Reis langs de Maas en terug via
het Marne Saone-kanaal

Op 8 juni zijn we vertrokken voor de vierweekse reis naar de bron van de Maas. Eerst zijn we naar onze kinderen in Etten Leur geweest waar we overdag nog even op moesten passen op kleinzoon Storm. Na het avondeten zijn we vertrokken om rond de klok van half tien aan te komen in Dinant

Dinsdag 9 juni: Camperplaats Dinant ( 50.26138, 04.90910 )

Gisterenavond dus aangekomen in Dinant. Een plaats waar we vroeger ook al eens stiekem op vacantie geweest waren toen we achttien waren. Thuis wist men daar niets vanaf en met een kever, die we toen voor 100 gulden gekocht hadden, hebben we toen twee mooie weekjes gehad. Het weer was in tegenstelling tot wat de nieuwsdienst op gaf, toch nog redelijk. Het zonnetje scheen heerlijk zodat we de eerste kilometertjes langs de Maas er weer op hebben zitten. Ook internet was weer geen probleem daar ik nu vanuit de camper lekker zit te surfen terwijl Ada zit te skypen met onze dochter in Rotterdam. Vanmiddag gaan we weer verder en hopen in Givet uit te komen, waar ook een mooie camperplaats schijnt te zijn.

Camperplaats Givet

Deze plaats is overigens ook leuk en we staan direct langs het water met aan de overkant de Citadel van Dinant. Nu hadden we gelijk plaats, maar ik denk dat het in de zomer toch een probleem is om hier te gaan staan vanwege de vele personenauto`s die er staan. Wel konden we op een van de stroompalen die er voor de bootjes staan, onze fiets opladen. De plaats is overigens voor campers gratis. Ook is er eventueel gelegenheid om tegen betaling te douchen en te wassen.
Na aankomst in Givet hadden we al snel een camperplaats gevonden langs de Maas. Toevallig stonden hier ook weer dezelfde mensen die we in Dinant ook op de camperplaats gezien hadden. Helaas ging het weer zienderogen verslechteren met als gevolg veel regen, onweer en wind. Pas tegen de avond begon het op te klaren en kwam het zonnetje weer tevoorschijn. Hier hebben we gelijk gebruik van gemaakt door wandelend het plaatsje en de boulevard te verkennen. Problemen hadden we ook weer, al waren ze minder erg dan vijf weken geleden op de 2e dag. Het abonnement van Canaldigitaal moest opnieuw geactiveerd worden en ja hoe doe je dat zonder internet ditmaal. Gelukkig hadden we de code ergens opgeschreven zodat een telefoontje naar de dochter weer uitkomst bood en we de weersvooruitzichten konden zien op TV. Dat ziet er niet gunstig uit en hopen we maar dat men het, zoals zo vaak, verkeerd heeft. De camperplaats zelf ligt direct aan de Maas en is eigenlijk niet meer dan een parkeerterrein waar overnachten is toegestaan. Voorzieningen zijn er niet, mits je richting camping gaat waar een sanizuil is. Op korte afstand zagen we ook de "vesting van Charlemont liggen. Een enorm groot en stevig uitziend fort Karel de 5 gaf in 1555 opdracht voor de bouw van deze onneembare vesting. Enige navraag bij het toeristenburo leverde op dat het pas in juli en augustus geopend was voor publiek. Wel jammer want het zag er best groots uit.

Woensdag 10 juni 2009: Camperplaats Montherme ( 49.88687, 04.73454 )

Eerst even over de vannacht. Het was niet echt een rustige nacht door het vele verkeer wat langs raasde. Ik heb nog geprobeerd Ada oordopjes aan te smeren, maar helaas ze wilde er niet aan dus waren we vroeg uit de veren om verder te trekken. Gaandeweg de ochtend klaarde het weer ook wat op en vertrokken we naar Montherme waar ook weer een camperplaats was direct aan de Maas. We wilden proberen zo dicht langs de Maas te rijden. Dit lukte niet altijd want op een gegeven moment stonden we bij een enorme kerncentrale, dus….. snel rechtsomkeert voor we actief gaan worden. Bij het plaatsje Revin zijn we nog op de plaats wezen kijken waar men in 1870 een kanaaltunnel van 224 meter lengte gegraven heeft om de onbevaarbare bocht in de rivier af te snijden. Aangekomen bij Montherme hebben we eerst geloosd en vers water ingeslagen voor de prijs van 0 euri. De camperplaats lag, zoals we al zeiden, direct aan de Maas met een mooi uitzicht op de plaats zelf aan de overkant. Voorzieningen zijn er op deze plek niet, vandaar dat we dit gedaan hebben op de camperplek net voor Montherme. Deze is iets minder gezellig door zijn ligging. Nadat we gegeten hebben zijn we de Maas weer af gaan fietsen. Wat een verademing zeg vergeleken met het fietspad aan de Loire. Een werkelijk prachtig pad bracht ons ook weer langs diverse sluizen. In tegenstelling tot de Loire worden deze allemaal automatisch bediend, al zijn ze qua afmeting wel een stuk kleiner dan in de Loire. Opvallend genoeg zie je hier veel Nederlandse pleziervaartuigen. Een ervan, was overigens een Fransman, viel wel op door zijn tot de nok toe bepakte bootje. Dat hij het niet zo nauw neemt met rotzooi aan boord is wel te zien op de foto’s. Wat een puinhoop had die man op dek liggen zeg. Bij terugkeer hebben we de plaats nog even doorkruist en wat plaatjes geschoten. Morgen gaan we de andere kant van de Maas op fietsen en hopen weer het een en ander te zien.

