Clamency.

Dinsdag 6 april. : Camperplaats Chevroches ( 47.44976, 03.54633 )

Normaal verwachten we altijd wel een probleem tijdens de vacantie. Nu vandaag 6 april was er dat weer zo een. Vanmorgen toen we uit Mailly le Chateau vertrokken rolde het ene na het andere sms bericht binnen, alsmede de gemiste oproepen. Wat bleek, thuis was men in paniek geraakt doordat we gisteren tijdens mijn verjaardag niets van ons hadden laten horen en de kinderen dus geen contact met ons konden krijgen. Na die berichten hebben we gelijk de kinderen opgebeld, die alles in het werk hadden gesteld om ons te zoeken. Bang als dat men was dat er iets gebeurd was had men de ANWB ingeschakeld en zelfs de politie in Auxerre gebeld met het verzoek uit te kijken naar onze camper. Een gesprek met de politie was ook al geregeld. Tot het moment dat we dus die niet ontvangen berichtjes ineens begonnen binnen te stromen. Het blijkt dus dat we op de camperplaats in Mailly le Chateau totaal geen internetverbinding konden vinden en zelf verstoken waren van telefoonverkeer. Vandaar dus de lichtelijke paniek bij het thuisfront. Maar goed,...we zijn er weer.
Van Mailly le Chateau zijn we dus naar Clamency gereden waar we een plek vonden op een op zich leuke plaats waar enkel een loospunt was en waar je water kon bemachtigen ( 47.46219, 03.52298 ). Na de koffie zijn we op de fiets gestapt om eerst een onbeveiligd netwerk te zoeken om nu in ieder geval wel te skypen met de kinderen. Halverwege het dorp wist ik er een te bemachtigen, dus dat was ook geregeld. Hierna zijn we gaan fietsen in zuidelijke richting. Amper 5 kilometer verder kwamen we een camperplek in Chevroches tegen die wel heel mooi was en waar zelfs stroom, en water was. Direct gelegen aan het kanaal. Ikzelf ben toen teruggereden om de camper te halen om op dit plekkie te gaan staan. Probleem was nu weer dat ik sávonds volgens afspraak vijf km moest fietsen om te internetten met de kinderen. Maar goed dat was geen probleem. Teruggekomen van de fietstocht van 40 km was mijn eerste taak even kijken of er toevallig hier een internetverbinding was. Lang hoefde ik niet te zoeken, want bij het opendoen van de camperdeur had ik al een te pakken. Gelukje dus dat we vanuit de camper nu konder internetten en skypen met de kinderen.
Het weer was vandaag fantastisch. De gehele dag een strakblauwe hemel. We hebben zelfs met korte broek en T shirt buiten gezeten. Wat we morgen doen is een beetje afhankelijk van het weer omdat de buurman zei dat het ging regenen. We zullen zien of deze piet paulusma gelijk heeft.

Woensdag 7 april. : Camperplaats Chatillon en Bazois ( 47.04850, 03.65104 )

Vanmorgen vertrokken uit Chevroches waar we heerlijk gestaan hebben, mede dankzij het weer natuurlijk. Vandaag was het beduidend minder. Vannacht heeft het ook af en toe geregend. We hebben nog in twijfel gestaan van blijven we staan of gaan we toch verder. Maar, aangezien het weer toch wel iets beter werd zijn we toch gegaan. We zijn uiteindelijk uitgekomen in Chatillon en Bazois. Ook weer direct aan een haven met op de achtergrond een kasteel. Het is geen officiele camperplek, maar bij aankomst bleken er nog drie te staan, dus ben maar aangeschoven. Van hieruit hebben we toch nog heerlijk kunnen fietsen. Morgen gaan we in ieder geval naar Decize, om vandaaruit de oversteek te maken naar het "Canal du Centre". In Decize zullen we dan ook een beeld geven van de fietstocht langs het "canal du Nivernais". Tegenover ons ligt, zoals we er al vele gezien hebben, een Engelsman die op een boot woont. Dit blijkt bij Engelsen erg in trek te zijn daar we al meerdere mensen gesproken hebben die dit na persionering doen.

Donderdag 8 april. : Camperplaats Decize ( 46.831367, 03.461374 )

Vandaag aangekomen in Decize, een wat grotere plaats dan we de laatste tijd gewend zijn. Ook hebben we weer de nodige boodschapjes gedaan om de voorraad aan te vullen. De camperplaats ligt naast het toeristenbureau, met daarnaast weer het plaatselijke voetbalstadion. Nadat we alles geregeld hadden mzijn we weer gaan fietsen . Ditmaal zijn we noordelijks gegaan omdat we graag de camperplek in Cerce la Tour wilden zien. Deze bleek echter gesloten. Wel was men bezig de zaak in orde te maken voor het nieuwe seizoen. De plek waar we nu staan is groot en er staan nu ongeveer zes campers. Voorzieningen zijn er in de vorm van een sanizuil. Hier wordt je overigens niet blij van want 15 minuten stroom kost je 3,00 euro. En wat moet je met een kwartier???. Belachelijk hoge prijs. Ik heb er dan ook nog geen mens gebruik van zien maken. Wel hebben we vanuit de camper weer internet, dus dat is weer een meevaller en kunnen we weer contacten met de kinderen.

