Donderdag 29 augustus 2013 Camperplaats Harelbeke N 50.84652, W 3.31098 ( Foto's CP )

photo St_Loupe_du_Gast15_zps7848c8df.jpg

Na een paar emotionele en drukke weken zijn we weer vertrokken voor een reisje richting Frankrijk. Door al die drukte hebben we weinig voorbereid en zien wel waar we uiteindelijk terecht komen. Het gaat zoals gezegd wel Franktijk worden. Op donderdagavond waren we klaar met pakken en zijn direct maar gaan rijden. Het zal een heel andere vakantie worden met die nieuwe druktemaker Rossi in ons midden. Er zal veel aandacht naar hem uitgaan, waar Boemer hopelijk mee om weet te gaan. We hebben de fietsmand inmiddels omgeruild voor een fietskar zodat ze broederlijk naast elkaar van de uitstapjes kunnen genieten. Onze eerste stop is Harelbeke in Belgie. Hier waren we pas rond elf uur zodat we vrijwel direct in ons nestje gekropen zijn. Een mooie camperplaats met alle voorzieningen ( kosten 5 euro ) Bij het nabijgelegen sportcentrum kun je bij opening ook gebruik maken van het toilet. Rossi is de nacht goed doorgekomen in zijn nieuwe nachthokje en is zonder een piep te geven gaan slapen. s'Morgens om zeven uur liet hij zich wel horen voor een sanitaire uitlaat. Voor de doggies hebben we dus wel het een en ander aan moeten schaffen zoals een extra diepvriesje met bijbehorend zonnepaneel (verplaatsbaar) voor die 20 kilo vers vlees die we nodig hebben voor al die weken. Hij staat onder het bed en geeft als hij iedere keer aanslaat toch wel het nodige geluid zodat we bij thuiskomst daar iets op gaan verzinnen voor lichte slapers zoals wij.

Camperplaats La Mailleraye sur Seine, N 49.48444, W 00.77333 ( Foto's CP )

Maar goed, vrijdagmorgen om acht uur vertrokken naar het geliefde plekje in Mailleraye sur Seine. Een mooie CP direct aan de Seine. Er staat een sanizuil waar je water en of stroom kunt pakken door gebruik te maken van een munt a 2,00 euro. Toilet legen is gratis. De CP zelf kost 5 euro. Hier hebben Boemer en Rossi lekker veel gras rond de camper om met elkaar te spelen. Het stond er aardig vol maar hebben toch een plaatsje direct aan het water weten te bemachtigen. Aan de lijn was dus verplicht dit keer om hem niet na te hoeven duiken in de Seine. Ze kunnen het inmiddels uitstekend met elkaar vinden en zijn onafscheidelijk, al is Boemer het wel eens zat om achterna gezeten te worden. Veel hebben we hier niet gedaan omdat we daar te moe voor waren, dus lekker genieten in de zon op een luie stoel. Wel moesten we Rossi de vuurdoop geven in de fietskar, wat buitengewoon goed ging. Na een ritje van 15 km zijn we terug gegaan. Tijdens die rit hebben we ook nog even appeltjes geplukt. Het avondeten bestond uit zelf gemaakte pannekoeken met spek.

Alternatieve CP Camperplaats St Nicolas de Bliquetuit N 49.52100, W 00.72730

Zondag 1 september 2013. Camperplaats St Loupe du Gast ( foto's CP )
zone d'activite du Creusot N 48.38716 W 0.58544

Vanmorgen lekker uitgeslapen dankzij Rossi die pas om half acht van zich liet horen.Het is mistig dus blijft iedereen wat langer in zijn mandje. Na de koffie, inmiddels scheen het zonnetje weer, zijn we weer gaan oefenen met de fietskar en naar St Nicolas de Bliquetuit gereden waar ook een leuke CP is aan het water. Enig verschil is dat deze gratis is t.o.v La Mailleraye. Voorzieningen zijn er in de vorm van sanizuil waar je enkel kan lozen. Water en stroom zijn afgesloten. Er kunnen er een zestal staan. Ernaast ligt een picknickplaats. Je hebt wel een mooi zicht naar de overkant. Op deze CP hebben we gezellig gebabbeld met een paar Belgen. Half in de middag zijn we vertrokken naar ons volgende doel. We besluiten om lekker over de tolweg te rijden. Het was zo'n rustige rit dat je bijna zou denken dat we de snelweg voor onszelf afgehuurd hadden. Bij Alencon wachtte ons toch een verrassing. We moesten voor klasse drie betalen en dat scheelt een aardige slok op een borrel, maar goed...we hebben een lekker rustige rit gehad. We zijn uiteindelijk uitgekomen in St Loupe du Gast, een leuke CP met alle voorzieningen behalve stroom en gratis. Naast ons een Velo Rail en daar weer naast een voie verte. Ook hier hebben we gras wat voor de doggies toch wel lekker is en zeker op dit moment voor Rossi, die het tot op heden opmerkelijk goed doet, zowel s'nachts als overdag. De fietsroute gaan we morgen bekijken. We hebben wel veel bekijks trouwens met Rossi en vele harten gaan harder kloppen als ze hem zien of aanraken.

Maandag 2 september 2013 CP St Loupe du Gast.

Een schitterende dag vandaag. Na het ontbijt en koffie de voie verte opgegaan richting het noorden. Het pad naar de Velo Rail is goed alsmede het stuk nadat de velorail is opgehouden. Ambrieres les Vallees is de eerste leuke plaats die we tegenkomen. Het toeristenburo hier was dicht dus kon er weinig geplunderd worden. Wel een mooie plaats overigens met vele bloembakken aan de huizen die nog volop in bloei staan. Vanaf het fietspad hadden we een mooi zicht op het stadje omdat, zoals de naam al zegt, het in een vallei ligt. We stoppen in Orne waar de voie verte stopt en gaan weer terug. Net voor St Loupe du Gast hebben we een afslag genomen om uit te komen bij het meer Haute Marne. Hier hebben we op een picknick plaats gegeten. Uiteraard kwamen Boemer en Rossi ook niets tekort. Wel is het even opletten daar Rossi een echte veelvraat is en zonder blikken of blozen het bakje van Boemer ook naar binnen werkt. Opvallend is wel dat Boemer de brokjes van Rossi ook lekker gaat vinden. Na het plaatsje zelf even rondgefietst te hebben terug naar de CP waar we de rest van de middag genoten hebben van de racewedstrijden tussen Boemer en Rossi.

Dinsdag 3 september 2013 St Loupe du Gast

De morgen begon mistig. De temperatuur was vanmorgen vroeg gelukkig iets hoger dan gisterenmorgen. Toen stond deze op 7,8 graden. Nu wees deze 13,5 aan en al heel snel konden we genieten van een strak blauwe hemel. De fietstocht langs de velo-rail ging vandaag naar Mayenne. Een mooie maar heel drukke stad waar het bijna ondoenlijk is om met een fietskar te rijden i.v.m de smalle gedeeltes waar de auto's je in grote getalen passeren. Bij het toeristenburo, waar vlakbij een camperplaats is, hebben we weer de nodige documentatie gehaald van de fietsroutes langs de Mayenne. Het weer is uitstekend, dus maken we nog geen aanstalten om echt zuidwaarts te rijden. Om terug te komen naar de voie verte was het een enorme klim. Bij een park hebben we gegeten en konden de doggies naar hartelust spelen. Het is leuk om te zien hoe Boemer en Rossi genieten in de fietskar. Dat Boemer meer in beweging is zien we aan zijn eetlust. Eet hij in andere reisjes amper 100 gram per dag nu heeft hij zelfs aan 200 gram nog niet genoeg en gaat hij brokjes eten die Rossi ook krijgt. Ook s'nachts gaat het uitstekend met Rossi en laat zich heel de nacht niet horen op een klein snurkpartijtje na, want ook dat kan hij net als Boemer af en toe. De kleine trainingjes gaan ook goed. Zijn naam hoort hij inmiddels ook al goed. De fietstocht naar Mayennewas heel mooi . Morgen gaan we verder.

