Onze huidige camper.... een Hymer B574.

Dit is onze huidige camper, een Hymer B 574 uit 2003 met een 2.8 JTD motor.
In ons bezit sinds augustus 2010, ter vervanging van de vorige camper, een Elnagh Marlin Ford 2.5 TD uit 1996
Photobucket
De camper is gebouwd op een Fiat ALKO-maxi-chassis met een 2.8 JTD motor. De camper is ook te gebruiken in de wintermaanden door de aanwezige dubbele bodem. Hierdoor ontstaat ook veel bergruimte die we goed weten te benutten. In de dubbele bodem zitten tevens de schoon en vuilwatertank.
Het interieur is ruim en luchtig door de zithoek die kan uitgebreid worden door de draaibare pilootstoelen.
Achterin zit een frans bed met daarnaast een toilet en heerlijke douche, die we t.o.v de vorige camper helemaal toppie vinden en ook daadwerkelijk gebruiken.
Deze camper heeft geen hefbed en schept daardoor goede loopruimte bij de passagiersstoelen. We zijn met z'n tweeen dus geen enkel probleem. Hiervoor in de plaats zitten rondom kastjes.
We beschikken over een driepits gasplaat, koelkast met diepvries, een combi Truma boiler met ringverwarming. De twee woonbatterijen van ieder 105 ampere worden gevoed door een zonnepaneel. De ruime kleerkast staat achter de zitbank en is voor ons voldoende voor het hanggoed.
Op het dak staat een automatische Oysterschotel die ons binnen voorziet van beeldmateriaal op een kleurenscherm dat we zowel naar de zithoek als het slaapgedeelte kunnen draaien. We hebben de beschikking over een LPG gasfles die we met een buitenaansluiting aan een pompstation kunnen vullen. Ook een gas-buitenaansluiting die in de zomermaanden veelvuldig gebruikt wordt voor de barbeque.
Aan de buitenzijde zit over de gehele breedte een luifel zodat we, als het nodig mocht zijn, ook in de schaduw kunnen vertoeven. Als het regent dient hij soms als afdakje voor de rokende mens

Inmiddels hebben we al aardig wat veranderd aan de camper, zoals het opnieuw laten stofferen van de stoelen en de bank, het plaatsen van een zuivere sinus omvormer enz enz. Alle regelmatig gebruikte halogeenlampjes hebben we vervangen door LED's. De LED's zijn van het type 12 SMD warmwit en werken op een voedingsspanning van 10 - 30v waardoor er geen stabilisator nodig is. Door deze lampen hebben we ongeveer 30% meer licht terwijl het stroomverbruik maar 25% is.
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Dit is de nieuwe bekledingsstof geworden

Photobucket

Ook heb ik het trapje bekleed met een stuk grastapijt zodat we met schone voetjes naar binnen kunnen

Photobucket

Zoals bij bijna alle campers zijn voor de koelkast twee roosters geplaatst in de buitenwand.
Door natuurlijke trek moet de koelkast zijn warmte kwijt naar de buitenlucht. Een systeem wat goed werkt in ons Nederlandse klimaat, maar te kort schiet bij hogere temperaturen.
Om de circulatie te verbeteren zijn achter het bovenste rooster twee 12v low-noise ventilatoren geplaatst.
Deze ventilatoren worden binnen d.m.v schakelaar aan/uitgezet

Photobucket

Er is ook een achteruitrijcamere geplaatst. Dit geeft echter nog geen garantie dat je nergens meer tegenaan kan rijden. Dit hebben we jammergenoeg inmiddels wel ervaren. Gelukkig viel de schade mee.

Photobucket

Om opstattend water tegen de bodem tegen te gaan heb ik bij alle wielen spatlappen gemonteerd welke hun nut echt bewijzen. Zo is het trapje, wat vrijwel direct achter het voorwiel zit, een stuk minder vuil.