Vrijdag 9 april. : Camperplaats Saint Legiere sur Dheune ( 46.84568, 4.63378 )

Vanmorgen vertrokken uit Decize met redelijk goed weer. Het zonnetje probeerde in ieder geval zijn best te doen om door het mistige landschap door te breken. Op de parkeerplaats waar we stonden was men een markt aan het opbouwen waar we later nog even doorgewandeld hebben. Om negen uur zijn we vertrokken naar het "Canal du Centre". . Eerst hebben we nog even in Autun gekeken. Ook daar was een mooi camperplaats direct aan een meertje. Zouden we honger gehad hebben en geen zin om te koken, dan was het probleem zo opgelost geweest getuige de Macdonalds die amper 20 meter van de camperplek ( 46.95537, 04.31678 ) verwijderd was. Toch zijn we hier niet gebleven omdat voor ons het fietsen beperkt zou zijn gezien de hoogte verschillen. Uiteindelijk zijn we in Saint Legiere sur Dheune beland aan het plaatselijke jachthaventje. We stonden werkelijk schitterend. Het enige wat we moeten betalen is 2,00 euro voor 24 uur stroom en 5,00 euro voor het gebruik van de toiletten en douches. Deze waren trouwens perfect en superclean. In het jachthaventje zelf was het aardig druk met passanten. De eerste blik was al positiever dan aan het "Canal de Nivernais". Het was hier echt gezellig. Ook de fietstocht was super en kwamen hier in die vijendertig km al meer fietsers tegen dan in de 200 km van de Nivernais. Nu heeft ook het weer daarmee te maken natuurlijk, want het zonnetje scheen overdadig. Onderweg hebben we lekker gegeten en de plaats Chagny bekeken. Daar werden we nog aangehouden door de gendarmerie omdat we tegen het verkeer inreden. Na teruggereden te zijn bleek dat een vrachtwagen het bord voor ons onzichtbaar gemaakt had. Teruggekomen op de camperplek hebben we lekker gedouched en heb ik Boemer weer even onder het mes gehad om bij de dames nog meer indruk te maken. En het hielp gelijk want ze kwamen in bosjes naar hem toe, ha,ha,ha. Vanavond hebben we Pizza gegeten, gemaakt door onze pizzaspecialist Ada. Morgen blijven we hier ook nog gezien de vele fietsmogelijkheden die we hier hebben.. Ook nu hebben we weer mazzel dankzij de alfa stick. Zitten weer te intermeppen vanuit de camper

Zaterdag 10 april

Vandaag hebben we de eerste bergetappe gereden. Niet dat dit nu de bedoeling was, maar het kwam gewoon zo uit in de rit die we gemaakt hebben naar Ecuisses. Het leuke op zich was de afdaling van een paar kilometer. Hierna kwamen we weer uit op de Voie Verte. Onderweg hebben we diverse stops gemaakt, want het was toch een aardig ritje met die wind. Vanmiddag waren we rond de klok van half drie terug zodat we nog lekker in het zonnetje hebben kunnen zitten, want het was weer schitterend met het zonnetje. Vanavond heeft de chefkok een bamischotel gemaakt. Ook Boemer heeft er van meegesmuld, al was het voornamelijk de kip die hij interessant vond. Morgen gaan we weer verder en komen uit op de camperplaats in Chalon sur Saone. Hier loopt ook een voie verte naar Chagny. Deze plaats was ook gisteren de eindbestemming van de fietstocht, maar dan vanaf de andere kant. Hopelijk blijft het weer wat we nu hebben, aanhouden. Gisterenavond kwam er nog een Fransman naar ons toe of we gratis voor niets een gasfles wilden hebben. Hij had n.m een boot gekocht in Woudrichem en had hier aan deze fles niets. Ik had hem al in de kofferbak geplaatst, maar dacht achteraf "wat heb ik er eigenlijk aan". We hebben n.m zelf LPG. Na een vraag te hebben gesteld op het camperforum is me al snel duidelijk geworden dat ik hem weer uit de kofferbak moest halen, want zonder een registratiekaartje kan je hem geeneens inwisselen. Ook heb ik nog een Duitser lekker gemaakt voor de Alfastick. Hij had op z`n laptoppie 1 verbinding, terwijl ik er zestien had, waarvan 2 onbeveiligd. Oh ja, vergeet nog even te vermelden dat er in Equisses ook een camperplaats is langs het kanaal (46.76028, 04.52250 ) . Voorzieningen zijn hier niet, behalve dat er afvalbakken staan. Heb er nog een paar foto`s van gemaakt

Zondag 11 april. : Camperplaats Givry ( 46.78012, 04.74840 )

Vanmorgen wederom met schitterend weer vertrokken uit Sanit legiere sur Dheune. Het was de bedoeling op de camperplek in Chalon sur Saone te gaan staan, maar daar aangekomen bleek er een rommelmarkt te zijn en kwamen we niet op de camperplek en reden ons uiteindelijk vast. Na een blik op de tom tom zijn we iets afgezakt naar Givry, waar we een mooie camperplek vonden direct aan het Voie Verte fietspad. Ook de camperplaats was mooi aangelegd. Voorzieningen waren er ook behalve stroom. Ook was er een toiletgebouwdje wat altijd makkelijk is. Na het eten zijn we de voie Verte zuidwaarts gefietst. Duidelijk was te zien dat dit fietspad vroeger een spoorbaan geweest is gezien de vele spoorwachtershuisjes en oude stationnetjes. In Buxy hadden ze er zelfs een toeristenbureau van gemaakt. Vanmiddag stond er enorm veel wind zodat we na 20 km windje mee zijn omgedraaid om vervolgens twintig km terug met de wind vol op kop terug te rijden naar de camperplaats. Vele wijngaarden sierden de voie verte. Onderweg lekker koffie gedronken en de rest van de middag lekker in het zonnetje gezeten. De bewolking komt nu wel opzetten, dus is het maar de vraag of het morgen weer zulk mooi weer zal zijn.
Het is de bedoeling dat we nu richting het "canal du Borgogne" gaan met nog een tussenstop ergens in de buurt tussen Chagny en Chalon sur Saone.
Vanavond eten we kip/kerry en Boemer zijn gebruikelijke maaltje gepasturiseerd vlees. Hij eet het omdat hij honger heeft, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Wel is het leuk dat er op iedere camperplek wel medecamperaars zijn met een doggy, groot en klein.