Foto's Saint Loupe du Gast ( foto's )

Woensdag 4 september 2013 CP St Jean su Mayenne ( Foto's CP ) N 48.12792 W 0.75246

Het eerste wat we gedaan hebben is een sms naar Claudine en Patrick, die vandaag 9 jaar getrouwd zijn. Vertrokken na het ontbijt via en korte route. Mooi, maar soms zijn de wegen toch wel erg smal als je een auto tegen komt. In Mayenne hebben we nog even boodschappen gedaan. Helaas was het te vroeg om de Mac aan te doen om het dagboek bij te werken, zodat het thuisfront maar weinig op de hoogte is van onze dagelijkse beslommeringen. We zijn uitgekomen in St Jean sur Mayenne. Een wel heel mooie camperplaats voor 7 euro. Hiervoor krijg je echt waar voor je geld. Douches, toiletten, lozen, stroom en water staan je ter beschikking. Daarbij zijn de camperplaatsen ook nog eens heel ruim bemeten. Een stuk grind voor de camper en ernaast een stuk grasveld, dat bij deze temperaturen wel een natje kan gebruiken. Het weer is andemaal uitstekend. Voor de doggies misschien net te hoge temperaturen. Na het middageten zijn we naar Laval gefietst langs de Mayenne. Bij Change nog even naar de CP gekeken, waar we een tijd terug weg moesten i.v.m werkzaamheden. In Laval was het zoals gewoonlijk erg druk. Bij de fontein hebben we heerlijk in de schaduw gezeten en konden de doggies lekker ravotten en genieten van alle belangstelling. Boemer heeft ook nog even een nat pak gehaald, zodat het hijgen door afkoeling even wat minder werd. s'Avonds hebben we nog tot laat buiten gezeten.

Alternatieve CP in Change langs de Mayenne ( foto's CP ) N 48.10083 W 0.78556

Donderdag 5 september 2013 CP St Jean sur Mayenne. N 48.12792 W 0.75246

Wederom schitterend weer met zeer hoge temperaturen. We zijn vanmorgen thuis gebleven omdat Rossi zo'n 6 km verderop naar de dierenarts moest voor zijn spuiten die hij moest hebben. Na het eten eerst richting Mayenne gefietst, waarna ik halverwege alleen verder gegaan ben naar de dierenarts. Ada mag lekker aan de waterkant blijven omdat de rit naar de dierenarts heel zwaar is en niets dan klimmen. Die klim viel voor mij ook tegen met Boemer en Rossi in de fietskar. Bij de dierenarts aangekomen waren we vrij snel aan de beurt en was alles oke. Hij gedroeg zich formidabel en liet zich gewillig onderzoeken. Het was trouwens een vrouwelijke dierenarts uit Belgie, dus kon ook ik lekker Nederlands blijven praten. Na afgerekend te hebben terug naar de plek waar Ada zat te wachten. Vandaaruit zijn we terug naar de camper gereden. Boemer en Rossi hebben weer eens het grootste plezier met elkaar en rennen tot ze er bij neervallen. Rossi is zo slim om onder de waterkraan te gaan liggen.

Een meevaller dus dat hij niet bang is voor water. Morgen gaan we dus het badje, wat ik meegenomen heb, uitproberen. Blijft hij in ieder geval lekker koel. Het eten gaat uitstekend. Rossi is ook deze week weer drie ons aangekomen. Hoe boemer het vergaat weet ik niet, maar daar zal wel weer het nodige af zijn. Morgen gaan we weer verder en gaan nu kijken waar naartoe.

Foto's St Jean sur Mayenne

Alternatieve CP onder toeristenburo in Mayenne ( Foto's ) N 48.30375 W 0.61546

Foto's Mayenne

6 september 2013 Camperplaats Villiers Charlemagne ( Foto's CP ) N 47.92083 W 0.68167

Vanmorgen vroeg hoorden we ineens een geluid wat we al lang niet meer gehoord hadden. Het bleek toch het gekletter van de regen te zijn op het dak, en na een blik naar buiten was de lucht ook nog eens helemaal grijs. Wat een verschil met gisteren. Rond de klok van tien uur was het gelukkig weer droog en konden we de boel op gaan ruimen om na het eten te vertrekken. We hebben ook gezellig gebabbeld met Nederlanders die gisteren gekomen waren. Eerst naar Laval, waar we bij de Mac het dagboek bijgewerkt hebben en bij Leclerq nog wat etenswaren gehaald. Na een rustig ritje uitgekomen op de camperplaats in Villiers Charlemagne, een mooie CP aan een vismeer. De CP ligt voor de camping. De eerste nacht is gratis en daarna betaal je 7,90 per nacht. Je staat op gras en er staat een sanizuil met alle voorzieningen met drie stroomaansluitingen. We staan helemaal alleen al kwamen er regelmatig campers voor de sanizuil. Voor Boemer en Rossi is het weer een ideale plek om lekker te ravotten. Nog wel even op de fiets naar Houssay gegaan om te kijken of er daar direct aan het water een parking was, en inderdaad we kunnen daar staan om vandaaruit te fietsen. Vanaf deze CP is het vier km klimmen om daar te komen dus gaat dat voor Ada niet lukken. Hier is trouwens ook gratis internet dus hebben we ook alle foto's geplaatst en met diverse mensen geviberd, waaronder Alice, die natuurlijk reuze benieuwd is hoe het met Rossi is. Nou, dat gaat steeds beter. De commando's "zit" en "volg" heeft hij al aardig onder de knie. Het lopen aan de riem gaat nog steeds niet vlotjes zodat Ada met Boemer iets voor loopt waardoor Rossi vanzelf gaat lopen.

HOEZO MOE!!!!!!!!!!!!!

7 september 2013 Camperplaats Chateau Gontier ( Foto's CP ) N 47.82483   W -0.70185

Om 10 uur vertrokken uit Villiers Charlemagne en vier kilometer verder de camper weggezet op een parkeerplaats aan de Mayenne. Vanhieruit zijn we gaan fietsen naar Chateau Gontiers. Tijdens deze fietstocht kwamen diverse herrinneringen weer boven daar we hier al eens meer gefietst hadden. Op de Mayenne zelf was aardig wat scheepvaartverkeer. Onderweg ook veel bedrijvigheid bij de waterskischool. Toch wel mooi om te zien als ze echt door het water scheren bij het maken van de bochtjes. In Chateau Gontier hebben we op de nieuwe camperplaats gegeten. De laatste keer dat we hier waren was de CP aan de overkant. Hier kunnen er aardig wat meer staan. Voorzieningen zijn er niet op water na dan. Aan de overkant is ook een openbaar toilet wat sommige Franse camperaars er niet van weerhoud om daar hun casette te legen.. Voor de camperplaats is een grote strook gras waar het heerlijk toeven is. Ook voor de hondjes is het hier uitstekend i.v.m het gras zodat we besluiten om terug te rijden om de camper te halen en hier neer te strijken. Hopelijk is er nog plaats als we terug komen, want het staat al aardig vol. Op de terugweg hebben we bij de skischool nog heerlijk koffie gedronken. Om drie uur hadden we een mooi plekkie bij de opening van een lagusterhaag. Het zonnetje scheen weer heerlijk al koelde het s'avonds hard af zodat we om acht uur al binnen zaten en de rest van de avond TV hebben gekeken.

8 september CP Chateau Gontier

Weer een prachtige dag om te gaan fietsen. Rond koffietijd hadden we nog flink wat woorden met een Fransman naast ons. Deze man ging zijn cassettetoilet, die lekte als een gieter en een heel spoor naliet, legen in een openbaar toilet. Vele malen geroepen naar hem, maar hij deed net of hij stokdoof was en liep gewoon verder met zijn lekkende cassette. Bij terugkomst heb ik hem in mijn beste frans nog even op zijn asociale gedrag gewezen. Op de fietsroute was het dit keer enorm druk. logisch natuurlijk want het was zondag en iedereen trekt eropuit. Onderweg veel picknickende mensen die er echt een feest van maken. In Daon zijn we gestopt en hebben daar zelf ook op een picknickplaats gegeten, terwijl de fiets weer geladen werd bij de jachthaven. Toch wel lekker, scheelt weer wat vermogen van de accu's als we thuis komen. Ook nog even bij de CP in Daon gekeken en in de tom tom gezet. Een CP met enkel water als voorziening. Er kunnen er een zestal staan. Terug bij de camper lekker op het grasveld gezeten met op het tafeltje koffie met een overheerlijk dubbeldekker tompoes. De hondjes in de fietskar is echt een genot om te zien. Ze liggen kontje aan kontje met de kopjes naar voren of naar achteren. Morgen gaan de de voie verte fietsen die hier vlakbij ligt. Vanmorgen was er ook een meeting van oldtimers wat een leuk gezicht was, vooral die kleine blokkedoosjes.