Donderdag 11 juni 2009 : Camperplaats Charleville-Mezieres ( 49.77922, 4.72012 )

Hebben we wel eens regen?????, nou vannacht veel het niet met bakken uit de hemel maar volgens mij met containers tegelijk. Jeetje, wat een weer vannacht. Werkelijk alles stond blank. Toch kwam er in de loop van de morgen een flauw zonnetje tussen de wolken door zodat we toch besloten de andere kant van de Maas op te fietsen. In het eerste plaatsje, Bogny sur Meuse, heb ik alleen de steile helling opgeklommen om een foto van het monument "de vier Heemskinderen"te fotograferen. Helaas, toen ik er bijna was werd ik tegengehouden door werkmensen die naar dit monument een pad aan het aanleggen waren. Dus heb ik enkel van dichtbij een foto van de achterkant terwijl het juist om de voorzijde gaat natuurlijk. Gelukkig heb ik er wel eentje, maar die is vanaf de Maas genomen. Ook zagen we wat aparte kunstwerken gemaakt van staal. Vooral de gitaarspeler was fantastisch om te zien. Wederom zagen we weer vele Hollanders op hun bootje. Rond de middag waren we terug en zijn na het eten richting Charleville-Mezieres gereden waar we werkelijk een schitterende camperplaats hadden tegenover een Municipal camping. De camperplaats heeft alle voorzieningen en je betaald, indien je stroom wilt hebben, 5 euro per dag, anders is het dus geheel gratis. Iets andere prijzen als je 50 meter verder op de camping gaat staan waar je all in 25 euro per nacht betaald. Vreemd genoeg stonden er op de camping heel wat campers terwijl er op de gratis plekken nog ruimte was, maar goed….moeten zij weten. Na alles weer geïnstalleerd te hebben zijn we de plaats even ingereden met de fiets en hebben wat rondgelopen . Hierbij zijn we natuurlijk het enorme plein niet vergeten. Blijkbaar is er de komende dagen wat te beleven want er werden tal van kraampjes en tenten opgezet. Wat precies weten we niet, maar dat zal morgen of zaterdag bliblijken. We blijven hier in ieder geval tot zaterdagmorgen. Inmiddels schijnt het zonnetje heerlijk en gaat het ook, net als bij jullie, mooi weer worden.

Vrijdag 12 juni 2009

Vandaag hebben we besloten om er eens een lekkere niksdag van te maken en eens lekker in het zonnetje te gaan liggen. Ligstoelen uit de topbox en bruinen maar. Boemer heeft het ook uitstekend naar zijn zin door de vele grasvelden die hier aanwezig zijn en zich werkelijk rot rent achter de andere hondjes aan. Ook hier in dit recreatiegebied komen we weer vele shihtzu’s tegen waar Boemer uiteraard even aan wil ruiken. Inmiddels kregen we naast ons Nederlandse buurtjes welke een gezellig stel bleek te zijn. Vele verhalen werden uitgewisseld. s’Avonds hebben we nog tot laat buiten gezeten onder het genot van lekker Italiaans ijs die pal voor onze deur een kwartier lang zijn verkooppunt hield.

zaterdag 13 juni 2009

Opnieuw scheen het zonnetje heerlijk. Toch wilden we het laatste stukje Voie Verte nog even fietsen. En wederom was het weer mooi. Onderweg hebben we lekker in het zonnetje zitten picknicken. Ik moet zeggen dat Boemer het wel warm heeft maar zich desondanks kranig gedraagt. Thuis heeft hij natuurlijk zijn koeldeken waar hij met deze temperaturen driftig gebruik van maakt. Opvallend was ook nog tijdens deze rit de vele herten die we zagen in de aangrenzende bossen langs de Maas. In een plaatsje wat we nog aangedaan hebben bleek ook de creativiteit van de huisbaas, die van de zijkant van zijn huis een waar kunstwerk gemaakt had. Na terugkeer zijn we nog even de plaats ingeweest en hebben op het wonderschone plein nog even bij de fontein gezeten waar Boemer ook weer veel bekijks had met zijn pet. Hierna zijn we weer huiswaarts gereden en hebben nog lekker in het zonnetje gezeten. De camper is startklaar voor morgen want we gaan weer verder. Welke plaats het gaat worden is nog niet bekend. We zien wel welke camperplaats ons gaat bevallen.

Zondag 14 juni 2009: Camperplaats Mouzon ( 49.60690, 05.07707 )

Vanmorgen vertrokken richting Mouzon. Ook hier lag de camperplek aan het haventje. Opvallend stil was het hier en totaal geen verkeer, behalve de pleziervaart natuurlijk. Gek genoeg hadden we verwacht dat het hier wel redelijk vol zou staan gezien de drukte van het weekend waarin er vele Fransen opuittrekken. We stonden er als enige. Voor ons als fietsliefhebbers is het iets minder, vooral nadat we de mooie fietspaden gewend waren . Hier was er enkele een zogenaamd jaagpad. Dit was echter van dermate slechte kwaliteit dat we het na vele kilometers hebben opgegeven. Ook over de gewone weg waren het aardige klimmetjes zodat we besloten er mee te stoppen en lekker op het grasveldje bij de camper de dag vol te maken, temeer omdat de temperatuur ook aardig opgelopen was. Het is nu half zeven en er dreigen de nodige onweersbuien los te gaan barsten. Van onze dochter hoorden we dat het ook bij jullie al regende. s ’Middags hebben we nog leuk zitten babbelen met enige mensen die met hun boot lagen aangemeerd. Deze mensen kwamen uit Tholen dus was de link met Willemstad snel gelegd.
Morgen gaan we naar Stenay waar ook weer een camperplaats aan de Maas is.

Vanmorgen heeft Boemer zijn eerste teek opgelopen. Bij zijn 2e daagse borstelen kambeurt zag ik iets op zijn ooglid zitten. Omdat ik iedere dag zijn oogjes schoonmaak met een doekje, probeerde ik dat bruine dingetje, niet wetend wat het was, eraf te vegen. Dat viel tegen dus dacht ik, misschien vastgeplakt eten of zoiets. Dus haalde ik het tussen met m’n nagels weg. Dit bleek dus een teek te zijn op zijn ooglid. Achteraf had ik daar dus de verkeerde beweging meegemaakt om een teek te verwijderen, want als je die zonder draaiende beweging eruit trekt blijft zijn koppie achter met de nodige gevolgen. Het is dus even afwachten wat er gaat gebeuren. Wel heb ik bij diverse passanten die een hond hadden, gevraagd of zij er even naar wilden kijken. Iedereen zei dat er geen schade te zien is op zijn ooglid, dus hopen we maar dat het goed af gaat lopen. Dit was het weer. Oh jah nog even iets vergeten

STORM,…VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE ELFMAANDENDAG. Nog een maandje erbij en we gaan een feessie bouwen.

maandag 15 juni 2009 : Camperplaats Stenay ( 49.49112, 05.18278 )

Vandaag aangekomen in Stenay, een plaatsje 18 kilometer verder dan waar we gisteren waren. Vannacht is het weer hondenweer geweest en ook deze camperplaats stond weer aardig blank ( zie foto) . Het was zeer rustig toen we aankwamen, maar inmiddels, vijf uur, staat het al weer aardig vol met campers. Een vlugge telling komt uit op zo’n 25 campers. Dit is de eerste keer dat we gaan betalen overigens. t.w zes euro. Hiervoor krijg je aardig wat terug, douchen, water, stroom en lozen. Het weer is de gehele dag kwakkelen geweest, dan zon, dan weer regen. Maar, volgens ingewijden gaat er verbetering optreden en krijgen we weer zon. Met Boemer was het vannacht een drama. Eerst om half drie naar buiten voor een grote boodschap, toen om half vijf en tenslotte om zes uur nog een keer. Allemaal diaree, dus niet zo lekker met een lange vacht als die van Boemer. Of het iets te maken heeft met de tekenbeet weten we niet. Aan zijn ooglid is nog steeds niets te zien. Verder niet veel gedaan, buiten gezeten, boodschappen gedaan en tennis gekeken. Als het weer vanavond wat opknapt gaan we het plaatsje even verkennen. Het vinden van een onbeveiligd netwerkje gaat wat moeizamer, maar dat hebben jullie natuurlijk in de smiezen door het dagenlang niet bijwerken van het dagboek.