Maandag 12 april. : Camperplaats Nuit Saint Georges ( 47.13111, 04.95164 )

Vanmorgen vertrokken uit Givry. Ons doel was Seurre. Daar aangekomen hebben we toch besloten er nog een etappe aan vast te knopen, omdat er toch te veel wind stond om te gaan fietsen. Het weer was verder redelijk, al wil die wind maar niet gaan liggen. Door die wind voelt het ook gewoon een stuk kouder aan. We staan nu op de camperplek in Nuit Saint Georges. Het is er aardig druk. Alle voorzieningen zijn er, behalve stroom. Gelukkig zitten na dat ritje van vanmorgen de accu`;s tot hun nek vol, zodat we ons daar de eerste dagen geen zorgen over behoeven te maken. Blijft voor ons nog steeds de vraag of er te fietsen valt langs het "canal de Bourgogne"., dit omdat de boeken aangeven dat men het in de planning heeft. Nou ja, we zien wel. Morgen vertrekken we naar Saint Victor sur Ouches. Vandaaruit kunnen we zowel noordelijk als zuidelijk gaan fietsen met als grote plaats Dijon vlakbij.
Vannacht of eigenlijk vanmorgen vroeg hebben ze het fietstasje met reparatiesetje van m`n fiets gehaald. We hoorden Boemer aanslaan, maar dachten voelen of horen verder niets. Waarschijnlijk was dat de reden van zijn aanslaan. Voortaan toch maar even beter en alerter reageren van onze kant. Bij een Leclerq even gestopt om een ander setje te kopen en gelijk maar even tanken. Maar voor de poort staande moetsen we terug, want we bleken te hoog. De diesel is bij dit soort zaken echt schrikbarend goedkoper. Varierend 1,10/1.11 tegenover gewone pompen langs de weg waar je regelmatig 1.23/1.25 ziet staan. Nu betaalden we bij een Intermarche 115.3. Voorlopig kunnen we weer vooruit.

Dinsdag 13 april. : Camperplaats Saint Victor sur d`Ouches ( 47.23396, 4.74486 )

Vanmorgen vertrokken uit Nuit Saint Georges en via een wijnroute dwars door de Haute Cote de Nuit aangekomen in Saint Victor sur d`Ouches. Het was wel een ervaring het rijden door die smalle bergweggetjes. We hadden speciaal korte route ingegeven zodat we van god en alleman verlaten, een rustig tempo konden rijden. En, geloof het of niet we zijn in die 30 km dat we verder gegaan zijn zegge en schrijve drie auto`s tegengekomen. Bij aankomst in Saint Victor sur d`Ouches vonden we bij een sluisje een heerlijk plekje direct aan het Canal de Bourgogne. Gelukkig zagen we al snel dat er een redelijk goed pad langs het kanaal liep zodat we daarover ook weer gerustgesteld waren. We stonden een dertig km van Dijon. Na enige overwegingen besloten we de tocht van 31 km te gaan maken. In dit geval dus 62, want we moesten ook nog terug uiteraard. Bij aankomst hebben we eerst de kinderen weer ingelicht via een SMS, waar we zaten. Ook dit keer hadden we hier geen telefoonverbinding dus zouden onderweg proberen de opgeslagen SMS te versturen, wat in een later stadium ook gelukt is. Zo zie je maar weer waar die ene keer goed voor is geweest om dat te controleren. Zoals gezegd was het pad goed te fietsen tot Pont de Pany. Hierna kregen we een geasfalteerd pad tot aan Dijon. Vlak voor Dijon hebben we bij het Lac Kir wat rondgereden. Onderweg hebben we een paar keer onze elctrobike van Ada opgeladen. Slechts 1 meneer durfde voor tien minuten stroom twee euro te rekenen. Uiteraard hebben we dit niet betaald. We zijn wel goed voor iedereen, maar niet gek. Het weer was vandaag fantastisch al kregen we net nadat we om half vier thuis waren, een paar druppeltjes op ons dak. Gelukkig is de bui snel overgedreven en schijnt het zonnetje weer. Inmiddels heeft een medecamperaar ook dit stukje ontdekt en staat achter ons. Geeft voor Ada weer een veiliger gevoel. In dit plaatsje zelf is niets te beleven en daar waar je vrijwel in ieder gehucht een bakker tegen komt, is die zelfs hier niet te vinden zodat we morgenochtend op de beschuit moeten. Wel met hagelslagen een laag boter uiteraard. De rest van de dag leven we maar eens een keer van de liefde denk ik.

Woensdag 14 april. : Camperplaats Vandenesse en Auxois ( 47.22034, 04.61738 )