Foto's Chateau Gontier

Alternatieve CP in Daon vlakbij jachthaven en picknickplaats( foto's CP ) N 47,75005 W 0.64184

Maandag 9 september 2013 Camperplaats Nort sur Erdre ( Foto's CP ) N 47.43746 W 1.49546

Bewolkt en regenachtig vanmorgen, zodat we wat langer blijven liggen. Na het ontbijt en de koffie besluiten we om verder te rijden daar het toch aan het regenen is. Eerst even langs de supermarkt en gelijk de gasfles vullen en we kunnen gaan. We gaan over de D923, het is een goede tweebaansweg en het is voor de maandag wel erg rustig volgens mij. Via Segre naar Cande waar we een sanitaire stop maken voor de doggies. Intussen is het weer helemaal opgeklaard dus gaan we vrij snel verder. . Bij Mesanger gaan we op de D21. Ook dit is een uitstekende weg. Via de D164 komen we uiteindelijk in Nort sur Erdre. De camperplaats staat bommetjevol, maar weten toch nog een mooi plekkie te bemachtigen bij de infoborden. We hebben zelfs een tuintje voor de deur. Naast ons een heerlijk stuk gras waar Boemer en Rossi zich weer uit kunnen leven. Het weer is weer "ouderwets". Lekker genieten dus van de zon. Fietsen slaan we deze dag even over.

Dinsdag 10 september. CP Nort sur Erdre

Wederom heerlijk weer zodat we besluiten om naar het Canal Nantes-Brest te fietsen en dit richting Blaine te gaan doen. De vorige keer dat we hier stonden zijn we richting Nantes gefietst zodat het toch een andere rit gaat worden. Eerst nog even bij het toeristenburo geweest voor de nodige info, waarna we vertrekken. Het is een mooie rit geworden van een paar uur. De rest van de dag lekker bij de camper gebivakeerd en wat gelezen. Morgen gaan we weer rijden in zuidelijke richting en hopen bij de Atlantische kust uit te komen.

Foto's Nort sur Erdre ( foto's )

Woensdag 11 september 2013 Camperplaats Prefailles ( Foto's CP ) N 47.13663 W 2.23843

Vandaag een bewolkte dag, dus eerst maar wat huishoudelijk werk. Ondanks dat we zelf een wasmachinetje hebben toch maar even naar de alhier aanwezige wasserette. Voor 4,50 was het gewassen en gedroogd. Na de koffie zijn we vertrokken. Over de N137, een vierbaansweg, naar Nantes. Het is er heel druk en moeten hier de Loire over. Na Nantes even verlaten te hebben, stoppen we bij een picknickplaats om te eten en Boemer en Rossi hun behoefte te laten doen.. Hierna verder over de D751, een goede tweebaansweg, naar Pornic. We staan nu op de camperplaats aan zee bij Prefailles. Ook hier stond het weer bommetje vol en konden een mooi plekje bemachtigen nadat er net een camper wegreed. Hier stonden we met een stukje gras naast ons. Een mooi plekje omdat we vanuit de camper een mooi zicht hebben op de haven en s'avonds van de ondergaande zon. De brug bij St Nazaire is vanhieruit goed te zien. Bij het toeristenburo hebben we weer de nodige info gehaald. De camperplaats zelf is zonder voorzieningen. Kosten zijn 3,00 euro per dag. Velen blijken te weten dat men om zes uur geld op komt halen want na die tijd stroomd het helemaal vol, dus lekker gratis. Het achterste stuk is voor mensen die hun zonnepanelen willen gebruiken een probleem. Voor de TV ontvangst lukt het net aan de andere kant. Wij staan op het voorste stuk en hebben van deze twee problemen geen last. Er kunnen er volgens het boekje 45 staan.

Donderdag 12 september 2013 CP Prefailles

Bewolkt vandaag met af en toe een zonnetje. De camperplaats liep al vroeg leeg en dan met name de mensen die na zes uur gekomen waren.. Om negen uur kwam de bakker en hebben we lekker vers brood gekocht. Na het eten zijn we langs de kust gaan fietsen, wat voor Ada niet echt een plezierritje is geworden door de toch vele hellingen en afdalingen. Toen we een helling van 10% tegen kwamen zijn we maar teruggegaan en hebben aan de boulevard lekker op een bankje gezeten. Doordat het bewolkt blijft en de zonnepanelen dus niet echt hun werk kunnen doen, laden we de fiets bij een vlakbij de CP gelegen camping. Verder genieten we van het uitzicht bij de camper en een mooie zonsondergang om daarna lekker vroeg het bedje op te zoeken. Met Rossi gaat het uitstekend, al maken we ons een beetje zorgen om de agressieviteit van hem. We weten nou niet of het spelen is of echt agressiviteit naar Boemer toe, waarbij hij zijn tandjes goed weet weg te zetten. Zelfs in mijn hand staan al de nodige afdrukken van tandjes. Het zijn ook net speldenpuntjes.

Foto's Prefailles ( Foto's )

Vrijdag 13 september 2013 Camperplaats l'Epine ( foto's CP ) N 46.98073 W 02.26401

Om 8:15 uur vertrokken uit Prefailles naar Ile de Noirmoutier. In 2010 zijn we hier ook al eens geweest en hebben hier ontzettend mooi en goed kunnen fietsen. Via Pornic en Arthon en Retz naar Bourgneuf en Retz, waar we de CP daar even bekijken en het toilet maar even legen. We rijden de Vendee in . In Beauvoir sur Mer even tanken en boodschappen doen bij de Super U om daarna via de brug het schiereiland op te rijden. We staan ook weer op dezelfde CP in l'Epine waar je voor 7 euro alle voorzieningen tot je beschikking hebt. Voor drie dagen betaal je slecht 19 euro. Omdat we van plan zijn om hier aardig wat te gaan fietsen blijven we dus drie dagen hier. Om op de CP te komen gaf weer de nodige problemen omdat onze bankpas daar niet goed voor was. Gelukkig was er, net al de vorige keer, ook nu weer een bereidwillige Fransman die de betaling via zijn pas even voor zijn rekening nam. s 'Middags fietsen we via een goed pad en langs de kust naar het punt waar je bij eb het water over kunt steken over de weg die dan droog ligt. Op de terugweg nog even langs de VVV om de routes te bemachtigen die over het eiland lopen. Inmiddels staat het ook hier weer bommetje vol. Vanmiddag heeft Rossi overgegeven. Na een te gulzig opeten van een stukje gedroogde kipfilet kwam alles eruit, inclusief dat stuk kipfilet. Bij thuiskomst heeft hij die schade weer ingehaald door een hele bak brokjes gelijk op te eten. Nu liggen ze beiden uitgeteld op de grond. Week twee is weer voorbij.

