Reis 2013 naar Noord Nederland en Noord Duitsland

Op 29 mei, rond de klok van half zeven, vertrokken vanuit Etten leur. Overdag hebben we nog kunnen genieten van onze twee draakjes Storm en Kick. het was weer gezellig en fijn. Het is de bedoeling dat we Noord nederland een beetje aandoen om vervolgens verder te gaan naar Noord Duitsland. Omdat het al vrij laat was vooreer we vertrokken is het de bedoeling niet verder te rijden dan de plaats Huizen net boven Hilversum. Het was een gratis plaats zonder voorzieningen en er kunnen er acht staan. Toen wij rond acht uur aankwamen stonden er slechts drie. Wel een leuke plek vrijwel direct aan het Gooise meer en recht aan een fietsknooproute. Een hele leuke plaats overigens waar je niet van zou verwachten zoveel wisselende dingen te zien. De haven is mooi aangelegd, waar oud en modern elkaar afwisselen. Niet alleen qua architectuur maar ook qua boten trouwens.

30 mei 2013 Camperplaats Huizen ( Foto's CP Huizen)

Vannacht heerlijk geslapen. Dit was nog even de vraag omdat we een nieuw bed aangeschaft hadden. De volgende morgen was het redelijk weer, zeker in vergelijking met gisteren waarin het water met bakken naar beneden kwam. zodat we op de fiets gestapt zijn voor de eerste tocht die voerde door het natuurpark, waarna we uitkwamen in Laren. Hier hebben we wat rondgekeken waaronder de oude vesting en uiteraard het gebouw van de beroemde kok Paul Fagel en het arsenaal van Jan de Bouvrie. Hierna verder naar Muiderberg. Omdat het de eerste rit was toch maar terug om de spiertjes op temperatuur te laten komen. In het Naarderbos hebben we gegeten en via Blaricum weer terug naar de camperplaats. Het weer was nog steeds goed zodat we nog lekker op het grasveld op de tuinstoelen hebben gezeten. s'Avonds de passage van zo'n 3500 wandelaars die meededen aan een avondvierdaagse.
 photo FietstochtHuizen10_zps03eb9398.jpg

31 mei 2013 Camperplaats Vollenhove. ( Foto's CP Vollenhove)

Super weertje vandaag met veel zon en...nog veel meer wind. Om negen uur vertrokken uit Huizen. De bedoeling is naar de camperplaats in Marknesse. Deze lag naast een terrein voor zweefvliegtuigen. Hier aangekomen stond er een slagboom met de tekst "camperplaats opgeheven". Dus even de boeken inzien waar nu naartoe. Hier vlakbij kwamen we in Vollenhove terecht op een camping. Een aparte camperplaats net voor de camping zelf. Voorzieningen zijn hier volop aanwezig. Voor de acht euro had je stroom, water en kun je lozen en van de toiletten gebruik maken. Zoals al in het begin gezegd, waaide het enorm zodat we lekker op de camperplaats zijn gebleven. Door de beschutting van bomen en struiken zaten we heerlijk uit de wind en hebben genoten van de overvloedig schijnende zon. Boemer had het ook druk, want van de vijf campers die er stonden waren er drie shih tzu's bij. Boemer ligt nu dan ook helemaal uitgeteld achter de voorstoelen. Verder niet veel gedaan, behalve dan nog wat geklust aan de camper, terwijl Ada weer een tintje bruiner is geworden.

1 juni 2013 camperplaats Vollenhove.

Na een blik op de buitentemperatuurmeter was het even schrikken want je gaat er toch wel van uit dat het op 1 juni warmer is dan 10 graden. niet dus....bbbbrrrrrrrrrr. Gelukkig was het wel droog en minder wind dan gisteren, zodat we na de koffie toch maar op de fiets zijn gestapt voor een tocht richting Blokzijl. Onderweg was het soms wel lachen als je mensen tegenkomt met handschoenen aan. Blokzijl is een oud plaatsje met vele nauwe straatjes en heel mooie smalle huisjes, Watersport is ook hier rijkelijk vertegenwoordigd. Na een sanitaire stop bij een voetbalvereniging verder gegaan naar St Jansgoor om via een knooppuntenroute weer terug te keren naar de camperplaats. Vanmiddag ook voor het eerst het gekregen wasmachinetje uitgeprobeerd, en.....het werkt. Gisteren sprak ik over de Shih Tzu's, welnu vanmorgen kwam er nog een camper wederom met een shih tzu, alsof het afgesproken is. Lekker rennen en dollen met elkaar tot ze er bijna bij neervielen. Morgen gaan we weer verder en hopen uit te komen in Stadskanaal of Musselkanaal.

2 juni Camperplaats Musselkanaal ( Foto's CP Musselkanaal)

Met een zonnetje wakker geworden met andermaal weer veel wind. Na het ontbijt om 8;45 vertrokken naar Musselkanaal. Een mooie rit met veel natuutschoon. Hier is bij de jachthaven een mooie camperplaats voor negen euro, maar dan krijg je ook waar voor je geld. Stroom, water, toiletten, douche en waslokaaltje. Zelfs staat er een centrifuge voor het geval je even een wasje wil draaien. Het is er gezellig druk en aan een praatje geen gebrek. Na de lunch zijn we naar Stadskanaal gefietst. Bij een groot recreatiegebied hebben we koffie gedronken. Omdat we geen tommie bij hadden hebben we de daar aanwezige camperplek niet kunnen vinden. Door het Vledderbos zijn we teruggereden naar de camperplaats. Na een lekker ijsje zijn we langsuit op de tuinstoelen neergestreken om daar voorlopig niet uit te komen. s'Avonds Homeland gekeken. Vandaag ook even een babbel met de kids gemaakt
 photo FietstochtMusselkanaal5_zpsc7f15c48.jpg

3 juni Camperplaats Musselkanaal

Het belooft een mooie dag te worden. Veel weekendcampers zijn inmiddels vertrokken. Na het ontbijt eerst even wat boodschapjes gedaan aan de overkant van het water. Natuurlijk teruggekomen met overheerlijke appeltaart, wat uitstekend smaakte met een lekkere dot slagroom en koffie. Na de lunch op de fiets gestapt voor een knooppuntenroute. De plaatsnamen laat ik achterwege daar ze niet alleen moeilijk uit te spreken zijn, laat staan te schrijven.. In ieder geval door veel natuurschoon, soms door bos, dan weer polder enz enz.. Terug bij de camper weer lekker genoten van het zonnetje. Zou het dan toch wat worden met het weer???. Tegenover ons staat een camper met drie shihtzu's, dus Boemer heeft de dag van zijn leven.