Vanmorgen bij het openen van de camperdeur bleek het enorm mistig te zijn, maar na een uurtje probeerde de zon zich er doorheen te worstelen. Dit lukte zodat het even later wederom een strak blauwe hemel was. Gisteren hadden we noordwaarts gefiets, zodat we nu zuidwaarts zouden gaan. Onderweg was men net bezig een boot te schutten. Nu bleek pas hoe weinig ruimte men over heeft aan de zijkanten, voor en achterkant. Bij enige navraag bleek dat in vroeger tijd de maten van de boten speciaal voor dit soort sluizen aangepast gemaakt werden. Na 21 km kwamen we bij een jachthaventje uit in het plaatsje Vandenesse en Auxois. Hier was een leuk parkeerterrein waar ook een camper stond. Zelfs stroom was er aanwezig. Wel tegen betaling bij de eigenaar van de boor Lady A. Bij enige navraag bleek deze meneer met zijn bootje pas over drie weken terug te zijn. Welnu daar kunnen we met betalen natuurlijk niet op wachten zodat we maar zullen denken....gratis stroom dus. Ook hier lag een super moiie boot. Heb er nog foto`s van gemaakt ( zie album) en het roestvrijstaal schitterde in je ogen. Vanbinnen was het eenenal luxe en comfort. Vanuit hier zijn we op de fiets terug gereden om de camper te halen en inmiddels zit ik dus heerlijk in het zonnetje aan diezelfde jachthaven dit stukje te schrijven. Ada voelt nu haar kuitjes wel. Gistseren 65 km en vandaag weer bijna 45 km hakt er natuurlijk wel in bij haar. Door de aanwezige stroom kunnen we ook alles weer eens lekker laden zoals baterrijen van de laptop, telefoon en fototoestellen. Met Boemer gaat het nog steeds uitstekend en heeft het naar zijn zin. Hij laat dit blijken door als we stoppen gelijk tien rondjes rond de camper te rennen, met het liefst mij erachteraan natuurlijk. Overmorgen gaan we naar Pouillly en Auxois. Deze camperplek ligt ook weer direct aan het haventje en hier blijkt wifi aanwezig te zijn. Komt goed uit want inmiddels lopen we aardig achter met het versturen van hetgeen we de afgelopen dagen gedaan hebben. Het is, schrik niet, tien kilometer hier vandaan. Ook wordt het tijd dat we een super tegen komen om de nodige levensbehoeften aan te vullen. Ook Macdonalds, waar we normaliter gebruik van maken om te intermeppen, zie je hier uiteraard niet want voor een bakker moet ik al zes kilometer rijden op de fiets voor een brood of een lekkere bananensoes. Morgen ga ik alleen een berg beklimmen waar het kasteel van Chateuneuf bovenop ligt. Een hele klim dus of ik het haal lezen jullie morgen.

Donderdag 15 april

Heerlijk geslapen vannacht. Wat een rust hier. We slapen toch uitstekend trouwens. Meestal gaan we even na tienen naar bedje om s`morgens rond de klok van acht uur op te staan. Dit is dan nog omdat Boemer al bij de voordeur zit te wachten om zijn behoefte te doen. Boemer snurkt gelukkig niet, dit in tegenstelling tot het vrouwelijk baasje. t`Is dat er een dakluik boven het slaapgedeelte zit anders zou zeker het plafond stijgen. Andersom hoor ik overigens hetzelfde, maar ik hoor het echt niet. Na de koffie zijn we op de fiets gestapt om onze volgende halte eens te bekijken n.m Pouilly en Auxois. Het weer was weer uitstekend en vertrokken met een strak blauwe hemel. Zelfs de jassen hebben we thuis gelaten. Amper weg kwamen we bij een sluiswachtershuisje waar de eigenaar wel een heel speciale hobby er op na houd. Tal van oude landbouwwerktuigen stonden keurig op rij naast het pad. Ook tal van oude houtkachels vielen te bewonderen. Aan hout is hier overigens geen probleem zeg, jeetje wat een stapels zie je overal. Na een vijftal kilometers stuitten we op de ingang van de ondergrondse kanaaltunnel. Deze heeft een lengte van een 3333 meter. Als je nagaat dat deze kanaaltunnel in 1826 gebouwd is kun je toch wel spreken van een knap staaltje werk. Wel een vreemd idee trouwens dat terwijl je over het fietspad gaat, onder je de schepen varen. Je moet ook wel over goede stuurmanskunst beschikken, want zoals eerder omschreven gaat het allemaal maar net. Wel had ik het geluk dat er juist een boot uitkwam zodat ik een leuke foto kon maken. Aangekomen in Pouilly en Auxois bleek dit een aardige plaats te zijn waar we zelfs de supermarkt aangedaan hebben voor de bekende bananensoezen. Ook hebben we de camperplek bekeken. De eerste was bij de camping waar je 11,50 moet betalen, wel inclusief stroom en water. Hierna zijn we naar de jachthaven gereden waar we bij de capitanerie lazen dat we voor douchen 1 euro, gebruik wasmachine 4,00 moesten betalen. De keus zal dus wel vallen voor de plek bij de capitanerie. Ook is hier gratis internet zodat we morgen daar gretig gebruik van zullen maken. Nadat we gegeten hadden aan het haventje zijn we terug gereden. Na de koffie bij de camper ben ik, zoals gisteren beloofd, naar het kasteel gereden. Jeetje, wat een klim zeg. Ik moest zelfs hele stukken lopen omdat ik er zelfs met de kleinste versnelling niet tegenop kwam. Wel geprobeerd overigens, maar moest iedere keer opgeven doordat m`n rikketikkie dreigde over te slaan. Ben wel blij dat ik even doorgezet heb, want het was een leuk plaatsje waar vele oude huizen en het kasteel natuurlijk, het aanzien waard waren. Bij een van de kasteelmuren had je rondom een wijds gezicht over de dalen. Ook hebben zich hier vele kunstenaars gevestigd volgens mij, want er was veel te zien, zowel binnen als buiten de huizen.
Na terugkomst en een lekker bakkie koffie zijn we wederom op de fiets gestapt om naar het meer van Panthier te fietsen. Ik had dit meer vanaf het kasteel zien liggen en bleek maar vier km van de camper te liggen. Toch een aardig groot meer moet ik zeggen. Om het ook nog rond te fietsen zagen we niet meer zitten omdat we vandaag toch weer 40 km achter de kiezen hebben. Morgen gaan we dus weer verder.