Foto's l"Epine

Alternatieve Camperplaats Bourgneuf en Retz ( Foto's CP ) N 47.04028 W 1.95704

Zaterdag 14 september CP l'Epine

Vandaag een dagje om binnen te blijven daar de regen echt met bakken uit de hemel komt. Het begon vannacht al en moest er nog uit om het zonnescherm vast te zetten daar we alles buiten hadden laten staan.. Gelukkig hebben we stroom dus kunnen we ons binnen goed vermaken met spelletjes en de TV. Rossi heeft inmiddels ook zijn regendoop gehad en trok zich er niets van aan en dartelde vrolijk door de plassen, waardoor we hem bijna uit konden wringen

Fietstocht l'Epine

Zondag 15 september CP l'Epine

Oeps, om acht uur al een zonnetje met een strak blauwe hemel. Een super dagje dus om het noordelijke deel van het eiland te gaan verkennen. Na het ontbijt en de koffie dus op pad. Eerst naar Noirmoutier waar het een drukte van jewelste is door de grote markt aldaar. Omdat het toch wel een probleem met de fietskar gaf door de mensenmassa te komen daar al weer snel weg. We gaan eerst naar het kasteel en maken daar de nodige foto's. Via een hele lange fietsboulevard gaan we verder langs de kust naar Fort Larron. Door eem mooi fietspad door het bos komen we in Plage des Dames waar we heerlijk op een bankje aan de boulevard hebben gegeten, terwijl ook Boemer en Rossi zich verheerlijken aan het verse vlees wat we iedere keer meenemen op de fietstochten. Ook hier hebben ze geen gebrek aan belangstelling. Via een hartsikke leuke fietsroute door allerlei kleine gehuchtjes komen we in de havenplaats l'Herbaudiere, waar we op de pier genoten hebben van het uitzicht op het water. Heel in de verte konden we nog steeds de brug bij St Nazaire zien. Hierna fietsen we door het Marais terug naar de CP waar we nog lekker in het zonnetje hebben gezeten. Het is een mooie dag geworden. De vooruitzichten voor morgen zijn helaas weer niet rooskleurig, zodat we even afwachten wat te doen.

Maandag 16 september CP l'Epine

We hebben besloten er hier nog twee daagjes aan vast te plakken, omdat het zonnetje zich niet echt laat zien en Ada graag TV wil kijken op prinsjesdag. We doen eerst de huishoudelijke taken en gaan na de koffie de fiets op voor een tocht langs de linkerkant van het eiland. Waar we uitkomen weten we echt niet want van fietspaden is op dit stuk niets te zien. We gaan eerst naar Port de Morin waar we verder gaan langs en over een geasfalteerde waterkering. Ook dit hield na enkele kilometers op. We hadden de keus, of terug gaan of via de Marais verder. Het werd het laatste, al zullen de doggies daar niet blij mee geweest zijn i.v.m het slechte pad met schokkende fietskar als gevolg. Aangekomen in Noirmoutier eerst even de daar aanwezige camperplaats bekeken. Het is er , net als op onze CP, erg druk al staan wij toch wel wat mooier en met betere voorzieningen. Noirmoutier was in tegenstelling tot gisteren, helemaal uitgestorven. Op de pier hebben we koffie gedronken. Opvallend waren de vele vervallen boten die buiten de vaargeul lagen. Wel de gemakkelijkste manier om van je bootje af te komen. Terug op de CP ben ik me bezig gaan houden met de opvoeding van Rossi. Het blijft een druk baasje, zodat dit nog wel eens voor de nodige problemen zou kunnen komen te staan. Dit keer het commando "blijf". Wonderwel heeft hij dit vrij snel onder de knie en ging zelfs buitengewoon goed. Het moet niet te lang duren natuurlijk, want druktemaker als hij is, kan hij het nog niet lang vol houden. De commando's "wacht" en "volg" gaat steeds beter. Het commando "zit" en "hier" gaan ook goed. Wat eten al niet kan doen. Met Boemer gaat het ook uitstekend en eet nog steeds twee keer per dag. Door hier niet op gerekend te hebben komen we hoogstwaarschijnlijk wel met een versvlees probleem. Maar goed, eet hij maar een paar keer kip of kopen blikjes bij de supermarkt

Dinsdag 17 september CP l'Epine

Eerst een SMS'je naar Martijn , die zijn verjaardag gaat vieren. We zijn wel benieuwd wat voor lekkere taart hij voorgeschoteld krijgt van zijn liefje. Wij nemen maar een lekkere eclair bij de koffie. Het is een sombere dag vandaag. Lekker TV kijken dus naar prinsjesdag. Verder weinig doen. Even raakten we in "paniek", doordat de stroom uitviel. Gelukkig was dit van korte duur, al moest ik het geschreven stuk van gisteren even opnieuw tikken door de plotselinge stroomuitval. Morgen gaan we echt verder

Foto's l'Epine ( foto's )

Foto's alternatieve Camperplaats Noirmoutier ( Foto's CP ) N 46.98060 W 2.26404

Woensdag 18 september 2013

Dreigende luchten en erg donkere luchten vanmorgen, dus gaat de vraag op "wat gaan we doen", blijven we of gaan we vertrekken. We hebben hier stroom, dus mochten we binnen moeten blijven, kunnen we in ieder geval ons vermaken met DVD'tjes of TV kijken. We besluiten te blijven. Thuis zitten ze al met de kachel aan kregen we het berichtje. Gelukkig is dat hier het geval niet, daar we nog steeds met korte broek en T shirt aanlopen. Wonderwel klaarde het binnen enkele uren helemaal op en gaan we na het middageten toch fietsen. We fietsen door het "Bois de Eloux" en volgen werder de kust. We komen langs vele vakantiehuisjes waarvan de meesten al gesloten zijn. Langs de moelns bij La Gueriniere gaan we via een andere weg weer terug naar de camper. We denken met veel plezier terug aan de kilometers op dit schiereiland Ile de Noirmoutier. De CP is altijd vechten om een plekkie. Wij hebben wat dat betrefd wel geluk gehad toen wij aankwamen, want toen was er plaats genoeg.

Donderdag 19 septenber Camperplaats La Paree Preneau ( Foto's CP ) N 46.72725 W 01.99035

Vanmorgen het eiland verlaten. Eerst was het nog even schrikken voor we weggingen. De waterkoker maakte kortsluiting waardoor de gehele camperplaats ineens zonder stroom zat. Gelukkig was de gemeenteloods direct naast de CP zodat een bereidwillige medewerker het probleem snel opgelost had. De weg naar het eiland toe liep helemaal vol, zo zelfs dat er voor de brug een file ontstomd. Er zaten aardig wat campers bij, die toch allemaal een plekje moeten zoeken, terwijl het al zo vol staat overal. Het is wederom een bewokte dag met af en toe een zonnetje. Het is niet koud overigens. We rijden eerst naar St Jean de Monts waar we de koelkast even gaan bijvullen. Een mooie camperplaats vinden we uiteindelijk bij La Paree Prenau. Voorzieningen zijn hier niet, maar de plek is ideaal. Direct aan zee en ruimte genoeg naast de camper zodat de doggies weer lekker kunnen rennen. Nornaal kost de CP 5 euro, maar de automaat was kapot zodat we lekker mazzel hadden. Na het eten gaan we een strandwandeling maken en zag Rossi voor het eerst de zee. Wel even wennen die golven die op je afkomen. Het was voor hem de langste wandeling. Uiteraard hebben we hem ook een heel stuk gedragen daar we hem niet teveel willen belasten met het lopen op zand al is zijn spirit ontembaar en blijft hij gaan. Op tijd terug want het begint te miezeren zodat we binnen de rest van de dag doorbrengen.

Vrijdag 20 september CP La pree Preneau

Vandaag een prachtig zonnige dag, maar wat is s'morgens en s'avonds al fris aan het worden. Na de koffie gaan fietsen richting St Jean de Monts. Het is een gravel fietspad door het bos en langs de kust. Bij Becs plage eten we een appeltje en bekijken daar ook de camperplaats, Deze kost ook vijf euro. Daarvoor kun je lozen, je toilet legen en water oakken. Mooi staat je hier niet echt, op asfalt en aan de doorlopende weg. We gaan verder en fietsen werkelijk over een prachtige boulevard naar Plages de Demouselles, Hier ligt een hele lange houten pier waar het een drukte van beang is met vissers en vele mensen die onder de brug door het water lopen om de nodige etenswaren uit het water te halen. Aan de boulevard eten we gezellig. Boemer en Rossi vermaken zich weer heerlijk op het strand. Via de mooie boulevard fietsen we weer terug naar de camper waar we nog lekker van het zonnetje genieten. Week drie is al weer voorbij. Het gevoel is echter dat we al veel langer weg zijn.