4 juni Camperplaats Musselkanaal

Slapen gaat hier uitstekend. Wat een rust hebben we hier. Geen wasmachines, gillende en krijsende kinders..... wat een genot.. We fietsen vandaag een stukje door Drente. Het zijn hier allemaal lintdorpjes met vele winkeltjes. Via Maten fietsen we naar Ter Apel, beroemd en berucht om het asielzoekerscentrum. We eten bij het kanaal en beginnen aan de terugtocht. Verder de rest van de dag lekker genoten van de zon en heerlijk gedouched. Om zes uur vertrekken we naar de camperplaats in Stadskanaal, die we eerder niet konden vinden. Het is een mooi plekkie geheel gratis. We blijven, gezien de vele fietsroutes, hier wel weer een paar daagjes.
 photo FietstochtMusselkanaal8_zpsf0980fdc.jpg

5 juni Camperplaats Stadskanaal ( Foto's CP Stadskanaal)

Een leuke camperplek met water als enige voorziening. Wel een fijne plek, lekker rustig en je staat op eventueel gras of stenen. Lozen kun je door even aan de medewerkers van de WSW te vragen of je het toilet mag gebruiken. Toen we er aankwamen stonden er drie campers. Gek eigenlijk dat het zo rustig is hier. Achteraf hoorden we dat deze plaats binnen kort gesloten zal worden, al zijn er nog vele problemen met de scoutingclub, want die willen juist dat de campers er mogen blijven staan, al was het maar om een oogje in het zeil te houden i.v.m de vele vernielingen in het verleden. Maar goed wij kunnen er nog van genieten. Het weer is werkelijk super zodat we al vrij vroeg op de fiets gestapt zijn. We hadden de routes maar voor het uitzoeken. We hebben eerst gekozen voor een route rond Onstwedde. Eeen zeer afwisselende route. In Weddeheide hebben we bij een molen gegeten. In deze molen kon je allerlei streekproducten kopen. Boemer had ook weer eens veel bekijks in en met zijn mandje voorzien van airco. Via een stuk Musselkanaal zijn we uitgekomen in het centrum wat zeer levendig is en aan winkels geen gebrek. De rest van de dag heerlijk doorgebracht in het zonnetje en nog naar de MAC geweest voor een lekkere sorbet.

6 juni Camperplaats Stadskanaal.

Het zonnetje schijnt dus uit bed zouden de kids gezegd hebben. Na ontbijt en koffie een route uitgestippeld richting Boven Pekela. Er stond dit keer veel wind wat het voor Ada minder plezierig maakt, dus dan maar wat kopwerk door mij verrichten. Een leuke rit door bos en polders. Op de camperplaats zijn er inmiddels weer wat campers bijgekomen. Naast ons gezellige mensen die het niet erg vinden om een praatje te maken
 photo FietstochtStadskanaal4_zps166643cc.jpg

7 juni Camperplaats Stadskanaal.

Ja, we staan er nog steeds. Het mooie weer is hier debet aan en aan fietsroutes geen gebrek.Vandaag fietsen we de Hunze-route. Deze gaat langs Gieten. Een leuke afwisselende rit waar we amper verkeer zien. Over de hondsrug terug naar Stadskanaal. s'Avonds hebben we lekke pannekoeken met spek gegeten.

8 juni Camperplaats Stadskanaal.

Vandaag houden we een rustdagje gezien de kleine probleempjes met Ada's knie. Het weer is uitstekend dus lekker relaxen op de ligstoelen. Zelf de camper een wasbeurtje gegeven en alles een beetje geordend. Wel zijn we in de middag naar het centrum geweest waar het enorm druk was i.v.m diverse festiviteiten. Morgen gan we dan eindelijk verder en hopen uit te komen op de camperplaats bij de jachthaven in Winschoten.

9 juni Camperplaats Winschoten ( Foto's CP Winschoten)

Rond de klok van half negen vertrokken uit Stadskanaal. Vannacht hadden we last van hangjongeren waarbij de stemmen ons wakker maakte. Ook ging het er steeds heftiger aan toe van vechten tot het kapot gooien van flesjes bier. s'Middags zou hier ook nog een meeting zijn van diverse motorclubs, dus lijkt het ons ook beter te vertrekken. We zijn uitgekomen in Winschoten. De camperplaats hier ligt direct aan de jachthaven. Toiletten en douches aanwezig, alsmede een stroompaal waar je voor 1 euro een hele dag stroom hebt. Water kost 50 ct voor 100 liter. De camperplaats zelf kost incl toeristenbelasting 6,25 euro. Lozen dient te geschieden in het toiletgebouw. Na de lunch zijn we gaan fietsen daar het weer al aardig opklaarde in vergelijking met vanmorgen, want toen was het maar grijs. Inmiddels schijnt het zonnetje weer rijkelijk. In Beerta waren havenfeesten dus de bestemming is bekend. Onderweg nog even een vliegerevenement aangedaan, wat een kleurrijk schouwspel opleverde. Niet alleen gewone vliegers, maar ook van leuke dieren zoals een teckel en een ezel. Hier vlakbij was ook een soort braderie, waar een oldsmobiel uit 1961 de aandacht trok. Topsnelheid 190 km per uur, voor die tijd natuurlijk supersnel. nadeel.... hij liep 1 op 4, dus dat is weer minder. In Beerta was het een gezellige drukte zowel langs het water als op de markt. Langs het water diverse optredens van artiesten. Met een rondvaartboot kon je alles van wel heel dichtbij beluisteren. Hierna via een knooppuntenroute terug naar de camperplaats. Voor vandaag zitten de kilometertjes er weer op en staat de teller inmiddels al op zo'n 350 kilometer totaal. Dit hebben we met de camper nog niet gereden.
 photo FietstochtWinschoten16_zps416d282d.jpg

10 juni Camperplaats Winschoten

Vanmorgen erg bewolkt. De temperatuur viel echter nog mee. Toch besloten na de middag te gaan fietsen omdat hij dan beter weer op gaf. Dus eerst maar even Winschoten in. Wat een winkels hier. We hebben een knooppuntenroute uitgezet die voor een groot deel om het meer liep waar de Blauwe stad is gevestigd. Via de drie molens aan de rand van Winschoten naar Heiligerlee, bekend om de slag van Heiligerlee. Verder naar Scheemda en Midwolda. Hier hebben we bij de trouwboerderij van Imca Marina koffie gedronken. Langs dit stuk vele enorme boerderijen die vrijwel allemaal gerestaureerd zijn. Aangekomen bij het Oldambtmeer richting Blauwe stad. Veel huizen staan er nog niet, al is de plek wel super met al dat water rond de huizen en je eigen jachthaventje. Het ene huis is nog groter en mooier dan het andere. Vandaar dat er ook nog weinig staat, want je kan daar natuurlijk geen huisje onder de vijf ton gaan neerzetten. Wat zouden de buren wel niet zeggen!!!!. Het is een mooie afwisselende rit geworden. Gelukkig was de wind niet echt aanwezig en deed de zon zijn uiterste best er iets van te maken. Terug in Winschoten hebben we nog een lekkere sorbet verorberd en zijn daarna van het zonnetje gaan genieten bij de camper. Morgen gaan we weer verder. De rit zal niet ver zijn denk ik.
 photo FietstochtWinschoten7_zps948fa3ca.jpg

photo FietstochtWinschoten2_zps11d4b1d6.jpg

11 juni Camperplaats Zuidbroek ( Foto's CP Zuidbroek)