Dinsdag 16 juni 2009

Vanmorgen scheen al vroeg het zonnetje en waren we klaar voor de fietstocht van zo’n vijftig kilometer. . Vanaf het toeristenbureau ging het richting Laneuville sur Meuse, een echt brouwersstadje. Geen wonder want ook het europese biermuseum is hier vlakbij. Van hieruit ging het richting Wiseppe. Onderweg passeerden we nog twee oude spoorwegovergangen die niet meer in gebruik waren . In Beauclair een houtfabriek waar de boomstammen van hun bast ontdaan werden en in stukken gezaagd. Vroeger bleek dit een dakpannenfabriek te zijn geweest.. In Halles-sous-le-Cotes was nog een prachtige open wasplaats met zuilen te zien naast de kerk Saint Barthelemy. Na deze plaats kwamen we terecht in het plaatsje Montigny-devant-Sassey waar in 1914 enorme gevechten plaats hebben gevonden. Verder gereden kwamen we uit bij een kapelletje met een inscriptie uit 1869."aan onze lieve vrouwe, beschermster van kleine kinderen". Rechts van dit kapelletje lag de kerk "Notre Dame". Aangekomen in Dun-sur-Meuse hebben we eerst even de camperplaats bekeken. Hier kwamen we andermaal de mensen tegen die we al een week zien met hun boot.
"Tot de volgende stop dan maar weer" zeiden we. Vanaf deze plaats ging het weer richting Stenay. Onderweg nog twee kastelen gezien uit 1870 en 1615. Stenay heette in 714 nog "Sathanagium. Op bevel van Lodewijk de 14e is het in 1689 verwoest geweest . Tot slot hebben we nog even een blik geworpen op de watermolen , waarna we weer terug waren op de camperplaats. Hier hebben we weer lekker in het zonnetje gelegen en Boemer op zijn koelmat, helemaal uitgeteld. Tot op heden heeft hij sinds gisterenmiddag nog niet gegeten. Ook de normale brokken eet hij niet. Het vlees krijgt hij in ieder geval niet. Voor de zekerheid hebben we al wel het adres van de dierenarts gevraagd bij het toeristenburo, zodat we eventueel snel in actie kunnen komen mocht het niet goed gaan met Boemer. Het is nog even de vraag waar we morgen uitkomen. Eerst wilden we naar Dun-sur-Meuse gaan, maar dat is maar 14 km hier vandaan, dus zal het de volgende plaats wel worden. De fietsrit was in ieder geval super, niet al te veel hellingen en weinig tot geen verkeer.

Woensdag 17 juni 2009 : Camperplaats Lacroix sur meuse ( 48.98341, 05.53494 )

Vanmorgen andermaal schitterend weer en volgens de berichten zou de temperatuur gaan stijgen tot 25 graden. De nacht is Boemer aardig doorgekomen al wilde hij toch om half drie naar buiten, tenminste dit gaf hij aan. Eenmaal buiten wilde hij gelijk gaan spelen en dat was natuurlijk niet echt de bedoeling, maar had hij nog wel een kleine boodschap. Amper een uur later hetzelfde verhaal, even blaffen dat hij naar buiten wilde en of ik even uit bed wilde komen. Gezien zijn eerdere gedrag vond ik dit niet nodig en sommeerde Boemer te gaan liggen en zie hij ging op zijn koelmat. We zijn er nog steeds niet achter wat die dunne ontlasting veroorzaakt. Gisterenavond heb ik het vlees met brokken vermengd en zag dat zijn ontlasting weer wat dikker was. Misschien ligt het wel aan de koelmat dat het op een of andere manier te koud is.

Vanmorgen dus vertrokken voor de volgende stop. Welke wisten we nog niet, we zouden wel zien. We zijn eerst naar Charny sur Meuse gereden waar volgens "Truus" een camperplek moest zijn. Dit bleek echter een camping te zijn en daar hadden we nu net geen zin in. Dit doen we liever als we ergens tekort aan hebben of een wasje moeten draaien. De volgende plaats was Thierville sur Meuse. Dit bleek een parkeerplaats te zijn direct aan een doorgaande weg. Nier echt super dus weer maar verder. Uiteindelijk zijn we in Lacroix sur Meuse terecht gekomen waar een schitterend plekje vonden bij een forellen-kwekerij.. Hier kon je ook lekker eten en was menigeen aan het vissen. Dit kon je doen tegen een bepaald tarief en wat je ving mocht je houden. Tegenover ons waren kinderen aan het vissen waar ik zeker van weet dat ze de toegangsprijs er ruimschoots uitgehaald hebben, zoveel vingen ze. De camperplek zelf was eigenlijk een stukje voor de "France Passion", maar bij enige navraag mocht je er ook staan als je hier geen lid van was. De plek was gratis en wilde je stroom dan kostte dit 3,00 euro. De accu’s waren vol dus hadden we dit niet nodig. In de middag hebben we wat rondgetoerd waarbij we heel wat begraafplaatsen en oorlogsmonumenten tegenkwamen. Keurig verzorgd overigens. s’Avonds hebben we lekker pannenkoeken gegeten, gebakken door chefkok Jacob himself. We hebben nog tot zeker tien uur buiten gezeten. Morgen gaan we naar Lac Madin, een groot meer wat je rond kunt fietsen. Welke camperplaats het gaat worden weten we niet want we hebben keuze uit drie.