Photobucket

Een zuivere sinusomvormer geplaatst, welke we hoofdzakelijk gebruiken voor de electrische fiets voor Ada

Photobucket

Een nieuwe lichtbalk geplaatst op het fietsenrek.
Het fietsenrek wat aan de camper hing hebben we inmiddels verwijderd.

Photobucket

Voor Ada een voetenbankje gemaakt om de beentjes weg te leggen.

Photobucket

De mistlampen Vervangen door dagrijlichten daar de mistlampen zelden of ooit gebruikt werden. Ook is het weer gunstig voor de batterijen door het veel mindere gebruik van energie. Het aansluiten is gebeurd via wettelijke bepa;ingen. Zodra je de motor start gaan de dagrijlichten aan. Maak je toch gebruik van je gewone verlichting, schakelen de dagrijlichten automatisch uit.

Photobucket 

Vandaag 25 juni 2012 vier nieuwe banden laten monteren zijnde de Michelin Agilis Camping. Bij deze banden is de nieuwe balanceermethode gebruikt zijnde korrels die een balaverend effect teweeg brengen.
Voor info klik hier

NIEUWE HULPVEREN AAN VOORZIJDE

Op 4 juni 2012 nieuwe hulpveren EHD laten monteren bij Zizo campertechniek in Dordrecht. (Website ZIZO).
De tijd dat ik bijna bij iedere camperplaats blokken moest plaatsen lijkt voorlopig voorbij. Bewust heb ik de camper beladen zoals we altijd rijden om een goed beeld te krijgen hoe de camper er bij staat. De vooraf gemeten afstand in de hoogte bedroeg in de oude situatie 69 centimeter.
Photobucket
Het inbouwen viel qua tijdsduur erg mee. Veel is er al over geschreven op het camperforum. Daarbij las je ook dat het halve dashboard verwijderd moest worden. Welnu dat viel wel mee want enkel aan de linker alsmede aan de rechterzijde moesten twee klepjes verwijderd worden om bij de bouten van de schroeven te komen waar de veerpoten aan het chassis vastzitten. Na demontage van de veren is duidelijk het verschil te zien t.o.v de oude veren. Tel het aantal slagen en het ziet er allemaal logisch uit dat de camper aardig hoger komt te liggen.
Photobucket
Na plaatsing van de EHD hulpveren is de camper aan de voorzijde zo'n zeven cm omhoog gekomen, wat ook heel duidelijk te zien is. Hij staat nu beladen en wel nagenoeg horizontaal al zal hij na een x aantal kilometers aan de voorzijde nog iets zakken. Ook de lagers zijn gelijktijdig vervangen
Photobucket
Nadat alles gemonteerd was naar het naastgelegen Profile center om de camper in z'n geheel uit te laten lijnen.
Photobucket
Na deze klussen tevreden naar huis en 820 euro armer.
Voor de gehele fotoreportage klik op onderstaande link
Zizo campertechniek

April 2013 heb ik weer aardig wat verbeteringen op de camper aangebracht. Zo heb ik een extra zonnepaneel van 100 watt aangebracht waardoor het totaal vermogen van de zonnepanelen op 185 watt komt, wat ruim voldoende voor ons moet zijn om waar het kan lekker vrij te staan. Grootste slurper is bij ons de electrische fiets die echt dagelijks opgeladen moet worden via de zuivere sinus omvormer