Om negen uur vertrokken uit Winschoten om na amper 17 km weer neer te strijken in Zuidbroek. Een camperplaats vrijwel direct aan het jachthaventje. Hier alle voorzieningen zoals water, toilet, toilet legen. Dit alles gratis. Voor een douche betaal je 50 eurocent. De camperplaats zelf is ook gratis. We hebben een plekje direct aan gras, dus voor Boemer ook wel fijn. Eten doet hij verschrikkelijk slecht. Normaal eet hij 200 gram, en nu gaat er per dag met moeite 100 naar binnen. Geen idee waarom. We weten inmiddels dat het vrijwel ieder vacantie zo is, dus maken we er ons maar niet druk over, alhoewel!!!. Na de koffie weer een knooppuntenroute gefietst. Hierbij zijn we in Hoogezand en Sappermeer geweest. Een leuke tocht. Het weer was wel grijs tot 12 uur. Hierna brak het zonnetje waardoor het gelijk aardig heet werd. In Hoogezand viel weinig te zien, behalve dan een enorm winkelcentrum. Morgen gaan we Slochteren onveilig maken. Hier zijn ook weer mooie fietstochten te maken zoals rond het Schildmeer.

12 juni. Camperplaats Slochteren ( Foto's CP Slochteren)

Vandaag een bewolkte dag met heel veel wind. Gelukkig is de temperatuur goed. Vertrokken uit Zuidbroek na het innemen van water en lozen toilet. De tom tom ingesteld op korte route zodat we door leuke dorpjes komen. Wederom geen wereldreis want als de motor net opgewarmt is, zijn we er al. We staan op de CP waar er hopelijk in nederland nog meer van komen. Echt een super plekje. Nu zijn we al heel veel mooi plekjes tegengekomen, maar deze zetten we echt in de top tien. Een mooi grasveld met uitgezette plaatsen, een loospunt, een waterpunt, een barbeque, picknickhoek, stroom en een tuinhuisje waar het nodige foldermateriaal ligt. Er kunnen er zo'n zeven staan en de kosten....7 euro all in. Gek genoeg stond er maar 1 camper die tegen de middag ook vertrok. We staan er dus alleen. Ook is er wifi zodat je lekker kunt intermeppen. Verder is er een klein speeltuintje en een wei waar vanalles loopt, tot een struisvolgel aan toe. De camperplaats ziet er ook zeer verzorgd uit met overal bloembakken met de kleurigste violen, enz, Wat we wel missen is een bak waar je je vuil kwijt kan. Door de aanwezigheid van stroom hebben we gelijk het wasmachinetje maar laten draaien met beddegoed, zodat we vanavond in een lekker fris bedje stappen. Na broodjes gebakken en gegeten te hebben zijn we, zoals gisteren vermeld, een fietstocht rond het schildmeer gaan maken. We hebben lang getwijfeld gezien de wind, maar dan toch maar proberen. Het was een leuke rit. Iets minder leuk was het tijdens de koffiepauze. Door de wind viel het plastic bakje waar de appelflappen inzaten, tegen het bekertje koffie precies daar waar Ada zat. Gevolg....een stukje verbrandde arm en been. We zijn nu twee weekjes onderweg en inmiddels al heel wat van Groningen gezien, maar nog lang niet alles natuurlijk. Morgen blijven we ook nog hier, temeer omdat het volgens de weerberichten gaat regenen.

photo FietstochtSlochteren7_zps9ba6d7b6.jpg

13 juni Camperplaats Slochteren.

Vannacht aardig wat regen gevallen en andermaal heel veel wind, zodat er voor vandaag weinig van fietsen is gekomen. Inmiddels is het wel droog en komt af en toe het zonnetje tevoorschijn. Wel zelf nog wel de molen-route gefietst. Wilde foto's maken, maar was gisterenavond vergeten het SD kaartje erin te doen dus helaas geen afbeeldingen. Inmiddels is er weer een campertje bijgekomen. Morgen vertrekken we toch naar Duitsland en hopelijk waait het dan iets minder.

14 juni Camperplaats Ditzumverlaat ( Foto's CP Ditzumerverlaat )

Vertrokken uit Slochteren richting Duitsland. Nog even getankt en toevallig wel heel erg goedkoop n.m 1,29,9 euro. De meeste prijzen varieerden hier rond de 1,35. We staan nu in Ditzumerverlaat, waar de camperplaats aardig vol staat. We zijn de enige Nederlanders. We vonden nog een plekje tegen/op het gras. Sommige campers hadden zichzelf wel heel ruim weggezet. Was nog naar een camper geweest om te vragen of hij zijn camper iets wilde verplaatsen. Helaas, daar had hij geen zin in. Hieronder de foto zoals hij stond.
 photo DSCF0026-2_zps65e67813.jpg

Zoals op de foto te zien staan ze niet met de deuren naar elkaar, dus waarom dan zo veel ruimte eertussen. Maar goed, we staan. Er kunnen er volgens het boekje tien staan. Kosten 3 euro. Er is een stroomzuil met acht aansluitingen en kost 1 euro voor tien uur stroom. Water is er ook via een zuil a 0,50 ct voor 100 liter. Toilet en lozen is ook mogelijk en is gratis. Boemer had ook zo weer vriendjes daar bijna iedere camper wel in het bezit was van een doggy. Na de koffie vertrokken naar Bunde om een opwaardeerkaartje te kopen voor de Aldi stick zodat we kunnen internetten, wat inmiddels gelukt is. Wederom stond er veel wind. Ook zijn we nog even naar de camperplaats in Bunde geweest. Hier stonden er ook aardig wat. Hier hebben we nog wat gebabbeld met een aantal Nederlanders die gezellig bij elkaar op de koffie zaten. Na wat inkopen terug gereden naar de CP waar we de rest van de middag lekker hebben genoten in het zonnetje. Ook heb ik de vierlijnsvlieger nog even tevoorschijn gehaald. was wel even wennen daar het wel enige tijd geleden was.

15 juni Camperplaats Ditzumerverlaat.