Donderdag 18 juni 2009. : Camperplaats Lac de Madine Nonsard ( 48.93004, 05.76185 )

Vanmorgen aangekomen in het werkelijk prachtige Lac Madin. De camperplek was werkelijk super. Er waren plekken waar je op verharde grond staat, maar je kon ook op gras staan direct aan het meer. Vlakbij een gebouw waar je kon douchen, wassen en toiletteren. Er was geen stroom, al zit ik nu op 100 meter van de camper aan een stroompaal alles op te laden en tegelijkertijd dit stukje te schrijven. In de zomer moet dit een waar paradijs zijn voor de badgasten want er is werkelijk van alles te doen. Fietsen, kanoen, electrisch bootje huren, wandelen en vele eettentjes staan tot ieders beschikking. Nadat we geïnstalleerd waren zijn we aan de fietstocht van een goeie 40 kilometer rond het meer begonnen. Een schitterende tocht die afwisselend door het bos en dan weer langs het meer voerde. Onderweg kwamen we uit bij een fraai monument voor oorlogsslachtoffers bij Monset. Hier ben ik alleen geweest vanwege de wel zeer forse klim. Eenmaal boven was het uitzicht schitterend. Jammer dat het een beetje heiig was zodat het niet echt kraakhelder was om foto’s te maken. Het kerkje onder aan de voet van de berg was van binnen ook het aanzien waard. Stond wel even raar te kijken naar de grote berg hout in de kerk die men gebruikte voor de enorme houtkachel die daarin stond. Onderweg hebben we onszelf tegoed gedaan aan een lekkere picknick. Met Boemer gaat het volgens mij weer de goede kant op en was zijn ontlasting vanmorgen weer redelijk dik. Dit was overigens wel op de campervloer. Waarschijnlijk hebben we door de rust die nacht, zijn aanslaan om naar buiten te moeten, niet gehoord. Misschien dat het toch iets te maken heeft met de tekenbeet of het eten van stukjes ijs als wij ons daar mee verlekkerden. Morgen blijven we nog hier daar het echt super bivaceren is hier.

Vrijdag 19 juni 2009. : Camperplaats/Camping Saint Mihiel

De bedoeling was dat we ook vandaag nog zouden blijven bij Lac de Madine. Het weer was echter dermate bewolkt met veel wind, dat we besloten om toch maar verder te rijden. Eerst hebben we nog gebruik gemaakt van een wasmachine op de camping. Nadat deze droog was zijn we vertrokken naar Saint Mihiel, een plaats die groter was dan gedacht. Ook ditmaal zijn we op een camping terecht gekomen om het beddengoed een wasje te geven. Helaas bleek de wasmachine op de camping kapot. Jammer want ik had net de camping betaald. Hadden we dit geweten dan waren we natuurlijk op een vrije plek gaan staan. Dat werd dus zoeken naar een wasserette die al snel gevonden was. Na het avondeten zijn we nog even gaan fietsen langs de Maas. Morgen gaan we het plaatsje verkennen en een fietstocht maken.

Zaterdag 20 juni 2009. : Camperplaats Maxie sur Vaise

Opgestaan met een heerlijk zonnetje. We zijn vol goede moed op de fiets gestapt voor een fietstocht langs bijzonderheden die te maken hebben met de eerste wereldoorlog. Het zou een tocht worden van 36 kilometer, maar net als vorige keer moesten we halverwege de "strijd" staken wegens het grote hellingspercentage voor Ada. Toen besloten we om dezelfde rit met de camper te gaan doen als we om 12 uur de camping moesten verlaten. Tijdens de afdaling, want dat gaat natuurlijk perfect, zijn we nog een heel stuk Maas afgefietst en kwamen weer een paar oude bekenden tegen met hun bootje. Terug op de camping hebben we eerst nog even een lekkere douche gepakt en zijn vertrokken voor de toertocht. Dit werd een lang tochtje van zo’n 80 kilometer waarin we ontzettend veel gedenktekens tegenkwamen. In Apremont La Foret hebben we een uitstapje in het bos gemaakt waar we een ondergrondse bunker hebben bekeken die dienst gedaan had als hospitaal. Even verderop in het plaatsje Liouville zou ergens bovenop een bergje een fort staan dus even hellingtrekken op een hobbelig pad. Eenmaal aangekomen bleek er weinig meer te zien van deze vesting dus weer via hetzelfde pad naar beneden richting Marbotte waar ook een camperplaats zou zijn om te overnachten. Dit was niets dus verder maar. Nou ja verder, de volgende camperplaats was toch al snel 30 km verder in het plaatsje Void-Vacon. Ook dit bleek niets en zijn naar Vaucouleurs gereden. Dit bleek wel een leuke camperplaats te zijn aan een klein beekje met een sanizuil en toiletten. Echter, hier ging vanavond waarschijnlijk het hele dorp uit zijn dak gezien de vele banken en dito tafels. Enige navraag bij het toeristenbureau leverde op dat het een muziekfeest zou worden tot in de late uurtjes. Uiteindelijk zijn we in Maxie sur Vaise aangekomen. Een klein plaatsje waar een beekje middendoor liep. Net uitgestapt hoorden we een luid geknal van vuurwerk. Het bleek een trouwerij te zijn dus effe snel kijken. We gaan morgen naar onze laatste plaats Concourt waar we een besluit moeten nemen of we via de Marne weer omhoog gaan of naar de andere kant via de Moezel weer omhoog. De camperplaatsen halen we vanaf een flyer die we bij de VVV krijgen. Dit zijn vaak camperplaatsen zonder voorzieningen en niet echt gezellig moet ik zeggen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Met Boemer gaat het nog steeds niet jofel. Zijn ontlasting is nog steeds aan de dunne kant ondanks de flessen water en de brokjes die hij door het vlees krijgt.

Zondag 21 juni 2009. : Camperplaats Rebeuville ( 48.33530, 05.70128 )

Vandaag vieren we de eerste verjaardag van Boemer. En eerlijk is eerlijk we hadden niet gedacht zo gek met Boemer te zijn, zeker zoals we onze kat Wiske gewend waren. Ook was het vaderdag en ging om half acht het eerste telefoontje vanuit het Slagveld. Ook Marcia hebben we weer gesproken via de skypetelefoon, terwijl ikzelf bij de Mac het dagboek weer heb bijgewerkt. We hebben vandaag maar een stuk van 40 km gereden om uiteindelijk uit te komen in Rebeuville. Hier lag een leuke camperplaats aan een zijriviertje. Lekker rustig aan een kabbelend beekje. De camperplaats, voorzien van loospunt, water en stroom was geheel gratis. Veel plaatsen zijn er niet in de buurt van de stroompaal met zes punten. Je kunt wel verder langs het riviertje staan, maar dan heb je wel een aardig stukje snoer nodig. Inmiddels staan er vijf campers, waarvan er een stroom bij mij vandaan haalt om reden die ik eerder schreef. We zitten nu dus in de Vogezen en hebben dus de Lorraine achter ons gelaten. Omdat we om moesten rijden naar deze camperplaats stuitten we op "La maison de Jeanne d’Arc", met daarbij een enorme kathedraal. Het plaatsje daarbij stelde totaal niets voor. Datzelfde geldt ook voor Rebueville. Wel lag Neufchateau drie kilometer verder waar wel het een en ander te zien was. Hier trof ik het daar in een kerk de organist aan het spelen was en ik zodoende ook mijn kunsten op een drie-klaviers orgel kon tonen. Prachtig wat een akkoestiek zit er in de meeste kerken. Verder hebben we hier wat rond gefietst en door de winkelstraten gedoold. In de middag hebben we lekker in het zonnetje gezeten. Morgen gaan we naar Goncourt. We hebben besloten om richting de Marne te gaan omdat daar vele Voie Vertes zijn die we kunnen fietsen langs de rivieren.