Vrijdag 16 april. ; Camperplaats Pouilly en Auxois ( 47.26833, 4.53754 )

Vandaag na een wereldreis van 10 kilometer aangekomen in Pouilly en Auxois waar we dus staan op een parkeerplaatst direct aan de haven bij de capitanerie. Hier kunnen we dus gebruik maken van gratis internet en zodoende de contacten met het thuisfront even oproepen via skype en webcam. Na de nodige boodschappen en gedraaide wassen, zijn we na het eten op de fiets gestapt. Het was een saai stukje fietsen moet ik zeggen. De meeste sluiswachtershuisjes waren niet meer bewoond en in vervallen staat. Wel jammer, want het zijn echt leuke huisjes waar menigeen graag zou willen wonen denk ik. Aan het haventje waren veel vissers te bekennen die aardig wat vis op het droge wisten te krijgen. Aaan diezelfde haven lag ook een electrische boot die van 1893 tot 1987 dienst gedaan heeft. Ik heb me laten vertellen dat deze electrische boot gebruikt werd om de boten en vrachtschepen door de tunnel te trekken waar we eerder over gesproken hebben. Dit natuurlijk i.v.m de uitlaatgassen als men de motoren zou laten draaien. Het was zeg maar geen tram met bovengeleiding maar een boot met bovenleiding. Nu staan om om de honderd meter afzuigtorens voor de uitlaatgassen. En, tegenwoordig zijn de motoren natuurlijk wel wat schoner dan de dieseltjes van vroeger.......denk ik. Inmiddels is het wat bewolkt geworden, maar zijn de vooruitzichten super. Overmorgen gaat het zelfs naar de twintig graden. Voor Boemer heb ik vanmiddag bij een slager vers vlees gekocht. Het was hap slik weg en Boemer ook weer tevreden dat hij een keer iets anders te eten heeft gekregen.
Morgen gaan we weer stroomafwaarts en zullen waarschijnlijk uitkomen in Venarey Les Laumes.

Zaterdag 17 april, : Camperplaats Pont Royal ( 47.39303, 4.44248 )

Vanmorgen vroeg opgestaan. Het weer was weer fantastisch en een strak blauwe hemel. Ada heeft bij de capitanerie nog even een lekker douchje gepakt, waarna we vertrokken zijn naar Pont Royal, een plaatsje met 25 inwoners denk ik. Bij de jachthaven dachten we een mooi plekje gevonden te hebben. Helaas was dit verboden terrein, dus zijn we aan de overkant gaan staan vlakbij een picknickplaats. Er staan nog meerdere campers en dit keer zijn wij nu eens niet de kleinste, maar de grootste. Na installatie zijn we naar de plaats Veanarey les Laumes gefietst. In deze plaats hebben we even een lekker vers stokbrood gehaald en hebben bij de plaatselijke jachthaven lekker gegeten terwijl Ada`s fiets aan een daar aanwezige stroompaal opgeladen kon worden. Ook langs dit kanaal staan er weer vele onbewoonde sluiswachtershuisjes. Bij 1 ervan heb ik nog een leuke foto geschoten van het toilet wat daarbij hoorde. Wel gemakkelijk, want doortrekken was niet nodig daar de toiletpot recht boven een riviertje geplaatst was ( zie fotoalbum Pont Royal). Rond de klok van twee uur waren we weer thuis van een fietstocht van bijna 50 km. De rest van de middag hebben we lekker languit in de stoelen gelegen, heerlijk genietend van het zonnetje. Inmiddels hebben we ook een aardig bruine kop gekregen.
Met Boemer is het weer even fout. Gisteren vertelde ik nog dat ik vers vlees gekocht had en dit ook lekker opgegeten had. Achteraf heb ik weer spijt dit gegeven te hebben, want vanbdaag stond hij een gehele dag aan de dunne en was totaal futloos. De rest heb ik maar snel in de container gedeponeerd. Hopelijk gaat het morgen weer beter al heeft hij zijn normale vlees nu ook niet gegeten.
Morgen gaan we naar Montbard, een vrij grote plaats waar het een en ander te bezichtigen is.

Zondag 18 april.: Camperplaats Montbard (47.61974, 4.33799 )

Vandaag aangekomen in Montbard. Na enig speurwerk kwamen we een ander haventje tegen dan waar we eerst uitkwamen. Hier stonden we wat gezelliger met voor Boemer een stukje gras onder zijn voeten. Na de koffie zijn we op de fiets naar de beroemde "Abbye de Fontenay" gereden. Deze abdij valt onder de bescherming van Unesco. Het was een tochtje wat redelijk te doen was op de fiets. In het fotoalbum staan de nodige foto`s van deze toch bijzondere gebouwen. Na deze abdij bezocht te hebben zijn we nog even door het plaatsje Montbard gereden en wat foto`s geschoten. Ook hier was weer eens een rommelmarkt. Dat blijkt hier in deze streek wel favoriet te zijn want het is de zoveelste die we zien.Na het eten zijn we weer op de fiets gestapt en richting Rougemont gereden. Onderweg nog gestopt bij het fort van Buffon. Helaas ging de deur pas om half drie open, dus zijn we doorgereden. Na terugkomst bij de camper hebben we weer heerlijk in het zonnetje gelegen en geluisterd naar de spannende Nederlandse compertitie. Het weer is nog steeds uitstekend. Zelfs de korte broeken zijn boven water gekomen en de tshirts gingen uit. Na een lekkere warme maaltijd zijn we toch verder gereden en uiteindelijk uitgekomen op een volgens de boekjes officiele camperplek in Ancy Le Franc. Echter bleek de slagboom nog naar beneden te zijn met slot erop. Gek genoeg konden we gewoon stroom pakken uit de twee aanwezige stroomzuilen met elk vier aansluitingen. Ook water was ter beschikking. We zijn toen maar op een stukje gras net ervoor gaan staan zodat Boemer zich ook weer uit kan leven met rennen en dollen door die sprieten. Rechts van ons staat een enorm groot huis met geelachtige stenen. Ook op deze plaats bleek de telefoon geen verbinding te kunnen maken. t`Is maar dat jullie het weten.