Zaterdag 21 september CP La paree Preneau

Een heerlijk zonnige dag vandaag. Ditmaal fietsen we zuidwaarts richting St Gilles Croix de Vie. De eerste plaats die we tegenkomen als we het pad door het bos verlaten is St Hilaire en Riez. Bij de haven is het echt druk. Mensen gaan hier in grote getalen het strand op om van alles en nog ter gaan rapen. Aangekomen in de eerst genoemde plaats is het een drukte van jewelste, maar dan met verkeer, zodat we snel de boulevard opzoeken.. Op een parkeerplaats bekijken we nog even tientalle oldsmobiels die waarschijnlijk aan een tourrit bezig zijn. Er staan wel schitterende exemplaren bij. Hier genieten we van het waveboarden en strandzeilen. De stranden lenen zich hier uitstekend voor want ze zijn enorm breed en heeeeeeeeel lang. Terug bij de camper nog even de andere kant opgefietst om nog wat lekkers voor de koffie te halen. Helaas de Super U was opgeheven zodat we hopelijk morgen nog iets vinden bij een super die wel open is.

Alternatieve CP Becs ( Foto's CP )

Foto's La Paree Preneau. ( Foto's )

Zondag 22 september CP La Paree preneau

Zeer warm vandaag. We blijven nog een dagje hier. Ada heeft veel spierpijn en stijve nel, zodat van fietsen weinig terecht zal komen. We hebben wel een probleempje daar we geen brood hebben. Een andere vervelende gebeurtenis is, dat we veel vlees uit de nieuwe vriesbox weg hebben moeten gooien daar dit ontdooid was. Blijkbaar heb ik de pakjes zo goed uitgemeten dat er vrijwel geen circulatie van koude lucht geweest moet zijn onderin. Een goede leer voor de volgende keer dus om er wat ruimte tussen te laten. Op zoek dus naar een vervangende vlees. Gelukkig gevonden bij de Super U. Hij lust het dus is dit probleem weer uit de wereld. Na het middageten gaan we naar het strand, iets wat al wel heeeeeeel lang geleden is. Ook heb ik de vlieger weer uit de zak gehaald om lekker over het strand te scheren. Het water is overigens ijskoud en toch waren er mensen die zich daar niets van aantrokken. Stonden we de afgelopen dagen gratis omdat de parkeerautomaat kapot was, nu werkte hij weer dus effies betalen.

Maandag 23 september Camperplaats Talmont St Hilaire ( Foto's CP ) N 46.46757 W 1.61728

Prachtig weer en een strak blauwe hemel, dus vroeg vertrokken naar ons nieuwe stekkie in Talmont St Hilaire. Nadeel is dat deze plaats ongeveer zes kilometer van zee ligt zodat we, als we gaan fietsen sowiezo aan een klim vast zitten. Omdat er hier weinig gas verkrijgbaar is toch maar even tanken, al is het niet veel. We rijden via Bretignolles en Olone sur mer. Aangekomen op de camperplaats werkte ook hier de betaalautomaat ni photo fotosTalmontsthilaire9_zps1dab7634.jpget. Gaat lekker dus..... voor ons dan wel te verstaan. Na het eten zijn we gaan fietsen. We gaan zuidwaarts. Eerst naar het haventje waar we niet verder kunnen, zodat we even een stuk terug fietsen om weer op de voie verte te komen die langs de kust loopt. Het is volgens het boekje een twee sterren rit, wat ook wel blijkt want we krijgen de ene na de andere klim en afdaling voor de kiezen. dat laatste is uiteraard minder erg. Uiteindelijk belanden we in Jard sur Mer op de camperplaats aldaar. Het ziet er in ieder geval beter en verzorgder uit dan de vorige keer. Hierna fietsen we terug door de Marais waar veel palingkwekerijen zijn. Het was een leuke rit en terug bij de camper hebben we nog lang van het zonnetje genoten. Voor Boemer en Rossi is dit wel de ideale camperplaats. Een lekker stuk gras voor de camper. Voorzieningen zijn er enkel in de vorm van een sani automaat en is lozen mogelijk van toilet en afvalwater. helaas konden we door het stuk zijn van de automaat ook geen water tanken. gelukkig bracht het toilet bij het toeristenburo uitkomst door de daar aanwezige kraan.

Dinsdag 24 september CP Talmont St Hilaire.

Vanmorgen eerst weer even wat huishoudelijke bezigheden, zoals het verschonen van ons netsje, wassen en drogen. Om 10:00 uur was de klus geklaard en konden we vertrekken. De zon scheen uitbundig en het was bloedje heet. We fietsen vandaag naar het noorden richting Les Sables d'Olone. Het wordt een pittig ritje voor we bij de zee uitkomen. Bij een rotsachtige punt hebben we gegeten en van het schitterende uitzicht genoten. Hierna fietsen we terug via de haven in Bourgenau, waar we koffie drinken. Een goede voorbereiding voor de klim van zeven kilometer naar de camperplaats. Toen we boven waren gelijk bij de Super U maar even boodschappen gedaan. Na het eten even paniek door het zoek zijn van de campersleutels. Gelukkig teruggevonden achter de fietskar. was ondertussen wel al naar de Gendarmerie geweest. Opgelost dus.

Foto's Talmont St Hilaire ( foto's )

Fietstocht Talmont St Hilaire

Woensdag 25 september CP St Vincent sur Jard. ( Foto's CP ) N 46.41038 W 1.54130

Met mooi weer vertrokken al was dit van erg korte duur. Onderweg moesten zelfs de lichten aan vanwege de mist. Hoe snel kan iets gaan. De rest van de dag is het ook heel bewolkt gebleven. De camperplaats zelf is mooi met alle voorzieningen. Stroom is er slechts voor 5 campers, terwijl er 38 kunnen staan. Ook hier was de betaalautomaat weer kapot dus wederom gratis. Via een behulpzame Engelsman hadden we ook nog gratis stroom via een bepaalde toetsencombinatie in te duwen. Na het eten naat La Trance sur Mer gefietst. Een mooie rit langs de kust en vooral door de bossen. Onderweg drinken we koffie op een van de vele picknickplaatsen die er langs de fietsroute zijn. Omdat er ook in deze rit rit aardig wat klimmetjes zitten fietsen we via de gewone weg terug.

Donderdag 26 september CP St Vincent sur Jard

Oeps.. slecht weer, regen en onweer. Voor Rossi weer een nieuwe ervaring met als gevolg een opgeheven kopje van schrik. Sinds twee dagen weigert hij ook maar 1 stap te zetten en wil hij maar 1 ding, n.m terug naar de camper. Wat hiermee te doen is nog even de vraag, want hij zal toch moeten leren lopen naast zijn baasje. Het is rond de klok van twaalf uur als het wat lichter gaat worden en de zon zelfs tevoorschijn komt. We besluiten dan ook toch nog even de fiets te pakken voor een ritje naar Jard sur Mer. Intussen is het, door de regenval, enorm drukkend qua temperatuur geworden. In Jard sur Mer ontmoeten we nog een Nederlands stel op de CP daar en maken een praatje. Ook zij zien maar weinig Nederlanders, net als wij. Hierna rijden we naar de haven en fietsen naar het uiterste puntje van de pier en maken daar wat foto's. Een draaiende molen bij de jachthaven doet ons even denken aan Willemstad. We kijken ook nog even waar we tijdens een vorige reis gestaan hebben met de camper. Terug op de CP genieten we van het laatste ijs uit de nieuwe vriesbox, zodat deze buiten gebruik kan worden gesteld, wat voor wat minder lawaai in de nacht gaat zorgen. Gaan we, als we thuis zijn, toch eens over denken om hier een oplossing voor te vinden. Morgen gaan we verder en hopen uit te komen in La Trance sur Mer of iets verder.