Maandag 22 juni 2009 : Camperplaats Goncourt ( 48.23685, 05.60998 )

Vanmorgen bijtijds vertrokken naar Goncourt. Op deze camperplaats bleken vele Hollanders hun stekkie te vinden. Bij aankomst bleek dit ook terecht, daar er heel wat campers stonden, waaronder vele Nederlanders. Naast ons stond een Nederlander die gisteren aan zijn reis naar het zuiden was vertrokken en al met de nodige pech kampte. Zijn waterpomp had hij inmiddels uit elkaar gehaald maar bij het in elkaar zetten kwam hij 1 moertje te kort. Nu wil ik Boemer niet de schuld geven, maar heb wel mijn vermoeden. Na een ritje door de plaats had ik een nieuw moertje te pakken en was de man weer gelukkig. Maandag blijkt toch een probleem te zijn voor brood daar alle winkels gesloten zijn. Geen nood, want na dit voorgelegd te hebben bij een Fransman die zijn Malthezer aan het uitlaten was, kwam hij even later met een gratis stokbrood uit de diepvries aan, zodat wij ook ons middagmaal weer konden nuttigen. Vanaf deze camperplaats hebben we nog wat langs de Maas gefietst en zijn toen toch verder gegaan om richting Langres te gaan. We hebben dus de Maas verlaten en gaan de Marne verkennen. De Maas bleek inderdaad op dit punt wel heel smal en er resteerde niets anders dan een klein kabbelend beekje. In Langres vonden we bij toeval een schitterende plaats aan een haventje. Toen we er aankwamen stonden we alleen, maar inmiddels staan er zes campers. Omdat Langres boven op een bergje ligt ben ik alleen daar naartoe gefietst om de nodige documentatie over deze omgeving te halen. Wat we gelezen hebben is er zat te zien dus blijven we nog even hier. Vanmiddag zijn we het "Marne Saonekanaal" richting de ondergrondse kanaaltunnel van Malsedes gefietst. Deze tunnel blijkt maar liefst 4800 meter lang te zijn. Helaas konden we met onze fietsen niet verder omdat het overging in een echt mountainbikepad met vele putten en modderige situaties. Onderweg moesten we wel even lachen, wat bleek, er stond een tuinhuisje waar je als trekker op de fiets de nacht door kon brengen. Een bed was zelfs aanwezig met daaronder een bankstel waar je kon bijkomen van een vermoeide fietstocht. Morgen gaan we de andere kant uit waar onderweg ook weer het nodige te zien is. De plaats Langres komt ook nog aan bod want ook daar is het nodige te bewonderen volgens de info.

Dinsdag 23 juni 2009 : Camperplaats Langres ( 47.88167, 05.33861)

Vandaag weer een bijzondere dag voor ons. We zijn vandaag 37 jaar getrouwd en tellen we daar de verkering bij op dan komen we zelfs uit op 42 jaar. Ik weet niet wanneer we voor een lintje in aanmerking komen, maar die hebben we wel verdiend onderhand. De SMS’jes waren er ook al vroeg. Patrick heeft ook nog gebeld. Vanmorgen zijn we opgestaan met een strak blauwe hemel en zijn het kanaal Marne-Saone afgefietst richting Chaumont. Wat een rust hier zeg, ongelooflijk. Ook hier weer vele sluizen die dateren uit de periode 1880, althans je ziet vele sluiswachtershuisjes erbij staan waar die datum op staat. Prettig is dat we bij ieder huisje eventueel de fiets op konden laden. Ook de bruggen dateren uit die tijd. Bij een van de verlaten of niet bewoonde wachtershuisjes ben ik eens binnen geweest en dan weet je niet wat je ziet. In de hedendaagse tijd zou je daar niet meer kunnen wonen zo bekrompen allemaal. Onder het huis was een kelderruimte waar een bakoven stond en iets verder stonden waarschijnlijk de koeien. Toch zijn de meeste van deze huisjes nog bewoond door een sluiswachter die de sluizen handmatig open moeten draaien voor de pleziervaart. De sluiswachters beschikken ook over een brom-mobiel om van de ene naar de andere sluis te rijden mocht de sluiswachter daar vertrokken zijn. In sommige gevallen zit er een waterhoogteverschil in van zo’n zes meter, wat op een van de foto’s is te zien. Ook een ouderwetse draaibrug ontbrak niet die met de hand opengedraaid moest worden. Even verderop zijn we van het fietspad afgegaan en hebben een natuurlijke waterbron bezocht. Het water was kristalhelder en had werkelijk een blauwe gloed. Mooi was te zien hoe trapsgewijs het water naar beneden stroomde. Je kon dan ook mooi de bodem zien. Verder zijn we op de terugtocht naar het Lac du Charme gereden. Bij terugkomst op de camperplaats stonden we weer alleen en was de rest vertrokken. Ik zit nu bij een van de sluiswachters-huisjes dit verslag te schrijven terwijl de fiets aan het opladen is. Morgen gaan we met de camper naar Langres. Een kort ritje natuurlijk, maar het moet wel willen we daar nog iets zien want de klim is te stijl voor Ada met de fiets.