Maandag 19 april. : Camperplaats Ancu le Franc (47.76953, 4.16131)

Alternatiever camperplaats Tanlay ( 47.84658, 4.08118 )

Vanmorgen wederom een stralend zonnetje op onze inmiddels bruine koppies. Na de koffie op pad gegaan naar Tanlay, waar we onze volgende camperstop zouden gaan maken. Even de camperplek bekeken. Hij ligt direct aan het haventje met een soort cafetariatje bij de ingang. Er staan wel stroompalen, maar deze zijn voor de boten, al denk ik dat als de nood aan de man is je zo stroom kunt krijgen. Toch hebben we besloten om hier niet naartoe te gaan, dit vanwege de soms slechte toestand van de fietspaden langs het kanaal. De heenweg was zo`n 25 km en als je dan 25 km door elkaar geschut bent, heb je het echt wel gehad. Daar waar het kon zijn we dan ook de terugweg over de gewone weg gereden, wat toch wel weer even lekker is. Nadeel is wel weer dat je flinke stukken moet klimmen, al krijg je hier weer compensatie voor als je naar beneden gaat. Na nog even Ancy le Franc doorgereden te zijn en enkele foto`s gemaakt te hebben zijn we terug naar de camper gegaan en hebben weer lekker in de zon gelegen. Opeens kwamen we op het idee om Boemer eens een lekkere wasbeurt te geven. Dit was echt nodig en hierbij is een bouwemmer een goede oplossing. Wel zat hij na afloop te rillen als een rietje vanwege het wel enigszins koude water wat hij over zich heen kreeg. Inmiddels is ook de diarree weer ten einde en heeft hij eindelijk zijn bakkie eens in 1 keer leeg. Inmiddels was er ook een boot aan komen meren. Dit was weer zo`n zeer smal bootje van amper anderhalve meter breed denk ik, wel lang overigens. Na het eten hebben we de motoren weer gestart en zitten nu na een ritje van 21 km in Laignes. Dit houdt dus in dat we het Canal de Bourgogne verlaten hebben. Moet zeggen dat het leuk fietsen is, maar dat er aan het fietspad het nodige gedaan moet worden. Nu was het uitstekend weer, maar als het geregend zou hebben zou dit gewoon niet te doen zijn gezien de vele putten in de weg. Het fietspad bestond voornamenlijk uit fijn grid.
Nu even over deze camperplek. Het is een leuk stukje waar inmiddels 4 campers staan. Er kunnen er tien staan volgens de papieren, al moet men ze dan niet zo ruim wegzetten als dat men nu gedaan heeft. Er zijn twee stroomaansluiting, waterpunt, en een loospunt voor toilet en vuilwater. Gelukkig waren we nummer twee die hier stonden, dus konden we gebruik maken van de gratis stroomaansluiting. Even een tussenstand qua kosten. In de afgelopen drie weken waren we twintig euro kwijt aan staangeld. Hiervan was al 14 euro voor een camping in Vincelles, dus gemiddeld 1 euro per dag. Niet slecht dacht ik zo.

Dinsdag 20 april. : Camperplaats laignes ( 47.84841, 4.36126 )

Weer een speciaal dagje voor ons gezinnetje, want Ada is vandaag 58 jaar geworden en is dus maar amper twee weken drie jaar jonger geweest dan ik, ha,ha,ha. Vandaag is het wederom uitstekend weer, wel hebben we vannacht een pittige regenbui gehad, maar zolang het s`nachts is is het geen probleem. Vandaag staat een ritje op het programma naar Chatillon sur Seine op het programma. Het blijkt dat daar een mooie waterval is dus gaan we maar eens kijken of we daar een mooi plaatje kunnen schieten voor de fotowedstrijd van het shih tzuforum. We moeten er wel veel voor over hebben want het is toch een ritje van bijna 50 km op de fiets. Ditmaal moesten we dwars door het binnenland dus was het af en toe flink trekken aan de conditie om iedere keer weer boven te komen. Aangekomen in deze plaats hebben we in een parkje een boterham gegeten en kon Boemer zich op gaan maken voor de fotosessie. Gisteren hadden we hem in bad gedaan dus moest helemaal goed komen. Bij aankomst bleek het niet zo majestueus als we dachten, maar goed toch maar een paar foto`s schieten. Na een bezoek aan het toeristenburo en een intermarche, zijn we via een langere route terug gereden. Verkeer was er amper dus lekker rustig. Onderweg kwamen we een mooi meer tegen, het "Lac du Marcenau". Hier hebben we heerlijk op een bankje van een lekkere cola zitten genieten. In het plaatsje Laignes is verder niet veel te zien, behalve een cafe du Chiens. Wat hier vroeger de bedoeling van geweest is weten we niet. We nemen aan dat het niet alleen een cafe voor hondenbezitters is geweest. Nu zat er een bibliotheek in. Naast het gemeentehuis nog een leuk monumentje in het water gefotografeerd. We hebben nog steeds geen internet kunnen bemachtigen. Extra prbleem is dat de telefoon van Ada kapot blijkt te zijn. Gelukkig heb ik de mijne nog zodat we de kaart even gaan verwisselen zodat het telefoonnummer in ieder geval hetzelfde blijft. Hopelijk weet ik de inlogcode nog. pfffffffffff.