Foto's St Vincent sur Jard ( foto's )

Alternatieve Camperplaats Jard sur Mer ( Foto's CP ) N 46.41074 W 1.59358

Vrijdag 27 september Camperplaats La Tranche sur Mer ( foto's CP ) N 46.35058 W 1.43415

Vandaag aangekomen in La Tranche sur Mer en wederom hadden we het geluk op een mooie camperplaats terecht te komen waarvan de automaat kapot was. Gratis dus waar je normaal zeven euri voor betaal. Een mooie CP met voorzieningen in de vorm van een sanizuil. We staan op een mooi stukkie waar Boemer en Rossi zich weer kunnen vermaken. Vooral Rossi zal het naar zijn zin hebben daar er wel heel erg veel houtstaafjes liggen om op te bijten. Tot oo heden is dit een geliefde bezigheid voor hem. Het weer is weer mooi en na het eten gaan we de boel weer eens verkennen. Voor boodschappen hoeven we niet ver daar de Super U op steenworp afstand ligt. We fietsen eerst richting strand waar vele kitesurfers en waveboarders hun kunsten aan het vertonen zijn. Hierna verder door het bos om uiteindelijk terecht te komen in de plaats zelf. Een gezellig plaatsje met vele winkeltjes en enorme stranden waar het ondanks de temperatuur niet echt druk. Ik zit nu midden op een pleintje te tikken met gratis wifi van de gemeente. Een uitkomst daar we niet veel wifi punten tegenkomen. Het fotoalbum van Rossi en boemer is ook al aardig gevuld met leuke foto's Van boemer moet ik ze nog bij Rossi uit het album halen, maar dat doen we thuis wel.

Foto's La Tranche sur Mer ( foto's )

Alternatiever camperplaats La Tranche sur Mer La Baleine ( Foto's CP ) N 46.343048 W 1.462110

Alternatieve CP La Tranche sur Mer bij sportcentrum ( foto's CP ) N 46.349522 W 1.447930

zaterdag 28 september

Eerst lekker uitslapen daar het weer volgens de TV vandaag niet best zou zijn, en inderdaad, na een blik naar buiten bleek het weervrouwtje helemaal gelijk te hebben al is het nog droog. We gaan eerst maar eens lekker shoppen bij het nabij gelegen winkelcentrum. Amper terug begon het te regenen en niet zo'n klein beetje ook. De rest van de dag onszelf binnen vermaakt en TV gekeken.

Zondag 29 september , camperplaats La Tranche sur Mer

Prachtig weer vandaag en wederom bloedje heet zodat we al om tien uur op de fiets gestapt zijn voor een ritje naar l'Aiguillon sur Mer. Het leek wel een campingtocht daar het een aaneensluiting is van campings langs de route. Helaas is het allemaal uitgestorven want alles is dicht. De route loopt via La Faute sur Mer, waar we bij de haven wat drinken. Verder over een grindpad naar een uitzichtspunt en dwars door een natuurpark. Bij Plage des Bellugas eten we op het strand waar zelfs heuse bankstellen staan voor de badgasten. Gelukkig is een een setje vrij waar we heerlijk lunchen terwijl Boemer en Rossi zich vermaken op het strand na ook eerst gegeten te hebben. Via La belle Henriette fietsen we verder naar Plage de la Griere. Daar zoekt Ada even wat verkoeling in zee. Opvallend is dat het water hier veel minder koud is dan bij plage perneau. Verder naar het centrum van La Tranche sur Mer waar we nog even via wifi de emails checken. Terug op de CP was het weer doggytraining. Dit keer met allebei. "Boemer hier" werd door Rossi opgevat als dat hij ook wel mocht komen. Jammer, dus even terug op zijn plaats zetten. Geloof het of niet maar na een paar keer had hij door dat alleen hij mocht komen als zijn baasje "Rossi hier" en "Boemerblijf" zei. Ook andersom ging het uitstekend. Knap hoor zo snel dat hij alles oppakt. s'Avonds hebben we nog lang buiten gezeten. Morgen gaan we verder, al zijn de weersvoorspellingen niet gunstig volgens de TV.

Maandag 30 september 2013 Camperplaats Bretignolles sur Mer ( Foto's CP )
Rue de la Source, La Normandeliere , 85470 Bretignolles sur Mer N 46.61726 W 1.86373

Vandaag een dagje rondgezworven. Omdat we niet verder willen naar het zuiden, omdat ook daar het slecht weer is, gaan we iets terug naar boven. We rijden naar La Roche sur Yon, een hele grote plaats, waar we eerst even shoppen bij de Lidl om daarna verder te gaan naar de CP daar. Het staat er redelijk vol, voorzieningen zijn er in de vorm van sanizuil. Er is overigens geen stroom aanwezig, in tegenstelling tot wat er op campercontact staat, Nu hebben we dit niet echt nodig dus gaan we op een plekje aan het gras staan. Omdat het weer niet echt goed willem we even wachten tot na de middag om te gaan fietsen. Hiervandaan loopt namelijk ook de voie verte die naar zee gaat. Eerst zelf even naar het centrum gefietst, wat een grote puinhoop is door een totale renovatie van het enorme plein. Daarbij was het ook nog een aardige klim om daar te komen. Het weer werd steeds slechter zodat we toch beslissen om weer terug te rijden naar de kust waar het is ieder geval wat rustiger is dan al dat voorbij razende verkeer langs de camperplaats. We komen uiteindelijk uit in Bretignolles sur Mer waar we vlakbij het strand een CP vinden zonder voorzieningen, behalve dan een vuilneisbak. Ook de ondergrond is door de regenval een zooitje geworden zodat dit voor de doggies nou ook niet lekker is. Het weer is steeds slechter aan het worden zodat we verplicht binnen moeten blijven. Kijken wat het weer morgen gaat worden.

Alternatieve camperplaats La Roche sur Yon ( Foto's CP ) N 46.66833 W 1.41861

Dinsdag 1 oktober 2013 Camperplaats St Jean de Monts. ( Foto's CP ) N 46.79926 W 2.07395

Vanmorgen een grijze lucht met mist en regen. Omdat er weinig te doen valt met dit weer gaan we een CP opzoeken waar we eventueel wifi en stroom hebben. We vinden deze 15 km verder in St Jean de Monts op de CP Les Tortues. Een schitterende CP met alle voorzieningen, stroom, water, lozen en...wifi, zodat we eindelijk het dagboek eens kunnen bijwerken. Het weer is gaande de dag aardig opgeknapt en nu , half acht, schijnt nog steeds het zonnetje. De middag hebben we gebruikt om een paar wasjes te draaien en die waren zo droog door het aardige windje dat er stond samen met de zon. Morgen gaan we in noordelijke richting fietsen. De zuidelijke route hebben we al gedaan toen we hier een paar weekjes terug waren op een andere camperplaats.

Woensdag 2 oktober 2013 Camperplaats ST Jean de Monts

Een werkelijk prachtige dag vandaag met hoge temperatuur. Soms zo heet dat zelfs ik m'n T shirt uittrek. Na de koffie gaan we eerst naar het plaatsje zelf. Daar is een markt met allerlei artikelen. Boemer en Rossi vinden zo veel bekijks in hun karretje dat we bijna een file veroorzaken. Hierna gaan we via de schitterende boulevard via de Vendee velo naar Notre Dame des Monts. Per toeval kwamen we ook nog een CP tegen vlakbij de boulevard ( aire de Mourelles) . Deze kostte ook acht euro met alle voorzieningen. Waar wij staan, sta je toch iets beter al sta je hier natuurlijk wel direct aan zee. De rit gaat vrijwel direct langs de zee en door de bossen. Dit heeft wel als gevolg dat het continue op en neer gaat. Een blik in het fietsboekje geeft ook aan dat het een 2 sterrenroute is. Hadden we even niet gezien. We blijven het toch volgen, maar besluiten gelijk maar om de terugweg via de gewone weg te rijden. Ook op deze route weer vele gesloten campings met een uitgestorven karakter. op de boulevard van Notre dames de Monts gaan we lekker eten. Ook Boemer en Rossi mogen zich weer even uitleven op het enorme strand i.v.m de lage stand oftewel, het is eb. Na nog een bezoek aan de camperplaats hier en een gesprekje met Duitsers die daar op de CP staan, beginnen we aan de terugtocht via de gewone weg. De rest van de middag van het zonnetje genoten. Ook de camper nog even een wasbeurtje gegeven. Helaas konden we niet skypen met de kids daar we nu pas ( 8 uur) internet hebben. Of we morgen verder gaan hangt even af van het weer omdat de verwachting regen is. Zo niet , dan gaan we naar St Michel Chef Chef. Oh ja nog even een leuke foto van Rossi die zo'n honger heeft dat hij bijna het bakje en al op wil eten.