Al heel vroeg een schitterend zonnetje, dus om acht uur opgestaan. We hebben er maar kort van genoten want er kwam al snel bewolking. Koud was het niet, maar als de zon achter een wolkje verdween was het gelijk vijf graden kouder. Eerst lekkere croissants gemaakt in ons oventje. Na de koffie naar Ditzum gereden. Krijg onderhand wel een sik van de wind al ging de heenweg vanzelf door windje mee. Gelijk maar even op de camperplek langs de dijk gekeken. Een heel mooie camperplaats voor 7 euro. Water en stroom aanwezig tegen betaling van 1 euro. Uiteraard ook lozen van vuil water en toilet, dit is gratis. Mooie ruime plekken met stroomzuil. Hierna naar het havenhoofd gereden alwaar er een pontje gaat naar Petkum, wat onder Emden ligt. Vele fietsers maakten er gebruik van. Wel even lachen toen er ook een auto mee wilde. Hij moest achteruit de pont op en er kon er maar 1 op.
 photo fietstochtDitzum6_zps120c1509.jpg

Bij het toeristenburo aan de haven ook het nodige nieuwere info van 2013 gehaald. Een leuk oud plaatsje met kleine huisjes en nauwe straatjes. Ook een mooie molen en soort vuurtoren. Bij een supermarkt ook een camperplaats. Hier kunnen er 5 staan. Kosten 5 euro en voor stroom en water 1 euro. En ook hier lozen vuil water en toilet wat gratis is. De plek bij de dijk is wel wat mooier. Terug bij het havenhoofd hebben we hier gegeten en zijn toen via de dijk teruggereden naar Ditzumerverlaat. Nu was het flink trappen tegen de wind in. Tot overmaat van ramp kregen we 2 kilometer van de camperplaats een flinke hoosbui. Gelukkig staan hier zowat om de 200 meter bushokjes zodat we daar maar even koffie gedronken hebben, wachtend op een droog moment om snel naar huis te gaan. Dat duurde toch wel een kleine drie kwartier. Maar, we zijn droog thuis gekomen. Na een heerlijke douche lekker gegeten. Aan de overkant opende net een soort buurthuisje waar je iets op de barbeque kon leggen. jammer dat we dat niet eerder wisten want dan hadden we natuurlijk daar op gewacht.
 photo fietstochtDitzum11_zpscff524cd.jpg

Alternatieve CP aan de dijk te Ditzum ( foto's CP )

Alternatieve CP bij supermarkt te Ditzum ( Foto's CP)

16 juni Camperplaats Bunde ( Foto's CP Bunde )

Het was de bedoeling vandaag ook nog te blijven staan in Ditzumerverlaat, maar we zijn de wind een beetje zat en willen toch lekker uit de wind buiten zitten. We zijn dus op stellen sprong vertrokken naar Bunde hier vlak in de buurt. Hier staan we in ieder geval een beetje beschut. Qua prijs maakt het niet uit want ook hier kost de CP 3,00 euro. Water is 0,50 euroct en stroom 1 euro voor 10 uur. Lozen vuil water en toilet ook mogelijk en is gratis. Je staat op steen/gras en redelijk beschut doot de bomen daar. Wil je TV, dan moet je wel aan de straatkant gaan staan. Ondanks dat er weer veel wind staat toch gaan fietsen. We rijden via een leujke route naar Weener. Hier hebben we in het verleden ook al eens gestaan. Dit is een mooie CP aan de oude haven. Ook hier alle voorzieningen. Tevens toiletten en douche aanwezig. Na hier wat rondgekeken te hebben zijn we via de dijk aan de Ems verder gereden naar Bingum. Hier is een oeververbinding met Leer. In Bingum hebben we nog even een CP bekeken op de camping bij de jachthaven. Deze kost 6,50, met sanitaire voorzieningen erbij 8,50. Voor een hond betaal je overigens 4,00 euro, wat ikzelf een beetje belachelijk vind. Hier gaan we dus nooit staan. Na deze plaats op voor de terugrit naar Bunde. Heen ging het lekker, nu windje tegen. Er stond gisteren al wind, vandaag deden ze er nog een schepje bovenop. Maar goed, na 20 km windje tegen waren we weer thuis en bij de camper gezeten. het weer was overigens goed, af en toe zon en dan schiet gelijk de temperatuur weer omhoog.

alternatieve CP Weener ( fofo's CP Weener)
alternatieve CP Weener marinehaven ( Foto's CP Weener marinehaven)
alternatieve CP Bingum ( foto CP Bingum )
alternatieve CP Bunde bij het zwembad ( foto CP Bunde zwembad)

17 juni Camperplaats Warsingsfehn ( foto's CP Warsingsfehn)

Vanmorgen eindelijk een strak blauwe hemel met flink wat zon. Om acht uur al buiten met de stoeltjes om lekker buiten te eten. Boemer slaapt ook als een slaaptrein en snurkt als een boemeltje met kapotte uitlaat. Ada trouwens ook,ha,ha,ha. Vandaag stond een stuk van de dollartroute op het programma. Dez voerde naar de dijk bij Papenburg waar de bekende werf van Meyer staat. Jammer genoeg geen grote boot gezien. Hier hebben we gegeten en zijn daarna verder gereden naar Weener. Vlak voor Weener nog even de daar aanwezige camperplaats bij de nieuwe jachthaven bekeken. Kosten 7,50, lozen en water mogelijk en stroom kost 2,50. Er kunnen er zo'n 20/25 staan met ruime plekken voor de camper.( zie link boven dit stukje). Bij de "Altstad" hebben we koffie gedronken.
 photo FietstochtDollartroute_zpsa9b9bda0.jpg
Hierna even naar Rossmann om de verzorgingsproductenkast weer op peil te brengen. Uiteraard is Ada daar wel in geslaagd. Zelf heb ik , gezien de weersverwachtingen voor de komende dagen, nog een rieten hoed gekocht. Op de terugweg nog even de andere CP in Bunde bekeken.( zie link boven dit stukje).Dit is niets anders dan een groot parkeerterrein bij het zwembad en kost ook drie euro. Hier zijn echter totaal geen voorzieningenHierna terug naar de camper waar we nog lekker gepraat hebben met een Duitser, Zwitser en een Luxemburger. Na het eten vertrokken naar de plaats waar we nu zijn in Warsingsfehn. Er zijn op deze plaats geen voorzieningen. Er kunnen er vijf staan. Vlakbij een winkelcentrum waar je vanalles kunt krijgen. Inmiddels staat er een medecamperaar naast ons wat weer een veiliger gevoel geeft gezien de hangjongeren die zich een eindje verderop bevinden. Morgen gaan we hier op verkenning,

18 juni Camperplaats Hesel ( Foto's CP Hesel )

Vanmorgen gevlucht uit Warsingsfehn na een bijna slapeloze nacht. Oorzaak knalharde muziek van hangjongeren, scheurende auto's met piepende banden enz enz , veroorzaakt door hangjongeren. Zelfs Boemer was onrustig en dat wil wel wat zeggen. Vertrokken dus en uiteindelijk uitgekomen op een schitterend aangelegde camperplaats in Hesel. Een andere reis hadden we deze CP ook al eens gezien, maar was toen een zandvlakte. Nu is hij heel mooi aangelegd met bestrating. Alle campers hebben een eigen plekje afgeschermd d.m.v een strookje bossage. Er staat een stroomzuil waar je voor 1 euro 8 uur stroom hebt. De plaats zelf is 4,euro inclusief water, vuilwaterlozen en chemisch toilet. Er kunnen er 15 staan. Direct aan de CP ligt ook een knooppuntenroute wat wel mooi uitkomt. Hoeven we niet te zoeken. Tijdens de koffie een route uitgezet van een kleine 40 km zodat we wel weer een poosje zoet zijn. De rit gaat door de bossen en hele smalle paadjes, dan weer een stuk polder. Gegeten hebben we bij Stikelkamp. Midden in het bos een speelweide met gelegenheid om te eten aan een aantal geplaatse picknicktafels. Er staat zelfs een overkapping waar je boven een houtvuur kunt barbequen. Hout genoeg van de nabij gelegen oude zagerij. Via de veengebieden terug naar de camperplaats waar we onszelf tegoed hebben gedaan aan aardbeien uit eigen kwekerij met een lekkere dot slagroom.
 photo Fietstocht_Hesel_zps1a71228c.jpg
Het plaatsje zelf stelt niet zo veel voor al zijn er weer wel een aantal grote winkels, waar we nog even binnen zijn geweest om de koelkast aan te vullen. Het weer is nu uitstekend en de temperatuur komt al aardig tegen of net over de dertig graden. Gelukkig staat de camper een beetje in de schaduw zodat het binnen, met alle ramen open, lekker is. Met Boemer gaat het eten nog steeds slecht. Gisteren niet gegeten en vandaag al evenmin. Ligt een hele dag te slapen. Vanavond hebben we salade met stukken zalm op en zelfs daar kwam hij zijn plekkie niet voor af. Morgen blijven we ook hier want fietsplezier genoeg hier.