Woensdag 21 april. : Camperplaats Geraudot ( 48.30219, 04.33525 )

Vanmorgen in een dichte mist vertrokken uit Laignes. We hebben nog zitten twijfelen of we wel zouden gaan want het zat echt potdicht. Gelukkig brak al snel het zonnetje door en konden we weer genieten van de omgeving. We zijn uitgekomen tussen de twee meren "Lac d`Orient en "Lac du Temple". twee enorme meren die beiden voorzien zijn van een aantal camperplaatsen. We zijn uiteindelijk uitgekomen in Geraudot, een klein plaatsje precies tussen de twee meren vanwaaruit we alle mogelijkheden hadden om een keuze te maken voor het fietsen. De camperplaats bleek bij aankomst zeer bezet, maar vonden een mooi plekkie tussen de bomen. Na eerst het toeristenbureau bezocht te hebben dat 4 km verder lag, zijn we het noordlijke meer "Lac du Temple" rond gaan fietsen. Een werkelijk prachtig fietspad was hier aangelegd, met steeds een blik op het mooie en kraakheldere water van het meer. Vele soorten vogels kon je hier waarnemen. Vlakbij het plaatsje Randonvilliers kwamen we bij een kanaal tegen dat de watervoorziening van de Aube op peil moet houden. . In Dienville hebben we heerlijk gegeten aan het haventje terwijl de fiets stond te laden bij de capitanerie. Na een lekkere Magnum Allmond zijn we via de andere kant van het meer door het bos, teruggereden. Dit was een beschermd natuurgebied en hier kon je,zoals te lezen was in een folder, echt vanalles tegenkomen, herten beren wilde katten en uiteraard vele soorten vogels. Helaas hebben we alleen de vogels kunnen waarnemen. Na toch een pittige tocht van 55 km en vele stijgingen en dalingen weer heelhuids bij de camper aangekomen. Hierna lekker weer in de zon gelegen, genietend van het zonnetje. s`Avonds hebben we nog smakelijk gelachen om een wel heel klein campertje, wat achter ons kwam staan. Helemaal toen er een camper van zo`n zeven meter naast ging staan. We waren benieuwd wat er allemaal uit zou komen. Het bleef bij een mevrouw en een hondje. Hoe die vrouw dat in godsnaam allemaal doet in die camper blijft voor ons de vraag. Daarom moesten we lachen doordat we ons allerlei voorstellingen hierbij maakten.

Donderdag 22 april. : Camperplaats Geraudot

Vanmorgen weer fantastisch weer. We treffen het toch wel moet ik zeggen. De bakker kwam vanmorgen langs op de camperplaats waar we vers brood, croissants en wel heel lekkere eclairs gekocht hebben. Vandaag hebben we het zuidelijke meer "Lac d`Orient" rondgefietst. In Mesnil-Saint-Pere" hebben we, sinds lang geleden, weer eens heerlijke frieten op. Dit was wel een gezellige plaats langs het meer, met daarbij een mooie jachthaven en vele terrasjes. Hierna zijn we weer terug gereden naar de camperplaats die ook direct aan het meer ligt. Een sanizuil is aanwezig. Deze hebben we enkel gebruikt om te lozen. De rest van de middag hebben we weer heerlijk uitgebreid in de zon gelegen, terwijl Ada het bed, dekbedden en kussens lekker buiten gelucht heeft.
Morgen gaan we naar Troyes om daar het mooie centrum te gaan bekijken.

Vrijdag 23 april. ; Lac du Der ( 48.55302, 04.76737 )

Vanmorgen vertrokken uit Geraudot, op weg naar Troyes om de binnenstad te bekijken. Vele oude huizen waren het beeld van de evenzovele kleine straatjes, waar de huizen voor 99% wel een scheef beeld vertonen. Bij 1 huis zou je minstens kunnen denken van "valt het nu om of morgen". Ook indrukwekkende kerken en Kathedralen waren er te zien. Aan de orgels wordt volgens mij weinig aandacht besteed. Toch wel jammer want het zijn soms indrukwekkende instrumenten. Parken waar je lekker tot rust kon komen waren er ook genoeg. Opvallend is wel dat vrijwel in ieder park 1 of meerdere fonteinen te zien zijn. Genoeg plaatjes dus weer voor de fotowedstrijd . Na de bezichtiging van Troyes, zijn we naar het Lac du Der gereden. Onderweg hebben we aan het "Lac du Theme"ontbeten. We waren blij aangekomen te zijn bij het Lac du Der, want het was toch wel weer bloedje heet in de camper. Nu zitten we lekker in het zonnetje te genieten. Boemer ligt lekker in de schaduw. Ook hij heeft het al warm en zijn tong hangt nu al een hele dag uit zijn bek, dus denk er toch over om hem te gaan kortwieken zodra we thuis zijn. Nu is het nog maar 22 graden, hoe moet dat als het in jun of juli 30 graden is. Vandaag hebben we uiteraard niet gefietst, maar gaan morgen de schade inhalen door een rondje Lac du Der.

Zaterdag 24 april.