Alternatieve CP in St Jean de Monts ( aire de Morelles) ( Foto's CP ) N 46.78858 W 2.07994

Alternatieve CP in Notre Dames Des Monts ( foto's CP ) N 46.83458 W 2.14182

Donderdag 3 oktober 2913 CP St Jean de Monts

Vannacht een heftig nachtje. KLetterende regen en hevige onweersbuien waarbij de camper soms stond te trillen op zijn wielen. Rossi bleef weliswaar heel erg rustig, terwijl Boemer regelmatig bij een klap blafte. Dit is overigens het trauma als gevolg van het sneeuwballen gooien tegen de ramen thuis. Rossi is trouwens heel lief s'nachts en heeft zich al die weken nog niet 1 keer laten horen, dit in tegenstelling tot overdag, want dan is zijn temperament onophoudelijk aanwezig. Om acht uur regende het nog steeds zodat ik, na de doggies een plasje te hebben laten doen, lekker terug in bedje gekropen ben. We blijven dus gezien het weer nog maar een dagje hier. Wonderwel was het tegen half twaalf schitterend weer en hadden achteraf spijt dat we niet verder gegaan waren. Helaas, we hadden dus al betaald voor deze dag. Wat het weer morgen ook gaat worden, gaan we in ieder geval verder. Wel heb ik om half negen nog een paar schitterende foto's gemaakt van het aankomend geweld in de lucht wat wel heel mooie plaatjes opleverde. Hieronder zijn er een paar te zien. Doei tot morgen. Zit overigens nu effies bij de mac om te versturen want misschien duurt het weer even voor we de site kunnen updaten.

Vrijdag 4 oktober CP Fromentin Plage La Grande Cote (Foto's CP) N 46.88513 W 2.15392

Vandaag Dierendag, dus verwendag voor Boemer en Rossi. Het werd een mooie zonnige dag. We zijn om 9:15 vertrokken uit ST Jean de Monts. Voor het eerst moesten we met onze Visacard betalen, anders konden we er niet uit. Op naar de volgende CP in Barre des Monts. Hier aangekomen bleek deze te zijn opgeheven. Nu hebben we een paar jaar terug in deze plaats vlakbij het strand gestaan, dus gaan we daar maar naartoe. Dit bleek toen geen officiele CP te zijn, nu dus wel. De CP is zonder voorzieningen, maar ligt wel heel mooi, vrijwel direct aan het strand waar heel wat te beleven valt. Er kunnen er een stuk of tien staan. De plaatsen zijn overigens vrij smal. Na de lunch gaan we fietsen. We wilden naar Beauvoir sur Mer fietsen, maar hebben dit niet gedaan omdat we via een drukke weg moesten fietsen. We slaan af en gaan langs de Maurais richting Notre Dames des Monts om daarna weer zuidwaarts te fietsen door het bos. Bij de de zee en met zicht op de brug naar Noirmoutier, drinken we aan de boulevard van Fromentin koffie. We verbazen ons over het aantal campers dat gedurende de tijd dat we daar zitten, naar Noirmontier gaat. De temperatuur is s'avonds nog steeds zeer aangenaam, zodat we lekker buiten eten. Om elf uur hadden we nog even een vervelende buurman die zonodig een agregaat liet lopen. Na een klopje op de deur was ook dit weer opgelost, zodat we rustig konden slapen.

Foto's Fromentin

Fietstocht La Barre de Monts

Zaterdag 5 oktober 2013 Camperplaats Le Port du Becs ( foto's CP ) N 46.93934   W 2.07346

Wederom schitterend weer en op naar de volgende camperplaats. Het is de bedoeling om in Le porte du becs te gaan staan. Eerst naar Beauvoir sur Mer om te lozen op de CP daar. We besluiten toch om hier de camper weg te zetten en vandaaruit te gaan fietsen. We gaan eerst richting de kust daar waar je via een weg die bij eb droog ligt passage Le Gois, naar het eiland Nourmontier kunt rijden. Onderweg komen we, gezien het vele verkeer, dat we precies op tijd zijn om dit mee te maken. Een drukte van jewelste op de weg en op de parkeerterreinen ernaast. Heel veel mensen die bij dit tij op de wadden ernaast te vinden zijn voor het zoeken naar schelpdieren of wat ook. Hierna op naar Le port du Becs om gelijk maar even naar de CP te kijken, want we zijn toch wel nieuwsgierig hoe die eruit ziet. En het bleek zo'n super mooi plekje te zijn dat ik gelijk alleen terug ben gereden om de camper te halen. Een mooie CP dus langs de haven, en ook nog eens mooi aangelegd. Er kunnen er volgens het bordje 38 staan, maar wij kwamen niet verder dan 25 toen het vol stond doordat iedereen zich een groter stukkie toe eigende. Voorzieningen zijn er ook. Lozen vuil water en toilet legen bij de sanizuil, waar je ook voor 2,50 100 ltr water kunt krijgen of 4 uur stroom. Ook is er een toiletgebouw en het is schoon. Na weer teruggekomen te zijn met de camper zijn we na de koffie weer gaan fietsen langs de kust en een heel stuk langs de maurais waar ontzettend veel bedrijfjes zitten. Via een mooie route komen we uit in Bouin waar we op een pleintje koffie drinken. We gaan terugfietsen via dezelfde mooie route omdat de andere via de gewone weg gaat en dat zoeken we niet op. . Terug bij de camper genieten we van de gezellige drukte in en rond de haven. Als je trouwens de haven bekijkt is het een warboel van houten palen. dat het allemaal nog blijft staan is ons een raadsel. Bij eb liggen de bootjes echt allermaal droog en hangt het ene bootje nog schever dan het andere. Inmiddels staat de CP dus bommetje vol en rijden er nog tientalle voorbij.

Altermatieve camperplaats Beauvoir sur Mer ( foto's CP )

Zondag 6 okrober 2013 CP Le Port du Becs

Schitterend weer vandaag en al vroeg veel bedrijvigheid in de buurt. Eerst even 12 km fietsen om een stokbroodje te halen. Waren we thuis, dan zouden ze je voor gek verklaren als je je zou zeggen"ik fiets even op en neer naar Fijnaart voor een stokbroodje". Maar goed, lekker eten is ook weer wat waard. De rest van de morgen zitten we lekker voor de camper om na het eten te gaan fietsen. We fietsen een grote ronde rond Beauvoir sur Mer over een mooi uitgezet parcours met veel rust. Terug bij de haven kijken we nog even naar het enorme strand bij eb. Hier kunnen we nog net de passage Le Gois zien, waar het wederom enorm druk is op de weg. Weer verbazen we ons over de enorme hoeveelheid houten palen die bij eb nog eens extra groot lijken. We hebben hier met enorm veel plezier gestaan, maar gaan morgen toch verder richting noorden. We hopen uit te komen in St Michel chef Chef.

Foto's Le port du Becs

Maandag 7 oktober 2013 CP St Brevin Les Pins,
Avenue des Sports ( foto's CP ) N 47.24140 W 2.16452

Schitterend weer vandaag.Om 09;00 uur vertrokken uit de Vendee. Eerst rijden we weer even naar Bourgneuf en Retz om te lozen om daarna de Loire Atlantique binnen te rijden. We komen ook langs Bernerie en Retz en bekijken hier even de camperplaats en tanken gelijk water. Een mooie camperplaats. Nadeel is dat deze vrijwel aan de weg ligt dus waarschijnlijk verkeerslawaai. Hierna naar St Michel Chef Chef waar we vlakbij het centrum een CP vinden. deze kost voor de nacht 6 euro. Lozen en water tegen betaling bij de sanizuil voor 2,50 euro. Je staat op asfalt en is ook een mixparking. Na het eten zijn we gaan fietsen. Een leuke route die geheel langs de kust loopt opeenvolgende boulevards. De brug bij St Nazaire is op grote afstand te zien. Ook de plaats aan de overkant La Baule is waar te nemen.. Bijna komen we uit bij Pointe de St Gildas. Hier hebben we op de heenreis gestaan. Op deze fietstocht komen we nog diverse CP's tegen ( La Peignere en La Tara en Plage de Garvette. Terug op de CP in Cef Chef, besluiten we om toch nog een stukje verder te rijden om uiteindelijk uit te komen in St Brevin Les Pins. Deze CP ligt bij een sportcomplex. Er kunnen er 8 staan, heeft geen voorzieningen behalver een toilet. Hier zit een kraan voor het nemen van water. Lozen mag officieel niet, maar zag toch een fransman zijn box legen in het toilet. Vlakbij ( 200 meter verder ligt er nog een CP, helemaal zonder voorzieningen. s; Avonds hebben we zonder de doggies nog even gewinkeld bij een grote LeClerq. Tevens info gevraagd bij Orange voor internet mogelijkheden tijdens de vacanties in Frankrijk. Dit gaan we volgend jaar echt regelen, zodat het thuisfront wat beter op de hoogte blijft van waar we zijn en wat we beleven.