Woensdag 24 juni 2009 : Camperplaats Chaumont ( 48.11815, 05.15437 )

Vanmorgen dus Langres bekeken. Een indrukwekkende vesting gelegen op een berg. En wat voor een vesting. De gehele vesting kon je rond fietsen langs de bovenste vestingmuur en was maar liefst drie en een halve km lang. Vanaf diverse punten had je een schitterend zicht op de omgeving. Ook het Lac de Liez was duidelijk te zien. We hadden dit nog rond willen fietsen maar werd door het toeristenburo afgeraden wegens vele omgevallen bomen tijdens de strom van enkele weken geleden, zoals bij ons het geval was. Nadat we nog wat in de binnenstad rondgedwaald hebben zijn we verder gegaan. We hebben het meer van Charmes rondgereden om vervolgens uit te komen in Chaumont. Een vrij grote stad. Jammer ligt deze stad ook weer hoog en kunnen we helaas met de fiets vanaf de camperplek wel vergeten om dit naar boven te rijden. Dit doen we dus maar met de camper morgen. Aan het eind van de middag hebben we lekker in het zonnetje aan het water gezeten. Na het eten zijn we op de fiets gestapt en zijn zuidwaarts gefietst. Bij een sluiswachtershuisje hebben we de fiets weer opgeladen en werden we door de sluiswachter binnen geroepen om wat te kletsen en te drinken. Op deze uitnodiging zijn we ingegaan en hebben in ons gebrekkig Frans een leuke conversatie gevoerd. Na een uur zijn we weer terug gereden en hebben de rest van de avond lekker buiten gezeten.

Donderdag 25 juni 2009. : Camperplaats Vieville ( 48.23825, 05.12988 )

Vanmorgen, na wederom problemen met Boemer, naar de dierenarts geweest. Gisterenavond hadden we op internet gekeken waar er hier in Chaumont een dierenarts zat. We hadden de keus uit drie en hebben de dichts bijzijnde gepakt. Gisterenavond hebben we nog speciaal rijst gekookt en het vochtwater daarvan af laten koelen voor drinkwater. Volgens internet moesten we eerst 24 uur geen eten geven, de tweede dag wat van die gekookte rijst vermengd met gekookte kip en de derde dag een groter portie. Dit hadden we op internet gelezen. Ook hadden we gelezen dat als een hond gaat braken we toch direct naar de dierenarts moesten gaan. En of de duvel er mee speelde. Vanmorgen na het drinken van dat rijstvocht heeft hij overgegeven, dus om acht uur gelijk naar de dierenarts. Om half negen waren we aan de beurt bij een vrouwelijke dokter. Na onderzoek heeft hij een spuit in zijn nekvel gekregen en een remmer voor de diaree, welke hij twee maal daags toegediend moet krijgen . Wat we op internet gelezen hadden heb ik zo goed als mogelijk verteld en kreeg te horen dat dit met die rijst inderdaad waar was. Vanavond heeft hij, ondanks dat ik dacht dat hij enkel die kip eruit zou eten, toch ook de rijst op dus weer een meevaller. Hopelijk zien we morgenochtend de eerste resultaten van de behandeling. Na terugkeer hebben we, voordat we naar de volgende camperplek vertrokken, nog een uurtje langs de Marne gefietst. We staan nu op een camperplaats in Vieville, direct aan het Marne-Saonekanaal bij een haventje op een schitterend plaatsje met gras, stroom en water voor de prijs van 3,00 euro per nacht, zodat alles weer even geladen kon worden. Na installatie zijn we de Marne terug gefietst naar het punt waar we vanmorgen vanuit Chaumont waren geëindigd. Tijdens de fietstocht van vandaag hebben we een paar interessante dingen gezien zoals een in 1882 gebouwde kanaaltunnel van 300 meter lang bij het plaatsje Gondes. Knap staaltje werk als je leest dat men dit allemaal met de blote hand en pikhouweel heeft moeten doen in die tijd. Van de andere kant zie je dan ook weer hoe knap men vroeger was want even verderop zagen we een aquaduct voor de kruising van de Marne en het Marne Saonekanaal. Raar als je dit ziet en er varen twee boten boven elkaar. Ook hier kwamen we weer diverse ophaalbruggetjes tegen. In een sluis lag een klein vrachtscheepje dat werkelijk aan weerszijden 10 cm overhad om door de sluis te varen. Een snelle blik in de stuurhut leverde een mooi plaatje van koperwerk op. Aan het eind van de middag hebben we Boemer eens lekker gewassen na alle diaree perikelen en is nu weer zo zacht als satijn. Hierna zijn we lekker gaan wokken bij een verfrissend windje achter de camper. Het weer was vandaag drukkend warm en net is er een buitje gevallen. Op dit moment is het weer droog hebben we alle ramen van de camper eens opengezet om alles even door te laten waaien. Dit was het weer voor vandaag. Wat we morgen doen is afhankelijk van het weer.

Vrijdag 26 juni 2009.

We zijn toch nog een dagje op deze camperplaats in Vieville blijven staan. Het weer was uitstekend vanmorgen dus stonden we om zeven uur al naast ons bed. In Vieville heb ik om acht uur even een lekker vers stokbrood gehaald in een supermarktje van twee vierkante meter, annex postkantoor, restaurant, gasdistributie en ook de krant kon je er nog kopen. Na het ontbijt zijn we noordwaarts gefietst. Het was de bedoeling te fietsen naar Donjeux om daar de camperpek even te bekijken.( 48.36586, 05.14891 ) Onderweg konden we dan ook nog Froncles aandoen, want daar waren de mensen die we gesproken hebben zo positief over. Onderweg weer wat leuke dingen gezien zoals een oude wasplaats in Vouecourt Op 1 van de foto’s is de beschrijving hiervan te lezen. Ook kwamen we weer de nodige aquaducten tegen wat toch een vreemd gezicht blijft geven. Aangekomen in Donjeux, bleek de camperplaats direct aan het kanaal te liggen, maar ook aan de vlakbij gelegen weg zodat de nachtrust misschien niet optimaal zou zijn. Wel was er gratis stroom en water en kon je lozen. Er was plaats voor zo’n 2 tot 3 campers. Anders was het in Froncles. De positieve woorden van diverse mensen die we gesproken hadden over deze camperplaats bleken gegrond. Een zeer mooie camperplek andermaal direct aan het haventje van Froncles.( 48.29954, 05.15246 ) Mooie plaatsen omgeven door gras. Stroom en water aanwezig en dit alles weer gratis tot ieders beschikking. Ook stond je op diverse plaatsen lekker in de schaduw door enkele bomen. Hier hebben we ook moeten schuilen voor het noodweer wat ineens losbarstte. Na een half uur zijn we onder een miezerig regentje doorgereden. Gek genoeg had het bij terugkomst op de camperplek Vieville niet geregend. Dit deed het wel om half zeven en moesten we binnen de avond doorbrengen en hebben gezellig naar "Dancing with the Stars" gekeken. Morgen gaan we naar Joinville waar volgens ingewijden ook een schitterende camperplaats zou zijn. Of er plaats is weten we niet want het is weekend en dan trekken er meestal vele Fransen op uit.