Vanmorgen, zoals gisteren de bedoeling was, een rondje Lac du Der gefietst. Het weer was er super voor. Lekker windje voor de afkoeling, want het was weer aardig aan de temperatuur. Dit keer zijn we, in tegenstelling tot vorig jaar, andersom gereden zodat je het toch weer van een andere kant kan bekijken. Onderweg hebben we weer lekker in het gras gegeten. Bij het eindpunt ben ik de tuinstoelen gaan halen en hebben we lekker aan het water gezeten en de jet ski`s gade geslagen. Omdat we het mortorgeluid op een gegeven moment een beetje zat waren, zijn we verder gaan zonnen bij de camper, waar Boemer inmiddels al heel wat speelkameraadjes heeft. Oh ja, bij het haventje hebben we weer wat foto`s geschoten van "Boemer en water" ,. Ze worden steeds leuker, dus kans dat we hoog gaan eindigen, al weten en kennen we natuurlijk de tot nu toe ingezonden foto`s niet. Inmiddels heeft ook de Alfa het begeven. Waarom is me tot dit moment een raadsel, maar goed daar komen we wel achter en anders sturen we hem terug omdat hij nog in de garantie valt neem ik aan. Bij het toeristenbureau was gratis wifi, alleen werkte het niet dus konden we niets versturen. Zodoende lopen we weer een paar dagen achter bij het reisdagboek.
Morgen gaan we hier weer vertrekken en zullen uitkomen in Orconte. Hier hebben we al eens meer gestaan en hebben de beschikking over stroom, water en een overheerlijke douche.

Zondag 25 april. : Camperplaats Orconte ( 48.66600, 04.73369 )

Vanmorgen met schitterend weer vertrokken uit Lac du Der. Doel is de camperplaats in Orconte waar we vorig jaar ook al eens gestaan hebben op weg naar huis. Toen stonden we daar zielig alleen. Ook nu was dat het geval, al vinden we dat niet erg gezien het superplekkie wat dit toch wel is. We stonden amper eenhalf uurtje en promt kwam de geldophaalster opduiken. Denk dat men ze inseint als er iemand gaat staan. 6 euro betalen en hier kun je gratis van douchen ( super lekker warm water), stroom en uiteraard drinkwater. Als je nagaat dat je op de meeste camperplaatsen 3 euro moet betalen voor 10 minuten water is dit natuurlijk een koopje. Hebben eerst lekker gedouched en gegeten en zijn daarna naar Saint Dizier gaan fietsen waar we op een terrasje van een heerlijke sorbet hebben zitten Boemer heeft inmiddels een zonneschermpje boven op de korf van zijn fietsmand, want ook hij heeft het bloedje heet. Nu schijnt in ieder geval die felle zon niet meer op zijn vacht. Na terugkomst bij de camper weer lekker in het zonnetje gelegen. Inmiddels heeft Ada aardig bruine tietjes en zijn die van mij nog spierwit, ha,ha,ha
Op dit moment zit ik als Feyenoord supporter mezelf nou niet echt te verheugen na het zien van de eerste helft, waarin Ajax binnen zeven minuten op een 2-0 voorsprong staat. Inmiddels zitten we ons te ergeren aan een persoon die op een paar honderd meter een vuurtje aan het stoken is en de rook iedere keer onze richting uitwaait. Ga zo maar eens even de gieter ter handnemen.
Morgen vertrekken we hier weer en gaan Bar le Duc eens verkennen.

Maandag 26 april. Camperplaats Bar le Duc ( 48.77536, 05.16654 )

Om acht uur vertrokken naar Bar le Duc, om uit te komen op de aldaar aanwezige camperplaats langs het kanaal. Geen grote camperplaats, want als er 5 kunnen staan houd het op. Daarbij moeten het ook nog geen grote zijn want die kunnen er helemaal niet terecht. Na de koffie door Bar le Duc gefietst en diverse foto`s gemaakt. Vervolgens nog wat langs het kanaal om hierna weer van het zonnetje te genieten, wat nog steeds volop aanwezig is. Inmiddels zijn we ricting huis aan het rijden. Op dit moment zitten we nog een 450 km van huis dus valt ook wel weer mee. We nemen de Maasroute waar we voldoende camperplaatsen tegenkomen. Speciaal voor deze reis waren we lid geworden van de France Passion, maar hebben daar geen gebruik van gemaakt.

Dinsdag 27 april, : Camperplaats Dun sur Meuse ( 49.38860, 05.17845 )

Raar maar waar, gisterenavond om half tien nog vertrokken uit Bar le Duc. Nadat we de TV uitgezet hadden hoorden we pas hoeveel geluidsoverlast er was van het naast de camperplaats gelegen treinstation en aan de overkant van het kanaal een doorgangsweg. Omdat Ada toch al zo`n slechte slaper is zijn we toch maar even gaan kijken waar we terecht konden voor een andere plaats. Uiteindelijk zijn we uitgekomen in Dun sur Meuse. Ook hier hebben we in het verleden al eens gekeken tijdens een fietstocht, maar niet gestaan. Het bleek inderdaad een wel zeer rustige camperplek, zodat we lekker gepit hebben. Om half negen vertrokken richting huis. Eerst zijn we naar Boullion gereden, een mooie plaats aan de Maas. De camperplek was eigenlijk op een parkeerterrein bij de sportvelden. Wel rustig, maar wel afgelegen. Na de koffie met gebak de plaats doorgereden en wat mooie plaatjes gemaakt van het daar aanwezige fort. Na het fietsen zaten we even te dubben van wat te doen, doorijden of blijven slapen. Het is uiteindelijk doorrijden geworden zodat we rond de klok van half negen bij de camperplek in Etten Leur waren. Na een telefoontje aan zoon en dochter waren ook die weer op de hoogte. Onze dochter is nog gezellig uit Rotterdam gekomen om even bij te babbelen, dit aangezien zij nu op vacantie gaat en we elkaar toch nog even kunnen knuffelen.
Morgenochtend zien we ook de andere kinderen weer. Storm lag natuurlijk al lekker in zijn bedje en komt morgen voor hij naar schooltje gaat even langs op de koffie met zijn pa. Hierna gaan we weer terug naar Willemstad. Kans dat we gelijk even in Breda langs de Mediamarkt rijden voor een nieuwe mobiel voor Ada.