19 juni Camperplaats Hesel

Vanmorgen op onze oude Tunesische tijd opgestaan voor een heerlijke fietstocht. Het was om zeven uur al 23 graden, dus heerlijk het bos in gefietst voor een dertig kilometerlange knooppuntenroute.Op deze route zaten we nog een keer helemaal fout doordat ze een paal waar de nummers opstaan een kwartslag gedraaid hadden zodat we helemaal verkeerd uitkwamen. Volgens de berichten op buienradar zou het rond de klok van twaalf uur losbarsten met zware buien. De weerdienst zat er gigantisch naast want er viel geen druppel. Nu, zeven uur vallen de eerste druppels en die zijn bijna te tellen. Wel is het een stuk afgekoeld inmiddels en hangen er dreigende wolken boven ons. De camperplaats staat inmiddels zo goed als vol. De rest van de dag hebben we heerlijk relaxed onder het zonnescherm. Het extra zonnepaneel dat we voor de vacantie van Patrick en Claudine hebben gekregen heeft zijn waarde, want aan de stroompaal hebben we nog niet gestaan ondanks dat de fiets iedere dag toch 2 uurtjes staat te laden. Boemer heeft na twee dagen weer eens wat gegeten al moesten we hem wel pushen om dat te doen. Inmiddels heb ik ook een snack gevonden die hij lekker vindt in de vorm van gedroogde kipfilet. Inmiddels hebben we er al 600 km met de fiets opzitten, terwijl de camper niet verder komt dan 480. . Vanmiddag ben ik nog wel even alleen naar Bagband gereden om daar de volgens campercontact aanwezige camperplaats te bekijken. Niets aan en mag eigenlijk de naam camperplaats niet hebben. ( zie foto's bij link hieronder) . Het mooie er aan was de molen die vlakbij te vinden is
 photo CP_Bagband_zpse648fc7e.jpg

Alternatieve CP Bagband ( foto's CP Bagband)

20 juni Camperplaats Hesel.

Vannacht geen regen gehad. We knepen hem toch wel een beetje daar de weerbeelden wel even iets anders lieten zien. Vanmorgen weer een strak blauwe hemel voor zolang het zou duren want ook voor vandaag geeft hij tegen de avond slecht weer. We komen niet uitgefietst hier. We hebben een route uitgezet die loopt naar Grossefehn, vandaar naar het Timmeler meer en vandaar weer terug naar de camper. Het was een heel mooie route waarin je via mooie fietspaadjes door de bossen en natuur reed. Dit keer kwam het goed uit want daardoor reden we lekker in de schaduw met een beetje wind. Bij het Timmeler meer gegeten en daarna nog even bij de camperplaats "Ferien Welsch in Timmel gekeken. Ook alle voorzieningen aanwezig, zelfs internet en wasmogelijkheden. De CP kost 6 euro volgens het boekje. Wel een leuk plekje. Er staat zelfs een zwembad. Of je daar gebruik van mag maken weet ik niet, maar zou met deze temperatuur niet onaangenaam zijn. Inmiddels weer thuis en lekker genoten van verse aardbeien met slagroom. Inmiddels hoorden we van het enorm slechte weer in de oostelijke provincies. Dit is inmiddels ook hier aangekomen al loopt het nu nog niet zo'n vaart. We hebben net een enorme schnitzel achter de kiezen en zitten noodgedwongen binnen. Morgen gaan we weer vanuit Hesel een andere kant op fietsen. Bevalt ons best hier.

Alternatieve camperplaats Ferienhof Welsch in Timmel ( foto's CP )

21 juni Camperplaats Hesel

BOEMER IS JARIG EN IS 5 JAAR GEWORDEN

photo Fietstocht_Hesel6_zps29a30ac6.jpg

Boemer vijf jaar geworden en wat een plezier hebben we al die tijd al met hem gehad. Overal waar wij zijn is Boemer en andersom. Vandaag voor de eerste keer in al die weken een binnendagje. Slecht weer, regen en wind houden ons binnen. Ook de temperatuur is al aardig gezakt en nu zes uur is het nog slecht 15 graden buiten. We hebben daarom de camper maar een binnenbeurt gegeven, alles opgeruimd en het een en ander weggegooid om de camper weer wat op gewicht te brengen. Wel nog even in een droog moment naar de Lidl geweest. Een moment want terug ging het weer door de regen. Wat het morgen gaat worden??...we zullen zien.

22 juni Camperplaats Hesel

Lekker geslapen vannacht en tegen half negen eruit. Het weer is goed, alleen staat er weer veel wind. Na de koffie toch op de fiets gestapt voor onze laatste ronde vanuit Hesel richting Warsingsfehn. Hier hebben we eerder een nacht met de camper gestaan, maar door overlast van jongeren overdag niet gebleven. Inmiddels is het, vier uur, weer gaan regenen. Het is niet veel, maar toch naar binnen. Morgen gaan we echt verder om ergens rond Remels uit te komen. Ook hier weer vele fietsroutes die we kunnen maken. Volgens de berichten wordt het overigens woensdag pas beter en gaan de temperaturen wat omhoog. Nu is het buiten 18,5 graad en binnen 23, wat toch wel lekker is als je van buiten komt.

23 juni Camperplaats Remels ( foto's CP Remels )

Om negen uur vertrokken naar de camperplaats in Remels. Een mooi plekje direct aan het water naast een station voor kano's. We staan helemaal alleen. Alle voorzieningen zijn hier aanwezig, lozen, water en stroom. Kosten 5 euro. De CP ligt wel direct aan een doorgaande weg dus hoor je. als je s'morgens wat langer blijft liggen....zoef,zoef,zoef. Verder wel een mooi plekje. Er kunnen er een vijftal staan. Het weer is niet je van het, maar na de lunch word het toch iets beter zodat we toch besluiten een stuk te gaan fietsen. We gaan een rondje Remels doen, door het bos en kleine dorpjes. We zijn gelukkig droog thuis gekomen tussen de donkere wolken door. s'Avonds wat baasjes van puppies gebeld. In Balkbrug hebben we een afspraak gemaakt om te gaan kijken als we weer naar huis gaan.