Alternatieve CP St Brevin Les Pins, Avenue de la Saulzaie. N 47.24291 W 2.16374 ( foto's CP )

Alternatieve CP Bourgneuf en Retz ( foto's CP ) N 47.04034 W 1.95689

Alternatieve CP La Bernerie en Retz ( foto's CP ) N 47.07863 W 2.03394

Alternatieve CP St Michel Chef Chef ( foto's CP ) N 47.18228 W 2.14685

Alternatieve CP La Peignere, Boulevard de la Tara N 47.15728 W 2.19440 ( foto's CP)

Alternatieve CP la Tara, Boulevard de la Pree, N 47.15297 W 2.22312 ( foto's CP )

Foto's Brevin Les Pins

Fietstocht St Brevin Les Pins

Dinsdag 8 oktober Camperplaats Redon.(Foto's CP Redon Quai Surcouf N 47.08.706 - W 2.05.383

Vanmorgen in eerste instantie aardig wat bewolking, maar al snel maakt de zon daarvoor plaats, zodat we eerst even gaan fietsen richting de brug van St Nazaire. Ook dit weer een leuke rit direct langs de kust. Onderweg een mooi sculptuur van een slang op het strand. Met zicht op de enorme brug hebben we aan de boulevard gegeten. Dan zie je pas hoe enorm groot dat ding is. Hier nog even een paar mooie foto's gemaakt van Boemer en Rossi. Terug bij de camper eerst even de fiets geladen om vervolgens aan de terugreis te beginnen. We stoppen in Redon. Hier hebben we al eens gestaan dus bekend terrein voor ons. De temperaturen zijn inmiddels al wel gedaald al fietsen we nog steeds in T shirt en korte broek.

Alternatieve Camperplaats in Bellion ( foto's CP ) N 47.60021 W 2.08999

Woensdag 9 oktober Camperplaats Redon

Lang uitgeslapen want na een blik door het raampje bleek het knap mistig te zijn. Rond de klok van half tien klaarde het zodanig op dat we toch maar de knapzak klaargemaakt hebben voor een fietstocht langs het kanaal richting Bellion. Tot hier hadden we tijdens de reis in Bretagne ook al eens gefietst, maar dan vanaf de andere kant. Toen was het zulk slecht weer dat we toen hebben moeten schuilen in een toilet op een camping. Nu is het lekker en schijnt het zonnetje zodat we op de kruising van het Canal de Nantes/Brest en La Vilaine lekker aan een picknicktafel hebben gegeten.Hier ligt ook een CP waar je 48 uur mag staan, helaas zonder voorzieningen, maar de plek is schitterend direct aan het water. We fietsen terug via het Etang Amee wat een flinke klim opleverde. Via een binnenroute komen we weer uit bij het kanaal en fietsen terug naar de CP. Na gegeten te hebben vertrekken we naar camperplaats in Fourgeres

Foto's Redon

Donderdag 10 oktober Camperplaats Fougeres bij kasteel ( foto's CP ) N 48.35538 W 1.21114

Na een leuke rit dus gisterenavond aangekomen in Fourgeres. We moesten er wel een stuk voor omrijden i.v.m wegomleiding. Een mooi aangelegde CP met alle voorzieningen behalve stroom met zicht op het kasteel. Het weer is weer uitstekend met een strak blauwe lucht. Wel is de temperatuur een aardig stukkie gezakt, maar het zonnetje maakt het aangenaam. Eerst even naar het toeristenburo geweest, want er blijken hier twee voie vertes te zijn die voor ons te fietsen zijn. Vol goede moed vertrokken naar het beginpunt. Ook hier een CP met voorzieningen behalve stroom. Wel is hier een toiletgebouw. Na even zoeken eindelijk de voie verte op. Helaas stuitten we na 5 kilometer op hekken waar we niet verder konden. Men was de voie verte aan het vernieuwen. Er zat dus niets anders op dan om terug te gaan. We zijn toen na een behoorlijke klim in het centrum van de plaats uitgekomen. Hier hebben we op een plein gegeten en hebben daarna nog wat door het bovenstadje gefietst waar wel het een en ander te zien is behalve dan het kasteel. Na een daling van 10% weer uitgekomen bij de CP. Half in de middag weer vertrokken met de camper naar St Hillary du Harcouet waar een officiele CP is achter de kerk. Ook hier voorzieningen d.m.v sanizuil. Vanuit de camper een mooi zicht op het meer en recreatiepark onder ons. De rest van de middag wat gewandeld door het plaatsje.

Camperplaats St Hillary du Harcouet ( foto's CP ) N 48.57900 W 1.09400

Alternatieve CP in Fougeres Allee de Fetes ( foto's CP ) N 48.35586 W 1.20390

Foto's Fougeres

Vrijdag 11 oktober Camperplaats La Riviere St Sauveur. N 49.40850   E 0.26931

Het weer beloofde niet veel goeds vandaag. Hebben echt alles gehad, strortbuien, regenbogen en zonneschijn. We vertrekken om 9:30 uur naar Haute Normandie via de D977 naar Villedieu Les Poeles waar we de A84 opgaan richting Cean. Bij St Vigne des Monts eten we. Bij vertrek zagen we ineens een loos en waterpunt. Net ietjes te ver gereden voor de ingang daarvan, dus even een metertje in zijn achteruit. helaas bleek er voor mij onzichtbaar, een wagen achter te staan, dus een klein aanrijdingje tot gevolg. Mevrouw heeft een nieuw bumpertje nodig ( 2 scheurtjes) en ik een nieuwe lichtbalk voor het scooterrek, al is dit waarschijnlijk wel even recht te slaan met een rubber hamer. We gaan verder naar Cean en nemen daar de tolweg naar Pont LÉveque. Verder over de A29 om uiteindelijk uit te komen in La Riviere St Sauveur. Een mooi aangelegde gratis CP met voorzieningen, al zijn die wel duur . 5 euro voor 100 ltr water en 5,00 euro voor 10 minuten stroom. Waar halen ze het vandaan die prijzen. We zijn inmiddels weer ardig wat dichter bij huis en zitten nu nog 550 km van thuis. .

Fietstocht Honfleur

Zaterdag 12 oktober CP Harelbeke

Na vrijdagavond een sms te hebben gekregen van de weersvooruitzichten voor Honfleur besluiten we om verder naar huis te rijden. In het begin van de rit klaarde het weer wat op, maar dat was van heel korte duur want daarna begon de regen. We maken gebruik van de tolwegen zodat we lekker rustig hopen te rijden. Eerste struikelblok voor Ada is de Pont de Normandie en daarna nog zo'n geval. verder was het dus lekker rustig op de tolwegen. Tegen 4 uur waren we gevorderd tot Harelbeke en besluiten hier op de CP te gaan staan bij het stadion. Een mooi aangelegde CP met alle voorzieningen voor 5 euro. En........we hebben weer eens een lekker frietje gegeten met een overheerlijke frikandel en kwekkeboom croquet. Jummmmmiiie. s'Avonds was de temperatuur al gezakt tot onder de tien graden zodat we lekker het kacheltje aangedaan hebben en voor het eerst in al die weken de korte broek omgewisseld voor een lange broek.

Zondag 13 oktober thuis

Om half negen vertrokken uit Harelbeke met dramatisch weer. Regen en nog eens regen tot aan thuis toe.