Boemer heeft afgelopen nacht weer als vanouds doorgeslapen en heeft vanmorgen en vanavond weer rijst met gekookte kip gekregen. Tot op heden heeft hij nog geen ontlasting gehad, waarvan ik me dan weer afvraag of dat nu ook wel goed is. Wachten het morgen maar weer af. Levendig is hij nog steeds en als hij moe is wil hij op de ligstoel ( zie foto).

Zaterdag 27 juni 2009. : Camperplaats Joinville ( 48.44583, 05.15000 )

Vanmorgen vertrokken uit Vieville. Gisterenavond was het aardig slecht weer, zo slecht zelfs dat de man die de campergelden int zijn wagen niet uit wilde komen. Na dat een tijdje aangezien te hebben vertrok hij zonder een cent. We zijn om acht uur gaan rijden over een weg die vlak naast de Marne ligt. Geloof het of niet maar we zijn in de dertig kilometer slechts 1 wagen tegengekomen ondanks dat er op teletext gewaarschuwd werd voor grote drukte wegens het begin van de schoolvakanties in Frankrijk. Vooraf wisten we dat het druk kon zijn op de camperplaats in Joinville. Bij aankomst bleek er genoeg plaats en vonden we een mooi plekkie aan het gras waar Boemer zich lekker uit kon leven. De camperplaats zelf ligt weer direct aan het Marne-Saonekanaal met alle voorzieningen zoals water, stroom en lozen, geheel gratis. Naast de camperplaats een strook gras waar enkele picknicktafels staan. Met Boemer gaat het nog steeds goed al heeft hij nog steeds geen ontlasting gehad. Met een vraagteken of we de regenkleding mee moesten nemen, zijn we op de fiets gestapt richting Saint Diziers.
Echter na zes kilometer hield het fietspad op en moesten we terug. We zijn toen over de weg terug gereden en kwamen nog wat leuke dingen tegen. Zo stond er een huis in een bocht van de weg waar automobilisten vaak problemen hadden denk ik want er hingen enorm veel wieldoppen aan de schutting die auto’s verloren hadden door het te hard nemen van de bocht denk ik. Even verderop stond weer een washuis. In Joinville zelf hebben we nog wat rondgekeken en wat foto’s gemaakt. Na terugkeer op de camperplek hebben we s’avonds lekker buiten zitten eten. Het weer was inmiddels heel erg opgeknapt en de temperatuur steeg zienderogen. Morgen blijkt het nog beter te worden. We zijn inmiddels aardig dicht bij het "Lac du Der" aangekomen waar we veel fietstplezier hopen te beleven.

Zondag 28 juni 2009
Vandaag een algehele rustdag genomen in verband met de hoge temperatuur

Maandag 29 juni 2009 ; Camperplaats Lac du Der ( 48.55302, 04.76737 )

Vandaag aangekomen bij het schitterende meer "Lac Du Der". Een enorm kunstmatig aangelegd meer met een omtrek van 40 kilometer. Het weer is very hot. Ik denk dat de dertig graden aardig in beeld komt. Na een mooi plaatsje op de camperplaats bemachtigd te hebben, zijn we eerst even het recratiepark eens gaan bekijken. Hier bleken nog meer camperplaatsen te zijn. We zijn toch maar gebleven omdat we een mooi plekje aan gras hadden en lekker rustig. Althans voor een uurtje, want daarna kwam er een of andere camperclub met zo`n 50 campers die zich hutje aan mutje stalden en ons bijna inbouwden. Na een paar stevige franse woorden werden we niet ingebouwd. Na het eten zijn we gaan fietsen rond het meer. De fietstocht werd afgewisseld door bossen en open stukken en dan weer direct aan het meer. Het water was een ware afkoeling en we hebben menig keer onze voetjes natgemaakt. Veel pleziervaart hebben we niet gezien ondanks dat het er stikt van de jachthavens die praktisch allemaal vol lagen. Onderweg hebben we ook diverse keren zo maar aan het water gezeten onde een boom in de schaduw. Voor Boemer is het ook aardig aan de temperatuur want zijn tong hangt bijna een gehel dag uit zijn bekkie. Gelukkig drinkt hij aardig wat weg. We hebben er soms wel wat medelijden mee als we zijn hartje tekeer zien gaan. Gisteren heeft hij lekker bij de airco in de camper gelegen. Dat kon hier niet omdat we geen stroom hebben. Vanavond gaan we loekker barbequen in de schaduw. Hopelijk koelt het vanavond wat af om te slapen want de temperatuur in de camper is misschien wel 50 graden.. Vandaag hebben we voor het eerst de camper qua kilometers verslagen op 1 dag want de fietsteller bleef steken op 60 kilometers vandaag Morgen blijven we in ieder geval nog hier

Dinsdag 30 juni 2009.

Vandaag hebben we een stranddagje gehad. Wederom was het weer zeer warm dus alles wat je dan doet is te veel. Ook voor Boemer was het misschien beter niet in de kokende zon te fietsen. Wel ben ik nog zelf naar Saint Diziers gereden langs een mooie uitgestippelde route. Enorm veel wielrenners op dit stuk, dus lekker meegereden in een groep en ook het nodige kopwerk verricht. Thuis gekomen zijn we dus naar het strand gegaan waar we Boemer zijn eerste zwemles gegeven hebben en zowaar zonder ook maar 1 les heeft hij het al onder de knie. Echt lachen was dat en kostelijk om te zien. Het leek wel een waterrat met al dat haar zwevend onder water. Vreemd eigenlijk dat hij het op een gegeven moment koud kreeg want hij begon te rillen. We hebben hem nog diverse keren laten zwemmen. Hij vond het wel geweldig hoor want eenmaal op het droge bleef hij rennen. Misschien al conditie op aan het doen voor de speldag in Gouda???!!. Vanavond hebben we weer lekker buiten gekookt. Vannacht heeft Ada weer een verdieping lager geslapen zodat we allebei lekker breed konden liggen. Morgen gaan we verder en gaan vanavond even kijken waar we naartoe zullen gaan. Naar de dierenarts ben ik niet meer gegaan want zijn ontlasting was gisterenavond hard, als ook vanmorgen. Gelukkig want dat scheelde me toch een ritje van 35 km met die warmte.