24 juni Camperplaats Apen ( foto's CP Apen )

Het zonnetje schijnt. Al om 7:30 uur opgestaan om eerst een wasje te draaien in onze eigen Samsung Eco Bubble, zodat hij de rest van de dag lekker kon drogen, als het tenminste droog zou blijven. Na de koffie gaan fietsen. Amper vier kilometer verder even terug omdat ik m'n fototoestel in het gras bij de camper had laten liggen. gelukkig hij lag er nog. Zo zie je, iedere vacantie gaat er wel iets fout en loopt het weer goed af. We fietsen een stuk van de "Wasserroute". In Grossander eten we bij de Badesee, een aangelegd meer met vele speelmogelijkheden voor jong en oud. Onderweg af en toe een miezerbuitje, maar echt nat worden we er niet van. Verder gereden langs vele boerderijen en door de bossen. Thuis nog heerlijk in het zonnetje gezeten. De was is intussen ook droog zodat we besluiten om toch verder te rijden. Eerst naar Westerstede, waar volgens het boekje veel te fietsen valt. De CP in Westerstede op de markt was afgesloten en in Westerstede Hossens sportanlage was het maar een troosteloze bedoeling. Helemaal geen voorzieningen en een beetje modderig en totale schaduw. Het is uiteindelijk Apen geworden. De camperplaats is niet veel meer dan een mix-parking zonder voorzieningen en gratis. Wel staan we direct aan het gras zodat Boemer het ook weer naar zijn zin heeft. Enkele honderden meters verder is ook nog een CP bij het zwembad. Hier kun je wel lozen en water krijgen en is ook gratis.

photo Fietstocht_Saterland3_zpse13c5536.jpg

25 juni Camperplaats Scharrel ( CP Scharrel )

Vanmorgen met een strak blauwe hemel wakker geworden. Het was echter van korte duur want al snel kwamen de eerste donkere wolken al weer aanzeilen. Dan eerst maar naar de VVV om de nodige info te halen van de vele fietstochten die hier te rijden zijn.. We hebben ook gelijk een mooie kaart gekocht van de knooppunten. We besluiten om de waterroute no 17 te gaan fietsen. Eerst naar Ocholt waar we even de camperplaats bezoeken die we tegenkomen. Dit is niet meer dan een grasveld zonder enige voorziening. Je staat er wel leuk, maar een beetje troosteloos. Hij is wel gratis. Op een tegengekomen rustplaats met een tweetal picknickplaatsen en schuilblokhut, wat gedronken en weer verder gereden richting Barssel. Hier zijn we enkele jaren geleden ook al eens geweest op de CP daar. Toen was het vechten om een plekkie. Nu was er plaats genoeg. Omdat het weer snel aan het veranderen is en het gaat regenen, besluiten we om de rit wat in te korten waardoor we om 1 uur weer thuis waren. We besluiten om verder te rijden naar Edewecht. Volgens het boek een mooie en gratis camperplaats. Hier aangekomen bleek deze vol te staan, Zoals gezegd is de CP gratis, je betaald enkel voor stroom 1,00 euro en water 1 euro. Lozen is ook weer gratis. We gaan nog even op de nabijgelegen uitwijkhaven staan, maar besluiten uiteindelijk om toch weer verder te rijden en komen dan uit in Scharrel. Dit is ook een heel mooi aangelegde CP aan een recreatiegebied met een aangelegd meertje. De CP kost 4,00 euro, stroom 2,00 euro. Water en lozen is gratis voor gebruikers van de CP. Kom je enkel lozen en water nemen, dan betaal je 1,00 euro. Er kunnen er een veertigtal staan. Je staat op gras en de plaatsen zijn rui, mits iedereen met de neus dezelfde kant op staat tenminste. Ook zijn er toiletten en douches die je mag gebruiken ( douche 0,50 ct ) Je krijgt een sleutel van de deur. Een wasmachine en droger staan ook voor 2,00 ieder te beschikking.

Alternatieve Camperplaats Westerstede Ocholt ( Foto's CP )

Alternatieve camperplaats Edewecht ( foto's CP )

26 juni Camperplaats Scharrel.

Vandaag redelijk weer, maar andermaal heel veel wind. We werden pas om kwart over acht wakker, mede door de rust die hier is. Geen verkeer, treinen of andere geluidsveroorzakers. Na de koffie zijn we de Moor-Erlebnis-route gaan fietsen. Nu geeft een aangegeven route bij ons meestal problemen door het missen van bordjes. Ook nu was dat weer het geval en moesten we even zoeken om weer op het juiste pad te komen, wat uiteindelijk lukte. Door een enorm veengebied kwamen we uit op een plaats waar we niet moesten zijn, n.m bij een militair terrein waar allemaal zendmasten stonden. Na een kleine discussie met de dienstdoende bewaker zijn we op het goede pad gekomen. Hier vlakbij hebben we bij een schuur gegeten. Na wat zoekwerk een stopcontact gevonden waar Ada's fiets weer opgeladen kon worden. Achteraf maar goed ook anders hadden we het niet gehaald gezien de sterke wind tegen. Op de veengebieden was het een drukke bezigheid van treintjes en bulldozers. wat er met het veen gedaan wordt is voor ons even een raadsel. We gaan verder door het natuurgebied "Esterwegen Dose" en gaan via het kanaal terug naar de camper. We hebben er dan zo'n 50 km opzitten en belonen onszelf met een lekkere bak aardbeien met daarop een halve bus slagroom. Jummie!!!!!. Inmiddels zitten we op 800 km met de fiets, alleszins redelijk gezien het toch wel koude weer met altijd veel wind.

photo Fietstocht_Saterland7_zps61e9e1de.jpg

27 juni Camperplaats Strucklingen Bootshaven ( Foto's CP )

Vanmorgen vertrokken van de CP in Scharrel. Hier met veel plezier gestaan. De reis was niet zo groot m.n 10 kilometer. Van hieruit willen we het andere deel van de Erlebnistour gaan fietsten. Vandaag zal hier weinig van komen daar het weer slecht is. Regen en wel heel koud. De temperatuurmeter geeft buiten 12,8 graden aan dus dat nodigt nu niet echt uit om eens heerlijk te gaan fietsen. Binnen is het gelukkig iets warmer. We staan nu op de camperplaats in Strucklingen bij de jachthaven. Ook hier alle voorzieningen. De CP kost 3,00 euro, stroom 1,50 en lozen kost 1 mark( staat op de sanizuil). Je staat op gras met zicht op het jachthaventje en een kanovereniging. Die sanizuil is overigens afgesloten en gaat pas open als je dat muntje erin gegooid hebt. Verder staan we helemaal alleen. Anders is dit op de nieuwe camperplaats die hier pas is in Strucklingen. Hier staan er iets meer. Het is dan ook een schitterende camperplaats met de geksmogelijke voorzieningen, zoals: camperplaats zelf 7,00 euro, stroom 0,50 per kwh, water 1,00 per 100 ltr of 0,10 ct per 10 ltr, gril en barbeque mogelijkheden. wasmachines en drogers, toiletten en douches met zelfs een houtkachel in de lounge van de toiletten. Sanitair is van Villeroy. Echt gewoon om te smullen en dat voor die prijs. Je kan zelfs nog goedkoper staan en wel voor 5,00 euro. Daarvoor sta je dan wel op steen, maar kun je wel ook van alle voorzieningen gebruik maken. Heb een serie foto's gemaakt dus effies kijken. Ook staat er een tent waar iedereen gezellig met elkaar kan babbelen. Vandaag houden we dus maar een rustdagje door het slechte weer. Beetje opruimen, site in orde maken enz enz.