 photo IMG-20130417-00021_zps68512f9c.jpg

 photo IMG-20130417-00020_zpsa88a5fbc.jpg

Zoals op bovenstaande foto te zien, heb ik van een kunststof hoekprofiel een spoiler tje in de juiste hoek gebogen met behulp van een fohn. Wel heb ik het in twee stukken gedaan omdat wat ik eerst uit 1 stuk gemaakt had na het buigen krom ging trekken nadat het was afgekoeld. Nu geen problemen. Om het vast te maken op het zonnepaneel heb ik aan de voorzijde van de spoiler een gaatje gemaakt waardoor ik met een schroevendraaier tot bij het paneel kon komen om de spoiler vast te zetten. De gaatjes heb ik gedicht middels een passend wit afdekdopje die zo in de handel te verkrijgen zijn.. Volgens sommigen was een spoiler niet nodig, maar heb het toch gedaan om verlost te zijn van storend windgeruis. De kabels kon ik direct uit laten komen in het kastje boven de passagiersstoel. Wij hebben geen hefbed, vandaar. Hier heb ik de laadregelaar gezet met daaraan verbonden een metertje dat zowel gebruik/verbruik en opbrengst in beeld brengt. Dit paneeltje heb ik geplaatst recht boven de toegangsdeur waar ook het normale bedieningspaneel zit.

 photo IMG-20130417-00017_zps46705039.jpg

Daar het bedieningspaneel er toch uit moest, heb ik tegelijkertijd maar een schakelaar aangebracht voor de nieuwe ledstrip die ik achter de bovenste flap boven de voorruit heb geplaatst. Dit geeft een leuke verlichting op het dashboard als het donker is. ( foto volgt)

Ook een nieuwe achteruitrijcamera gemonteerd. Ik had er al wel één, maar deze zat opde scooterdrager en had zodoende alleen beeld direct naar achteren zodat het moeilijk inschaten was. Nu heb ik beeld van boven naar beneden, wat wel zo gemakkelijk is. Om de camera en draadwerk naar binnen te krijgen zonder schroefwerk heb ik wederom een stukje kunststof gebruikt zodat alles lekker droog blijft en ik op dat punt zeker geen waterschade zal krijgen doordat alles met sikaflex is verlijmt.

 photo IMG-20130417-00018_zps3a96485d.jpg

 photo IMG-20130417-00019_zpsbabc719a.jpg

Het verslag van het plaatsen van het beeldscherm

De plaats waar het scherm gekomen is bevindt zich in de linker hoek op het dashboard. Nu was dit wel het minste probleem. Een groter probleem was, hoe kom ik met de draden die van achter naar voor onder de camper liggen, op een goede en mooie manier binnen zonerder te veel draadwerk te zien.

 photo IMG-20130502-00032_zps1577eadf.jpg

Uiteindelijk een goede oplossing gevonden. Via het gat aan de onderkant van het dashboard waar het luchtkanaal zit, naar binnen gegaan. Na wat prutswerk om de draden te pakken te krijgen via het kleine gaatje in het kanaal bovenop het dashboard tegen de voorruit, uiteindelijk uitgekomen bij het draaimechanisme bij de zijruit. Hier een klein gaatje geboord waardoor ik vrijwel direct uitkwam bij het beeldscherm.

 photo IMG-20130502-00030_zps16ef5527.jpg 

 photo IMG-20130502-00040_zps343da458.jpg
Deze draad heb ik enkel gebruikt om een draad vanuit het motorcompartiment te trekken  

 photo IMG-20130502-00031_zps84e2fe2c.jpg

 photo IMG-20130502-00032_zps1577eadf.jpg 

 

Ook gelijk een breder plaatje gemaakt waar ik de Tom Tom kan plaatsen

 photo IMG-20130502-00033_zpsa8ebefb7.jpg

Ledverlichting aangebracht onder de kastjes aan de bovenzijde van de voorruit

 photo DSCF0069_zps11ec2db1.jpg 

Een Dashboard camera geplaatst met een klein schakelaartje boven de chauffeursstoel

Nieuwe ruitenwissers geplaatst

Een Weaco diepvriesbox geplaatst in de garage met daarbij een aansluiting 12 volt die weer naar een accu gaat die opgeladen gaat worden d.m.v een verplaatsbaar zonnepaneel

 photo DSCF0067_zpsd90737df.jpg

 photo DSCF0066_zps181ecab2.jpg

 photo DSCF0071_zps1388a259.jpg 

Een ventilator voor de warme streken waar we naartoe gaan

 

 

Dit was het voorlopig weer. Binnenkort vertrekken we weer



top