Woensdag 1 juli 2009. : Camperplaats Orconte ( 48.66600, 04.73369 )

Laten we even beginnen met Boemer. Het gaat toch weer beter met hem ondanks het zeer warme weer. Vanmorgen was zijn ontlasting "normaal". Ik schrijf dit tussen haakjes want het is nog steeds niet zoals het thuis was. Vanmorgen vroeg opgestaan in verband met de hitte . We wilden zo snel mogelijk vertrekken om niet in de kokende zon in de camper te hoeven rijden. We zijn met enige opties vertrokken en zouden wel zien waar we uitkwamen. We zochten in ieder geval een leuk plekje aan een haventje aan het Marne Saone kanaal. Na enig speurwerk zijn we uitgekomen in het plaatsje Orconte. Ook de camperplaats bij het haventje was super. We stonden weer recht aan het kanaal met alle voorzieningen die je mag wensen zoals douche, toilet en wasplaats. Zelfs de stroom mochten we gebruiken. Kosten???? Gratuit!!!. Het was weer snikheet, maar zijn toch op de fiets gestapt om de plaats Vitre-le-Francois te bezichtigen. Deze plaats bleek wel wat oude monumenten te hebben, maar het meeste was tijdens de 2e wereldoorlog verwoest. Onderweg hebben we Boemer weer zijn 2e zwemles gegeven in een sluisje. Ook in de plaats Vitre-le-Francois heeft hij lekker in een fontein gesparteld. Op een gegeven moment sprong hij er zelf in en vond het dus toch lekker die afkoeling. We hebben zelfs nog een stukje van het Marne Rijkanaal gefietst. De Notre Dame was werkelijk schitterend. In deze kerk stond ook een mooi orgel. Heel apart waren de twee aparte orgels op het koor aan weerskanten tussen een gewelf. Na nog even geshopt te hebben zijn we teruggereden naar de camperplaats en heb ik een wifi-punt opgezocht in het plaatsje Orconte, waar het net over de brug bij een Mediateque is gevonden. Morgen blijven we hier weer staan en gaan dan de andere kant uitfietsen richting Saint Diziers

Donderdag 2 juni 2009.

Vanmorgen om kwart voor negen op de fiets gestapt richting Saint Diziers. Een vrij grote plaats die we bereikten door continue langs het kanaal te fietsen. Ook onderweg hebben we onszelf weer even de nodige verkoeling gegeven door in een sluisje te duiken. Ook Boemer ontkwam hier niet aan. Een keertje ging het even fout bij een sluisje. Boemer was zo enthousiast dat hij er zelf insprong niet wetend dat je dan eerst met je kop ondergaat, zodat een snelle greep aan zijn staart hem weer boven bracht. Toch effies schrikken was dat. In Saint Diziers hebben we in een park gegeten alvorens terug te rijden naar de camperplaats. Onderweg kwamen we ook een militair vliegveld tegen waar de ene na de andere straaljager het luchtruim koos. Praten was in dat geval niet nodig, want jeetje wat een lawaai zeg als ze even gas geven. Bij de camperplaats hebben we weer een koele duik in een sluis genomen en hebben de rest van de middag lekker lui in een stoel gehangen met in onze rug een lekker briesje. Morgen gaan we verder richting Reims. Hier blijkt even hiervoor een leuk haventje te zijn waar je ook met de camper mag staan.

Vrijdag 3 juli 2009. : Camperplaats Sillery ( 49.11762, E 4.08303)

Vannacht toch een rustige nacht ondanks de grillige donkergrijze lucht. Wel hebben we in de verte enorm veel flitsen gezien van onweer. We hebben het dus getroffen. Vanmorgen vroeg gaan rijden om de warmte weer een beetje voor te blijven. Uiteindelijk zijn we in Sillery op een camperplaats aangekomen direct aan het haventje. Tegenover de camperplaats een heel grote oorlogsbegraafplaats uit de eerste wereldoorlog. De afgebakende camperplaatsen voor de jachthaven kon je niet meer bij daar er een ketting voor de ingang hing. Enige navraag leerde ons dat op het grasveld niet meer gestaan mocht worden omdat men in het gras ieder keer dikke bandensporen achterliet. Gelukkig vonden we bij de ingang, waar een stuk geasfalteerd is, nog een plekje aan het gras. Stroom wat je dus vroeger kon krijgen is er niet meer bij door de te grote afstand, of je moet een enorme kabel hebben. Wel kun je gebruik maken van de douches, toiletten en wasgelegenheid. Douchen wel tegen betaling van 2 euro overigens. Tegen de middag zijn we naar Reims gefietst en hebben daar wat rondgekeken. Er stonden in het centrum nog wat vliegtuigen van de vliegshow die hier afgelopen weekend gehouden is. Omdat het electrische gedeelte van Ada’s fiets niet meer werkte moesten we de rondrit staken en heb ik haar met enig duwwerk weer naar de camperplaats gebracht. Boemer hebben we weer laten zwemmen en hebben hem daarna, net als onszelf, lekker gewassen onder de douche. Morgen gaan we naar Rethel en bereiken we onze laatste camperplaats van deze reis. Het weer is nog steeds uitstekend al komen er weer wat dreigende wolkenpartijen aan de horizon.

Zaterdag 4 juli 2009.

Vanmorgen vroeg opgestaan om voor de laatste keer deze vacantie een camperplaats te zoeken. We hadden van iemand twee adressen gekregen waar het volgens zijn zeggen prima staan was voor campers. Om zeven uur al vertrokken, want het weer zag er weer uit dat het warm zou worden. De eerste camperplek was Rethel, een ritje van 46 kilometer, dus niet zo ver. Hier aangekomen bleek je nergens meer te kunnen staan door de paapltjes die men weggezet had. Ook de volgende camperplaats, Attigny, bleek niet meer welkom voor camperaars. Waarschijnlijk was die meneer daar heel vroeger geweest daar er van zijn verhalen niets meer klopte. Daar stonden we dan en wat nu te doen. Op de kaart zagen we dat er richting huis nog een leuk meer zou zijn. We besloten om daar dan even te vertoeven en tegen de avond toch naar huis te rijden. Het was tenslotte nog maar een kleine 290 km dus dat moest te doen zijn. Aangekomen bij het "Lac des Vieilles Forges" hebben we aan het water gezeten en kwamen de mensen met bosjes tegelijk aan op de parkeerplaats om net als wij enige afkoeling te zoeken aan het water. Gezien de drukte zijn we toch eerder vertrokken dan gepland. Om half vier waren we thuis. Boemer was ook weer blij dat hij thuis was gezien zijn doen en laten.
We hebben 1365 kilometer gereden, waarvan de helft met de fiets.
We hebben deze reis veel nieuwe camperplekken ontdekt en zullen hier met veel plezier nog eens terugkomen.