Alternatieve camperplaats Strucklingen nieuwe plaats ( Foto's CP )

28 juni camperplaats Strucklingen.

Vandaag hier gebleven wegens het slechte weer, koud, wind en regen. De temperatuurmeter geeft winterse waarden aan. s'Middags toch nog even de fiets gepakt om het veenmuseum te gaan bezoeken. Hier stonden een groot aantal machines waarmee men in die tijd werkte. Toch nog 25 km gefietst. Nu lekker TV'tje kijken en internetten.

29 juni camperplaats Steenfelde ( Foto's CP )

Vanmorgen vertrokken uit Strucklingen en na een ritje van 20 km neergestreken in Steenfelde. Hier een leuke camperplaats bij een restaurant "zur Muhle". Het zijn afgebakende plaatsen op een groot grasveld. Kosten: 5,00 euro. Hiervoor maag je gratis alle voorzieningen gebruiken zoals stroom,water en lozen. Het weer was vanmorgen regenachtig, maar tegen de middag kwam steeds vaker de zon tevoorschijn. Vanmiddag naar Ihrhove geweest waar het feest was. Na wat tussen de kraampjes gewandeld te hebben doorgereden naar de freizeitssee. Via een tussendoorroute weer terug naar Flachsmeer waar we de camperplaats hebben bekeken waar we een paar jaar geleden hebben gestaan. Geen camper te bekennen hier. De rest van de middag lekker in de zon gezeten zodat we weer wat op temperatuur zijn gekomen. Veel wind stond er ook vandaag weer.

30 juni Camperplaats Steenfelde

Het zou vandaag wat beter weer worden volgens het weervrouwtje. Maar net als zovele malen heeft ze het weer eens verkeerd gehad. Het enige wat verbeterd was, was de wind die ten eerste gedraaid was en in ieder geval in ons voordeel veel minder. De zon hebben we vandaag amper gezien. Na het middageten op de fiets gestapt voor een ritje van 40 km. Eerst richting Ost Rhauderfehn, daarna naar West Rhauderfehn waar we even de camperplaats bij het kanostation hebben bekeken. En leuke plaats waar je in cirkelvorm staat op gras. Alle voorzieningen aanwezig. De plaats zelf kost 5,00 euro, water 1,00, stroom 1,00 voor 8 uur en lozen is gratis. Hierna zijn we een beetje van de route afgeweken zodat we de richting een beetje kwijt waren. na een Duits stel aangehouden te hebben werden we op het goede spoor gezet doordat die mensen enkele kilometers met ons meegereden hebben. Ze hadden wel een mooie route voor ons in petto. Na afscheid van deze behulpzame mensen de route verder vervolgd naar de camper.

Alternatieve CP in West Rhauderfehn bij kano station ( Foto's CP )

1 Juli camperplaats Steenfelde

Vanmorgen eindelijk de temperatuur eens op een behoorlijk niveau, niiet omdat het zonnetje nu zo hard scheen. Na de koffie vertrokken richting Papenburg waar we een hele tijd geleden ook al eens geweest waren. Bij het infocentrum op de boot geinformeerd naar kaartjes voor een bezoek aan de werf van Jos Meyer. Helaas waren alle drie de rondleidingen volgeboekt. Dan maar weer een andere keer, want we zullen vast nog wel een keer terugkomen hier. Vervolgens zijn we naar de dijk langs de Ems gereden richting Leer. Halverwege zijn we weer afgeslagen om vervolgens na een ritje van 40 km weer bij de camper uit te komen. Morgen gaan we naar Surwold, waar we enkele jaren geleden ook al eens gestaan hebben. Toendertijd hebben we daar niet gefietst i.v.m slechte weer. Dat gaat dus nu goed komen gezien de weersverwachting voor morgen. Zitten dan ook wat dichter bij stadskanaal om nog iets af te halen halverwege deze week. En dan.......ja dan komt ook Balkbrug in beeld. Jippieeee.

2 juli Camperplaats Surwold.

Vertrokken uit Steenfelde met een strak blauwe hemel, met een heerlijke temperatuur. dat beloofd wat voor vandaag. De afstand was wederom te verwaarlozen want na amper 20 km stonden we weer in Surwold. Vooraf zeiden we tegen elkaar dat het er wel druk zou zijn, mede gezien het amusementspark ernaast. Was wel even schrikken toen we aankwamen want er stonden er.......geeneen. Onbegrijpelijk, want het is toch een rustige plek met alle voorzieningen voorhanden. de plaats kost 5,00, stroom 2,00, water 10 ct per 10 ltr en lozen is gratis. Ook krijg je nog een sleutel van het toilet waar je tevens kan douchen voor 0,50 ct( 5 minuten). Na de koffie gaan fietsen richting Esterwegen, waar we bij het Ericameer gegeten hebben. Hier was het wel een drukte van belang met alleen maar kinderen die op kamp waren. Daarna via Hilkenbrook, Lorup en Breddenberg weer terug naar de camperplaats waar we nog steeds alleen staan. Bij het attractiepark op een terrasje nog een heerlijke bananensplit gegeten. Geskyped met de kids in Bretagne, gegeten en daarna een heerlijke echte douche genomen voor 0,50 ct. Morgen gaan we naar Dorpen.

Alternatieve CP Dorpen bij het infocentrum van de Transrapidbaan ( Foto's CP )

3 juli camperplaats Haren ( foto's CP Haren )

We zijn vandaag niet uitgekomen, zoals eerder voorgenomen, in Dorpen, maar in Haren. Ook in Dorpen was de camperplaats helemaal leeg dus ongezelligheid troef. We zijn daarom uitgeweken naar haren, waar we heerlijk langs de Ems staan op de camperplaats. Het staat nu helemaal vol. Deze camperplaats heeft geen voorzieningen, maar is ook gratis. Er is zelfs een camperaar die af en toe zijn accordeon tevoorschijn haalt en er lustig op los speelt. Van de 15 campers zijn er drie uit Nederland. Het weer was vanmorgen zeer bewolkt, maar gaandeweg de middag is het steeds beter geworden. Morgen schijnt het helemaal toppie te worden en gaan we dus weer lekker fietsen.

5 juli Camperplaats Haren.

Vanmorgen om zeven uur opgestaan daar ik met de fiets naar Stadskanaal ben gereden om het bestelde wasmachientje met centrifuge op te halen. Nou even.......het heen en terug wel 70 kilometer. Maar door de vele kilometers die we inmiddels al gemaakt hebben, ging me dat snel af. Met een gemiddelde van 30 km per uur was ik in 3 uurtjes weer terug bij het vrouwtje. Het is een mooi apparaatje en hopen er veel plezier van te hebben. De rest van de dag lekker relaxed bij de camper, terwijl Ada de winkels in Haren heeft bekeken. Vanmiddag werd het ineens een stuk drukker wat mensen aangaat. Het bleek dat er een oud vrachtschip, wat helemaal gerestaureerd was in de oude staat, opnieuw te water werd gelaten bij de werf hier vlakbij. Met een hele escorte aan plezierbootjes ging hij proefvaren, vooraf gegaan door een brandweerboot die er lustig op los spoot. Waarschijnlijk komt deze boot ook bij het hier vlakbij gelegen scheepvaartmuseum te liggen. Inmiddels zingt ook het shantykoor weer en is het weer gezellig. En bij die mannen gaat het naarmate er meer bier vloeit, ook steeds beter, al hebben ze steeds sneller een pauze ingelast. Ook hebben we de 1000 km met de fiets er al weer opzitten. Nog een weekje te gaan en dan weer naar huis na eerst een bezoek aan Balkbrug en Kerkdriel.

6 juli Camperplaats Haren

Geloof het of niet, maar ook hier een strak blauwe hemel en naar het zich laat aanzien, zelfs een hele dag. Om acht uur lekkere verse croissants gegeten onder het luifeltje. Na de koffie vertrokken richting Meppen. Halverwege even gestopt bij de bouw van een grote sluis wat een indrukwekkend plaatje opleverde. Het was een leuke tocht langs het water en onder de bomen, wat bij deze temperatuur wel aangenaam was. In de stad Meppen zelf was het een drukte van jewelste. Hier hebben we bij het water even uitgerust, waarna we via een andere weg terug gereden zijn naar de CP in Haren. Inmiddels staat de camperplaats meer dan vol, want zelfs de grasveldjes naast de officiele CP staan vol. Morgen blijven we ook nog gezellig hier en hebben een tocht uitgezet naar Lathen.

7 juli Camperplaats Haren

Prachtig weer vandaag We beginnen al vrij vroeg aan de fietstocht omdat de temperatuur dan nog lekker aangenaam is. e fietsen langs de Ems door de bossen, wat met deze warmte zeker zo aangenaam is. De terugtocht gaat langs het Dortmund Emskanaal. Terug op de camperplaats is het een komen en gaan van campers. Op het water veel heen en weer varende speedbootjes met waterski erachter. s'Middags lekker luieren in de tuinstoel. Het was plezierig staan in Haren. Na het avondeten vertrokken uit Haren en uitgekomen in Twist.

8 juli Camperplaats Twist. ( foto's CP Twist )

Een hele mooie camperplaats met alle voorzieningen. De CP zelf is gratis, stroom 1 euro voor 2.4 KW en water 1 euro voor 100 ltr. Lozen is gratis. De plaatsen zijn ook vrij ruim en door een bossage afgescheiden van elkaar. Er mogen er zeven staan, maar er stonden er wel meer ook op het naast gelegen parkeerterrein. Is wel luiddruchtig s'morgens door het voorbij razende verkeer. Dit was dan ook de reden dat we vroeg wakker waren en zodoende ook vroeg op. Aan de overkant broodjes gehaald en daarna gaan fietsen. Van Twist naar Alexisdorf waar we het bos ingingen richting Neu Gnadenfeld. Hier hebben we fruit gegeten. We moesten eigenlijk het kanaal over, maar was afgesloten dus een stukje omrijden om weer op het goede pad te komen. In Lager Bathorn in een mooie blokhut gegeten. Dat is trouwens wel heel goed geregeld hier en heel netjes met banken en picknicktafels. Er stond zelfs een waterpomp en voor de helpende hand een fietspomp aan de ketting. Contact met de mensen in Balkbrug gehad. Helaas waren ze allemaal gereserveerd.

9 juli Camperplaats Twist.

Vandaag fietsen we het laatste stukje door het Emsland. We kiezen voor de Moor route. Een hele mooie fietstocht door de veengebieden met heeeeeeeeeeel veel ja-knikkers die nog steeds werkten. Na de mooie fietstocht alles reisklaar gemaakt om te vertrekken naar Goch omdat we vrijdag een afspraak in Venhorst hebben. In Goch nog wel even bij een kennel geweest. Helaas waren hier opties op van mensen die zaterdag kwamen kijken uit Finland. Dit hoorde ik pas nadat ik gezegd had tot koop over te gaan, dus de eerst afgezegde afspraak in venhorst toch weer geactiveerd. Dan maar wachten tot de negende/ tiende week als ze weg mogen. Nu zijn ze drie weken oud. We zijn benieuwd. Hieronder de foto
 photo Pups-Fien-13-2wkn_zpse525d769.jpg

10/11/12 juli Camperplaats Goch ( foto's CP Goch )

Vertrokken uit Twist waar we met plezier gestaan hebben. Omdat we richting het zuiden moeten besloten om dit langs de Duitse grens te doen. Nu zijn we uitgekomen in Goch, een plaats waar we al heel wat keertjes gestaan hebben. Hier stonden heel wat meer campers dan tot we op heden meegemaakt hebben. Zelfs het aangrenzende bijveld was in gebruik. Hebben de rest van de dag lekker niets meer gedaan. s'Avonds belde marcia vanuit Rotterdam of we het gezellig vonden als ze langs zou komen. En ja hoor de volgende morgen , we waren amper uit bed, stond ze daar om half acht. Even gezellig bijkletsen en na de koffie met z'n allen een fietstocht gemaakt richting Xanten. Ongeveer halverwege toch maar teruggegaan vanwege de dreigende wolken. Achteraf viel het reuze mee en was het van korte duur. Rond de klok van 3 uur is ze weer teruggereden. het was erg gezellig. Vrijdag vertrokken naar Venhorst om de pup te gaan bekijken. En... het is pup 2 geworden, de zwart met witte bef en nek. Hij is nu drie weken oud en moeten dus nog even geduld hebben voor we hem mogen halen. Dit zal rond de 18 de augustus zijn.
Inmiddels weer thuis van deze reis. We hebben in totaal een 1200 kilometer gefietst. Het weer is uitstekend geweest. Weinig regen in ieder geval behalve dan soms in de nachtelijke uren, maar dan is het niet erg.

Op naar de volgende reis. Waarnaartoe??? geen idee!

de fietstochten zijn te vinden in het menu "Fietstochten"

Niet op de eventuele tikfouten letten, want het is allemaal even snel weggezet i.v.m bijna geen internet. Doei allemaal